Prace nad specyfikacją DirectX 11 powoli dobiegają końca. Nie będzie już żadnych większych zmian, więc producenci układów graficznych mogą już finalizować projekty chip-ów obsługujących nadchodzący standard. Co prawda wiele zależy od premiery Windows 7, jednak już wiemy, że druga generacja kart graficznych nVidii wykonanych w 40nm procesie produkcyjnym, ma być zgodna z najnowszym API, a ich produkcja rozpocząć się ma do końca tego roku.
DirectX 11 jest jedną z nowinek, które nadejdą wraz z premierą nowego systemu operacyjnego Microsoft-u, czyli Windows 7, aczkolwiek kilka miesięcy przed premierą "siódemki" spodziewać możemy się układów graficznych zgodnych z DX11. Przemyślenia nad sensem zakupu takiej karty w momencie, gdy nie będzie możliwości wykorzystania ich pełnej mocy, pozostawmy przyszłym kupcom, tymczasem przyjrzyjmy się kluczowym zmianom wprowadzanym przez nowy API:
- Shader obliczeniowy (Compute Shader) pozwoli na wykorzystanie karty graficznej jako serii procesorów równoległych do obliczeń nie związanych z grafiką, czyli jednostki przetwarzania grafiki ogólnego przeznaczenia (General Purpose Graphic Processing Unit - GPGPU).
- Sprzętowa teselacja polega na podzieleniu figury geometrycznej zbudowanej z dużych trójkątów na mniejsze, a następnie na nałożeniu na to mapy normalnej (efekt displacement mapping) w celu uzyskania wyglądu pozbawionego kantów, takich, które szczególnie widoczne były w przypadku gier opartych na silniku Doom3, gdzie głowy postaci obserwowane pod odpowiednim kątem wyglądały jak wyciosane z drewna.
- Wielowątkowa obsługa zasobów (Multi-threaded resource handling) umożliwi wsparcie dla kart wieloprocesorowych, czy też wielu kart graficznych łączonych w SLI/CF z poziomu API co ma zapewnić dobrą skalowalność tego typu rozwiązań w każdej grze pisanej pod DX11.
Zapowiedzi tradycyjnie już prezentują się zachęcająco, zanim jednak na własne oczy przekonamy się, co tak naprawdę DirectX 11 zmieni w nadchodzących tytułach, przyjdzie nam poczekać niemal rok od premiery układów zdolnych do obsługi nowego standardu. W międzyczasie mogą co prawda pojawić się łatki umożliwiające implementację nowych efektów w istniejących już tytułach DX10, ale jak do tej pory nie wiemy o żadnej z przyszłych gier, która natywnie wspierałaby nadchodzące API.
Źródło: Fudzilla
#1 | Matador
2009-01-12 08:31:59
#2 | wzf | yeltzyn
2009-01-12 14:14:55
#3 | Preak
2009-01-12 16:16:46
#4 | petzoR
2009-01-12 16:26:47
#5 | conish
2009-01-12 18:29:30
http://www.tweaks.pl/news,directx_11_zapowiedziany,3003.html
tyle, ze tamten news pisany jest w lipcu zeszlego roku :(
#6 | skT | DAJ MINUSA!
2009-01-12 20:46:29
#7 | conish
2009-01-12 20:55:39
#8 | Matador
2009-01-12 20:55:45
Powyższy news powstał w głównej mierze na podstawie materiałów do których linki podaje niżej:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11363&Itemid=1
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11362&Itemid=1
Po czym stwierdziłem, że osobom, które niekoniecznie śledzą temat warto przypomnieć co takiego wprowadzi DX11, w tym celu wykonując małe prace archeologiczne i wygrzebując listę nowinek nowego API stąd:
http://www.in4.pl/komentarze.htm?kbt=N&news_id=16533
Jak widać, moje źródło jest o godzinę starsze od podanego przez Ciebie conish - może to gorzej? xD Serio nie mam pojęcia co złego widzisz w tym, że przy okazji newsa o dacie premiery układów zgodnych z dx11 przypomniałem naszym czytelnikom, na czym te zmiany będą polegać, jak widać wszystkim się nie dogodzi :)
#9 | DRC
2009-01-13 19:45:48
#10 | MiOdeK aka MdK :D
2009-02-07 14:43:24