Steel Sound 5H | Dane techniczne i dźwię

Dostosuj

Steel Sound 5H | Dane techniczne i dźwię

Przy wyborze słuchawek kierujemy się zazwyczaj kilkoma najważniejszymi kryteriami, takimi jak chociażby: wygląd, komfort użytkowania, praktyczność (mikrofon), ale przede wszystkim dźwięk. Jest on dla wielu najważniejszym aspektem, decydującym o ostatecznej ocenie słuchawek. Dźwięk wydobywający się z głośnika musi być czysty, musi być ostry, a z efektów stricte dźwiękowych zwracamy uwagę na mocny bass.

Wnikliwym testom dźwiękowym poddam słuchawki na następnych podstronach - po podłączeniu karty dźwiękowej USB. Podsumowując jednak jednym zdaniem jakość dźwięku samych słuchawek trzeba napisać, że jest ona równie dobra jak u poprzednika – Icemat Siberia – co osobiście uważam za komplement. Dokładnie jak w pierwszym akapicie - dźwięk jest czysty i ostry.

Jak już wspominałem we wstępie, konkurencja na rynku jest ogromna. Możemy wybierać produkty z oferty co najmniej kilkunastu znanych firm elektronicznych. Do najpopularniejszych wśród graczy słuchawek z mikrofonem należą na pewno Icemat Siberia oraz Plantronics Audio90. Prócz nich na rynku pojawił się ostatnio headset ze stajni Sennheisera, oznaczony symbolem PC160 w cenie bagatela 419zł! Warto przyjrzeć się danym technicznym w/w modeli.

DANE TECHNICZNE: SŁUCHAWKI

Słuchawki:SteelSound 5HIcemat SiberiaPlantronics Audio90Sennheiser PC160
Pasmo przenoszenia:16 Hz ÷ 28 kHz18 Hz ÷ 28 kHz20 Hz ÷ 20 kHz15 Hz ÷ 23 kHz
Impedancja:40 om40 om28 om16 om
Dynamika:110 dB99 ÷ 104 dB112 dB (+/-4)114 dB
Aktualna cena:279zł209zł149zł419zł


Cyferki danych technicznych poszczególnych modeli różnią się od siebie nieznacznie. Pierwsze kryterium czyli pasmo przenoszenia to według Wolnej Encyklopedii Wikipedia„rzeczywisty zakres częstotliwości w którym głośnik przekształca energię proporcjonalnie (z dopuszczalnym odchyleniem)”. Dzięki temu możemy podzielić głośniki na: niskotonowe, średniotonowe, wysokotonowe i szerokopasmowe. Zwykłemu Kowalskiemu ciężko będzie zauważyć różnice w paśmie przenoszenia, ponieważ skrajne wartości są niemalże niemożliwe do wychwycenia. O dźwiękach mówimy wtedy gdy drgania zachodzą z częstotliwością z przedziału (16Hz ; 20kHz). Wszystkie drgania poniżej 16Hz to tzw. infradźwięki, natomiast powyżej 20kHz – ultradźwięki – słyszalne między innymi przez naszych czworonożnych przyjaciół, delfiny i nietoperze. Przy tym kryterium SteelSound 5H wypada najlepiej, niestety nie każde ucho jest w stanie wykryć to w praktyce.

Impedancja nie jest jakimkolwiek wskaźnikiem mówiącym o jakości słuchawek (dźwięku), a jedynie parametrem użytkowym. Chodzi tu przede wszystkim o techniczne dopasowanie głośników do wzmacniacza. Trzeba pamiętać, że impedancja słuchawek musi być wyższa od zalecanej wartości wskazanej na wzmacniaczu, a nie odwrotnie. Według tego kryterium SteelSound 5H wydają się być najbardziej „uniwersalnymi” słuchawkami, chociaż tak naprawdę wzmacniacze przystosowane są do impedancji obciążenia zaledwie 4 lub 8 omów.

Ostatnim elementem dźwiękowym jest dynamika. Terminem tym określamy różnicę pomiędzy słyszalnym najcichszym, a najgłośniejszym dźwiękiem. Zakres czułości ludzkiego słuchu wynosi około 120 dB (decybeli). Co za tym idzie, im wartość dynamiki głośnika jest bliższa 120, tym lepiej. Wynik 110dB daje S&S miejsce w środku tabeli porównywanych modeli.

To co odróżnia zwykłe słuchawki od słuchawek przeznaczonych do gier multiplayer to mikrofon. Dobry mikrofon to nieodzowny element wyposażenia graczy gier zespołowych. Ma on duże znaczenie zarówno dla jego posiadacza jak i dla współrozmówcy – dzięki niemu nasz kompan będzie słyszał nas lepiej, wyraźniej, a wspólna komunikacja będzie dużo przyjemniejsza i pozbawiona niepotrzebnych powtórzeń. Ciężko samemu przetestować jakość dźwięku zarejestrowanego przez mikrofonu, a jedyna metoda to nagranie go, a potem odsłuchanie. Tak też zrobiłem. Wynik jak najbardziej pozytywny. Co najważniejsze, brak jakichkolwiek szumów, nie słychać nawet grającego w tle telewizora. Jednak bardziej obiektywną ocenę mogą wystawić moi współrozmówcy:
Lucas [Skype]: Od dłuższego czasu mam Skype'a, jednak zupełnie go nie używam, gdyż wolę telefon. Tak samo rzadko do mnie ludzie dzwonią na Skype'a... oprócz jedynie Igora. Ten namiętnie wydzwania z każdą sprawą :). O ile on sam narzeka na jakość dźwięku (mam mikrofon za 7 zł), to ja go słyszę idealnie. Zero szumów, trzasków, czy też przerywanego dźwięku. Wszystko ładnie i wyraźnie słychać, a zwłaszcza skrzekliwy głos Igora :))). Części z Was może się wydawać, że każdy mikrofon będzie działał z Skypem, ale z doświadczenia wiem (pozdrowienia dla wbudowanego mic'a sxLa :)), że oprócz łącza, porządny mikrofon trzeba też mieć, aby podzwonić po ludziach.

girith [Counter-Strike]: Odkąd pamiętam, jakość dźwięku była dla mnie priorytetem przy słuchaniu muzyki. Z czasem ta przypadłość przeniosła się na telefonię komórkową, VoIP czy też komunikatory głosowe. W czasie rozmowy z charczącym 'robotem' byłem w stanie rzucić słuchawką i przenieść się na mniej wygodne Gadu-Gadu.
Jednak to, co usłyszałem od Igora w czasie rozmowy na serwerze Counter-Strike wprawiło mnie w osłupienie. Tak czystego, wyraźnego, a równocześnie nie rozsadzającego decybelami głosu dawno nie słuchałem. Można to porównać jedynie do rozmowy w cztery oczy...
Wszystkie wcześniej wymienione słuchawki posiadają oczywiście mikrofon, dane techniczne poszczególnych modeli przedstawia tabela poniżej:

DANE TECHNICZNE: MIKROFONY

Słuchawki:SteelSound 5HIcemat SiberiaPlantronics Audio90Sennheiser PC160
Pasmo przenoszenia:75 Hz ÷ 16 kHz80 Hz ÷ 15 kHz100 Hz ÷ 10 kHz80 Hz ÷ 15 kHz
Impedancja:2k omb/d3k om2k om
Czułość:38 dB38 dB39 dB (+/-5)38 dB


Jak widać parametry we wszystkich modelach konkurencyjnych są do siebie bardzo zbliżone, a w praktyce wygląda to dokładnie tak samo. Na potrzeby komunikacji internetowej w zupełności wystarczają.

Pochwaliłem duet klanu Ninjas In Pyjamas – HeatoN’a i Pottiego za budowę słuchawek, pora pochwalić także whiMp’a, za jego wkład w stworzenie 5H. Spisał się on równie dobrze jak jego koledzy. Jak wspominałem wcześniej odpowiedzialny był za dźwięk, a konkretnie za korektor dźwiękowy oraz kartę dźwiękową USB, o której dowiecie się więcej czytając kolejną podstronę tej recenzji.


Pierwsze wrażenie | Dane techniczne i dźwięk | Karta USB i sterowniki | Testy | Podsumowanie

KomentarzeKomentarze

  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

2006 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.