Czy te boty mogą myśleć ?
Rzecz będzie o rosyjskich pro-mega-bocie. Konkretniej: o modzie, w którym tenże twór został zaimplementowany. Zwie się on SpiterBot i założeniem autorów przy ich tworzeniu było napisanie bota zdolnego wycisnąć siódme poty z najlepszych graczy świata. Jako ciekawostkę podam fakt, że w poprzedniku Q3, Quake'u 2, znalazł się bot, który toczył wyrównane boje z mistrzem świata. Był to Neurobot i potrafił on uczyć się określonych zachowań przeciwnika.
Wróćmy do naszego Spiterka. Aktualna wersja modu nosi numerek 0.5 i jest ciekawą rzeczą dla bezmodemowców. Uruchamia się go jak zwykły mod, z odpowiedniego menu. Aktywacja SpiterBota jest widoczna poprzez dodanie małego paska informacyjnego w głównym menu Q3, oraz drobne zmiany w hudzie - o nich za chwilę. Daniem głównym są jednak boty.
SpiterBots
2pizza - szo(t)gun
dante - plazmatron
o4kapuk - spawator
python - railwhore
spite - po prostu SZEF
Ta fantastyczna piątka jest dostępna w menu pod przyciskiem "Add Smart Bots". Oczywiście, można je odpalić spod OSP lub innego modu, ale wtedy będą to tylko zwykłe, szare bociszcza :) Co natomiast pokazują na swoim terenie?
Przede wszystkim fantastyczny aim. Każdy bot "specjalizuje się" w innej broni (wyjątkiem jest spite) i celność właśnie z niej ma wyśrubowaną do maksimum. Ogólny procent trafien każdego spiterbota na skillu 100 (tak tak, poziom umiejętności tych botów ma skalę 1-100) wynosi coś pomiędzy 75-80% - pod warunkiem wykonywania jakichkolwiek uników. Ktoś, kto pierwszy raz zetknął się z Q3 i w jego łapki przypadkiem trafił ten mod, dostanie gorzką pigułkę w postaci 90-95% rakiet/raili/piorunów :) na własnej głowie. Ponadto czas reakcji bota jest mierzony w bodaj miliardowych części sekundy, zachowuje się on tak, jakby miał fov 360 :o Strafejumpy bociszczy są strasznie sztuczne, ich poruszanie się wygląda, jakby grały z timescale1.5 lub wyższym, a ich szybkość i długość skoków była poprawiona przez komendę g_speed. Chociaż w porównaniu do standardowego bota to i tak plus, a spiterki momentami trudniej namierzyć i trafić, niż ludzi.
Przeciwnicy są więc zupełnie przyzwoici. W interfejsie zaszły drobne zmiany, mamy dodatkowe menu do konfiguracji huda. Niestety, da się tam skonfigurować takie rzeczy, jak nomip czy wyłączanie dźwięków dla każdej broni Z OSOBNA, a zapomniano o tak standardowej rzeczy, jak enemycolors z OSP. Po ekranie lata nam szary tankjr lub inny kwakowy potworek i za Chiny nic z tym nie zrobimy. To zdecydowany minus moda.
Podsumowując - SpiterBot to bardzo fajna sprawa dla ludzi bez dostępu do netu, chcących nieco poćwiczyć celność. Wbrew zapewnieniom nie jest to "myślący" bot, a jedynie nieco podrasowany. Zdarzają mu się też głupie błędy, potrafi utkwić w miejscu i tylko gibać się na boki, nie atakując gracza :) Mimo wszystkich wad jest znacznie mocniejszy niż standardowe boty, i wypadałoby chociaż zaznajomić się z dziełem Qrealki i jego ekipy.
Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie newsa brzmi zdecydowanie: NIE.
Forum informacyjne o modzie (tylko po rosyjsku)
SpiterBot v0.5