Quake 3 powraca!
Najczarniejszy scenariusz dla najmłodszego braciszka z serii gier Quake, staje się faktem. Z dniem dzisiejszym bowiem z jednego z teatrów gamingowych zabaw, Quake 4 został wyparty przez dużo starszego Quake'a 3. Taką a nie inną decyzję podjęła dziś jedna z największych gamingowych organizacji, Cyberathlete Professional League. W praktyce oznacza to cały przyszły i bieżący sezon 2006 (a może i 2007) wypełniony turniejami CPL, w których właśnie tę grę zobaczymy w trybie duelowym, obok zespołowego Counter-Strike'a. Decyzji tej wszak nie podjęto pochopnie i gwałtownie. Każdy miał prawo głosu; i organizatorzy i sponsorzy, a nawet sami gracze. Wyniki ankiet jednakże mówią same za siebie:
- Sztab i personel CPL - 90% na korzyść Quake'a 3
- Partnerzy i sponsorzy CPL - 90% na korzyść Quake'a 3
- Komitet CPL 1v1 - 85% na korzyść Quake'a 3
- Gracze, którzy głosowali w ankiecie - 80% na korzyść Quake'a 3
Nie wiadomo jeszcze, czy w ślad za CPL'em pójdą również inne, prestiżowe organizacje. Również za wcześnie jest na spekulacje dotyczące reakcji ze strony sceny. Można jedynie domniemywać, że w takiej, a nie innej sytuacji, podział profesjonalnych graczy wydaję się być nie unikniony. Jednakże, z pewnością ci, którzy nadal kochają Q3 będą w niebo wzięci. Z kolei nowi gracze, odnoszący już spore sukcesy w Q4 zapewne zostaną przy tym tytule.
CPL zaznacza jednocześnie, że reaktywacja Quake'a 4 nie jest wykluczona. Powrót będzie miał miejsce, jeśli gra zdobędzie większe uznanie od rusztowania i serca sceny, czyli samych graczy. Pracownicy organizacji zapowiadają również, że nadal będą starać się pomagać w ulepszeniu czterech gwoździ poprzez prowadzenie rozmów z id Software, a także dawanie wskazówek, czy też rad.
Czas pokaże, czy taka decyzja była trafna. Jednakże już widać pewne pozytywne aspekty, które prawdopodobnie będą się mnożyć. Cieszy chociażby to, że swój come back zapowiedziała wielka osobowość, Z4muZ, który obiecał, że się ponownie pojawi, jeśli tylko Q3 wróci na łono CPL. W ślad za nim, pewnie pójdą inne, równie wybitne persony. Bo W końcu nawet socrates, fooKi czy też Cooller wielokrotnie powtarzali, że wolą Quake 3. Kto wie, może prócz nich w akcji zobaczymy nawet czm czy ZeRo4 i inne legendy. Fakt, faktem:
ESReality
#0 | Mav_
2006-07-20 22:19:13
#0 | m_D
2006-07-20 22:20:33
#0 | Kap1tano
2006-07-20 22:20:40
#0 | SL4VE
2006-07-20 22:22:06
A tak poza tym to niezły hardkor.
#0 | Andrzej :)
2006-07-20 22:28:09
#0 | Pajda
2006-07-20 22:28:40
#0 | forest
2006-07-20 22:29:10
na taka wiadomosc mozna czekac nawet 2 miesiace bez dostepu do i-netu ;))
#0 | Pajda
2006-07-20 22:30:00
#0 | forest
2006-07-20 22:30:56
#0 | Pajda
2006-07-20 22:33:47
#0 | ThrawN
2006-07-20 22:35:39
#0 | Sh1eldeR
2006-07-20 22:36:34
Movement podobnie - nikt nie moze powiedziec, ze q3 jest slamazarne. Jest szybsze niz q2, ale jednoczesnie nie zapieprza sie po suficie jak w q1 czy w cpma ;).
Ten balans daje kazdemu wielkie mozliwosci wypracowania wlasnej taktyki. Albo skutecznej obrony przed graczami, nawet jesli (szczegolnie na poczatku) nie opanuje sie za dobrze ktorejs broni - mozna to nadrobic innymi!
Co jednak jest chyba najwazniejsze i najbardziej powinno przyciagac noobow to to, jak gra jest po prostu... hm, nie ma na to lepszego okreslenia, niz angielskie \"smooth\". Trzeba to poczuc. Zagrac w jednym momencie w q4, q2, q1 czy CSa lub AA, a zaraz potem w q3. Chwycic za ta myszke i po prostu poruszac sie troche, pobiegac po mapie. Poczuc roznice. Nie sluchaj mnie, ktory wiecej gral tylko w q2, a pozostale z wymienionych gier zna dosyc pobieznie. Posluchaj innych pro-graczy, ktorzy opuscili platforme q3 (z braku turniejow zwykle!) i przesiedli sie na cos innego. Posluchaj ich tak samo jak zrobil to CPL. Ogromna wiekszosc z nich mowi: tego feelingu, ktory byl w q3, nie ma zadna inna gra.
Ja tego nie dostrzegalem jeszcze do niedawna, lub myslalem, ze czuje to tylko dlatego, ze tyle gram w ta gre. Ze dlatego ona mi tak pasuje. Ale potem sprobowalem q4 i Dooma 3 i roznica byla po prostu obiektywnie rzecz biorac ogromna - ruszalo sie ta mysza po prostu koszmarnie! Od tamtej pory wielokrotnie czytalem podobne opinie graczy, ktorzy w tych innych grach rowniez zdazyli zdobyc duze doswiadczenie.
Czy skill jest na scenie q3 tak wielki, ze nie da sie go dogonic? Hmm, nie wydaje mi sie. Ja kiedys, jak zaczynalem grac, bylem CALKOWICIE odciety od sceny. Trenowalem z kolegami i bylem odciety od ogolnopolskiego poziomu. Pierwszy powazniejszy turniej, w ktorym spotkalem sie z wieloma swietnymi graczami ze sceny... wygralem. Podobnie mialem pare duzych przerw, nawet polrocznych, i po kazdej z nich potrzebowalem mniej niz tygodnia, zeby grac na ponadprzecietnym poziomie i max miesiaca, zeby byc w optymalnej formie. To trzeba po prostu poczuc. Wtedy nadrobisz wszystkie zaleglosci prawie od razu. Szczegolnie majac dostep do sceny i majac mozliwosc gry z dobrymi graczami (choc moze nie takimi, co rozwala cie 40:4 :P). Wiele zachowan i malych taktycznych rozwiazan (nad ktorymi scena pracowala od tylu lat!) podchwycisz niemal od razu. Majac swiezy umysl, jesli tylko bedziesz chcial, wymyslisz jeszcze swoje wlasne. Trzeba sie tylko starac i myslec. Nie grac na zasadzie \"strzelam do wszystkiego co sie rusza oraz do scian rowniez i ciagle gine\". Sprobowac cos zrobic. Gdy gram zupelnie na pale i nie mam np. swojej myszy i dobrego lacza, dostaje w ciry od byle ludzi na serwerze. Ale jesli sie skupie, moge grac bez dzwieku, podkladki i na lagach i dac im spokojnie rade. Zalezy od podejscia i od tego, jak sie chce...
#0 | Pajda
2006-07-20 22:37:27
#0 | Pajda
2006-07-20 22:39:52
Co do warsow to o ile w to gram i jakos sobie radze to moim zdaniem gra sie nie nadaje na glowna platforme duelowa.
#0 | Pajda
2006-07-20 22:44:04
No i popatrz na dwie najpopularniejsze gry esportowe na swiecie - cs i sc. Obie gry stare, bez praktycznie juz zadnych wymagan. Moze problemem pro fpp jest, ze goni sie za nowosciami zamiast ustatkowac ?
#0 | redsky
2006-07-20 22:47:10
ps ja sie tam ciesze ze q3 wraca :p
#0 | Pajda
2006-07-20 22:48:50
Ja w tym wszystkim widze najwyzej wieksze wyzwanie i jeszcze wieksza satysfakcje z ewentualnych sukcesow.
#0 | Pajda
2006-07-20 22:50:39
#0 | Dc
2006-07-20 22:51:53
#0 | Lukin
2006-07-20 22:52:29
Ciekawe co wtedy będą mówić marudy, które nie lubią nowego \"Kwaka\" bo nie mają do niego sprzętu.
A tak poza tym to CPMA > Q4 > vQ3. Jak dla mnie to nawet PK jest lepszy od vaniliowego.
#0 | Dc
2006-07-20 22:55:10
#0 | Vymmiatacz
2006-07-20 22:58:29
Dziękuję za uwagę.
#0 | Perez
2006-07-20 22:59:35
#0 | Lukin
2006-07-20 23:04:51
1) Hitboxy w \"Q4\" są takie same jak w \"Q3\", nawet lepsze, bo bardziej przylegają do modelu (w \"Q3\" zostawały trochę w tyle). Łatwiejsze strzelanie z RG w \"Q4\" polega chyba na tym, że promień lasera jest grubszy oraz na tym, że kamera ustawiona jest wyżej (dlatego wydaje się, że poruszamy się wolniej).
2) Movement w vQ3 jest do bani ;P
3) \"Smooth\" to słaby argument, żeby robić tak radykalną zmianę. Ale skoro tak, to CPL powinno wybrać CPMA na swoją platformę :)
#0 | pogo
2006-07-20 23:12:10
#0 | Pajda
2006-07-20 23:13:07
#0 | wwm|shivek
2006-07-20 23:17:17
poza tym wydaje mi sie ze zboczyles z kursu , dyskusja dotyczy samej zmiany q4 na q3 a nie poszczegolnych modow, bynajmniej odnioslem takie wrazenie =o
Wracajac do tej hm dosc jak dla mnie nieoczekiwanej decyzji powrotu q3, to pomimo tego ze jestem fanem q3 i o wiele bardziej mi sie podoba od q4 to jednak uwazam ze jest to blad ktory patrzac w przyszlosc bedzie brzemienny w skutkach.Tu sie zgodze z toba Lukin, moze nie w tym roku ale mysle ze w przyszlym moze sie okazac ze chlopaki z cpl-u strzelili i sobie i nam zajebistego samoboja i obudzimy sie z reka w nocniku jak seria Q zniknie wogole, podzial sceny ktora w tej chwili nie jest wcale taka duza jak by sie sadzilo na pewno nie pomoze ani trzeciej ani czwartej odslonie.
Podsumowujac =o krok w tyl w chwili gdy na moje oko waza sie losy q4 tylko dobije czworke a chwilowa reaktywacja 3 postawi nad q4 ladny pomnik.
To tyle, chyba ;b
#0 | Perez
2006-07-20 23:24:00
#0 | Cs3
2006-07-20 23:43:20
#0 | gosti
2006-07-20 23:55:09
#0 | OFF @ Grumx
2006-07-21 00:44:23
#0 | jasper
2006-07-21 00:50:31
#0 | Dc
2006-07-21 01:10:03
#0 | kumar
2006-07-21 01:17:59
RtCW is back for good!
#0 | SweepeR
2006-07-21 02:28:41
#0 | Pajda
2006-07-21 03:50:04
#0 | edwa
2006-07-21 08:02:59
#0 | [M]aniek
2006-07-21 08:05:33
#0 | digit
2006-07-21 08:35:56
#0 | ThrawN
2006-07-21 08:36:29