Granie, słuchanie, oglądanie

Dostosuj

Granie, słuchanie, oglądanie

Counter - Strike

Na początek odpalam to w czym czuję się najlepiej, a więc Counter-Strike. I tutaj następuje pierwszy szok. Miałem możliwość testowania kilku modeli topowych modeli różnych producentów, jednak Medusa bije je wszystkie na głowę. Piekelnie czysty dźwięk, idealne odwzorowanie kierunku dźwięku. Jako gracz amator, zwracałem uwagę na dźwięk w grze jako pomoc przy lokalizowaniu przeciwnika, jednak dopiero dzięki tym słuchawkom zdałem sobie sprawę z tego jak wielka jest to pomoc. Dla niewtajemniczonych w realia tej gry należy powiedzieć, że dźwięk jest tu niemalże najważniejszą kwestią, decydującą o wygranej. Wiadomo, że celność, refleks oraz zgranie taktyczne jest podstawą - jednak nie to tutaj opisuję. Aby opisać dźwięk oraz jego wpływ na zwiększenie szansy na wygranie specjalnie testowałem słuchawki grając FFA gdzie w głównej mierze gracz jest uzależniony od własnych umiejętności. I tutaj spotkało mnie wiele pozytywnych niespodzianek. Niejednokrotnie zostając w sytuacjach 1v1 miałem ogromną przewagę nad przeciwnikiem ponieważ najzwyczajniej słyszałem go przez pół mapy. Może to się wydawać nieprawdopodobne ale dla graczy będących w temacie przedstawię kilka sytuacji. Gram de_nuke, ja w terro, zostaję w sytuacji: ja, jeden CT oraz jeden T lecz jest on free przez całą rundę. Stoję na bombsite A z bombą i zastanawiam się z której strony przybiegnie CT. Nagle nieprawdopobna rzecz, słyszę jak CT zabija z USP mojego free, słyszę dokładnie jak daleko on się znajduje i już wiem ile mam czasu na podłożenie paczki oraz kiedy CT do mnie przybiegnie. Innym razem zostaję sam kontra dwóm CT na de_aztec, wybiegam bramą w nadziei szybkiego rusha na A. Co się okazuje - słyszę dokładnie dwie osoby biegnące idealnie pode mną, przy wodzie. Takich sytuacji możnaby wymieniać i wymieniać.
Kolejną rzeczą jaką sprawdziłem przy okazji grania w Counter-Strike jest jakość działania mikrofonu. Jest on rewelacyjny! Wszyscy gracze słyszęli mnie bardzo wyraźnie. Nawet jeśli grałem w nocy gdzie dwójka siostrzeńców za scianą ograniaczała mnie jeśli chodzi o ton mojego głosu, wszyscy gracze słyszęli mnie bardzo dobrze, pomimo tego że mówiłem praktycznie szeptem. Zarówno używając mikrofonu w samej grze, jak i przy korzystaniu z ventrilo lub teamspeaka, mój głos był wyraźny. Przetestowałem nawet działanie mikrofonu robiąc rzecz niezbyt lubianą wśród graczy C-S. Mianowicie odpaliłem Winampa i w momencie kiedy po śmierci oczekiwałem na nową rundę puszczałem graczom muzykę. I to nie house lub dance, a hip hop. Konkretnie mówiąc kawałki Styles`ów robione specjalnie jako diss na fiftiego (red.: 50cent), gdzie głównie chodzi o lirykę, nie o bit. Każdy z graczy rozumiał dokładnie słowa oraz przesłanie wynikające z piosenki. Często zdarza się, że gracz puszcza muzykę podczas grania. Co czasem jest nawet ciekawe i uprzyjemnia grę FFA jednak w większości przypadków gracze posiadają słabej jakości mikrofony, które przekazują zniekształcony oraz niewyraźny dźwięk co tylko przeszkadza w grze. Na testowanych słuchawkach, kiedy skończyłem puszczać muzykę, gracze prosili o bis:)

Quake3, QuakeWorld

Jedziemy dalej, odpalam Quake3 oraz QuakeWorld. Obie te gry nie wymagają co prawda bardzo dokładnego dźwięku, lecz mimo wszystko okazuje się, że i tutaj dokładna lokalizacja źródła dźwięku jest bardzo przydatna. Jakość jest bardzo dobra, słychać precyzyjnie. Przy sytuacjach kiedy nie byłem pewien gdzie dokładnie znajduje się przeciwnik nagła informacja zbieranego power-up`a dawała mi przewagę nad przeciwnikiem. Dodatkowo, oczywiście same wrażenia z gry są o wiele przyjemniejsze kiedy dźwięk jest czysty i wyraźny, bez żadnych przydźwieków itp.

EAX - Call Of Duty, Farcry

Na następny rzut idą gry oferujące dobrodziejstwa dźwięku przestrzennego w technologii EAX. I tutaj jest kolejny szok. Gra staje się po prostu czymś innym niż mieliśmy okazję do tej pory słyszeć. Testuję Call Of Duty (zarówno jedynkę jak i dwójkę) oraz FarCry. Obie te gry uważam za bardzo grywalne oraz graficznie pierwszorzędne. Dodając do tego dźwięk, który otacza nas z każdej strony i daje wrażenie "przebywania" w grze - efekt jest niesamowity. Pamiętam swoje zdziwienie kiedy odpalałem obie gry na głośnikach 5.1, to uczucie że dźwięk otacza mnie z każdej strony i dodatkowo stymuluje wrażenia podczas grania. Jednak wadą zestawu głośników jest to, że trzeba je w dobry sposób ustawić aby spełniały swoje zadanie, zbyt duże odległości pomiędzy tylnymi głośnikami musiałem nadrobić głośnością dźwięku aby ten rzeczywiście docierał do mnie w sposób prawidłowy. W przypadku słuchawek ten problem nie występuje. Jeżeli graliście w Call Of Duty, z pewnością pamiętacie jak ta gra na Was działała kiedy wypełnialiście misję lodowania na plaży Omaha. Gwarantuję, że kiedy kupicie te słuchawki zagracie w tą gre jeszcze raz i stwierdzicie, że wcześniej to byla jakaś blada namiastka tego co można przeżyć grając w grę komputerową.

MP3, AC3

Następnie do testów odpalam Winampa. W przypadku zestawu głośników 5.1 słychać wyraźnie, że grają tylko frontowe głośniki, co gorsza z wyłączeniem subwoofera, pamiętam swoje boje z Winampem żeby w końcu dźwięk dochodził z wszystkich głośników, po zainstalowaniu kilku pluginów w końcu sie udało. W przypadku słuchawek - ten problem nie występuje, muzyka jest czysta i wyraźna, troszkę rozczarowują basy, a dlaczego? O tym na końcu. Ogólnie trzeba powiedzieć, że te słuchawki nie nadają się do słuchania muzyki jeżeli nie jesteśmy w cichym, odosobnionym miejscu. To samo jest przy oglądaniu filmów. Jakość dźwięku jest piekielnie dobra jednak mimo to trzeba znajdować się gdzieś gdzie jest cicho. Ale po kolei. Oglądałem "Kompanię Braci" na kompie. Przy nocnym oglądaniu efekt jest o wiele lepszy niż w przypadku głośników. Muszę dodać, że seria "Band of Brothers" jest jedną z moich ulubionych i oglądałem ją już kilkukrotnie, tak samo na słuchawkach stereo jak i głośnikach 5.1. W porównaniu do słuchawek stereo - mamy tutaj do czynienia z przestrzennym dźwiękiem co jest znaczną różnicą podczas oglądania scen walk, świszczące kule przelatujące nad głowami bohaterów sprawiają że i ja odruchowo kuliłem głowę. Jednak w porównaniu do głośników, no cóż, sprawa jest jasna - głośniki zwyciężają. Film to jednak film i do pełnego efektu potrzebny jest odpowiednio głęboki bas oraz wrażenie, że utożsamiając się z bohaterem ma on wokół siebie dużo przestrzeni skąd dochodzą dźwięki. W słuchawkach brakuje obu tych elementów. Nie zapominajmy jednak, że słuchawki są stworzone z myślą o graczach i pod tym kątem optymalizowane tak więc w tym teście sprzęt wypada dobrze jednak nie rewelacyjnie.

Wada czy zaleta?

No i na koniec muszę opisać największą wadę (a może zaletę) tych słuchawek. Ponieważ obudowa głośników nie jest szczelna, słuchawki przepuszczają dźwięk zarówno z zewnątrz jak i słychać je dosyć głośno w otoczeniu. Krótko mówiąc, podczas grania słyszymy to co się dzieje dookoła. Z jednej strony jest to zaleta, ponieważ kiedy kilku graczy będących w jednej drużynie, siedzi obok siebie - mogą się komunikować w normalny sposób, bez użycia mikrofonu. Jednak jest to również wada, ponieważ grając na turnieju gdzie obok graczy jest kilkaset osób i jest ogólny hałas - musielibyśmy ustawić poziom głośności na bardzo duży aby dźwięki z zewnątrz nas nie rozpraszały. Jeśli zaś słuchawek używamy w domu, to możemy zapomnieć, że po ich założeniu odizolujemy się od świata i w spokoju obejrzymy film lub posłuchamy muzyki. Nawet granie staje się denerwujące kiedy słyszysz przejeżdżające pod oknem samochody. Dodatkowo jeśli ustawisz dźwięk odpowiednio głośno aby zakłócić zewntrzęne jego źródła, może się okazać, tak jak w moim przypadku, że wpadnie ci do pokoju rodzeństwo z awanturą żebyś przyciszył głośniki. Podsumowując - słuchawki te w użytku domowym sprawdzają się najlepiej podczas grania w nocy. Kiedy jest cicho, nie musimy ustawiać głośności na zbyt wysoką a mikrofon (jeśli będzie używany) wyłapie nawet nasz szept. Reasumując - kolejne potwierdzenie tezy, że słuchawki zostały wyprodukowane dla graczy i w sytuacji kiedy będziemy porozumiewać się z członkami drużyny bez użycia mikrofonu - spełnią idealnie swoje zadanie. Jednak fakt pozostaje faktem, że w warunkach domowych, ich przepuszczalność dźwięków może niekiedy stanowić problem.



Wstep | Wrażenia ogólne | Gry, muzyka, film | Podsumowanie

KomentarzeKomentarze

  • Grmx

    #1 | OFF @ Grumx

    2009-01-06 15:12:53

    pytanie:

    Gdy autor grał np. w CS czy Quake, to mial podlaczone 5.1 ? czy zwykle stereo?

    Moze ktos rozwinac temat?
  • postal1

    #2 | postal1

    2018-01-13 20:37:20

    mialem podlaczone 5.1

    ps. lepiej pozno niz wcale :DDDDD
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

793 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.