Wywiad z Lukinem

Dostosuj

Wywiad z Lukinem

Bartek Garbiak, znany bardziej pod nickiem "Lukin" to jeden z najbardziej utalentowanych twórców map w Polsce. Zaczęto go jednak doceniać dopiero po tym kiedy wypuścił swoją pierwszą mapę do Quake'a 4 - "Galang". Zgodnie została dodana do listy map we wszystkich największych światowych ligach i turniejach. Po pewnym czasie, nie tak dawno temu, ponownie doceniono jego twórczość. Organizacja Cyberathlete Professional League wybrała kolejną mapę jego autorstwa - "Monsoon". Od paru dni zostaje zasypywany prośbami o udzielenie wywiadu. Wybór ostatecznie padł na nasz serwis. Zapraszam do lektury.

Wywiad z Lukinem


Strona główna | Wywiad

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • forest

    #0 | forest

    2006-01-25 22:50:39

    Jeszcze tylko 3 miesiace i ... matura! Yeah (?)
  • Perez

    #0 | Perez

    2006-01-26 07:17:00

    zgadza sie. jednak jesli porownasz to z kilkoma dniami testow mapy, to te kilka godzin jest po prostu niczym.

    co z tego, ze np. na potrzeby mojego projektu, mapper \"daje rade\" w, powiedzmy, 30 minut z calym levelem, skoro pozniej nastepuje kilkudniowe testowanie, lista poprawek, znow testowanie, znow poprawki i tak do znudzenia.

    w pewnym momencie sama czynnosc edytowania levelu jest czasowo niczym w porownaniu z tym, ile pracy rozni ludzie musza nad nim poswiecic. wtedy tez mozna poznac klase mappera, poniewaz lepiej przemyslana i wykonana na poczatku mapa nie wymaga az tak wielu nakladow, aby ja dokonczyc.

    oczywiscie, nie umniejszam tu Twojego skilla i pracowitosci. zdaje sobie sprawe, ze potrzeba niezlej motywacji, zeby samemu porywac sie na zbudowanie levelu od zera do konca :D
  • Lukin

    #0 | Lukin

    2006-01-26 11:47:26

    Przecież mapy do gier fpp też się testuje. Też to zajmuje kilka dni, czasem nawet tygodnii, a naniesienie zmian zabiera szmat czasu. I potem znów trzeba te zmiany sprawdzić i często jeszcze raz poprawić.
  • freak

    #0 | freak

    2006-01-26 13:23:01

    Oh yeah!=) Zostały nam trzy miesiące życia :D
  • Perez

    #0 | Perez

    2006-01-26 15:42:58

    dokladnie, wiec przy kilku(nasto)tygodniowym budzecie czasowym na dana mape, czas potrzebny na nalozenie poprawek jest niczym. chodzillo mi o to, ze podczas robienia mapy, ktora ma byc rzeczywiscie dobra, trudnosc obslugi edytora i ogolnie trudnosci techniczne schodza na drugi plan, a przede wszystkim liczy sie umiejetnosc \"maporobstwa\", jak to nazwales, wiec robienie leveli zarowno do fps jak i rts (/tbs) jest wg mnie na rowni trudne :P
  • Lukin

    #0 | Lukin

    2006-01-26 16:34:46

    Ten czas jest niczym w rts-ach. Poprawiasz mapę w kilka minut i znów testujesz. W grach fpp same poprawki to często kilka dni roboty. W tym cała rzecz - w \"SC\" skupiasz się praktycznie tylko na grywalności, w grach fpp musisz dodatkowo nałożyć i odpowiednio ułożyć tekstury, dobrze wszystko oświetlić, nanieść ozdoby i jeszcze pamiętać o przywoitej wydajności.
  • Perez

    #0 | Perez

    2006-01-26 17:57:40

    nie mialem na mysli SC, wiec temat wydajnosci pozostawmy :D

    oczywiscie rozumiem, ze edytowanie leveli do fps jest bardziej czasochlonne. tak z ciekawosci, robisz najpierw wersje bez tekstur, mapa jest mocno testowana i dopiero pozniej robisz tekstury i dodajesz ozdoby czy od poczatku z koksem jedziesz?
  • forest

    #0 | forest

    2006-01-27 14:08:59

    haha :D ja moze zostane ocalony, bo ze szkoly mnie maja wyrzucic, sie okaze 7 lutego po radzie szanownego grona pedagogicznego, co dalej ;-DD
  • Lukin

    #0 | Lukin

    2006-01-27 15:06:40

    Jak powiedziałem w wywiadzie: najpierw wersja bez tekstur. Potem powinny być testy, ale niewielu ludziom chce się takie potwory sprawdzać (kilka razy publikowałem tzw. wersje alfa i odzew był znikomy, z moich obserwacji wynika, że u innych maporobów jest podobnie). Dlatego tu najczęściej staram się radzić sobie sam, albo w jakimś mniejszym gronie zaufanych ludzi. Jak mapa ma znamiona grywalnej dodaje do niej tekstury i wszystkie bajery i pierwsza beta trafia do ludzkości. Zbieram opinie z rozmaitych for internetowych i poprawiam. Najwięcej czasu zajmuje właśnie to poprawianie oteksturowanej konstrukcji. No i \"public relations\", czyli dyskusje na tych wszystkich forach, czekanie na reakcje graczy, itp. - to też pochłania sporo czasu i energii. Oczywiście najwięcej uwag i sugestii pojawia się gdy mapa jest już prawie skończona, albo (w moim przypadku) kiedy wybrało ją CPL.
  • Perez

    #0 | Perez

    2006-01-27 15:36:51

    to jest troche bol, ze nie mozesz doprowadzic do wersji final \"na boxach\", a pozniej tylko zajac sie wizualna strona. ale rzeczywiscie, w wypadku bezteksturowej mapy moge sobie wyobrazic niechec ludzi, ktorym nikt za to testowanie nie placi, chociaz i tak dobrze, ze masz z kim sobie poklikac na boxach :PP

    no i zajefajnie, ze Ci takie grywalne te mapy wychodza, keep up the good work:)
  • freak

    #0 | freak

    2006-01-30 13:51:58

    Ocalony? Groza.. mnie też chcieli w ten sposób \"ocalić\". Cóż, trzeba schować dumę między spodnie i udać zbłąkaną owieczkę.
  • forest

    #0 | forest

    2006-01-30 14:18:59

    nooo kurde, szkoda ze na niecale 90 dni przed matura :( ale moze szanowne grono pedagogiczne okaze sie dla mnie laskawe :) jak to mawiaja, nadzieja matka glupich ;-D
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

2711 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie