Co to jest Shader Model 3.0?
Przyszłość gier – już dzisiaj!
Gra komputerowa ma przede wszystkim bawić. Jednak już od dawna przywiązujemy dużą wagę do jakości grafiki i szybkości jej wyświetlania. Dużym krokiem w rozwoju grafiki 3D jest wprowadzenie technologii Shader Model 3.0.
Nie jest to rewolucja w rodzaju tej, z którą mieliśmy do czynienia przy okazji pojawienia się pierwszego akceleratora 3D, słynnego Voodoo firmy 3Dfx. Od jakiegoś już czasu postęp w komputerowej grafice postępuje mniejszymi krokami, polegającymi jednak cały czas na tym samym: na upodobnieniu tego, co widzimy na ekranie, do realnego świata. Shader Model 3.0 ma te same cele, choć jedna z jego cech ma nieco odmienne zadanie. Ale o tym trochę później. Najpierw wyjaśnijmy, co to właściwie jest shader.
Splinter Cell Chaos Theory wyświetlany z wykorzystaniem Shader Model 1.1 i... ta sama gra wykorzystująca Shader Model 3.0 z włączoną funkcją HDR. Zauważmy bardziej realistyczne odbicie światła na mokrej ścianie po prawej stronie i na balustradzie oraz większą intensywność światła padającego z lamp.
Miniprogram
Najprościej mówiąc shader to krótki program wykonywany podczas generowania sceny 3D. Jego zadaniem jest wykonanie operacji na wierzchołkach trójkątów, z których zbudowana jest scena i wtedy nazywany jest Vertex Shaderem, lub też zmodyfikowanie poszczególnych pikseli obrazu – zadaniem tym zajmują się Pixel Shadery. Dzięki shaderom możliwe jest generowanie obrazów bogatszych o różne efekty graficzne (cieniowanie, teksturowanie) i w szybszym tempie, gdyż poszczególne modyfikacje obrazu wykonywane są jednocześnie, a nie jedna po drugiej.
Zwraca uwagę tekstura ściany oraz intesywne, równomiernie rozmieszczone światło lapmy. Większa precyzja koloru pozwala na stosowanie tak zaawansowanego oświetlenia na złożonej powierzchni (Paralax Mapping).
Odpowiednie oprogramowanie to jednak tylko jeden z warunków wykorzystania shaderów. Do ich wykonywania potrzebne są odpowiednie jednostki shaderowe wbudowane w procesor graficzny karty graficznej. Dopiero zgodność funkcji sprzętowych i programowych gwarantuje pełne wykorzystanie nowych możliwości. Programiści gier dbają o to, by zapewnić pisanym przez siebie programom jak największą zgodność z dostępnymi na rynku kartami graficznymi. Wymaga to jednak pracy, polegającej na napisaniu wielu fragmentów kodu w różnych wersjach. Chodzi o to, by mniej zaawansowane procesory graficzne mogły wyświetlić obraz w miarę możliwości zbliżony jakością do tego, jaki mogą wygenerować najnowocześniejsze akceleratory.
Kamienie, z których jest zbudowana ściana, są bardziej wypukłe dzięki zastosowaniu mapowania kierunkowego (Parallax Mapping).
Trzecia wersja
Specyfikacja Shader Model 3.0 wchodzi w skład DirectX 9.0c, najnowszej wersji graficznych bibliotek Microsoftu. W tej chwili pełną obsługę Shader Model 3.0 oferują tylko karty graficzne wyposażone w procesor z rodziny GeForce 6xxx firmy nVidia. Można przypuszczać, że niebawem, wraz z premierą nowej generacji procesorów graficznych, obsługa Shader Model 3.0 zostanie zaimplementowana także w produktach firmy ATI.
Przedstawmy więc, na czym polegają różnice i zalety zastosowania Shader Model 3.0 w stosunku do poprzedniej wersji tej technologii:
Przyszłość już dzisiaj
Co z tego wszystkiego wynika dla gracza? Dzięki zastosowaniu Shader Model 3.0 zwiększa się realizm świata wyświetlanego na naszych monitorach. Wystarczy porównać zamieszczone tutaj screenshoty z najnowszej gry Splinter Cell Chaos Theory. Wprawdzie obraz realizowany przez starsze karty graficzne wygląda na pierwszy rzut oka bardzo dobrze, spojrzenie na zrzut wykorzystujący Shader Model 3.0 wywołuje natychmiastowe wrażenie: „Tak, to bardziej przypomina rzeczywistość!”. W tej dziejącej się w ciemnościach grze widać to wyjątkowo wyraźnie – właśnie w takich warunkach gra świateł i ich odbić na różnych powierzchniach ma pierwszorzędne znaczenie. Nie znaczy to jednak, że zalety SM 3.0 dostrzeżemy tylko w ciemnościach – jedno spojrzenie na obraz z nadchodzącej gry Age of Empires III wystarcza, by zachwycić się na przykład delikatną, powietrzną mgiełką, której nie wygenerują procesory graficzne starszej generacji.
