DirectX 11 - pierwsze szczegóły

Dostosuj

DirectX 11 - pierwsze szczegóły

Microsoft na zakończonej dzisiaj konferencji GameFest 2008, która odbyła się w Seattle, w stanie Waszyngton, oficjalnie zapowiedział rozpoczęcie prac nad stworzeniem kolejnej edycji zestawu funkcji API wspomagających generowanie grafiki, dźwięku oraz innych zadań w aplikacjach multimedialnych. DirectX 11 przyniesie ze sobą kilka całkowicie nowych elementów, jak m.in. efekt sprzętowej teselacji, a jednocześnie, jak obiecuje Microsoft, zachowana ma zostać zgodność ze sprzętem oferującym wsparcie tylko dla bibliotek DirectX 10 i 10.1.

Wspomniane wsparcie dla sprzętowej teselacji oznacza efekt polegający na nałożeniu mapy graficznej na przygotowaną wcześniej siatkę trójkątów znajdującą się na dowolnej figurze. DirectX 11 pozwoli podzielić szereg wielokątów na mniejsze, mnożąc ich ilość, a tym samym zmniejszyć do minimum liczbę widzianych kątów. Kolejną nowością będzie wprowadzenie shadera obliczeniowego, co pozwoli na wkład mocy GPU w obliczenia nie związane z grafiką. Microsoft zapewnił również o znacznym udoskonaleniu funkcji wykorzystania wielu kart graficznych łączonych w trybie SLI lub CrossFire.

Jedenasta wersja bibliotek DirectX początkowo dostępna będzie jedynie dla systemu Windows Vista. W przyszłości nowe API ma również obsługiwać Windows 7. Data wprowadzenia DirectX 11 nie została ujawniona.

PC Lab

KomentarzeKomentarze

  • Roti

    #1 | Roti

    2008-07-23 19:47:58

    Dobrze, że robią bo 10 nie była najlepsza i dobrze, że będzie kompatybilny z obecnymi kartami pod DX10, ale gry nawet dziesiątki nie potrafią wykorzystać w pełni a co dopiero jedenastkę :|
  • po1nt.x

    #2 | po1nt

    2008-07-23 19:53:39

    bo 10 to nie był jakiś mega przełom

    tak jak to bylo w przypadku 8.0 -> 9.0
  • Bitman

    #3 | B1tman

    2008-07-23 20:11:25

    DX 10 to śmiech na sali. Programiści MS spłodzili po kilku latach biblioteki które dodają efekty jeszcze bardziej obciążające sprzęt i które można praktycznie w 100% odtworzyć pod dx 9.0c. Dopiero DX 10.1 wprowadził kilka przydatnych funkcji poprawiających obsługę kilku GPU i CPU. MS się chwali czymś co już jest tylko nikt tego nie używa. Mam nadzieje że w 11 wreszcie dadzą wsparcie 64 bitowych instrukcji i pamięci gddr5. No i oczywiście wreszcie będzie można wykorzystywać shadery do innych obliczeń (technologia istnieje już od kilku lat!).
  • varfare

    #4 | varfare

    2008-07-23 20:17:21

    ktoś mi powie co mi, użytkownikowi, da ta sprzętowa teselacja? Czytałem co to jest, ale nadal nie rozumiem co to spowoduje.
  • DomiOZW

    #5 | Domi

    2008-07-23 20:33:21

    Fakty i mity:) Crysis bazuje na DX 9.0c i nie ma karty, ktora zapewni bezstresowa gre w trybie Very High:) DX 10 to jeszcze lepsza technologia majaca tworzyc cuda na kiju a do dzis nie ma aplikacji ktora wykorzystywala by choc polowe tych \"spektakularnych\" mozliwosci. Jak bedzie z DX 11? zobaczymy. Ale na cuda nie ma co liczyc bo od zawsze dzial software jest do przodu w stosunku do hardware:)
  • Kris^u

    #6 | Kris^u

    2008-07-23 20:58:02

    \"zmniejszyć do minimum liczbę widzianych kątów.\" czyli np. mniej kanciaste głowy przeciwników :P
  • Pite

    #7 | Pite

    2008-07-23 21:32:05

    I ściany będą okrągłe.
  • varfare

    #8 | varfare

    2008-07-23 21:44:49

    zacznijmy od tego że crysis ma tak zaje****cie ch*jowy silnik, że szkoda gadać. Po prostu grafika/wydajność jest zerowa.

    Generalnie robiąc gry na pc nie trzeba starać się tak bardzo o optymalizacje. Konfiguracji sprzętowych jest bardzo dużo, jeśli zrobią niedopracowanego crysisa to tak czy inaczej ludzie w niego zagrają, na niższych czy wyższych detalach, parę lat po premierze wyjdzie super karta, która uciągnie ten beznadziejny silnik. Na konsole trzeba zrobić taką grę, która ma działać na określonej konfiguracji, dostosowuje się do niej efekty, optymalizuje itp. Na pc tego nie ma bo nie ma tak dużej potrzeby.
  • kluczmen

    #9 | kluczmen

    2008-07-23 21:51:05

    w przeciwienstwie do unreal engine 3.0 :))))))))))
  • varfare

    #10 | varfare

    2008-07-23 21:53:29

    to ma jakiś wpływ na wydajność?
  • bytek

    #11 | m_D

    2008-07-23 22:42:08

    przynajmniej nikt nie bedzie sie chowal po katach :)
  • Bitman

    #12 | B1tman

    2008-07-23 23:28:06

    Dx 10 nie daje praktycznie nic, większość efektów można zrobić pod dx 9.0c co zresztą widać w modach do Crysisa. Jeżeli programiści dx i producenci sprzętu nie będą dążyć do optymalizacji wykorzystania mocy obliczeniowej, tylko dodawać nowe efekty jak to ma miejsce w dx 10 to czeka nas smutny koniec rynku gier PC, który już teraz przeżywa poważny kryzys...

    Zobaczcie sobie kiedy wprowadzono 64bitowe procesory, do tej pory nie ma gier które wykorzystywały by ten potencjał. Tak samo zunifikowane shadery, mimo że powstały kilka lat temu to do tej pory nie ma aplikacji która wykorzystywała by ten potencjał (liczenie fizyki itp.). Rynek komputerów PC upadnie przez głupotę programistów i marketing...
  • TroPtyN

    #13 | TroPtyN

    2008-07-23 23:29:04

    Jak sprawić, żeby blondynka miała zajęcie na cały dzień? Zaprowadzić ją do okrągłego pokoju i powiedzieć, żeby usiadła w kącie...

    Tak mi się skojarzyło. :]
  • TroPtyN

    #14 | TroPtyN

    2008-07-23 23:32:01

    Mogę się mylić, dlatego prosiłbym, żeby ktoś mnie w razie potrzeby poprawił.

    Czy teselacji nie oferują od dłuższego czasu Radeony?
  • M4rko

    #15 | M4rko

    2008-07-24 01:59:10

    fajnie bedzie
  • varfare

    #16 | varfare

    2008-07-24 10:51:02

    Z tego co wyczytałem to tak. Dodaj do tego jeszce gddr5, 55nm i obsługę dx10.1, wszystko to czyni geforce\'y zacofane technologicznie.
  • Pajda

    #17 | Pajda

    2008-07-24 13:03:30

    Moze nie wszyscy pamietaja, ale tesselacja byla juz wprowadzona pod nazwa TrueForm przez Radeona 8500 :P
  • Pajda

    #18 | Pajda

    2008-07-24 13:03:53

    Nawet od bardzo dlugiego :P
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

541 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.