Kod źródłowy Quake3 dostępny!

Dostosuj

Kod źródłowy Quake3 dostępny!

Wreszcie, po wielu zapowiedziach, obietnicach i opóźnieniach, id Software, zgodnie ze swoją tradycją, wypuściło kod źródłowy Quake3. Firma ta, będąc jedną z najbardziej liczących się wśród twórców gier komputerowych, od bardzo dawna dzieli się z ze światem kodami gier, na których wcześniej zarobiła miliony dolarów. Jeszcze kilka miesięcy temu za dostęp i możliwość edycji tego kodu trzeba było zapłacić 250 tysięcy dolarów. Dlaczego więc teraz id rozdaje wnętrzności swojej gry za darmo i pozwala wszystkim do woli się nimi bawić, a nawet po modyfikacji je sprzedawać?

John Carmack, jeden z największych autorytetów w dziedzinie programowania grafiki 3D, wizjoner, dzięki któremu firmy produkujące karty graficzne mają pełne kieszenie, uważa, że open source jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju programowania. Możliwość zagłębiania się i edytowania do woli tak zaawansowanego technologicznie enginu, jakim nadal jest silnik Quake3, z pewnością amatorom (i pewnie wielu profesjonalistom) da wielką frajdę, ale przede wszystkim wiele nauczy.

Kod źródłowy Quake3 rozpowszechniany jest na zasadach licencji GPL, co w skrócie oznacza, że każdy ma prawo go edytować i wykorzystywać nawet komercyjnie, pod warunkiem, że umieści informację, że oryginalny kod został stworzony przez id Software, a obok skompilowanej wersji programu, również umieści cały jego kod źródłowy. Co prawda nigdy nikt jeszcze nie wykorzystał kodu źródłowego żadnego z Quake'ów komercyjnie, Carmack podczas swojego wystąpienia na tegorocznym QuakeConie powiedział, że z niecierpliwością czeka, aż taki dzień nadejdzie.

Plik z całym kodem oraz wymaganymi kompilatorami można pobrać z FTP id Software.

PS. Warto zauważyć, że z całego kodu wycięte zostały elementy dotyczące Punkbustera, dzięki czemu nie musimy obawiać się, że nagle pojawi się całe mnóstwo cheatów.

IRC

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • majcok

    #0 | majcok

    2005-08-24 00:02:47

    Zeby sie dowiedziec co nieco o budowie takiego pro enginu :] Cos sie napewno dowiem :P Ale to jeszcze nie teraz, bo na razie CMS\'a musze skonczyc.
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

6040 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2025

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie