CUED Map Contest 2005 - Głosowanie
Scena danej gry, to nie tylko gracze, to także ludzie, którzy starają się graczom urozmaicić życie i przedłużyć żywotność swojej ulubionej gry. Do takich ludzi zaliczają się także mapperzy - chyba najważniejsi ludzie ze sceny edycyjnej. Pierwsze mapy do UT ludzie zaczęli robić, gdy tylko pojawiło się demo tej gry. Szybko pojawiły się pierwsze gwiazdy sceny mapperskiej, wspomaganej przez autorów oryginalnych map.
Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele perełek zawdzięczamy takim właśnie "zwykłym" ludziom, którzy często nie pracując dla żadnego developera, wyczarowują w domowym zaciszu nowe areny. Czy komuś pisać kim jest Rich 'Akuma' Eastwood, David 'DavidM' Munnich, Eric 'Ebolt' Boltjes? A znacie DM-Malevolence, DM-1on1-DavidM, DM-Nitro? To ich autorzy. W kraju nad Wisłą także robi się mapy. W latach świetności polskiej sceny działała grupa Trinity Design, która wówczas nie miała konkurencji w Polsce na tym polu. Po unrealowej twórczości Lokiego, Mr_Hyde'a i Jammera pozostał tylko mit, co nie oznacza końca polskich mapperów. Rok temu Piter ogłosił na www.unreal.pl konkurs na najlepszą mapę. Nadesłano 10 prac, w tym DM-Antixx, chyba ostatnia mapa wykonana przez Jammera. Pojawiły się także produkcje aktywnych maperów - Kaki oraz Ravena. Konkurs wygrał jednak niemal nikomu wówczas znany Charon ze swoją małą duelową mapą DM-Restless][, zaś Kaka i Raven zajęli odpowiednio drugie i trzecie miejsce.
Dziś scena edycyjna skupia się już niemal wyłącznie wokół Polskiego Centrum Unreal Editor . I to właśnie CUED ogłosiło w listopadzie ub. roku kolejny konkurs. Zakończył się właśnie etap przysyłania prac i można już głosować na tę, Waszym zdaniem, najlepszą polską mapę. "Kandydatek" jest tym razem 14. Wszystkie możecie ściągnąć tutaj . Możecie również sami wziąć udział w głosowaniu, tak jak ja, lecz wymagane jest do tego zarejestrowanie się. Rejestracja bezproblemowa i bezbolesna, więc zachęcam. CUED niestety nie ogłosiło, jak długo głosowanie na mapy będzie możliwe, jednak na pewno macie na to kilka długich dni. O oficjalnych wynikach oczywiście Was poinformujemy.
Cetrum Unreal Editor
#0 | macabre
2006-01-13 16:29:34
#0 | Lukin
2006-01-13 17:11:35
Szukam sensu w tym co napisałeś i znaleźć nie mogę. Pomocy.
#0 | Charon
2006-01-13 17:17:03
#0 | Lukin
2006-01-13 17:21:38
#0 | macabre
2006-01-13 17:22:40
#0 | Lukin
2006-01-13 17:26:04
Równie dobrze mogło chodzić o Twój avatar.
#0 | Malwa
2006-01-13 17:31:56
#0 | Charon
2006-01-13 17:50:19
UT starzeje się nie bardziej niż Q3. To nie tylko wina gry, jak wyglądają mapy. Za wygląd map przede wszystkim odpowiedzialni są ich twórcy. To nie StarCraft, że się tylko wkleja obiekty. Jeśli chodzi o editing na skalę globalną to faktem jest, że UT > 100*Q3. I już nic tego zmieni.
#0 | Lukin
2006-01-13 18:44:49
dowodyflip('7d37a9ee3b_1');
Nie wiem czyja to wina, stwierdzam tylko fakty.
Jeśli chodzi o editing na skalę globalną to nie wiem o co chodzi.
#0 | Vanson | off
2006-01-13 18:53:45
#0 | Malwa
2006-01-13 19:42:29
#0 | destructor
2006-01-13 20:15:57
(+)
#0 | oLEq
2006-01-14 02:42:14
#0 | macabre
2006-01-14 12:22:25
#0 | Charon
2006-01-14 14:14:53
Fakt jest taki, że silnik z UT pochodzi z 1997 roku (tuning\'98), podczas, gdy Q3 ledwo skończyli w 1999, i mimo to nie udało mu się jakoś przebić UnrealEngine1.0 i id sprzedało stosunkowo niewiele licencji na swoje dzieło.
Siłą grafiki w Q3 były przebajerzone tekstury. I tylko to. Autorzy myśleli, że jak zaokrąglą krawędzie na mapach, to jakoś przejdzie. No i popatrz, nabrali tylu bałwanów. Od razu jak dzieciom pokazano przesłodzone obrazki, to wystarczyło, żeby dzieci myślały, że to cudo świata. Tymczasem technologicznie ledwo dorównali swoim konkurentom. Obecnie zaś Epic uciekł im tak daleko, że id chyba już nigdy ich nie dogoni.
Nie ma rzeczy, których nie można wymodelować na UnrealEngine, oświetlenie i efekty zjadają Q3 na śniadanie, można w nieskończoność wyostrzać cienie, a trawka i inne bzdety to kwestia generatorów, które ludzie potworzyli już z 5 lat temu.
Jak ktoś się uprze, to wiadomo, kosztem wydajności może nagiąć każdy silnik. I tak jak w Q3 można otrzeć się o UnrealWarfare, tak dzięki UnrealWarfare można zrobić coś przyćmi Dooma3 i Q4, coś co otrze się może i o UnrealEngine3.
Obrazek 1: siła tekstur, średnie oświetlenie, trawa i mgiełka - generatory, mgłę ewentualnie jako volumetric lighting
Obrazek 2: trochę modelingu terenu, nic specjalnego
Obrazek 3: tu już jest lepiej, chyba najładniejszy, ale też najbardziej efekciarski, modelarz miał trochę roboty, nie widzę żadnych przeszkód, żeby takie coś zrobić pod UT\'99, kwestia modelingu i dobrych tekstur, roślinki to bzdet, można zrobić samemu jako deco-meshe albo skorzystać z gotowych
Obrazek 4: cienie można wyostrzać w nieskończonośc, póki komp da radę, piorun żaden problem, reszta to movery + triggery, deszcz - particle generator i to co na obrazku może się schować
Obrazek 5: żadna rewelacja poza niezłą teksturą terenu, przywoitą geometrią i jednolitym, nudnym oświetleniem, choć całość wygląda ok, ale nie wybitnie
Rada na przyszłość: NIE OCENIAJ GRY NA PODSTAWIE MAP AMATORÓW. To Ci oszczędzi robienia z siebie n00ba;) (joke, bez urazy) Poza tym, gdy wiesz, jak coś zrobić, łatwiej Ci krytykować;)
A poniżej masz kilka obrazków z tej \"zestarzałej\" gry (złapane przeze mnie dzisiaj w UT, nie tknięte przez grafika):
Screenshotyflip('3a63c1e609_1');DM-CityZen by N3oDoc:
CTF-SiberiaN23 by KaMi:
CTF-Gataka by KaMi:
CTF-Osmosis by Darth_Weasel:
DM-Sion by Hourences:
DM-LastCrusader][ by KaMi:
DM-Croon by Paranoid:
DM-Croon][ by Paranoid:
DM-Salient by El Chicoverde:
DM-Ultimum][ by Chameleon:
DM-Raze by Darth_Weasel:
DM-Ochre by Darth_Weasel:
DM-Dinashar by Frieza:
DM-Deck_40 by Bot_40:
DM-Ithaqua][ by milb:
DM-1on1-Mavor by milb:
DM-1on1-AugustMoon by Neoduck:
DM-Adversity by Ictus:
DM-Baal by El Chicoverde:
*===================*
A tutaj kilka polskich map. Na pierwszy ogień coś, czego nie zrobicie w Q3 !!! :D
*===================*
CTF-Q-PlanetRising by Qtit:
CTF-GreatTowers by Kaka:
DM-WindyPlace by Kaka:
*=============*
W tym moje ostatnie robótki...
*=============*
DM-Cobalt by Charon:
DM-Judgement by Charon:
*===================*
A na koniec zagadka... Pytanie: Z jakiej gry to screenshoty? :)
*===================*
Info macie tutaj...flip('3a63c1e609_2');
DM-EyeOfTheStorm by El Chicoverde... Oczywiście, że UT\'99! :)
To są zwykłe mapy zrobione na podstawowym enginie przez zwykłych ludzi. To nie są żadne developerskie rzeczy. Teoretycznie każdy może takie coś zrobić sam w domu. Praktycznie również - jeśli skill mu na to pozwala. Wyobraźcie sobie teraz co mogliby wycisnąć z tego silnika developerzy, gdyby go nieco podrasowali.
Pozdrawiam:)
#0 | Lukin
2006-01-14 14:36:10
P.S. A te screenshoty, które pokazałeś prezentują się jednak gorzej od tych z \"Q3\" ;P
#0 | Lukin
2006-01-14 14:38:54
Zresztą nie napisałem, że UT to zła gra, bo stara. Po prostu mapki wyglądają archaicznie.
#0 | Charon
2006-01-14 14:39:51
Poza tym - naginając? Pomyśl tylko jakie możliwości daje UnrealEngine3.0, a jakie silnik Q4 (czyli D3 po tuningu)... (Różnica miedzy opracowaniem obydwu taka jak między Q3 a UE1).
#0 | Charon
2006-01-14 14:49:10
#0 | Lukin
2006-01-14 14:52:22
Poza tym \"D3\" był pisany pod zupełnie inny sprzęt niż \"UE3\". Zresztą jak się porówna \"QuakeWars\" z \"Gears Of War\" to dystans między nimi nie jest taki astronomiczny. Epic robi dobrą robotę z silnikami graficznymi, ale nie przepadam za tą firmą bo wykupili Reality Engine tylko po to, żeby pozbyć się konkurencji.
#0 | Lukin
2006-01-14 15:00:35
#0 | Charon
2006-01-14 16:04:21
#0 | Charon
2006-01-14 16:16:45
#0 | Lukin
2006-01-14 16:35:08
#0 | Lukin
2006-01-14 16:39:33
Fakk, znowu napisałem \"Q3\" i \"UT\" w jednej wiadomości. Będzie wojna ;D
#0 | Lukin
2006-01-14 16:49:07
#0 | Vanson | off
2006-01-14 16:49:10
#0 | Lukin
2006-01-14 16:54:15
#0 | Vanson | off
2006-01-14 18:21:38
#0 | macabre
2006-01-15 12:22:25
#0 | Lukin
2006-01-15 12:32:11
Po co się męczysz z językiem angielskim, skoro łatwiej napisać to po polsku ? :P
#0 | macabre
2006-01-15 12:37:42
#0 | macabre
2006-01-15 13:43:57
#0 | Lukin
2006-01-15 14:04:44
#0 | macabre
2006-01-16 06:07:36
#0 | macabre
2006-01-16 13:37:30
#0 | macabre
2006-01-16 13:38:30
#0 | Lukin
2006-01-16 14:13:42
#0 | Lukin
2006-01-16 14:19:13
Synu, odbieram Ci tytuł \"Mistrza ciętej riposty\", który chyba sobie sam przypisałeś. Ta fotka z tatkiem ani śmieszna, ani trafna, w ogóle bez sensu.
#0 | Charon
2006-01-16 16:05:03