Polacy najlepsi w tworzeniu gier!

Dostosuj

Polacy najlepsi w tworzeniu gier!

Dwóch studentów Politechniki Poznańskiej Wojtek Jaśkowski i Kuba Gorgolewski, zwyciężyli w międzynarodowym konkursie dla młodzieży Imagine Cup 2005 w kategorii "Tworzenie Gier". Otóż stworzyli oni najlepszy algorytm sztucznej inteligencji, kierujący poczynaniami bohatera gry strategicznej. O skomplikowaniu kodu świadczy jego długość, bo liczył aż 5000 linijek.

W rozgrywkach wzieło udział ponad 2000 drużyn z całego świata. Nasi reprezentanci w finale zmierzyli się z drużyną z Brazylii, Chin, Estonii oraz Kanady. Zwyciężając odebrali główną nagrodę w wysokości 8 tys USD podczas oficialnego ogłoszenia wyników, które odbyło się w Jokohamie (Japonia).

Jednak to nie wszystko! Na trzeciej pozycji znalazł się także reprezentant naszego kraju, zespół z Politechniki Łódzkiej w składzie Rafał Gliszczyński i Przemysław Makosiej. Otrzymali oni nagrodę w wysokości 3 tys. USD.

Miło słyszeć o takich poczynaniach naszych kolegów. Najpierw kultowa, polska gra Painkiller, która pochłonęła za sobą wiele fanów, a teraz kolejna nadzieja na nowe produkty ze strony utalentowanych studentów, czego z całego serca życze.

di.com.pl

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • True_Spike

    #0 | SpikE(GN) | off

    2005-08-03 14:01:07

    Przy tworzeniu gier liczy sie wlasnie kapital :)
    Rzecz jasna nawet zagraniczne, wielkie koncerny (typu EA) nie wyrosly spod ziemi, jednakze tam granie i caly przemysl z nim zwiazany jest traktowany zupelnie inaczej, bardziej powaznie i dojrzale, co znacznie ulatwia caly proces - my dopiero zaczynamy rozumiec to, co od dawna rozumieja inni :)
  • mavv

    #0 | niuss

    2005-08-03 14:01:58

    haha :>
  • mavv

    #0 | niuss

    2005-08-03 14:07:05

    5000 linijek kodu na sama sztuczna inteligencje to jest BARDZO DUZO! Praktycznie kazde zachowanie wzieli pod uwage, chyba nie macie pojecia ile to 5000 linijek, przeciez w tych linijkach sa ujete petle ktore cos wykonuja i powracaja do pewneej czesci kodu jak cos nie tak i tak dalej. Takze to naprawde bardzooo duzo jak na kod sztucznej inteligencji.
  • twoonesix

    #0 | freak > elies :(

    2005-08-03 14:09:18

    co ty nie powiesz?

    im więcej \"wyuczonych\" zachowań tym mniej samej \"inteligencji\".

    generalnie kodowaleś coś kiedyś? w c? w asm?
  • mavv

    #0 | niuss

    2005-08-03 14:16:25

    tak, C, i nie badz taki madry:) Btw studiuje informatyke w Toruniu wiec to mowi samo za siebie:)

    Poporstu dziwnie brzmi: \"malo te 5000 linijk kodu\" bo to naprawde duzo.
  • twoonesix

    #0 | freak > elies :(

    2005-08-03 14:37:51

    generalnie te algorytmy chyba nic nie wnoszą? moim zdaniem nie ma sensu rozpisywanie zachowań \"ludzkich\" - należy dotrzeć do źródła \"behawioralnego\" u ludzi, zrozumieć go w pełni i przełożyć na jakiś język programowania.

    a najlepiej - na układy elektroniczne.

    chociaż wątpie, by tradycyjna elektronika podołała temu zadaniu.

    bo to tak jak nauczyć linuxa, by wyrzucał blue screeny co czas (losowy, z przedziału 20-30 minut) i powiedzieć, że to windows. prawda?

    obecne myślenie w kwesti ai jest podobne do myślenia wczesnej mechaniki kwantowej :) zachowania ludzkie to nie klocki, to plastyczna forma.
  • Vymiott

    #0 | Vymmiatacz

    2005-08-03 15:00:24

    I właśnie dlatego tworzone, symulowane i badane są sztuczne sieci neuronowe, często ze współpracującymi algorytmami genetycznymi.
  • yareq

    #0 | yar

    2005-08-03 15:23:09

    AI w Painkillerze o ktorym wspomniales ma ponad 8000 linijek, a wiesz jakie tam jest AI? Mozna to strescic tak: \"Widzisz przeciwnika? Biegnij na pale i atakuj badz tez stoj i strzelaj\".
  • twoonesix

    #0 | freak > elies :(

    2005-08-03 15:37:59

    czytałeś kod źródłowy? :)

    poza tym może nie liczysz tylko ai, ale też inne elementy programu z tym związane.

    generalnie nie sugerowałbym się linijkami w ogóle
  • yareq

    #0 | yar

    2005-08-03 16:39:27

    Skad bym inaczej mogl wiedziec ile jest linijek tego kodu :P ?

    Co do sugerowania sie linijkami: znamy jedynie liczbe linijek tego \"zwycieskiego kodu\" wiec dlatego o nie(?) wlasnie sie toczy dyskusja. Poza tym ja tylko odpowiadam na post w ktorym jest napisane iz: \"5000 linijek kodu na sama sztuczna inteligencje to jest BARDZO DUZO\".
  • twoonesix

    #0 | freak > elies :(

    2005-08-03 17:12:00

    bo to jest dużo.

    wystarczyłoby na jądro jakiegoś prostego systemu operacyjnego, tak mi się wydaje. pisane w c, z startup code, sterownikami i innymi kluczowymi sprawami w asm.

    skąd znasz kod źródłowy pk?
  • Krypton

    #0 | Krypton

    2005-08-03 18:02:07

    Bo yar tworzyl dodatek do PK :)
  • pepz

    #0 | pepz

    2005-08-03 20:27:29

    Jak czytam niektóre komentarze to aż mi się od tych wszystkich mądrych słów odechciewa dalej uczyć i studiować :D piszcie po polsku pls :D
  • twoonesix

    #0 | freak > elies :(

    2005-08-03 22:21:17

    etam. lubisz husserla? tam sa fajne pojecia. immanencja efektywna (reale), samoprezentujaca sie przestrzen, redukcja fenomenologiczna.

    czy też asm.

    generalnie jeśli jesteś fanem mądrych słów polecam pierwszy lepszy akademicki podręcznik filozofii, opis trybu chronionego czy budowy procesorow x86. o algorytmach też sa fajne pozycje. jedynie knuth pedzio wyłamał sie i napisał coś przystępnego dla wszystkich :P

    no i richie :D
  • SweepeR

    #0 | SweepeR

    2005-08-03 22:22:47

    Nie sadze, zeby chlopaki mieli jakies super niewiadomo jakie wymagania. Zwazywszy na to, ze odmowili zagraniczny firmom. Zwykla pensja pewnie by im wystarczyla - w koncu zawsze to jest miec prace niz jej nie miec. A jeszcze jak sie robi to co sie lubi...
  • SweepeR

    #0 | SweepeR

    2005-08-03 22:24:37

    Bo Ci wszyscy ktorzy sa w stanie sklecic cos porzadnego wyjezdzaja na zachod? ;) Popatrz sobie na creditsy w wielu roznych programach i zauwaz ile jest tam polsko-brzmiacych nazwisk ;)
  • valkyr

    #0 | Kr2y5i3k

    2005-08-03 23:07:22

    to ze studiujesz w Toruniu o niczym nie swiadczy... na informatyke najmniej osob sie zglosilo w tym roku na UMK z wszystkich kierunkow ;f pozatym jestem z Bydgoszczy pzdro xD
  • JAEGARN

    #0 | JAEGARN

    2005-08-04 10:13:36

    A CZY MUSZĘ MIEĆ ? artykuł wyglądał bardzo ciekawie !
    przeczytałem go ale nie dowiedziałem sie dokładnie o co chodzi ... zadałem pytanie, a ty mi wygarnołes ... widze ze tutaj mam wstęp do artykułów tylko CS albo W3 żeby się nie ośmieszyć ... :/
    błędu nie powtórze...

    (podpowiedz: ale moze byś mi tak wytłumaczył ?)
  • sEctOr

    #0 | sector_

    2005-08-04 10:22:35

    hehe nie wygarnolem ci poprostu powiedzialem ze nie masz pojecia bo pisales o odpowiedziach co akurat jest banalnie proste ;] sam nie mam pojecia jak mogli to oceniac ;] popierwsze napewno ocenialy algorytm/y . . .

    ja juz sie troche znam bo studiuje infe akurat specjalnosc programowanie :-p

    i po 3cie nie skompromitowales sie ;] bo nie musisz wiedziec wszystkiego bo niby skad?

    pozdr ;]
  • Preak

    #0 | Preak

    2005-08-04 10:55:48

    a moj odkurzacz ma IQ 24
  • retaliator

    #0 | retaliator

    2005-08-04 11:51:26

    no gratulacje gratulacje, chociaz akurat PK to jest tak srednio kultowa gra ;)
  • no1se

    #0 | kichus

    2005-08-04 23:34:07

    No cóż, dla tych, którzy grają w to \"zawodowo\" jest kultowa, a już na pewno jest się czym pochwalic :) a studentom należą się 100krotne gratzy:D
  • Lukin

    #0 | Lukin

    2005-08-05 00:09:50

    Mogę się tylko domyślać, że odpowiadałeś na mój tekst, ale chyba dobrze zgaduje.
    Przechodząc do sedna: kapitał z kosmosu się nie bierze, trzeba zacząć od skromniejszych projektów, a nie od razu marzyć o polskim Office, albo polskim 3d studio max ;) Z pierwszymi sukcesami pojawią się pieniądze i np. wzrośnie zaufanie banków mogących udzielić kredytów na następny projekt (trzeba też mieć smykałkę do interesów i nie bać się ryzyka).
    Takie niemieckie Nero Burning ROM - to jest program, na którym powinni się wzorować Polacy. Zaczynali skromnie, a teraz rządzą na rynku.


    BTW interesujące jest to, że w naszym kraju nie powstał jeszcze żaden znaczący mod do jakiejkolwiek gierki (poza PK). A tyle informatyków na tym forum :P
  • Tymek

    #0 | tymek

    2005-08-08 01:56:48

    nie jeden pk jest dobrą polską grą :P pewnie słyszeliście o grze \'polanie 2\'. moim zdaniem morze konkurować nawet z w3. chrome też był w miare znośny. teraz pewnie nie tylko ja wypatruję wiedźmina :-) zobaczymy co z tego wyjdzie...
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

1217 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie