Fritz Bot ET!
Czy kiedykolwiek grając na serwerze publicznym nie odpowiadał wam poziom gry? A może wasze łącze nie pozwala wam na komfortową grę poprzez internet? Czy też po prostu chcielibyście pewnej odmiany? Jeżeli na któreś z tych pytań odpowiedzieliście twierdząco, to śmiało możecie czytać dalej. Nie wszyscy pewnie wiedzą, ale od kilku miesięcy trwały prace nad konwersją pewnych botów z RtCW do ET. Zadanie o tyle trudne, gdyż Enemy Territory jest o wiele bardziej nieprzyjazne dla twórców botów niż jej poprzedniczka RtCW. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, a jednym z nich jest oczywiście większa ilość klas postaci do wyboru, a co za tym idzie liczba dostępnych broni.
I mimo wielu różnych tego typu modyfikacji dla ET jak np. Bobots czy CCBOT jeszcze do niedawna nie było możliwości zagrać z komputerowymi przeciwnikami, którzy zadowoliliby większość graczy. Dlatego też, gdy tylko Maleficus na swojej stronie oficjalnie oświadczył, że zaczął prace nad Fritz Botami dla ET, wszyscy, którzy od dawna takiej informacji wyczekiwali lub dotychczasowe boty ich nie satysfakcjonowały byli w siódmym niebie, a wszystko z powodu powodzenia jakim cieszyły się boty do Return to Castle Wolfenstein tegoż autora. Przejdźmy jednak do sedna, czyli samych botów. Obecnie można grać na poniższych mapach.
Obsługiwane mapy
et_beach - download
et_ice - download
frostbite - download
oasis
radar
stalingrad - download
sw_el_kef - download
Co i jak?
Mirror #1
Mirror #2
Po ściągnięciu i rozpakowaniu, folder fritzbot kopiujemy do do głównego katalogu ET. Następnie do skrótu ET na pulpicie w elemencie docelowym do ścieżki dodajemy +set fs_game fritzbot. Po tej czynności zawartość tego pola powinna wygladać następująco (jeżeli ET macie zainstalowane w domyślnym katalogu w Program Files).
"C:Program FilesWolfenstein - Enemy TerritoryET.exe" +set fs_game fritzbot
Oczywiście bez najnowszego patcha 2.60 ani rusz dalej. Teraz możemy spokojnie uruchomić grę. Zobaczymy, że menu i tło są nieco zmienione, ale żadnych większych zmian oprócz dodatkowego menu, o którym za chwilę nie wprowadzono. Kolejną czynnością będzie we wspomnianym menu (Fritzbot -> Fritzbot) dopasowanie poziomu botów.
Bot AI Skill - tu ustawiamy "inteligencję" botów
Bot Aim Skill - cel i czas reakcji komputerowych graczy (warto uważać co się wybiera)
Dwie ostatnie opcje, to kolejno maks. i min. ilość botów. Później już tylko wybieramy tryb oraz mapę i klikamy Start Server. Gdy będziemy już na mapie otwieramy konsolę i przy pomocy komendy /addbot dodajemy boty. Istnieje kilka sposobów użycia tej komendy.
/addbot - najszybsze rozwiązanie. Komputer losowo wybiera nick i klasę bota nadając mu takie wartości Ai oraz Aima jakie wcześniej ustawiliśmy.
2. /addbot [nazwa_bota] - podobnie jak wyżej z tą różnicą, że sami podajemy nazwę bota, którego chcemy dodać (wcześniej musi bot o takim nicku istnieć, ale o tym za chwilę)
3. /addbot [nazwa_bota] [AI skill] [Aim skill] - w tym przypadku sami podajemy wartości AI (od 1 do 3) i aima (od 1 do 4) bota. Nie można zapomnieć o podaniu nazwy bota.
Jak wyżej wspomniałem istnieje możliwość stworzenia swojego/swoich botów. Nie można po prostu w grze podać wcześniej nie zdefiniowanego bota. Może się to wydawać jakieś bardzo trudne, jednak wszystko sprowadza się do zapisania pliku tekstowego z rozszerzeniem .bot w katalogu "bots", który wcześniej musimy stworzyć i który musi się znajdować w folderze "fritzbot". Zatem zaczynając od początku. W edytorze tekstu np. notatniku "opisujemy" bota według poniższego wzorca.
funname "nazwa_bota"
class klasa (każda klasa ma przyporządkowany numer, który tu podajemy)
weapon broń(podobnie jak z klasami, bronie także mają swoje numery)
team strona_konfliktu (jw)
}
Przyporządkowane numery
0 = Soldier
1 = Medic
2 = Engineer
3 = Field Ops
4 = Covert Ops
Strony konfliktu:
0 = Axis
1 = Allies
Bronie
0 = Mp40
1 = thompson
2 = sten
3 = k43
4 = silenced k43
5 = Silenced Garand
6 = FG42
7 = Garand
8 = mortar
9 = panzer
10 = mobile mg42
11 = flame
Następnie tak wypełniony plik tekstowy (nie można zapomnieć o klamrach) zapisujemy do wcześniej utworzonego katalogu "bots" wybierając jako typ pliku wszystkie pliki i do nazwy pliku dopisując rozszerzenie .bot (to właśnie nazwę tego pliku będziemy podawać podczas dodawania botów).
Dodatkowe komendy
bot_aimskill [wartość] - przy pomocy tej komendy ustawimy cel i czas reakcji botów (wartości od 1 do 4).
kick allbots - wyrzuca wszystkie boty z serwera.
bot_pause [wartość] - gdy ustawimy wartość tej komendy na 1 gra spauzuje boty (pomocne przy robieniu screenów). Domyślnie jest ustawiona na 0.
g_maxBots [wartość] - dzięki niej ustawimy maksymalną ilość botów/klientów mogących grać na serwerze. Można jej używać tylko, gdy serwer jest dedykowany.
Jeżeli chodzi o tryby, to dostępne są Stopwatch, Campaign (mieszanki dostępnych leveli) oraz Single-Map Objective. Po wykonaniu kroków opisanych w "Co i jak?" możemy przejść do dania głównego, czyli rozgrywki. Gdy pierwszy raz uruchomiłem grę nieco mnie zszokowało, co potrafią zawodnicy kierowani przez komputer. Stawianie min, arty, używanie rifli, panzerfausta, granatów, ładunku z detonatorem, mg42 itd. przez boty jest tutaj na porządku dziennym. Do tego warto dodać, że boty potrafią także przebierać się (covert), dawać ammo, leczyć (zarówno rzucać apteczki jak i stosować teamkill revive!) itd. Wszystko to ma jakiś cel i np. przebrany covert ops może nam otworzyć drzwi na braundorfie jeszcze zanim brama zostanie wysadzona. Tak więc grając ma się niekiedy wrażenie, że nasi towarzysze to nie sterowani przez komputer idioci. Oczywiście nic nie jest doskonałe i zdarza się, że np. engineer potrafi mieć lekki zawias i stojąc przed działem czy murem nie podłozyć ładunku przez kilkadziesiąt sekund. Innym przykładem może być dziwne zachowanie przeciwników na radarze, którzy czasami nie przejmują flagi pomimo, iż bunkier jest całkowicie pusty. Jednak nie przeszkadza to zbyt w graniu. Co ważniejsze, należy mieć na uwadze fakt, że jest to wczesna wersja beta, więc do ostatecznej bardzo wiele może się zmienić. Zanim jednak ujrzymy ostateczną wersję możemy się spokojnie spodziewać wielu poprawek i kolejnych bet (które mają wprowadzić obsługę pojazdów, dzięki czemu możliwa stanie się gra na np. goldrushu czy supplydepot). Miejmy nadzieję, że nie bedzie nam dane długo czekać.
fritzbot.bots-united.com
#0 | cwirek
2006-03-29 23:09:53
#0 | Bodzio^^
2006-03-29 23:51:54
#0 | wildcat
2006-03-30 00:11:03
#0 | befree
2006-03-30 10:42:49
#0 | topekk
2006-03-31 12:42:59
btw z tymi botami to jest tak , macie tam txt gdzie sa wypisane tez boty i np jest przyklad pisze tak :
-denny - eng - k3 - axis
i podczas gry wpisujesz /addbot denny i obrazu mozesz mu ustawic AI i aim czyli np
/addbot denny 3 2 i pojawia sie eng axis z k3 z AI na 3 i aimem na 2
te wszystkie boty sa tam gdzies w katalogu i chyba mozna zmienic w tych katalogach np z denny na uQ.mystic np :]
#0 | majcok
2006-03-31 12:56:15
A dodawanie botow w taki sposob jak to opisalem w newsie dziala, ale pod warunkiem, ze ustawi sie sv_pure 0 (wtedy et wczyta pliki nie znajdujace sie w plikach pk3), ewentualnie mozna tez spakowac te pliki .bot do .pk3 i wtedy z ustawionym sv_pure 1 tez beda dzialac. U mnie sie to sprawdzilo i problem znikl.
#0 | majcok
2006-03-31 12:57:56
#8 | klaryk245
2009-01-23 10:37:23
#9 | szeryf125p
2013-11-01 23:41:42