Wywiad: Velvet

Dostosuj

Wywiad: Velvet

Image

Maciej Musiałek, znany w środowisku graczy komputerowych jako Velvet to twórca i pomysłodawca serwisu gamemod.pl. Ma 28 lat i aktualnie mieszka w Londynie, gdzie skończył studia i pracuje. Interesuje się grami komputerowymi, choć przede wszystkim fotografią. Oczywiście oba zainteresowania często łączy, pomiędzy tekstem znajdziecie kilka jego zdjęć z imprez e-sportowych i nie tylko.

W środowisku znany zacząłeś być dopiero niedawno, kiedy uruchomiłeś serwis prowadzący rozgrywki Call of Duty 4 – gamemod.pl. Wydaje mi się jednak, że wcześniej miałeś już kontakt ze sportem elektronicznym. Grałeś w coś? Czy może tworzyłeś lub organizowałeś?

Jak większość, zacząłem od grania, ale chyba dość późno. Wszystko zaczęło się wraz z pojawieniem serii Battlefield, a dokładniej numeru 1942. Wcześniej pojawiały się jakieś tytuły, ale nie wywarły one na mnie aż tak wielkiego wrażenia. Prawdziwy szał nadszedł, gdy na świat przyszło nowe dziecko Electronic Arts, czyli BF2. To był rok czy półtora, praktycznie wycięte z mojego życia. Wtedy tez założyłem z grupą przyjaciół klan pod nazwą Team Vendetta, istniejący do dziś i mający się dobrze. Świetna zabawa.

Image
Maciej Musiałek aka Velvet.

Skąd zrodził się w Twojej głowie pomysł na powstanie i założenie gamemod? Co skłoniło Cię do jego stworzenia?

Nie mam pojęcia. Po prostu kiedyś chciałem zrobić szybki turniej, stworzyłem ircowy kanał #gamemod.pl (nie wiem skąd ta nazwa) i od tego się zaczęło. Z upływem czasu pomysł zaczął się rozwijać w mojej głowie, i tak wszystko zaczęło działać.


Czyli GM zrodził się jakby przez przypadek... Ale czy tworząc już w późniejszym etapie GameMod wzorowałeś się na jakiejś lidze, np. zagranicznej?

Tak jak wspominałem wcześniej, nie miałem zamiaru robić ligi, ale w późniejszym okresie zacząłem coraz bardziej zagłębiać się, szukać i poznawać. Myślę, że zainspirowałem się troszkę ligą L2W (live2win-league.com - dop.red.) - świetna koncepcja, ale wiem, że mogę to zorganizować jeszcze lepiej.


Mógłbyś opisać jak dokładnie wyglądały przygotowania do startu gamemod.pl? Czy wszystkim zajmowałeś się sam, na wszystko łożyłeś swoje własne środki pieniężne? Może miałeś jakiegoś pomocnika albo wsparcie finansowe jakiejś firmy?

Wszystkim od samego początku zająłem się osobiście bez żadnego wsparcia zewnętrznego zorganizowałem sobie zaplecze niezbędne do funkcjonowania strony internetowej (wykupienie domeny, serwera, itd.). Kolejnym krokiem było stworzenie logotypu, które zajęło mi trochę czasu. Popełniłem trochę błędów, jak choćby wykopując publiczny skrypt ligowy, ale na szczęście szybko się otrząsnąłem i wywaliłem go do kosza. Nie ma to jak uczyć się na własnych błędach. Na samym początku bardzo pomógł mi Free, obecnie główny grafik portalu.


Niby nie wygląda to skomplikowanie... Czy według Ciebie ciężko jest wystartować z własną ligą dla graczy? Miałeś chwile zniechęcenia, czy raczej wszystko ułożyło się świetnie, gracze od początku byli zadowoleni i nie napotkałeś na żadne komplikacje?

Na pewno nie jest to najłatwiejsza sprawa, ale czym się rożni założenie własnej ligi od firmy sprzedającej odżywkę do kwiatów? Tak naprawdę niczym, tylko środowiskiem działania. W obu przypadkach trzeba włożyć część siebie, aby odnieść sukces. Nierzadko wymaga to wielu poświęceń. Chwile zniechęcenia były, ale na szczęście ich nie pamiętam. Jeżeli chodzi o komplikacje to kto ich nie ma, jeżeli one się nie pojawiają, to znaczy, że nic się nie robi lub stoi w miejscu.

Image
Velvet.

Ile osób dokładnie liczy ekipa gamemod? Ostatnio pomagał Ci były gracz UF Gaming - f4lecZka, niedawno przyjąłeś również do grona gamemod byłych zarządców ligi 4Gamers.pl, jakie funkcje pełnią wskazane osoby? Czy ktoś prócz Waszej czwórki wchodzi jeszcze w skład gamemod? Czy przed przyjęciem f4la i reszty wszystkim zajmowałeś się sam?

Tak jak wspominałem na początku, zaczynałem sam. W miarę czasu mogłem odczuć napływ „dobrego materiału”. Dzięki Free poznałem ekipę 4Gamers.pl, czyli ADiSa oraz paveu, świetne osoby, niesamowici koderzy umiejący zrobić wszystko, przede wszystkim mają głowę na karku i za to ich cenię. Zbudowali serwis od podstaw, znają jego każde zakamarki i ciemne zakręty, oboje pełnią funkcję administracji technicznej, tak ligi, jak i serwisu. Niedawno pod nasze skrzydła trafił Aldo, były menadżer organizacji UF Gaming, młoda osoba z niezłym potencjałem. Razem z Aldo zajmujemy się wizerunkiem gamemod.pl. Myślę, że to są najważniejsze osoby związane z gamemod.pl w tym momencie, bez których serwis i liga nie mogłyby istnieć. Jeżeli chodzi o f4lecZkę, to sprawuje on funkcję administratora ligi NSL CoD4.


Czyli do prowadzenia gier zostaje Wam około trzech osób. Jak prowadzi się takie rozgrywki? Czy macie jakieś kłopoty podczas prowadzenia turnieju, np. „quick cupa”? Taki turniej rozgrywa się w jeden dzień lub wieczór, bardzo liczy się w nim szybkość – zwłaszcza w kontaktach na linii admin – liderzy drużyn. Czy gracze często tworzą konflikty, czy sprawiają jakieś kłopoty?

Odnoszę wrażenie, że organizowanie „quick cupów” opanowaliśmy do perfekcji. Jednak sprawdza się stwierdzenie, że trening czyni mistrza. Udało nam się wypracować pewien system, którego się trzymamy. Po pierwsze zawsze zbieramy więcej niż szesnaście drużyn. Pozwala to nam na ominięcie problemów w stylu szukania zespołów na ostatnią chwilę i można już skupić się tylko na samych rozgrywkach. Jeżeli chodzi o konflikty, to raczej ich nie ma, jeżeli się pojawiają, to staram się je rozwiązać w jak najkrótszym czasie.


Od jakiegoś czasu coraz częściej w turniejach GM można wygrać nagrody. Głównie sprzęt, czy akcesoria komputerowe. Ty finansujesz te nagrody?

Jeżeli chce się coś osiągnąć to trzeba stanąć na głowie, finansując niektóre rzeczy, bardzo często z własnej kieszeni. Na szczęście świat jest zbudowany tak, że wygrywają tylko ci, którzy potrafią schować głowę w piasek i patrzeć do przodu. Owszem wiele osób czerpie korzyści z gotowych projektów, ale na dłuższą metę odpadają gdzieś po drodze.

Image
Zbiory Velveta - zdjęcie wykonane na snowboard show.

Jak to jest ze sponsorami i partnerami GM? Czy ciężko było nawiązać współpracę z aktualnym partnerem? Kto wyszedł pierwszy z propozycją współpracy?

Cały czas gamemod.pl poszukuje silnego partnera, nie oszukujmy się, żeby znaleźć sponsora w dzisiejszych czasach trzeba nie lada szczęścia oraz niezłego pomysłu. Na samym początku mieliśmy świetne układy ze sklepem 4play.pl, jednak po zmianie właściciela ta sytuacja zmieniła się diametralnie, tym bardziej, że projekt Net Series League wkraczał w fazę końcową. Musieliśmy w bardzo krótkim czasie znaleźć zastępstwo. Na jakich zasadach wygląda współpraca z firmą Razer, to może pozostawię w tajemnicy, jak długo ta współpraca będzie trwać - zobaczymy. Mam nadzieję, że sprostamy zadaniu i już wkrótce zaskoczymy wszystkich po raz kolejny. Jestem bardzo zadowolony również ze współpracy z firmą GamesNet, będącą z nami od samego początku.


Net Series League – ostatni projekt Waszej ligi. Jak doszło do jego powstania? Skąd pomysł na „wpisowe”?

Z koncepcją ligi zgłosił się do mnie gracz, dokładnie tmEIZO`doomciak, bardzo spodobał mi się jogo pomysł, swoistego rodzaju oddzielenie klanów grających „zawodowo” od drużyn, które lobią sobie pograć tylko dla zabawy. Wprowadzenie „wpisowego” miało tylko powiększyć granicę między Pro i Amator oraz zachęcić klany z wyższej półki do wzięcia udziału w elitarnych rozgrywkach.


Początkowo w ramach NSL miały być rozgrywane turnieje amator i pro. Ostatnio poinformowaliście, że pozostaje jedynie puchar pro. Dlaczego podjęliście taką decyzję?

To prawda, początkowo NSL miało być podzielone na trzy części, jednak na szczęście dość szybko obudziliśmy się z letargu. Okazało się, że większość klanów nie ma ochoty płacić za granie online. Dlatego postanowiliśmy pozostać przy podziale na ligę Pro oraz Open. Uczestnictwo w lidze Open jest bezpłatne i nagrody, które można w niej zdobyć, również będą kuszące. Brak wpisowych oraz atrakcyjne nagrody, mam nadzieję przyciągną zespoły.

Image
Pełnia - kolejna fotografia ze zbiorów Maćka.


Mógłbyś w skrócie przedstawić przebieg ligi NSL Pro? Jej zasady nieco się zmieniły. Zwiększyliście ilość uczestników eliminacji do 21 składów. Postanowiliście rozdzielić zgłoszone drużyny na grupy – są to eliminacje. Eliminacje były grane, co dalej? Jak będzie wyglądał format turnieju?

Początkowo przewidywaliśmy, że eliminacje będą przebiegać z udziałem 32 zespołów, jednak w trakcie zapisów musieliśmy spojrzeć prawdzie w oczy, klanów w systemie było zapisanych około 30, ale chęć udziału w eliminacjach zgłosiło tylko 21 ekip. Myślę, że właśnie w tym momencie postanowiliśmy podzielić ligę na Pro i Open. Eliminacje do ligi Pro odbyły się 1 października i miały charakter turnieju jednodniowego. Drużyny zostały podzielone na 4 grupy po 5 w każdej, spotkania odbywały się w systemie „każdy z każdym”, a do ligi Pro awansowały dwa pierwsze zespoły z każdej grupy. Sam system ligi Pro będzie wyglądał następująco: drużyny ligi Pro zostaną podzielone na dwie grupy po 4 drużyny w każdej grupie, zespoły rozegrają w swoich grupach spotkania systemem „każdy z każdym”, do fazy pucharowej przechodzą pierwsze dwie drużyny z każdej grupy, faza pucharowa odbędzie się w systemie podwójnej eliminacji.


Macie nakreślone jakieś ramy czasowe, w których trwać będzie NSL Pro? Ile mniej więcej planujecie rozgrywać turniej? Kiedy możemy spodziewać się finałów?

Liga Pro ruszy zaraz po finałach Heyah Logitech Cybersport, dużo zespołów, które dostały się do ligi Pro bierze udział w finałach w Warszawie i nie chce zdradzać swoich taktyk. A jak wiadomo regulamin NLS COD4 wymaga wrzucania dem ze spotkań rozegranych w naszym systemie. Mówiąc krótko liga Pro ruszy równolegle z ligą Open.

Image
Zdjęcie z Antwerp Esports Festival autorstwa Maćka.

To wróćmy może jeszcze do turnieju Open – jak ten będzie wyglądał? Przebieg, struktury turnieju. Będą również eliminacje?

Liga Open będzie pozbawiona eliminacji, tak naprawdę ilość drużyn zapisanych w systemie będzie miała ogromny wpływ na strukturę oraz przebieg. Wraz z zakończeniem zapisów - 20 października - ogłosimy system tej ligi.


Na gamemod.pl widzę zakładkę „GameMod Live”, a zaraz pod nią „GameMod TV”. Czy może ma to jakiś związek z prowadzeniem transmisji z meczów przez GameMod TV na żywo już niebawem?

Mam nadzieję, że w przyszłości taka opcja będzie możliwa, do tego potrzeba niezłych serwerów i zgranej ekipy. Jak na razie spełnia ona funkcje reporterskie, ciekawy dodatek do naszego serwisu.


Czego możemy jeszcze spodziewać się po GameMod TV? Dalej zamierzacie jeździć za polskimi składami CoD4 po turniejach LAN-owych?

Jak najbardziej! Myślę, że podążanie za zespołami po Europie jest świetną zabawą.

Image
Emocje na i34 - fot. velvet.

W tej chwili ekipa gamemod poświęca czas zapewne wyłącznie na NSL. Ale może masz już teraz jakieś pomysły, które chcesz realizować w ramach gamemod w przyszłości? Jakieś nowe pozycje turniejowe? Pomysly uatrakcyjnienia pucharów?

Pomysłów jest wiele, na szczęście zapisuje je sobie, żebym mógł do nich wrócić, nie zapomnieć o nich. Myślimy o wprowadzeniu radia tzn. stałych audycji, powiem szczerze, że projekt jest już w fazie „przygotowawczej”. Nie chciałbym zdradzać wszystkiego, odkrywać kart, bo bardzo łatwo jest mówić o rzeczach, a troszkę trudniej jest z ich realizacją.


Ekipa gamemod.pl była na Antwerp e-Sports Festival. Pojechałeś tam tylko i wyłącznie by przyglądać się graczom i robić relacje z imprezy, czy może planujesz w przyszłości zorganizować jakieś zawody LAN-owe w ramach ligi gamemod i pojechałeś po prostu nieco się nauczyć i bardziej obyć z tego typu wydarzeniami? Myślisz w ogóle o czymś takim jak np. część turnieju online, a finały LAN-owe? Czy raczej gamemod skupia się wyłącznie na graniu w sieci?

Nie ukrywam, że rozgrywki online to tylko początek, naturalnym przejściem będzie robienie ich podczas imprez offline. Moim marzeniem jest zrobienie serii imprez LAN-owych, jednak do tego potrzebne jest niesamowite zaplecze, które buduje się latami. Myśleliśmy, że uda nam się pokazać już w pewnej formie podczas PGA, jednak koszta przerosły nas i będziemy musieli się z tym wstrzymać na pewien czas.


W tej chwili GameMod to tylko CoD4 – choć był turniej Quake 3. Czy planujecie w przyszłości otwierać inne sekcje gier, czy raczej skupiacie się tylko i wyłącznie nad CoD-em?

Nie, nie skupiamy się tylko i wyłącznie na CoD4, wciąż szukamy ekip z innych scen, które z naszą pomocą wykreują świetną ligę czy turniej w swoim środowisku. Myślę, że już niedługo będziecie mogli wziąć udział w głosowaniu nad grą, która będziecie chcieli zobaczyć w GM. Osobiście czekam z niecierpliwością na Battlefield 3.

Image
Kolejne ujęcie i34 Velveta.

Ostatnio na gamemod.pl opublikowałeś artykuł swojego autorstwa na temat nachodzącego Call of Duty 5: World at War. Odnosisz się raczej niechętnie do tego tytułu. Wiem, że przed odpaleniem gry ostatecznie ciężko to stwierdzić, ale... czy chciałbyś, żeby gracze przeszli na CoD5, czy wolałbyś, aby scena trzymała się „czwórki”?

Wolałbym, żeby gracze pozostali przy CoD4, ta scena tak naprawdę dopiero się rozwija. GameMod jest tego świetnym przykładem, ale chyba tak już z serią Call of Duty jest, że scena podąża za kolejnymi odsłonami serii. Możliwe, że CoD5 okaże się podobnym produktem jak CoD3 - wtedy problem zniknie. W tym roku odbyło się masę turniejów offline, gdzie CoD4 było wiodącą grą. W grudniu tego roku mamy dwa turnieje, CDC5 oraz Gamerland, czas pokaże co będzie dalej!


Załóżmy jednak, że CoD5 jest całkiem przyzwoite. Środowisko przechodzi na WaW. Czy GameMod również stworzy turnieje w CoD5?

Naturalnie, zauważcie ze 90% zawodników grających obecnie w CoD4, zaczynało od CoD1 i grało praktycznie we wszystkie jego odsłony. Nie ma co się szczypać, trzeba iść do przodu!


Więc do przodu! Dzięki za rozmowę.

Ja również dziękuję, a korzystając z okazji, chciałbym pozdrowić wszystkich znajomych tych których znam i miałem okazję poznać osobiście, oraz tych, których dopiero spotkam poza Internetem. Szczególne pozdrowienia dla moich podopiecznych z D-link PGS [śmiech] oraz ADiSa, paveu, monthego, Aldo, UF Gaming, tempus moriendi, Oniona, pucha, f4lecZka oraz Team Vendetta.


Wstęp | Wywiad

KomentarzeKomentarze

  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

4663 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie