Hołd dla silnika Quake 3 Arena

Dostosuj

Hołd dla silnika Quake 3 Arena

Na gamingowym portalu GotFrag kilka dni temu ukazał się bardzo ciekawy artykuł napisany przez Andrew "mxma1" Floresa. Autor w swoim tekscie pod tytułem "Quake 3 Engine Tribute" przybliża nam pokrótce czym jest silnik gier (od angielskiego - "game engine") i pokazuje jak ważną rolę w historii odegrał rdzeń kultowej już gry Quake 3 Arena. Według autora, i ja się z tym stwierdzeniem w stuprocentach zgadzam, to właśnie trzecia cześć serii Quake była rewolucyjna i ustaliła standarty w grafice trójwymiarowej 3D, które są używane aż do dziś.

Chyba większość z nas słyszało lub grało w takie gry jak Return to Castle Wolfenstein, Call of Duty, Soldier of Fortune II, Medal of Honor Allied Assault, nie wspominając oczywiście o samym Quake 3 Arena i wszystkich modach, jakie zostały do niego stworzone. Wszystkie te gry zostały zrobionie na silniku Q3, napisanym w 1999 roku przez programistów z ID Software. W tym momencie warto przytoczyć cytat z opisywanego artykułu:

While great new engines like Unreal Warfare, Doom 3, and Source, which seem to have been released yesterday, are already being overshadowed by newer, better engines, Quake III is always there, always reminding us of what a great engine really is.

W wolnym tłumaczeniu:

Podczas gdy wspaniałe i nowe silniki jak Unreal Warfare, Doom3 i Source, które wydają się, że pojawiły się wczoraj, a są już w cieniu nowszych, lepszych silników, Quake III istnieje wciąż, przypominając jakim jest wspaniałym silnikiem.

Cały czterostronicowy artykuł znajdziecie pod tym linkiem. Zapraszam do lektury.

GotFrag

KomentarzeKomentarze

  • Gendzer

    #0 | Gendzer

    2005-11-05 11:23:58

    Good, tylko mogłeś przetłumaczyć ów cytat, niektórzy mogą mieć problemy z jego zrozumieniem.
  • kaboom

    #0 | kaboom

    2005-11-05 11:53:55

    dobry pomysl :P
  • d00mer

    #0 | d00mer

    2005-11-05 11:58:48

    Gdyby nie ten silnik to dwa czerwone Ferrari nigdy niepojawiły by się przed budynkiem iD :D
  • edix

    #0 | psy|edix

    2005-11-05 13:11:14

    mohaa tez jest na silniku q3 :}
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-05 13:19:00

    Jak zwykle ludzie mylnie uzywaja nazwy unreal warfare :P
    Troche tez mi sie nie podoba np. pisanie o rewolucyjnosci w konfiguracji czy przenoszeniu miedzy platformami, podczas gdy ut tez to wszystko mial. Piszac o teksturach autor tez zapomnial o np. s3tc czy rgba.
  • stR4y

    #0 | dominikt

    2005-11-05 13:48:41

    hmm CoD bylo na silniku q3 ?
  • retaliator

    #0 | retaliator

    2005-11-05 13:52:56

    ja tam uwazam ze owszem, silnik Q3 byl rozwinieciem i postepem, jesli zas popatrzec na ilosc gier na jego bazie to nei wiem czy nie jest to rekord. ale mimo wszystko dla mnie naprawde rewolucyjny byl Quake 1, stanowiacy przejscie od 2,5D do true 3D.
  • Lucas

    #0 | Lucas

    2005-11-05 13:55:53

    CoD 2 tez jest.
  • stR4y

    #0 | dominikt

    2005-11-05 14:03:01

    no to mnie zaskoczyles.
    zmiany jakie w nim wprowadzili mozna porownac do tego co valve zrobilo z Q1 na potrzeby HL
  • Lucas

    #0 | Lucas

    2005-11-05 14:07:19

    Tak. Tyle ze jak ktos nie ma do konca DX 9.0 (czyt ma zwalone stery) to wychodzi...

    Prawda jest taka:
    \"CoD 2 na silniku D3!\"
    \"Dementujemy - CoD 2 nie bedzie na silniku D3\"
    \"To jaki silnik?\"
    \"...\"

    Po premierze wyszlo ze silnik Q3.

    Co nie znienia faktu, ze jak programisci nei msuza walczyc z silnikiem, moga na grze sie skupic.
  • PiWo5z

    #0 | piwoszeq

    2005-11-05 14:15:08

    Quake 3 wyszedl podobnie jak Unreal Tourament (UT pozniej chyba) i jakos bym nie porownal UT do q3 tylko do q1 :(
  • GrooBer

    #0 | Grooßer

    2005-11-06 15:38:20

    Jedi Academy też na endżinie Kwaka 3 zrobione :P Wszechstronne to to...
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

2365 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2025

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie