Z perspektywy gracza: Scena UT

Dostosuj

Z perspektywy gracza: Scena UT

Pierwsze kroki raczkującego jeszcze wtedy światka gry Unreal Tournament w Polsce wyglądały całkiem podobnie do innych. Pierwsza liga, pierwsze klany w końcu pierwszy ten, który wyróżniając się temperamentem, silną wolą i zdecydowaniem postanawia zrobić coś dla tego z początku wirtualnego środowiska, w którym się obraca. Bawiąc się grą z początku nie ma pojęcia co go czeka i do czego właściwie dąży, że zacznie coś, co w przyszłości stanie się fundamentem środowiska, grupy czy śmiał bym nawet rzec zrzeszenia ludzi, którym przyświeca jeden wspólny cel: grać. O takich mniej i bardziej sławnych osobach a także grupach ludzi, połączonych w klany czyli wszystkim tym, co tworzy scenę - w tym przypadku wcześniej wspomnianej gry - jest ta kolumna.

Na naszej wtedy małej jeszcze scence (oficjalnie już "istniejącej" na przełomie 1999/2000 roku) było wtedy kilka przodujących klanów, które zawierały w sobie zgranych i łaknących sukcesu graczy. (Niektóre z tych legendarnych drużyn, to: CoN, SOD, SS, DFP, INFO, rA - jak później się przekonacie, paru z nich udało się wznieść na szczyt). Za tamtych czasów na serwerach panowali stali użytkownicy kafejek internetowych oraz tak zwani "modemowcy". Rzadkością byli posiadacze "stałych łącz", typu SDI (które z resztą w późniejszym czasie opanowały rynek graczy) czy cyfrowych modemów ISDN. Za granicą było podobnie, lecz tamci mieli o tyle dobrze, że austryjak mógł pograć z niemcem na dogodnych warunkach. Tam większością nie byli ludzie z modemami zoltrix 36600, a "sztywniacy" na odpowiednikach naszego SDI. (Oczywiście uogólniam maksymalnie jak tylko mogę, wiadomo że Skandynawia różni się w tym od Niemiec itd.). Wiadomo też, że nasza kochana Polska zawsze była w tym do tyłu, a dziękować też wiecie komu... no ale wróćmy do tematu. Z początku nieświadomi bycia na starcie w tyle, gracze "pykali" sobie pogłębiając wiedzę o wyżej wymienionej grze. Ja sam miałem o tyle dobrze, iż pracowałem wówczas w kawiarence internetowej, gdzie za darmo mogłem pograć na dobrych pingach i w miarę dogodnych warunkach. Inni albo grali na modemowym pingu 300 lub słono płacili za to w kafejkach. W ten sposób scena powolutku rozwijała się i "żyła". W międzyczasie jej rozkwitania powstało forum internetowe, które w wielkim stopniu przyczyniło się do rozwoju światka. Głównymi wałkowanymi tam wątkami, były oczywiście sprawy związane z samą grą, klanami, serwerami i tym podobnymi sprawami, tam też rozstrzygano wszelakie spory, rozważano tak ważne tematy jak: "jakie klany zagrają w nadchodzącym sezonie" czy "kto jest obecnie najlepszym duel'owcem w kraju". Z humorem wspominam te czasy, kiedy to po kłótni właśnie na tym forum nie jeden klan znienawidził drugi, czy ktoś komuś zagroził, że przyjedzie do jego miasta i go pobije. Po tym nastały czasy IRC'a, chociaż samo forum istnieje do dziś i nadal można tam poczytać całkiem zabawne rzeczy. "Internet Relay Chat" było innowacją dla większości wówczas grających klanów. Te najlepiej prosperujące posiadały własne kanały irc’owe najpierw na sieci "IrcNet", następnie zaś przyszedł czas na pamiętny unreal.pl (o którym będzie mowa w dalszej części kolumny). Obecnie wszystkie klany swoje kanały mają na powszechnym już i używanym przez wszystkie sceny serwerze quakenet. Tak właśnie wyglądały początki sceny i rozstrzygały się losy istniejących na niej klanów. W 2001 roku mieliśmy już pierwszego mistrza ogólnopolskiej ligi online o krótkiej nazwie "pTDM". Był nim, klan rAiders of Apocalipse. Rok 2002 przyniósł nam pierwszą ligę z finałami na LAN'ie, które odbyły się w Warszawie. Zwycięzcą tym razem został nieistniejący już klan Dragons From Poland (którego liderem i jednym z założycieli był znany teraz wszystkim polski felietonista - Carmac).

Klimat naszej scenki był świetny, po prostu miał "to coś" w sobie. Mimo tego że ogólno-europejska liga miała już swoich faworytów, a początkujący tam gracze idoli - my, mieliśmy swoją ligę a polscy gracze polskich idoli. Pierwszym tym, który przełamał lody i zaistniał za granicą był wyżej wspomniany klan rA, który to specjalizował się w rozgrywkach online. Po przegranym LAN'owym finale z DFP, postanowili spróbować swoich sił w Clanbase, gdzie oczywiście pingami nie dorastali do pięt nawet Słoweńcom. Tak oto europa, a raczej inne sceny dowiedziały się o tym, że Polacy grają w UT i - co więcej - wiedzą co to jest komputer oraz jak go używać. Nastało to po prawie trzech latach, ale dobrze że w ogóle miało miejsce. Można tutaj powiedzieć, że polscy gracze wyszli na przekór monopoliście, który teoretycznie postawił im barierę nie do przebicia. "rAjdersi" nie doszli nawet do fazy pucharowej, ale pokonali trzy klany w swojej grupie, które grały na kilkukrotnie lepszych warunkach, jeżeli chodzi o łącza. Dali przykład innym drużynom i polskie flagi pojawiły się w unreal'owych ligach i pucharach CB. Nastąpił przełom, nie w umiejętnościach, bo te już posiadaliśmy trenując między sobą, ale w chęci zaistnienia na zagranicznej scenie. Polska nie została przyjęta z otwartymi ramionami. Wyraz "cheat" stał się fatum Polaków i piętnem, które musieliśmy znosić przez jakieś dwa lata istnienia na tej scenie - z jednego prostego powodu: za późno się pojawiliśmy. Dopiero po tym okresie przyzwyczajono się w europie do tego, że Polacy po prostu mają "skill’a", ba - nie mają sobie równych. Polskie klany zdominowały Open Cup (The Underdogs - głównie nieoficjalne turnieje i SITH - clanbase, zrobili furorę w trybie CTF a Delta i [g] odniosły znaczące sukcesy w TDM). Wygraliśmy także dwukrotnie Nations Cup z naszą reprezentacją w 2004 i 2005 roku, z czego z resztą był cover na esports. Dodam tylko, że w międzyczasie tego wszystkiego w Polsce powstała już druga liga, o swojskiej nazwie "Liga Misia" ale o jej szczegółach podobnie jak tej wcześniej wymienionej i osobach, które przyczyniły się do ich stworzenia przeczytacie dalej. Tak oto, praktycznie w mgnieniu oka minęło pięć lat istnienia sceny Unreal Tournament.

"Byłem tam, miód i wino piłem" - dosłownie i w przenośni. Mogę stwierdzić jedno: to coś pięknego. Mimo tych wszystkich kłótni między drużynami i graczami, mimo nieporozumień i innych tego typu negatywnych rzeczy, które często dzieją się na sieci, mimo straconego czasu, wszystkich tych nocy, nerwów, bólu w kolanach i krzyżu, często rezygnacji z imprez na rzecz meczu... było warto. Tym, co mnie obecnie najbardziej dziwi a jednocześnie imponuje, jest to że ta stara już gra i scena nadal żyją, żyją pełnią życia, napędzanego biciem serc setek graczy - tych starych i tych nowych. To ludzie tworzą wspólnotę, gra jest jedynie podmiotem który ich łączy. Ktoś z zewnątrz powie, że gry izolują, rozdzielają ludzi - ta scena jest najlepszym przykładem tego, w jaki sposób ich łączą.

Zapraszam na dalszą część kolumny, gdzie poznacie osoby, które moim zdaniem najbardziej zasłużyły się dla naszej wspólnoty.

Scena | Zasłużeni ludzie
  • 1

KomentarzeKomentarze

  • Witek

    #0 | Witek

    2005-11-15 13:17:00

    Ocho! Chwalą - czyli zaraz będą wywalać :P
    Skąd ta kolejność w prezentowaniu zasłużonych? :)
  • Malwa

    #0 | Malwa

    2005-11-15 14:40:44

    maruda to jest Pajda nie ja :P Ja tam robie swoje i jest mi z tym dobrze ;]
  • imper

    #0 | imper

    2005-11-15 15:57:32

    Wątpię. Arty czy newsy o UT na esp nigdy nie miały dla sceny większego znaczenia :P.
  • Beldin

    #0 | Beldin

    2005-11-15 16:01:22

    uderz w stół...
    zreszta, sprostowalem tylko kilka niescislosci w tym co dżoker napisal. co do lektury to czytalem cala stronke LM a tobie polecam poczytanie kilku twoich postow na forum w dziale Ashtray(tam sie zbiera caly syf ku przestrodze innym).
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-11-15 16:02:36

    Nie znasz się : D
  • Beldin

    #0 | Beldin

    2005-11-15 16:03:43

    nie mniej slawny niz sYs o ktorym wogole nie wspomniales:P a DFP nie jest i nigdy nie bylo \"moje\":)
  • Beldin

    #0 | Beldin

    2005-11-15 16:16:36

    kolejnosc nie wazna. wazne jest to ze kazda osoba ktora sie nominuje do tej rangi powinna cieszyc sie szacunkiem sceny, na ktory Ty napewno zasluzyles nie tylko ciezka praca ale i podejsciem do graczy.
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-15 16:25:23

    ...raczej MNIEJ. sYs przestalo istniec juz jakies 2 lata temu, a grac na dobra sprawe jeszcze dawniej. Nie osiagneli moim zdaniem az tyle, zeby rownac ich z DFP czy rA.

    Gdybys czytal komentarze, to wiedzial bys ze juz dawno przyznalem sie ze o nich zapomnialem. Napewno zasluguja na wymienienie ich w liscie klanow, ktora podalem wczesniej, no ale...

    tak jak napisalem wczesniej: byc perfekcyjnym - marzenie.

    wybacz Beldin :(
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 16:50:19

    Nie wazne co sie dzialo, chodzi o ogol. Podobnie pewnie sie tlumacza ci co napisali \"polskie obozy koncentracyjne\". Ot drobna niescislosc.
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 16:57:44

    Wiesz, nie chodzilo mi o rozpisywanie sie na jakies tematy, ale o dosc czeste rozmijanie sie z prawda :P

    Kolumna jest Twoja opinia, ja zas wyrazam swoja w komentarzach. Czuje sie do tego zobowiazany gdyz niechcial bym aby osoby niezwiazane z UT mialy pozniej o tej scenie jakies falszywe wyobrazenia.
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-15 17:02:17

    Dobrze, nie zabraniam Ci miec wlasnego zdania. To co napisalem to fakty, a to ze ty jak zwykle masz swoja racje i sie wymadrzasz akurat mnie nie dziwi ;P szkoda tylko, ze kolumna nie jest o dokladnych co do dnia datach, idealnie napisanych nazwach lig, wszystkich rozegranych meczach klanow i liscie druzyn grajacych w kazdym roku w kazdej lidze, tylko o SCENIE ;P

    Jeszcze jedno: na dodatek, te twoje niby sprostowanie, to nic innego jak przyczepianie sie o glupie szczeguly, co moim zdaniem nie ma zadnego sensu i raczej malo kogo obchodzi.

    Tak jak napisalem wyzej, zle odebrales sens kolumny... a moze to ja go zle przekazalem? kto to wie...
  • s0uL!

    #0 | s0uL!

    2005-11-15 17:44:41

    TARARARARARARA! TARARARARA :D dobry artykul :P
  • pepe_k

    #0 | be|different\pepe

    2005-11-15 17:45:43

    gj j0k3r :)
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 17:57:02

    Nie ? A kto mnie wczoraj kastracja straszyl ? :P
    Pewnie masz wpierdol-liste dluzsza niz moja ;)

    ps. a ja sie teraz wpisalem tym postem na jej pierwsze miejsce czuje ;P
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 18:00:43

    A wiesz czemu ?
    Brak watkow kary vs yavor vs reszta swiata ;P
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 18:32:49

    Fakty ? Mam Ci przypomniec np. ten temat http://forum.unreal.pl/showthread.php?t=17243. Na moim ftpie wciaz lezy log z irca i mirror strony usf. Wrzesin, Ashton i Termi wszystko potwierdzili, a Ty sie trzymasz wciaz tych swoich \"faktow\". A pamietasz jak chyba do cb wypowiedziales sie, ze grasz w ut od 1998 roku ?
    Faktem ma byc, ze \"Pierwszym tym, który przełamał lody i zaistniał za granicą był wyżej wspomniany klan rA\", podczas gdy startowaly wtedy 4 polskie klany, wczesniej bylismy na lanie, a pierwsze proby gry zagranica byly podejmowane juz 2 lata wczesniej ?

    Nie chodzi mi o sens kolumny, ale o to ze piszesz naginajac rzeczywistosc wedlug wlasnego widzi mi sie. Moze to nikogo nie obchodzi, ale nie bede sie biernie przygladac zmienianiu historii. W dodatku mozna w tym wszystkim doszukac sie pewnych prawidlowosci.
  • ^D^Majki

    #0 | ^D^Majki

    2005-11-15 18:44:38

    j0k3r ;*
  • KsL

    #0 | Kisiel

    2005-11-15 18:48:45

    no joki sie postaral :p
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-15 18:58:50

    Nie powiedzialem nic takiego, ze gram od 98, przestan juz pieprzyc pajda bo nie wiem.... kompleksy jakies chyba masz czy co. Daruj sobie i znajdz jakies zajecie bo widze ze Ci sie mocno nudzi.

    Jesli chodzi o to, ze rA przelamalo pierwsze lody (startowac klanow moglo sobie i 10, ale to rA COS osiagnelo jako pierwsze), to bylo tak jak napisalem i koniec - juz Ci powiedzialem, mysl i pisz sobie co chcesz. Nikogo nie obchodzi twoje przychrzanianie sie a nie fakty.

    Jeszcze jedno: moze i rzeczywiscie nagialem troche prawde w paru miejscach, ale ty piszesz tak jak bym to robil specjalnie a tak NIE BYLO.
  • YaKooB

    #0 | YaKooB

    2005-11-15 19:00:04

    Przyczytałem kolumnę i stwierdzam że jest tam troche nieścisłości, ale nie razi mnie to. Uważam, że autor nie miał na myśli kto był pierwszy, kto był najlepszy itd. Chodziło o samą idee. O wyjątkowość polskiej sceny UT. O pierwsze kroki oraz wzloty i upadki ;)

    Niestety, gdy zakończyłem czytać kolumnę i zacząłem zagłebiać się w stos komentarzy, coś mi się przypomniało ;) Zwłaszcza ten super długi komentarz Pajdy, wytykanie wszystkich błędów oraz wścibskie komentarze Beldina.

    Taaak...

    Przypomniało mi się forum klanu de_(Desperados). Kto grał wtedy ten wie. I tak jakoś skojarzyłem taka jedna osobe. Wielkiego króla tego forum. Milion znakowe posty osoby, przez niektórych, już pewnie zapomnianej.
    Niektórzy już pewnie wiedzą o kogo chodzi. ;)

    Szkoda, że tych Panów Kato się teraz tyle namnożyło...
    upss... wygadałem się :D

    Pozdrawiam
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-15 19:06:33

    hehe, trudno przypodobac sie wszystkim ;) w sumie to moze i dobrze, ze sie czepiaja - nikt tez nie jest bezbledny. Tak jak mowi yakoob i jak ja wczesniej juz pisalem - idea kolumny byla inna, a to ze pajda sie nudzi przed komputerem, lubi duzo pisac... i trzeba te jego wypociny czasem traktowac z dystansem kazdy dobrze wie :P
  • k0p3c

    #0 | k0p3c

    2005-11-15 19:20:05

    warto tez poznac jednak te nawet szczegoly, mi tam komentarze pajdy sie podobaly, lubie poczytac nawet te ciekawostki z tamtych lat
    zaluje ze nie wpsomniano o innym wspoltworca sceny czyli , ah imienia jego sie nie wymawia ^^
  • kai

    #0 | camon

    2005-11-15 19:21:23

    gw
  • *sVs*f

    #0 | -=^D^*FaileD*=-

    2005-11-15 19:36:14

    Bardzo fajna kolumna :) + j0k3r :)
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 19:42:27

    (Switzz) but then what made u start play it in the first place?
    ...
    (^D^j0k3r) I start playing it since the demo (demo came out 1998 dec I guess), ...

    \"Jesli chodzi o to, ze rA przelamalo pierwsze lody (startowac klanow moglo sobie i 10, ale to rA COS osiagnelo jako pierwsze),\"

    Wygralo dwa mecze z zagranicznymi klanami i ? To jest to \"COS\" ? :P

    \"Jeszcze jedno: moze i rzeczywiscie nagialem troche prawde w paru miejscach, ale ty piszesz tak jak bym to robil specjalnie a tak NIE BYLO.\"

    Widzisz, gdybys odrazu napisal ze nie bylo tak jak napisales/pomyliles sie/czy cos to by nie bylo sprawy, ale Ty dalej pisales ze to fakty, a ja sie czepiam malo waznych szczegolow. Powiedz mi jak to w tym momencie wyglada ?
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 19:47:58

    Jak mnie brakuje tych dawnych dyskusji, siedzialo sie godzine nad jednym postem rozkladajac go na czesci pierwsze i piszac odpowiedzi :P I tak wiekszosc robila :P
    No, ale Leszek sie stoczyl, yavor wszyscy wiedza :P, karego przestalo to obchodzic... ehh gdzie te wspaniale czasy, gdy wracajac do domu nie moglem sie doczekac wlaczenia forum, zobaczenia co kto napisal i odpisania na sledzone watki. A dzis ? Czasem przez kilka dni mozna nie zagladac na forum, a i tak nic ciekawego sie nie przegapi :P

    Ale tak naprawde forum de to bylo nic w porownaniu do tego co odchodzilo na forum profitu :P
  • buka8

    #0 | buKa

    2005-11-15 20:09:18

    uooo świetne! GJ ;=)
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-15 20:32:28

    ...o Boze pajda, ty jestes jakis chory chyba ;p wow, znalazles jakis log z wywiadu ze mna i co, podnieciles sie ze sie pomylilem i dalem inna o rok date ? daj sobie w koncu na luz czlowieku ;p

    Jak juz tak wnikamy w szczeguly, to moze wytlumacze Ci co znaczy \"I guess\" - \"tak mi sie wydaje\", nie sadzisz ze to zmienia nieco postac rzeczy ?

    Druga rzecz, to pokaz mi gdzie napisalem w kolumnie, ze akurat rA gra od 1999 roku. Napisane jest kikla klanow i przelom 1999/2000. Poza tym, ja wiem lepiej ile lat gra moj klan - przestan sie juz wymadrzac i idz poogladac telewizje... czy cos.

    Najlepiej, to poczytaj w ogole to co Ci odpusje - po kilka razy, to moze w koncu zrozumiesz o co chodzilo w tej kolumnie (mow do slupa a slup jak d...). Yakoob tez Ci ladnie wytlumaczyl, moze jego tekst do Ciebie trafi - bo moje zupelnie nie dochodza.

    uhhhhhhh ;o
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-11-15 20:38:59

    Widzę, że aktywni ostatnio jesteśmy ^^
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-15 20:56:40

    no wrocilismy zza granicy, to mamy znow czas na pisanie na kochanym esp :P
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-11-15 21:06:33

    No Ty też :P Choć tu akurat chodziło mi o bukę, bo widziałem w wielu newsach komentarze : D
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-11-15 22:43:07

    Juz mowilem, ze chodzi mi o Twoja fantastyke, a nie sens kolumny. Nie potrafisz tego zrozumiec ?
    Poza tym jak twierdzisz, ze wiesz lepiej ile istnieje klan od jego zalozycieli to dobry jestes (ps. pokaz mi gdzie zarzucilem Ci iz w kolumnie napisales o 1999) :P Szczegolnie, ze jeden z nich wtedy nawet w UT nie gral jeszcze :P
  • oLEq

    #0 | oLEq

    2005-11-16 08:34:39

    zeby nie te komentarze pajdy beldina i calej reszty to czul bym sie nieswojo :) a tak to jest jak w domu :D az sie lezka w oku kreci
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-16 08:49:54

    wszedzie dobrze, ale w domu najlepiej :D
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-16 08:57:25

    \"bo fantaaaazjaa, fantaaaazja bo fantaaazja jest od teeegooooo [...]\"

    ^^
  • pepe_k

    #0 | be|different\pepe

    2005-11-16 11:06:32

    rimejk: \"Wszędzie dobrze, ale na scenie UT najlepiej\" :D
  • macabre

    #0 | macabre

    2005-11-16 15:47:28

    Pajdo mam dziwne wrazenie ze jesteś drański:P
  • macabre

    #0 | macabre

    2005-11-16 15:50:18

    jok najbardziej mi sie zakonczenie podoba;-)
  • buka8

    #0 | buKa

    2005-11-16 15:53:29

    a coooo :P ;)
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2005-11-16 23:47:22

    true, true

    :)
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

8268 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie