Co to jest Shader Model 3.0?

Dostosuj

Co to jest Shader Model 3.0?

Przyszłość gier – już dzisiaj!

Gra komputerowa ma przede wszystkim bawić. Jednak już od dawna przywiązujemy dużą wagę do jakości grafiki i szybkości jej wyświetlania. Dużym krokiem w rozwoju grafiki 3D jest wprowadzenie technologii Shader Model 3.0.


Nie jest to rewolucja w rodzaju tej, z którą mieliśmy do czynienia przy okazji pojawienia się pierwszego akceleratora 3D, słynnego Voodoo firmy 3Dfx. Od jakiegoś już czasu postęp w komputerowej grafice postępuje mniejszymi krokami, polegającymi jednak cały czas na tym samym: na upodobnieniu tego, co widzimy na ekranie, do realnego świata. Shader Model 3.0 ma te same cele, choć jedna z jego cech ma nieco odmienne zadanie. Ale o tym trochę później. Najpierw wyjaśnijmy, co to właściwie jest shader.


Splinter Cell Chaos Theory wyświetlany z wykorzystaniem Shader Model 1.1 i... ta sama gra wykorzystująca Shader Model 3.0 z włączoną funkcją HDR. Zauważmy bardziej realistyczne odbicie światła na mokrej ścianie po prawej stronie i na balustradzie oraz większą intensywność światła padającego z lamp.


Miniprogram
Najprościej mówiąc shader to krótki program wykonywany podczas generowania sceny 3D. Jego zadaniem jest wykonanie operacji na wierzchołkach trójkątów, z których zbudowana jest scena i wtedy nazywany jest Vertex Shaderem, lub też zmodyfikowanie poszczególnych pikseli obrazu – zadaniem tym zajmują się Pixel Shadery. Dzięki shaderom możliwe jest generowanie obrazów bogatszych o różne efekty graficzne (cieniowanie, teksturowanie) i w szybszym tempie, gdyż poszczególne modyfikacje obrazu wykonywane są jednocześnie, a nie jedna po drugiej.


Zwraca uwagę tekstura ściany oraz intesywne, równomiernie rozmieszczone światło lapmy. Większa precyzja koloru pozwala na stosowanie tak zaawansowanego oświetlenia na złożonej powierzchni (Paralax Mapping).


Odpowiednie oprogramowanie to jednak tylko jeden z warunków wykorzystania shaderów. Do ich wykonywania potrzebne są odpowiednie jednostki shaderowe wbudowane w procesor graficzny karty graficznej. Dopiero zgodność funkcji sprzętowych i programowych gwarantuje pełne wykorzystanie nowych możliwości. Programiści gier dbają o to, by zapewnić pisanym przez siebie programom jak największą zgodność z dostępnymi na rynku kartami graficznymi. Wymaga to jednak pracy, polegającej na napisaniu wielu fragmentów kodu w różnych wersjach. Chodzi o to, by mniej zaawansowane procesory graficzne mogły wyświetlić obraz w miarę możliwości zbliżony jakością do tego, jaki mogą wygenerować najnowocześniejsze akceleratory.


Kamienie, z których jest zbudowana ściana, są bardziej wypukłe dzięki zastosowaniu mapowania kierunkowego (Parallax Mapping).


Trzecia wersja
Specyfikacja Shader Model 3.0 wchodzi w skład DirectX 9.0c, najnowszej wersji graficznych bibliotek Microsoftu. W tej chwili pełną obsługę Shader Model 3.0 oferują tylko karty graficzne wyposażone w procesor z rodziny GeForce 6xxx firmy nVidia. Można przypuszczać, że niebawem, wraz z premierą nowej generacji procesorów graficznych, obsługa Shader Model 3.0 zostanie zaimplementowana także w produktach firmy ATI.
Przedstawmy więc, na czym polegają różnice i zalety zastosowania Shader Model 3.0 w stosunku do poprzedniej wersji tej technologii:



Przyszłość już dzisiaj
Co z tego wszystkiego wynika dla gracza? Dzięki zastosowaniu Shader Model 3.0 zwiększa się realizm świata wyświetlanego na naszych monitorach. Wystarczy porównać zamieszczone tutaj screenshoty z najnowszej gry Splinter Cell Chaos Theory. Wprawdzie obraz realizowany przez starsze karty graficzne wygląda na pierwszy rzut oka bardzo dobrze, spojrzenie na zrzut wykorzystujący Shader Model 3.0 wywołuje natychmiastowe wrażenie: „Tak, to bardziej przypomina rzeczywistość!”. W tej dziejącej się w ciemnościach grze widać to wyjątkowo wyraźnie – właśnie w takich warunkach gra świateł i ich odbić na różnych powierzchniach ma pierwszorzędne znaczenie. Nie znaczy to jednak, że zalety SM 3.0 dostrzeżemy tylko w ciemnościach – jedno spojrzenie na obraz z nadchodzącej gry Age of Empires III wystarcza, by zachwycić się na przykład delikatną, powietrzną mgiełką, której nie wygenerują procesory graficzne starszej generacji.


Na tych zrzutach ekranowych ponownie widzimy sprzętowo rozmyte cienie. Dodatkowy efekt realistycznego nocnego oświetlenia uzyskany został za pomocą techniki HDR (High-Dynamic Range Rendering).


Koniecznie trzeba jeszcze powiedzieć o jednej z ważniejszych cech technologii Shader Model 3.0. Otóż nie tylko podnosi ona jakość grafiki wyświetlanej przez najnowsze karty graficzne, ale także zwiększa ich wydajność. Szczególnie wyraźnie widać to na przykładzie gry FarCry, w której obsługę Shader Model 3.0 dodano w jednej z poprawek. Można było dzięki temu wyraźnie stwierdzić, że SM 3.0 podnosi wydajność kart graficznych w tej grze o 10 do nawet 35%!


Zwróćmy uwagę na cień rzucany przez barierkę: po lewej stronie, przy wykorzystaniu SM 1.1, ma on ostrzejsze krawędzie. Jeśli zastosujemy SM 3.0, cień – tak jak w rzeczywistości – będzie rozmyty.


Zatem już dziś zapoznajmy się z przyszłością gier komputerowych! Wśród obecnych już na rynku i zapowiadanych gier obsługujących Shader Model 3.0 znaleźć możemy między innymi takie tytuły jak: Splinter Cell: Chaos Theory, Vampire: Bloodlines, Battle for the Middle Earth, Driver 3.0, Painkiller: Battle Out of Hell, Far Cry - Patch 1.3, Pacific Fighters, Flat Out, Medal of Honor: Pacific Assault, TrackMania Sunrise, Starship Troopers, Pitfall: The Lost Expedition, Age of Empires III, Grafan, Powerdrome, You Are Empty i S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. Jest więc w czym wybierać, a nowych tytułów będzie coraz szybciej przybywać.


Tak wyglądać będą postaci w grach za 2 lata. Następna generacja gier, która powstawać będzie między innymi na Unreal Engine 3, wykorzystywać będzie nie tylko Shader Model 3.0, ale także jego rozszerzenia, które zaimplementowane zostaną w kolejnej edycji bibliotek DirectX (które zmienią nazwę na Windows Graphics Foundation 1.0).


Shader Model 3.0 w natarciu! Gra Age of Empires III ma szansę stać się nie tylko najlepiej wyglądającą strategią czasu rzeczywistego, ale będzie aspirować do miana jednej z najbardziej zaawansowanych graficznie gier w ogóle. Przewidywany termin wydania – listopad bieżącego roku.

1UP.com; GameSpy

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 09:25:17

    Mowilem juz sie nie nie znasz ;D D3 jest dobry.

    W jakichs bajkowych mmorpg moze i fajne sa swiecace liscie, ale nie w czyms co ma byc niby realistyczne.
  • Perez

    #0 | Perez

    2005-05-23 15:56:05

    nie wiem na czym ma mi zle chodzic? na 6800 ultra? ;)

    D3 ssie gameplay-wise :P
  • Perez

    #0 | Perez

    2005-05-23 15:57:16

    ;]
  • wolfik

    #0 | wolfik

    2005-05-23 16:16:57

    A tak btw to ten news zdarty (kopiuj/wklej) z wp.pl/gry pozdrawiam
  • Koras

    #0 | Koras

    2005-05-23 16:46:32

    A czemu nie nazywa sie to artykul sponsorowany? Dokladnie to samo mozna przeczytac na dziale gier WP, nawet screeny (to znaczy materialy reklamowe nvidii) sa te same. Wciskanie graczom kitu jakim jest shader model 3.0 ktory prawie niczym nie rozni sie od 2.0 jest okrutne. Niech ktos wlaczy sobie prezentowany wyzej chaos theory w trybie SM 3.0 i podziwia swoje 15 klatek na sekunde o_O Ja zawsze wiedzialem ze nvidia robi karty oparte o ten swoj program TWIMTBP (w ogole co za nazwa ahhaha) czyli optymilizacje pod jej karty no ale sorry istnieja jakies granice, nie dosc ze wciska sie ludziom marketingowy belkot to jeszcze wszyscy sa zadowoleni i daja [+] autorowi. Wspolczuje ludziom ktorzy przy zakupie karty beda sie kierowac wyborem \'shader model 3.0\', szczegolnie na geforce 6200 512 MB HAHAHAH. I jeszcze czlowiek odpowiedzialny za napisanie tekstu ma w profilu strone domowa www.nvidia.pl , czy wy nie widzicie ze wam sie wciska reklame i jeszcze na to klaszczecie?
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 17:04:39

    Jemu nie o kompa chodzilo ;).

    Ssiesz brain-wise :P

    Nie no joke ;]
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 17:07:01

    To potencjalni klienci - na tym polega reklama, dali sie zlapac i daltego klaszcza ;].

    EDIT: No wlasnie nikt jeszcze nie odpowiedzial na pytania czemu screeny prezentuja 1.1 vs 3.0, a nie 2.0 vs 3.0. Karty tzw. konkurencji (czyt. ATI) maja przeciez 2.0 ;].
  • Vincent

    #0 | Vincent

    2005-05-23 18:43:51

    Koras pewnie masz Radka 9550 i CPU AMD ? - i rzadzisz ?

    A za sposob jaki napisales koncowke posta - moglbys zostac niechcacy potracony przez przechodnia- lokciem prosto w oko - i nikt by ci nie wspolczul . Bo jak napisales \" istnieja jakies granice \" ale twoja geba ich subtelnie nie wyczowa .
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 19:15:36

    Masz cos do prockow AMD ;]?

    Btw. co takiego szczegolnie irytujacego jest w koncowce jego posta? Moze sprecyzuj co dla Ciebie znaczy koncowka.

    EDIT: a no i zawsze mozna zajrzec do profilu :P

    (...)
    procesor: p4 2.4 ghz
    (...)
    grafika: Radeon 9800 pro
    (...)

    EDIT2: sadzac po twoim profilu i komentarzu jestes zapewne jakims nadzianym fanatykiem Nvidii i Intela ;]. To ze masz karte NV czy procesor Intela nie oznacza ze wszystkie inne sa chujowe :E On ma troche racji w tym co pisal, ten artykul to mydlenie oczu.

    I nie jestem fanatykiem ATI i AMD. Jakbys mial z tym problem to mam proca AMD, a karte Nvidii - konkretniej leciwe juz lekko FX5950 Ultra. Preferuje to co jest lepsze w stosunku cena jaka moge zaplacic/jakosc, a marketingowej sciemy nie lubie.
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 19:20:36

    To nie news tylko artykul, a autorem jego jest jakis koles z nvidii - pewnie te same materialy sa rozdawane rekacjom wielu serwisow.
  • Vincent

    #0 | Vincent

    2005-05-23 20:14:35

    Nie jestem zwolennikim niczego - to co mam w podpisie to sprzet od sponsorow ( poza GPU i Pamiatkami ) - karte zakupilem wlasnie taka a nie inna bo : jest to jedna z najwydajniejszych kart na rynku / cicha , ma PS3 i totalnie sie kreci ( chlodzenie ciecza )

    A artykulu nie odbieram jako marketingowa paplanine - bo sam tytul mowi ze jest to tekst czysto informacyjny , traktujacy o PS3.

    Co do koncowki wspomnianego posta - nie mam zamiaru pisac 2 razy na ten sam temat.
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 20:47:48

    No tak ale autorem jest nvidia, screeny pokazuja roznice pomiedzy SM 1.1/3.0 a ta jest ogromna podczas jesli ktos zdecyduje sie na karty konkurencji bedzie mial SM 2.0. Zachwalane jest SM 3.0 na ktore gier jest malo, a w momencie wypuszczania ostatniej generacji kart o ktorych mowimy bylo jeszcze mniej (albo w ogole). Pozatym roznica SM 2.0/3.0 jest sladowa, same szejdery wygladaja minimalnie lepiej (podczas grania praktycznie nie do dostrzezenia roznica - dopiero po przyjrzeniu sie na screenach) i niby sa szybsze o 10-30% ale karty ATI jakos nie sa wyprzedzane o tyle. Nie mowie ze Nvidia jest zla - ma bardzo dobre karty oraz SLI, a ATI tez ma bardzo dobre karty (nie zdecydowali sie na SM 3.0 poniewaz uznali ze na to za wczesnie). SM 3.0 bedzie mial moze jakies duze znaczenie dopiero w nadchodzacych kartach - Xaveon\'ach i GF 7800 i grach ktore dopiero beda. Dlatego opiewania SM 3.0 ktore aktualnie ma tylko i wylacznie Nvidia jest tutaj chwytem marketingowym.
  • Koras

    #0 | Koras

    2005-05-23 21:27:27

    Vincent - tak, mam AMD i radeona. FX55 i x850xt PE. I rzadze, a na pewno juz twoj komputer. SM 3.0 ? A tak, w kazdej grze w ktorej ostatnio gralem moglem sobie wlaczyc shader model 3.0, zaluje ze nie kupilem 6800. Co do twojej wypowiedzi - wspaniale argumenty, az chce sie z toba rozmawiac.

    \"Zatem już dziś zapoznajmy się z przyszłością gier komputerowych! Wśród obecnych już na rynku i zapowiadanych gier obsługujących Shader Model 3.0 znaleźć możemy między innymi takie tytuły jak: Splinter Cell: Chaos Theory, Vampire: Bloodlines, Battle for the Middle Earth, Driver 3.0, Painkiller: Battle Out of Hell, Far Cry - Patch 1.3, Pacific Fighters, Flat Out, Medal of Honor: Pacific Assault, TrackMania Sunrise, Starship Troopers, Pitfall: The Lost Expedition, Age of Empires III, Grafan, Powerdrome, You Are Empty i S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl.\"

    Chaos theory - jest
    Bloodlines - nie ma
    BftME - nie ma
    driv3r - nie ma
    BOOH - nie ma
    Far Cry - na radeonie uzyskujemy dokladnie to samo w shaderze 2.0b
    Flat out - nie ma
    Paciffic assault - z tego co wiem nie ma ale glowy nie dam
    Reszta gier jeszcze nie wyszla. Wniosek - > jak na razie cala jedna gra ma przewage nad radeonem, wow, normalnie pedze do sklepu.
  • Vincent

    #0 | Vincent

    2005-05-23 22:43:13

    Yar star napisal \" No tak ale autorem jest nvidia, screeny pokazuja roznice pomiedzy SM 1.1/3.0 a ta jest ogromna podczas jesli ktos zdecyduje sie na karty konkurencji bedzie mial SM 2.0. \"

    Tak - ok - dobrze - tylko zauwaz jedna rzecz - ze jedyna dostepna gra z PS3 Splinter Cell - w opcjach pozwala na wybor PS1.1 lub PS3 ( wiec ten kto produkowal ten post musialby dodatkowo dorobic obsluge PS2 specjalnie na potrzeby artykulu )
    Takie Zycie\" - z faktami trzeba sie pogodzic - choc nieraz smakuja jak cytryna.
    Nie wszystko musi miec \"podwojne dno\"

    Pozdrawiam
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-23 22:51:12

    To chyba jedyna gra ktora takie dziwactwo wprowadzila ;O. Wiec nie wykluczam ze na podstawie jakiegos kontraktu z Nvidia ktora by miala w tym swoj interes ;). Przewaznie gry daja wybor 1.1/2.0 (aka DX 8.1/9.0).
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-25 09:02:10

    doom3 ma 3x lepszy gameplay niz painkiller (mowie o multi, bo single player to juz sprawa gustow)
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-25 09:04:17

    ESPORTS.PL JEST ZLE BO TUTAJ JEST COS CO MA W SOBIE KONTEKST REKLAMOWY!!!

    ZABIC SZATANOW!!! JEZU ALE ONI SA ZLI!!!
    UAAAA
  • e2

    #0 | edwa

    2005-05-25 10:34:44

    Mamy tworzyć specjalną kategorię na jeden artykuł? Zostaliśmy poproszeni o danie tutaj tego artykułu i zgodziliśmy się by gracze wiedzieli co i jak. Nie mamy z tego korzyści finansowych jeśli coś takiego chodziło Ci po głowie.
  • e2

    #0 | edwa

    2005-05-25 10:36:03

    oskarżasz nas o plagiat i o firmowanie się nazwiskiem autora textu pracownika firmy nvidia w Polsce? Pomyśl 100000000000000000 razy zanim coś napiszesz.
  • e2

    #0 | edwa

    2005-05-25 10:37:37

    yar - porównanie masz w tabeli... a czemu na screenach jest 1.1 a nie 2.0 :/ bo tak? :P
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-25 11:41:45

    Umiem czytac :).
  • zoom

    #0 | zoom

    2005-05-25 14:45:36

    Jest mozliwosc grania w gry takie jak driv3r lub thief3 na karcie np ge4 ktora nie posiada pixela :-/
  • Perez

    #0 | Perez

    2005-05-25 15:42:47

    a kto mowil o painkillerze czlowieku? skad sie urwales ... roflmao
  • Perez

    #0 | Perez

    2005-05-25 15:44:49

    same \"dobre\" gry michas :SADSADS
  • Koras

    #0 | Koras

    2005-05-25 18:30:28

    Od kiedy za nic daje sie artykuly reklamowe ? A jak was poprosze zebyscie napisali gdzie miesci sie moj sklep to napiszecie \'zeby gracze wiedzieli co i jak\' ? Oczywiscie bez zadnych korzysci finansowych.

    #62 bo taki jest marketing nvidii? Porownac 1.1 do 3.0? To w zasadzie jak porownanie radeona 9100 do geforce 6x00. To nastepnym razem Ati da wam screeny z ich radeona x900 (strzelam, chodzi o nastepna generacje) z shader model 3.0 a w porownaniu da screeny z geforce 3 i pixel shader 1.0, wtedy to dopiero gracze beda wiedziec co i jak ! Wspolczuje tym, ktorzy sie na to daja zlapac.
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-25 19:59:41

    Ja tylko wtrace co do nazwy: ATI niedawno potwierdzilo ze nastepna generacja kart bedzie nosila nazwa Xaveon or smth ;].
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-25 20:00:30

    Potwierdzam, my bro ;d.
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-25 20:04:30

    A nie da sie normalnie wlaczyc tej gry na GF4?

    Mozliwosc moze i jest (mozna zawsze zaemulowac shadery czy cuś tam jeszcze, try this: 3D Analyze http://www.tommti-systems.de/start.html) ale pewnie FPS bedzie tyle ze i tak nie pograsz :/.
  • zoom

    #0 | zoom

    2005-05-26 11:26:44

    nie znacie sie na dobrych grach :-D
  • yareq

    #0 | yar

    2005-05-26 12:41:59

    Wow, zaczales uzywac odpowiedz :D.
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-27 13:56:47

    dodalem tylko porownanie
    ps. dam ci hinta: znamy sie z netu juz w kurwe czasu, ale chuj kogo obchodzi skad sie urwalem

    panuj czasem nad emocjami chlopie
  • Perez

    #0 | Perez

    2005-05-27 18:20:31

    i kto to mowi ? xD

    i czyzbym widzial male wzburzenie w tonie twojego posta? takie malutkie, niemal niezauwazalnie wylamujace sie zza tych dwoch wulgaryzmow elegancko wkomponowanych w jedno zdanie?

    poza tym, skoro jestes komputerowym wyjadaczem \"w kurwe czasu\" to czy nie powinienes rozumiec dlaczego stworzono przycisk odpowiedz?

    hint: zeby odpowiadac na posty i umozliwic latwe sledzenie toku konwersacji przez czytelnikow.

    i teraz moment kulminacyjny - czy ktokolwiek w tym watku porownywal pk z d3? niezbyt. to po co to porownanie, ktore wyglada tak, jakbysmy conajmniej dyskutowali o temacie?

    mam nadzieje, ze ogarnales ;)
  • Perez

    #0 | Perez

    2005-05-27 18:22:19

    jak o mojej bedziesz mowil inaczej niz \"zajebista\" to na kazdym lanie bede przeszkadzal ci strzelac z laserow :DDD
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-28 12:22:42

    whatever
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-28 12:23:21

    to nie jest news
  • aras222

    #0 | aras222

    2008-11-25 15:11:28

    mam gre flatout ultimate ... i jak chce ja wlaczyc to wyskakuje mi blad:

    create device failed: shader model 3.0 not suported
    co mozna w takiej sytuacji zrobic???? prosze o odp na gg pod numerem 6016948z gory thx!!!! :(:(:(
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

145 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.