CPL i Q4 - a może jednak?
Choć Quake4 żyje w świetle dziennym dopiero od niecałych trzech dni, i to jeszcze nie w pełnej formie, zyskał już sobie całe mnóstwo fanów i oddanych graczy. Wszyscy z utęsknieniem czekali na godnego następcę Q3, który przecież był ogromnym sukcesem na scenie e-sportowej i w dużej mierze przyczynił się w ogóle do powstania tego terminu. Ale Q3 był tak wielkim sukcesem również dzięki aktywnemu wsparciu CPL, którego turnieje najszybciej rozwijały się pod banderą tej gry i która stworzyła pierwsze gwiazdy - m.in. Fatal1ty'ego, "pierwszego zawodowego gracza", który również jako pierwszy w ciągu jednego roku zarobił ponad 100 tysięcy dolarów dzięki swojej grze udowadniając tym samym, że możliwe jest życie z grania, inspirując wielu innych ludzi i do dzisiaj pozostając nasłynniejszym e-sportowcem świata.
Niestety, później drogi CPL i Q3 (jak i również id Software) się rozeszły... Historię tę opowiadał sam Angel Munoz i kilkukrotnie była ona przytaczana na naszych łamach, więc nie będę się zagłębiał. Wspomnę tylko, że miesiąc temu, kiedy CPL przymierzało się do ogłoszenia swojego wyboru gier na przyszłoroczny World Tour, a cały świat wstrzymywał oddech, Angel powiedział, że Quake4 ma marne szanse, aby stać się jednym z dwóch tytułów, które będą grane podczas WT 2006.
Ale! Ale dzisiaj na ESReality znalazł się jego komentarz rozpalający na nowo nadzieję wśród trzydniowych fanów:
Więcej na ten temat
Przypomnijmy, że w wywiadzie dla GotFrag Angel Munoz powiedział, że CPL jest otwarte na rozmowy z id, ale szczerze wątpi, żeby to się zdarzyło. Kilka dni później, zamiast tytułów gier na WT2006 dostaliśmy informację, że ich ogłoszenie zostało chwilowo wstrzymane (oryginalnie powiedziano, że o tydzień). Czekaliśmy, czekaliśmy i nic. Natychmiast oczywiście zaczęto spekulować, wymyślać mnóstwo teorii co się mogło stać. Od razu połączono fakty ze sobą i zaczęto trzymać kciuki za Q4. Dzisiaj znaleźliśmy tego potwierdzenie.
Są pewne obiekcje co do tego, by CPL podpisało umowę z id Software, oparte głównie na tym co wiemy o takiej licencji dotyczącej Painkillera, na mocy której CPL ma wyłączność na organizowanie turniejów w tej grze, których pula nagród przekracza 10 000 USD. Taka licencja oznaczałaby ogromną stratę dla Q4 - nie zobaczylibyśmy tej gry na takich imprezach jak WCG czy ESWC (które przecież jest wręcz ubóstwiane przez fanów Q3), a nikt nie ma wątpliwości, że to przede wszystkim te dwa turnieje robią świetny show w okół siebie, nie CPL ("które nadal bawi się w organizowanie LAN Parties w piwnicach hotelów" jak gdzieś przeczytałem).
Ja osobiście uważam jednak, że nie mamy się czego obawiać. Po pierwsze - id Software nie jest na tyle głupie i ma jedyny w swoim rodzaju kontakt ze społecznością swoich gier i dobrze wie co jest dla niej najlepsze oraz jakie komentarze odnośnie CPL się słyszy. Na pewno nie zrujnowałoby świetnie zapowiadającej się kariery swojej grze pozwalając na organizację tylko 5 turniejów w ciągu roku (do tego po jednym na każdym z kontynentów), do tego jako platformy drugorzędnej, tym bardziej, jeśli ma atrakcyjne alternatywy. Po drugie - CPL powiedziało gdzieś, że licencja na wyłączność dotyczyła tylko PK i wcale nie trzymają się tego punktu umowy mocno zaciśniętymi dłońmi i wcale nie wymagają go w przyszłych umowach dotyczących roku 2006 i następnych. Po trzecie - podejrzewam, że jeśli nawet CPL chciałoby taki punkt w umowie, to tylko dla pierwszorzędnej gry, która to będzie przede wszystkim skupiała graczy. Po czwarte - co z QuakeCon'em?
Czy więc możemy nadal trzymać kciuki? Przecież Angel nie bez powodu wypowiadałby takie słowa, nie dawałby nadziei graczom wiedząc, że to niemożliwe. Coś zaczęło się dziać, miejmy nadzieję, że coś konkretnego. Może dzięki wyborze Q4 na WT2006 CPL w końcu przeprosiłoby się ze sceną, która wciąż ma Munozowi za złe to, że kilka lat temu zrezygnował z Q3 na CPL, mimo iż ta gra nadal żyła pełną parą? A może mamy złudne nadzieje? Jak zwykle: czas pokaże...
ESReality
#0 | SweepeR
2005-08-14 01:13:49
#0 | ziel1na
2005-08-14 01:18:34
#0 | lecho
2005-08-14 01:19:07
#0 | ziel1na
2005-08-14 02:08:58
#0 | Mav_
2005-08-14 02:27:17
Nie no co Wy, przecież żartuję :)
#0 | freak > elies :(
2005-08-14 02:40:47
#0 | yar
2005-08-14 03:09:31
#0 | freak
2005-08-14 05:30:17
Quake 4 to już inna bajka ziąąąąą.
#0 | freak
2005-08-14 05:33:03
On to napisał przedwczoraj a wlisciwie to przeprzedwczoraj. A cały deal z iD to już tylko kwestia czasu i możemy sobie ją spokojnie swiętować (myślisz że za co m.in. piłem ?: D
#0 | bizz
2005-08-14 09:57:19
#0 | OFF @ Grumx
2005-08-14 10:54:04
#0 | 3r!c
2005-08-14 11:15:17
Wiem, że id nie pozwoli w taki sposób wykończyć swojej gry, którą tworzy Raven oczywiście :D
#0 | dominikt
2005-08-14 11:41:40
yar ma racje
#0 | dominikt
2005-08-14 11:42:52
#0 | Lukin
2005-08-14 11:54:34
#0 | Lukin
2005-08-14 11:56:10
#0 | dominikt
2005-08-14 12:06:20
#0 | SweepeR
2005-08-14 12:07:40
#0 | freak
2005-08-14 12:53:14
#0 | zik
2005-08-14 13:19:49
#0 | freak
2005-08-14 13:23:22
#0 | Krypton
2005-08-14 13:26:22
Ma ktos mozliwosc zrobienia mirroru? Albo wie gdzie takowy istnieje?
#0 | yar
2005-08-14 15:24:36
#0 | freak
2005-08-14 15:46:51
#0 | Lukin
2005-08-14 16:55:35
#0 | Xsi
2005-08-14 17:38:17
#0 | Lukin
2005-08-14 17:42:38
#0 | Xsi
2005-08-14 17:58:19
#0 | wzf | yeltzyn
2005-08-14 20:10:55
Mowimy Nie licencjom na gry!
CPL niech sie wali na ry. a pozatym i tak wszystko rozstrzygnie kapusta.
#0 | STING
2005-08-14 22:46:29
#0 | Lukin
2005-08-14 23:52:26
#0 | Xsi
2005-08-15 11:16:28
#0 | Lukin
2005-08-15 12:38:51
Chociaż może masz rację, że DreamCatcher wyłożył kasę za PK, żeby po prostu wyeliminować inne gry. W każdy razie ja jestem gotów się założyć, że tym razem ani Id nie zapłaci CPL, ani CPL nie zapłaci Id.
#0 | dominikt
2005-08-15 13:19:08
(dodam, ze licze na to ze q4 bedzie niezla gra, ale wszystko jeszcze moze sie zdarzyc)
#0 | SweepeR
2005-08-15 14:24:36
http://www.idsoftware.com/business/commercial/
Szczerze watpie, zeby DreamCatcher cos placil CPL za PK na WT... A juz na pewno nie milion dolarow jak napisales...
CPL ma sporo pieniedzy, stac ich na takie licencje, ktore zreszta nie sa takie drogie - id liczy sobie 500 $ + 12% przychodu firmy z tytulu uzywania gry jesli ten przekracza 5 000 $. Wierz mi, ze dla CPL to jest malutki wydatek.
Organizatorzy krajowych duzych turniejow rowniez musza takie licencje wykupic. Nie wiem czy dogaduja sie z polskimi dystrybutorami czy bezposrednio z ID czy inna odpowiednia firma. Natomiast kafejkowe turnieje... wiadomo jak to jest, nikt tego nie sprawdza, nikt sobie z tego nic nie robi. Na piratach nawet sie gra.
#0 | Lukin
2005-08-16 14:51:51
...
During the last CPL Tourneys its expectable that these Games will be UT2004 and Painkiller. At which Games like Stalker and Farcry would be possible too.
Doom3 of id software parts out, becauce id wont pay Money to the CPL,
...
... ale na pewno gdzieś widziałem informacje o tym milionie zielonych, niestety nie udało mi się do tego dogrzebać. Dlaczego DC miałby płacić CPL? Bo to niesamowita promocja gry. Dowodem jest to, że na amerykańskich pudełkach \"Painkillera\" było logo CPL i informacja o tym, że PK będzie grany na WT. Milion $ dla DreamCatchera to nie jest taka duża suma skoro grę kupiło ponad 300 tysięcy osób (nie licząc Polski).
500$ to oczywiście nie jest dużo dla CPL, ale na wywalenie miliona na pewno ich nie stać.