Lekcja gamingowej geografii

Dostosuj

Lekcja gamingowej geografii

Czy zastanawiało Was kiedyś to, czemu akurat Korea jest tak fenomenalnym krajem, dominującym w scenach gier rtsowych - Starcrafcie i Warcraftcie? Czemu Szwecja zupełnie deklasuje inne państwa, jeżeli chodzi o umiejętności elektronicznego strzelania w wszelakich shooterach? Co sprawia, że jeden kraj jest, kolokwialnie mówiąc, znacznie lepszy od drugiego w jednej z platform gamingowych? I wreszcie, czy faktycznie można rzec, że istnieją nacje, które są lepsze od innych, czy też to tylko taki chwilowy boom umiejętności poszczególnych drużyn i indywidualności. Ten temat postanowiła zgłębić Livia "Liefje" Teernstra.

Mówiąc wprost, Australijka podjęła próbę stworzenia geograficzno-gamingowego obrazu świata w przekroju krótkiej historii sportów elektronicznych. Na ruszt jej rozważań powędrowały różne platformy, jednak z mocnym naciskiem na serię gier, od których wszystko się zaczęło - Quake'a. Ponadto Livia pod uwagę postanowiła wziąć czynniki demograficzne (ludność kraju) oraz wyłącznie turnieje o charakterze zawodów światowych. To chyba nie był najlepszy pomysł, gdyż wyniki jej "badań" odstają gdzieniegdzie od prawdy.

Dla przejrzystości i jasności Liefje postanowiła wszystko przedstawić na wykresach słupkowych. Jednocześnie nikogo nie powinno dziwić, że w grach FPP przewijają się w zasadzie jedynie dwa kraje - Szwecja i USA, co nie odbiega generalnie zbytnio od rzeczywistości. Mniejszą znacznie rolę odgrywa Europa wschodnia, która, według Livii, dopiero pojawiła się na scenie międzynarodowej od czasów świetności Quake'a 3. Z drugiej strony jednak, właśnie w trzecim wstrząsie wschodnie kraje mają bardzo mocną pozycję, w czwartym zresztą również. Niemniej w Quake'u 4 dominuje Szwecja, głównie dzięki fenomenalnemu Johanowi "Toxic" Quick'owi, a zaraz nią - znowu - Europa wschodnia.

Szwecja od samego początku miała bardzo dobre łącza, a Quake był popularny tutaj od zawsze. Większość graczy Quake'a 3 i 4 zaczynała swoją przygodę od Quake'a 1; ja, gopher, fox, fooKi, fazz, Z4muZ itd. Z kolei nie wiem czemu Rosjanie są tak dobrzy, może są po prostu mądrymi ludźmi (uśmiech)" - Johan "Toxic" Quick
Z kolei największe kontrowersje wzbudziły wyniki Quake'a 2, gdzie krajami dominującymi były USA oraz... Kanada i Wielka Brytania. Prawda wygląda jednak zupełnie inaczej, gdyż od ponad 6 lat scenę de facto napędzają 3 zupełnie inne kraje: Finlandia, Szwecja i oczywiście Polska. Wnioski Australijki, co do tej gry, są wielce przestarzałe.

Seria gier Unreal to już zupełnie inna historia. Tutaj bardzo mocną pozycję mają Niemcy, Holandia i USA w zależności od części gry. Pogrzebany Painkiller to walka dwóch nacji - Ameryki z Holandia, a raczej Jonathana "Fatal1ty" Wendela z Sanderem "Vo0" Kaasjagerem. Z kolei Counter-Strike niestety nie został wzięty pod uwagę, z racji ogromnej ilości turniejów, które w zasadzie mają wyłącznie charakter zawodów międzynarodowych.

Szkoda tylko, że pod uwagę nie została wzięta taka platforma jak CPMA, czy chociażby StarCraft (poza Koreą, z wiadomych względów). Nikt by nie miał wątpliwości jaka flaga tam by się pojawiła. Oczywiście warto zgłębić cały artykuł. Miłej lektury.

Gaming Geography @ GamingJunky

GamingJunky

KomentarzeKomentarze

  • Pajda

    #0 | Pajda

    2007-03-10 18:02:38

    Mialem to ochote juz na esr napisac.
    W UT byli Niemcy, Niemcy i Niemcy :P Pozniej Holandia, odrobine Austria i Szwecja, jeszcze dalej UK z pojedynczymi graczami. Z USA mocno bym sie nie zgodzil, owszem pain udowodnil, ze gra na rowni z najlepszymi, destrukt mial swoja modemowa legende, ale tak naprawde na tym koniec. USA mialo i wciaz ma lame ustawienia, praktycznie nie istnieli nigdy. Troche podobnie do Rosji gdzie na dobra sprawe byl tylko askold.
    Niestety w zestawieniu UT sie konczy wraz z 2002 gdy wyszlo UT2k3. W dodatku dotyczy wylacznie duelowej strony gry. A to wlasnie po tym czasie nastepuje troche zmian. Pojawia sie Polska, Finlandia i Slowenia. Szczegolnie w nas to uderza.

    Tak w ogole sam tekst jest bardzo niekonkretny i zamiast cos mi powiedziec, dac jakies ladne zestawienie, spowodowal co najwyzej pojawienie sie watpliwosci co i jak.
  • V!ct!M

    #0 | vicek

    2007-03-10 19:47:32

    OMG jak zwykle coś doje*ią, że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać...
  • V!ct!M

    #0 | vicek

    2007-03-10 19:50:07

    Za poprzednie będzie \'nuk\', to napiszę, że po prostu żal czytać wszelkie śmieszne rankingi, które czynią ich autorów i serwisy je publikujące równie śmiesznymi =)

    Zresztą, wystarczy popatrzeć gdzie jest av3k w rankingach Q4 :)
  • Rethon

    #0 | nekkkkkkkkkro

    2007-03-10 20:41:59

    I to jest właśnie ten problem, że oni zawsze znajdą jakieś głupie wytłumaczenie jak zaprzeczysz im zdaniu / wypowiedzi itd.
  • V!ct!M

    #0 | vicek

    2007-03-10 21:01:28

    Zastanawiam się tylko, czy na innych scenach jest z Polską tak jak w przypadku Q2 i wSw, czytając o CPMA i StarCrafcie, wnioskuję, że tak :)
  • P!thrawn

    #0 | ThrawN

    2007-03-11 00:19:53

    Pominento polaków ostro ;o
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

45 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2025

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie