Kod źródłowy Quake3 dostępny!
Wreszcie, po wielu zapowiedziach, obietnicach i opóźnieniach, id Software, zgodnie ze swoją tradycją, wypuściło kod źródłowy Quake3. Firma ta, będąc jedną z najbardziej liczących się wśród twórców gier komputerowych, od bardzo dawna dzieli się z ze światem kodami gier, na których wcześniej zarobiła miliony dolarów. Jeszcze kilka miesięcy temu za dostęp i możliwość edycji tego kodu trzeba było zapłacić 250 tysięcy dolarów. Dlaczego więc teraz id rozdaje wnętrzności swojej gry za darmo i pozwala wszystkim do woli się nimi bawić, a nawet po modyfikacji je sprzedawać?
John Carmack, jeden z największych autorytetów w dziedzinie programowania grafiki 3D, wizjoner, dzięki któremu firmy produkujące karty graficzne mają pełne kieszenie, uważa, że open source jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju programowania. Możliwość zagłębiania się i edytowania do woli tak zaawansowanego technologicznie enginu, jakim nadal jest silnik Quake3, z pewnością amatorom (i pewnie wielu profesjonalistom) da wielką frajdę, ale przede wszystkim wiele nauczy.
Kod źródłowy Quake3 rozpowszechniany jest na zasadach licencji GPL, co w skrócie oznacza, że każdy ma prawo go edytować i wykorzystywać nawet komercyjnie, pod warunkiem, że umieści informację, że oryginalny kod został stworzony przez id Software, a obok skompilowanej wersji programu, również umieści cały jego kod źródłowy. Co prawda nigdy nikt jeszcze nie wykorzystał kodu źródłowego żadnego z Quake'ów komercyjnie, Carmack podczas swojego wystąpienia na tegorocznym QuakeConie powiedział, że z niecierpliwością czeka, aż taki dzień nadejdzie.
Plik z całym kodem oraz wymaganymi kompilatorami można pobrać z FTP id Software.
PS. Warto zauważyć, że z całego kodu wycięte zostały elementy dotyczące Punkbustera, dzięki czemu nie musimy obawiać się, że nagle pojawi się całe mnóstwo cheatów.
IRC
#0 | majcok
2005-08-24 00:02:47