Na tych zrzutach ekranowych ponownie widzimy sprzętowo rozmyte cienie. Dodatkowy efekt realistycznego nocnego oświetlenia uzyskany został za pomocą techniki HDR (High-Dynamic Range Rendering).
Koniecznie trzeba jeszcze powiedzieć o jednej z ważniejszych cech technologii Shader Model 3.0. Otóż nie tylko podnosi ona jakość grafiki wyświetlanej przez najnowsze karty graficzne, ale także zwiększa ich wydajność. Szczególnie wyraźnie widać to na przykładzie gry FarCry, w której obsługę Shader Model 3.0 dodano w jednej z poprawek. Można było dzięki temu wyraźnie stwierdzić, że SM 3.0 podnosi wydajność kart graficznych w tej grze o 10 do nawet 35%!
Zwróćmy uwagę na cień rzucany przez barierkę: po lewej stronie, przy wykorzystaniu SM 1.1, ma on ostrzejsze krawędzie. Jeśli zastosujemy SM 3.0, cień – tak jak w rzeczywistości – będzie rozmyty.
Zatem już dziś zapoznajmy się z przyszłością gier komputerowych! Wśród obecnych już na rynku i zapowiadanych gier obsługujących Shader Model 3.0 znaleźć możemy między innymi takie tytuły jak: Splinter Cell: Chaos Theory, Vampire: Bloodlines, Battle for the Middle Earth, Driver 3.0, Painkiller: Battle Out of Hell, Far Cry - Patch 1.3, Pacific Fighters, Flat Out, Medal of Honor: Pacific Assault, TrackMania Sunrise, Starship Troopers, Pitfall: The Lost Expedition, Age of Empires III, Grafan, Powerdrome, You Are Empty i S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. Jest więc w czym wybierać, a nowych tytułów będzie coraz szybciej przybywać.
Tak wyglądać będą postaci w grach za 2 lata. Następna generacja gier, która powstawać będzie między innymi na Unreal Engine 3, wykorzystywać będzie nie tylko Shader Model 3.0, ale także jego rozszerzenia, które zaimplementowane zostaną w kolejnej edycji bibliotek DirectX (które zmienią nazwę na Windows Graphics Foundation 1.0).
Shader Model 3.0 w natarciu! Gra Age of Empires III ma szansę stać się nie tylko najlepiej wyglądającą strategią czasu rzeczywistego, ale będzie aspirować do miana jednej z najbardziej zaawansowanych graficznie gier w ogóle. Przewidywany termin wydania – listopad bieżącego roku.
1UP.com; GameSpy
#0 | yar
2005-05-23 09:25:17
W jakichs bajkowych mmorpg moze i fajne sa swiecace liscie, ale nie w czyms co ma byc niby realistyczne.
#0 | Perez
2005-05-23 15:56:05
D3 ssie gameplay-wise :P
#0 | Perez
2005-05-23 15:57:16
#0 | wolfik
2005-05-23 16:16:57
#0 | Koras
2005-05-23 16:46:32
#0 | yar
2005-05-23 17:04:39
Ssiesz brain-wise :P
Nie no joke ;]
#0 | yar
2005-05-23 17:07:01
EDIT: No wlasnie nikt jeszcze nie odpowiedzial na pytania czemu screeny prezentuja 1.1 vs 3.0, a nie 2.0 vs 3.0. Karty tzw. konkurencji (czyt. ATI) maja przeciez 2.0 ;].
#0 | Vincent
2005-05-23 18:43:51
A za sposob jaki napisales koncowke posta - moglbys zostac niechcacy potracony przez przechodnia- lokciem prosto w oko - i nikt by ci nie wspolczul . Bo jak napisales \" istnieja jakies granice \" ale twoja geba ich subtelnie nie wyczowa .
#0 | yar
2005-05-23 19:15:36
Btw. co takiego szczegolnie irytujacego jest w koncowce jego posta? Moze sprecyzuj co dla Ciebie znaczy koncowka.
EDIT: a no i zawsze mozna zajrzec do profilu :P
(...)
procesor: p4 2.4 ghz
(...)
grafika: Radeon 9800 pro
(...)
EDIT2: sadzac po twoim profilu i komentarzu jestes zapewne jakims nadzianym fanatykiem Nvidii i Intela ;]. To ze masz karte NV czy procesor Intela nie oznacza ze wszystkie inne sa chujowe :E On ma troche racji w tym co pisal, ten artykul to mydlenie oczu.
I nie jestem fanatykiem ATI i AMD. Jakbys mial z tym problem to mam proca AMD, a karte Nvidii - konkretniej leciwe juz lekko FX5950 Ultra. Preferuje to co jest lepsze w stosunku cena jaka moge zaplacic/jakosc, a marketingowej sciemy nie lubie.
#0 | yar
2005-05-23 19:20:36
#0 | Vincent
2005-05-23 20:14:35
A artykulu nie odbieram jako marketingowa paplanine - bo sam tytul mowi ze jest to tekst czysto informacyjny , traktujacy o PS3.
Co do koncowki wspomnianego posta - nie mam zamiaru pisac 2 razy na ten sam temat.
#0 | yar
2005-05-23 20:47:48
#0 | Koras
2005-05-23 21:27:27
\"Zatem już dziś zapoznajmy się z przyszłością gier komputerowych! Wśród obecnych już na rynku i zapowiadanych gier obsługujących Shader Model 3.0 znaleźć możemy między innymi takie tytuły jak: Splinter Cell: Chaos Theory, Vampire: Bloodlines, Battle for the Middle Earth, Driver 3.0, Painkiller: Battle Out of Hell, Far Cry - Patch 1.3, Pacific Fighters, Flat Out, Medal of Honor: Pacific Assault, TrackMania Sunrise, Starship Troopers, Pitfall: The Lost Expedition, Age of Empires III, Grafan, Powerdrome, You Are Empty i S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl.\"
Chaos theory - jest
Bloodlines - nie ma
BftME - nie ma
driv3r - nie ma
BOOH - nie ma
Far Cry - na radeonie uzyskujemy dokladnie to samo w shaderze 2.0b
Flat out - nie ma
Paciffic assault - z tego co wiem nie ma ale glowy nie dam
Reszta gier jeszcze nie wyszla. Wniosek - > jak na razie cala jedna gra ma przewage nad radeonem, wow, normalnie pedze do sklepu.
#0 | Vincent
2005-05-23 22:43:13
Tak - ok - dobrze - tylko zauwaz jedna rzecz - ze jedyna dostepna gra z PS3 Splinter Cell - w opcjach pozwala na wybor PS1.1 lub PS3 ( wiec ten kto produkowal ten post musialby dodatkowo dorobic obsluge PS2 specjalnie na potrzeby artykulu )
Takie Zycie\" - z faktami trzeba sie pogodzic - choc nieraz smakuja jak cytryna.
Nie wszystko musi miec \"podwojne dno\"
Pozdrawiam
#0 | yar
2005-05-23 22:51:12
#0 | sxl
2005-05-25 09:02:10
#0 | sxl
2005-05-25 09:04:17
ZABIC SZATANOW!!! JEZU ALE ONI SA ZLI!!!
UAAAA
#0 | edwa
2005-05-25 10:34:44
#0 | edwa
2005-05-25 10:36:03
#0 | edwa
2005-05-25 10:37:37
#0 | yar
2005-05-25 11:41:45
#0 | zoom
2005-05-25 14:45:36
#0 | Perez
2005-05-25 15:42:47
#0 | Perez
2005-05-25 15:44:49
#0 | Koras
2005-05-25 18:30:28
#62 bo taki jest marketing nvidii? Porownac 1.1 do 3.0? To w zasadzie jak porownanie radeona 9100 do geforce 6x00. To nastepnym razem Ati da wam screeny z ich radeona x900 (strzelam, chodzi o nastepna generacje) z shader model 3.0 a w porownaniu da screeny z geforce 3 i pixel shader 1.0, wtedy to dopiero gracze beda wiedziec co i jak ! Wspolczuje tym, ktorzy sie na to daja zlapac.
#0 | yar
2005-05-25 19:59:41
#0 | yar
2005-05-25 20:00:30
#0 | yar
2005-05-25 20:04:30
Mozliwosc moze i jest (mozna zawsze zaemulowac shadery czy cuś tam jeszcze, try this: 3D Analyze http://www.tommti-systems.de/start.html) ale pewnie FPS bedzie tyle ze i tak nie pograsz :/.
#0 | zoom
2005-05-26 11:26:44
#0 | yar
2005-05-26 12:41:59
#0 | sxl
2005-05-27 13:56:47
ps. dam ci hinta: znamy sie z netu juz w kurwe czasu, ale chuj kogo obchodzi skad sie urwalem
panuj czasem nad emocjami chlopie
#0 | Perez
2005-05-27 18:20:31
i czyzbym widzial male wzburzenie w tonie twojego posta? takie malutkie, niemal niezauwazalnie wylamujace sie zza tych dwoch wulgaryzmow elegancko wkomponowanych w jedno zdanie?
poza tym, skoro jestes komputerowym wyjadaczem \"w kurwe czasu\" to czy nie powinienes rozumiec dlaczego stworzono przycisk odpowiedz?
hint: zeby odpowiadac na posty i umozliwic latwe sledzenie toku konwersacji przez czytelnikow.
i teraz moment kulminacyjny - czy ktokolwiek w tym watku porownywal pk z d3? niezbyt. to po co to porownanie, ktore wyglada tak, jakbysmy conajmniej dyskutowali o temacie?
mam nadzieje, ze ogarnales ;)
#0 | Perez
2005-05-27 18:22:19
#0 | sxl
2005-05-28 12:22:42
#0 | sxl
2005-05-28 12:23:21
#0 | aras222
2008-11-25 15:11:28
create device failed: shader model 3.0 not suported
co mozna w takiej sytuacji zrobic???? prosze o odp na gg pod numerem 6016948z gory thx!!!! :(:(:(