Konfiguracja foobara

Dostosuj

Konfiguracja foobara

W tym dziale zajmiemy się tym co najważniejsze, czyli uproszczeniem sobie życia związanym z obsługa foobara oraz konfiguracją dźwięku.

1) Poprawienie jakości dźwięku

Uwaga! - najlepiej będzie jak najpierw przeczytacie ten podpunkt a następnie zabierzecie się do działań, bowiem przedstawiłem tutaj parę sposobów na czysty dźwięk, które całkowicie różnią się od siebie.

Temat tego pokroju wydaje się być niewyczerpalny. Postaram się wyjaśnić te najważniejsze. Otóż tak jak w przypadku Winampa jakość można poprawić za pomocą najprostszej metody jaką daje nam Equalizer. Większa część społeczeństwa, która dopiero zaczyna przygodę z dźwiękiem ustawia suwaki Equalizera na kształt paraboli, co oczywiście jest kompletną bzdurą.

Opcje Equalizera mamy także dostępną w Foobarze, z tym wyjątkiem, że naszym oczom ukaże się 18 suwaków zamiast dziewięciu jak w przypadku Winampa. Na marno szukacie także opcji gotowych ustawień do których większość z Was przywykła. Pierwsze co musimy zrobić to włączyć Equalizera, gdyż domyślnie jest on wyłączony, możemy dowoli zmieniać położenie suwaków a dźwięk się nie zmieni. Aby tego dokonać udajemy się do Preferences -> Playback -> DSP Manager. Przeciągamy za pomocą dostępnych przycisków Equalizera na lewą stronę. Aplikujemy zmiany. Dopiero teraz opcja zmiany suwaków została włączona.

Możecie teraz eksperymentować na własną rękę bawiąc się suwaczkami, ja jednak polecam Wam garść gotowych ustawień, których używają profesjonaliści. Sam wypróbowałem większość z nich i warto jest zwrócić na nie szczególną uwagę. Korzystamy z tego linka i rozpakowujemy archiwum zip do folderu "Equalizer" mieszczący się w głównym katalogu naszego odtwarzacza. Aby execować ustawienia, musimy spowrotem udać się do Preferences -> Playback -> DSP manager -> Equalizer. Naciskamy przycisk Load Preset i wczytujemy jedno z interesujących nas ustawień, które oczywiście wiąże się z waszymi upodobaniami muzycznymi. Ja jako fan rocka - grunge - metalu posłużyłem się ustawieniami które są przepisane dla Metalu. Jeśli uznacie, że bass jest za mały to możecie podnieść 3 pierwsze suwaki lekko do góry.



Następnie udajemy się do preferences -> playback, ustawiamy "output data format" na 16 bit fixed point i włączamy opcję dithering. Kolejnym krokiem, jaki powinniśmy zrobić to zmiana opcji Output method na DirectSound v2.0, opcja dostępna jest w Preferences -> Playback ->Output.

Znowu wracamy do naszego DSP Managera, by omówić kolejną partię pluginów. Prawdę mówiąc ciężko będzie mi omówić każdy plugin, gdyż to ściśle powiązane jest kartą dźwiękową, którą posiadacie. Omawiając dany plugin musiałbym stworzyć opis dla wielu kart dźwiękowych, dlatego postaram się jak najbardziej uprościć tę sprawę. Warto w tym momencie zaznaczyć, że kolejność dodawanych wtyczek DSP jest bardzo ważna i wpływa ona istotnie na jakość odgrywanego dźwięku.

hide_dot.gifEfekty DSP


Resampler - efekt ten nie daje nam o wiele lepszej jakości dźwięku. Jednak warto jest skorzystać z tej wtyczki, a dlaczego? Na wejściu mamy plik 44,1kHz, a nasza karta dźwiękowa domyślnie daje na wyjściu sygnał 48kHz. Zazwyczaj karta dźwiękowa lub sterowniki same zajmują się "konwersją" sygnału do formatu wyprowadzanego na zewnątrz. Resempler przydaje się wówczas gdy karta nie najlepiej radzi sobie z tą czynnością, do grupy tych kart należą: popularne Sound Blastery (Live!, Live! 5.1 i pochodne, Audigy 2). Niezbędny okaże się także wtedy gdy nasza karta nie będzie potrafiła obsłużyć dźwięku w formacie DVD-Audio (96kHz).

Jak za pewne widzicie do wyboru są dwie opcje Resamplera, która wybrać? PPHS (jest dużo szybszy, zużywa mniej mocy obliczeniowej), jest zalecany do zwykłego słuchania muzyki, natomiast SSRC jest lepszy w przypadku przetwarzania dźwięku, np. korzystania z Diskwritera albo zgrywania plików na CD (uwaga!! - to, że jest lepszy, nie znaczy że jest konieczny!), oczywiście, o ile prawidłowo obsługuje konwersję jakiej chcemy dokonać. Wtedy zazwyczaj bardziej zależy nam na jakości, a mniej nas obchodzi "zżeranie" procesora.

Advanced Limiter - Bardziej zaawansowana wersja limitera niż soft clipping limiter . Bada sygnał z pewnym wyprzedzeniem podczas odtwarzania i osłabia go tylko w tym momencie, gdy jest to naprawdę konieczne (tzn. gdy może wystąpić clipping), przez co przez większość czasu jest nieaktywna i w mniejszym stopniu wpływa na sygnał.

Convert 5.1 to Stereo - prosta wtyczka, która zamienia sygnał 5+1 na zwykłe stereo. Po co to komu?:)

Convert Mono to Stereo - Kopiuje sygnał mono do obu głośników. Przydatne w wypadku niektórych kart dźwiękowych/sterowników, gdy pliki mono odtwarzane są tylko na jednym głośniku (zazwyczaj lewym). Plugin jest nieaktywny przy plikach stereo.

Simple surround - Prosty efekt dodający "przestrzenność" do dźwięku poprzez odwrócenie fazy lewego kanału, czyli mówiąc po windowsowemu: kształt fali (waveform) lewego kanału jest odwracany "do góry nogami". Skutkiem ubocznym takiej operacji jest utrata informacji o częściach pokrywających się na obu kanałach (czyli mono - głównie basy). Dlatego nie zaleca się stosować tego efektu przy zestawach wyposażonych w subwoofer.


Ja osobiście używam 4 efektów DSP w następującej kolejności:
  1. Equalizer
  2. Advanced limiter
  3. Volume control
  4. Resampler PPHS (48000hz)

W tym momencie należy się zatrzymać. Otóż na przeróżnych forach istnieje pewna wojna między wyznawcami dźwięku DirectSound v2.0 a ASIO. Wyżej wspomniany opis odnosił się do pierwszej "metody". Wyznawcy tej drugiej są święci przekonani, że dźwięk ASIO wydobywany z Foobara jest o niebo czystszy, a różnicę widać z pierwszym brzmieniem. Ja niestety nie potrafiłem skonfigurować ASIO tak bym doznał jakiegoś szoku. Nigdy tego nie udowodniono, być może nie jestem aż tak obeznany jeśli chodzi o ASIO, warto jednak przedstawić i tę motodę, gdyż komuś może dać porządany efekt.

Najprościej jednak będzie jak podam linka do forum, w którym została omówiona dokładna instalacja tego sterownika. Oto link. Na szarym końcu wspomnę o jeszcze jednej sprawie. Sposób, który wyżej opisałem jest konfiguracją, która mi bardzo przypadła do gustu, wszelkie komentarze na ten temat będą tutaj zbędne, gdyż jak wiemy wszystko zależy od rodzaju muzyki jakiej słuchamy, od karty dźwiękowej oraz od głośników. Można eksperymentować z efektami DSP, bawić się equalizatorem oraz zmienić sterownik dźwięku na jakiś inny. Możliwości jest naprawdę dużo, o których Winamp może tylko śnić.

2) Inna konfiguracja foobara

Konfiguracja playlisty

W pierwszej kolejności uzupełnimy bazę plików muzycznych foobara. W tym celu udajemy się do Preferences -> Core -> Database. Zaznaczmy przycisk "Database enabled" i podajemy lokalizację folderu w którym przechowujemy nasze pliki muzyczne.



Teraz zajmieny się tworzeniem playlisty. W dziale Wygląd foobara zainstalowaliśmy wtyczkę ui_tabs, która jest magazynem dla innych wtyczek. Mówiąc prostym językiem, dzięki niej możemy w zakładkach umieszczać inne wtyczki, w ten sposób nie robiąc bałaganu w głównym panelu. Umieściliśmy w niej oprócz wizualizacje Historię oraz Playlistę.

Klikamy na zakładkę playlisty, następnie LPM klikamy na pustym polu, pojawiła nam się nowa playlista o nazwie: New Playlist. Aby zmienić jej nazwę wystarczy kliknąć ją dwa razy LPM i podać swoją nazwę. W ten sposób możecie zarządzać swoją bazą utworów.



Warto także jest przygotować playlistę o nazwie TEMP, jej zadaniem będzie gromadzenie plików, które zostały tymczasowo włączone z dysku. Najlepiej będzie wytłumaczyć tę sytuację na przykładzie.

Powiedzmy, że przywitał nas kolega z nowymi utworkami, na których widok się ślinimy. Po kliknięciu danej empetrójki otworzy nam się ona w playliście, którą wcześniej odsłuchiwaliśmy, niestety usuwając jej zawartość. Dzięki operacji, którą zaraz zrobimy nowy utwór mp3 odpalany z dysku, będzie automatycznie się ładował do playlisty temp.

Aby tego dokonać udajemy się do Preferences -> Core -> Commandline -> i tu jest opcja Always send to playlist - w której powinniśmy podać nazwę playlisty w której maja się pojawiać tymczasowe utworki.

Wygląd naszej playlisty można dowolnie zmieniać dzięki opcjom dostępnym w Preferences-> Display->Columns UI->Playlists->Playlist switcher panel display settings.

Inne wtyczki do foobara

W poprzednim dziale zajęliśmy się dostosowaniem wizualnym foobara do naszych potrzeb, w między czasie nabyliśmy wiedzę, która okaże się niezbędna do dalszego działania. Głównie dowiedzieliśmy się gdzie instalować komponenty oraz jak je obsługiwać. Dzięki wcześniejszym ćwiczeniom postanowiłem ominąć konfigurację innych wtyczek, na pewno nie będziecie mieli z nimi żadnego problemu. Moje zadanie ograniczy się do przedstawienia tych najbardziej popularnych i opisania ich sposobu działania. Zatem zacznijmy:
  • Send to playlist 0.3.1 - możliwość wysyłania piosenek do innej playlisty, klikamy prawym myszy na utworze i naciskamy "Send to playlist"
  • HTTP Reader - możliwość nagrywania audycji radiowych.
  • Audio CD writer - bardzo przydatna wtyczka, umożliwia nagrywania piosenek na CD, wystarczy kliknąć PMP i wybrać opcję Write Audio CD.
  • Scheduler - włącza foobara o określonej godzinie, hibernuje foobara oraz wiele innych ciekawych opcji.
  • AMIP - plugin do mIRC, PIRCH, Klient, Bersirc, i innych klientów IRC - umożliwia pełną kontrolę foobara z mIRC, przeszukiwanie playlisty, integracje z systray'em, itp.



Wstęp | Instalacja | Wygląd foobara | Konfiguracja foobara | Najczęściej zadawane pytania

KomentarzeKomentarze

  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

5947 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.