Wstrząśnięte Terytorium Wroga

Dostosuj

Wstrząśnięte Terytorium Wroga

Pośród wielu atrakcji przewidzianych podczas finału polskich eliminacji na World Cyber Games 2007, były pokazy dwu nowych gier FPP, na które wielu czekało. Owe tytuły to oczywiście Enemy Territory QuakeWars, oraz BioShock. Z punktu widzenia gracza sieciowego interesuje nas bardziej ten pierwszy tytuł, szczególnie, że tuż przed imprezą, świat okrążyła wiadomość o zakończeniu prac nad grą i wysłaniu jej do tłoczni. Wprawdzie dokładna data pojawienia się pudełek na półkach sklepowych nie jest znana, nie może być ona jednak odległą, zaś emocje (pozytywne lub nie) dodatkowo podsyca fakt, iż otrzymamy w pełni spolszczoną wersje.


Pod BlueCity gdzie odbyć się miała impreza dotarłem około ósmej, parę minut później udało mi się dostać do środka gdzie czekały już przygotowane wspólne stanowiska obu gier. Sprzęt dostarczony przez firmę Vobis wyglądał porządnie, a dodatkowo nie zapomniano o myszkach Microsoft Habu (przepakowane Razery) i wielce irytującym mnie modelu klawiatury tej marki, którego nazwy nie pomnę. Do tego co miałem zaraz zobaczyć podchodziłem bez większych emocji, pominąwszy fakt, że nie jestem osobą łatwo popadającą w zachwyty, to jak spora część osób zainteresowanych tematem, miałem już okazje poprzyglądać się grze. Pierwsze uruchomienie okazało się być jednak pewnym zawodem. Rozumiem, że producent gry firma Activision może nie chcieć przysyłać gotowego produktu, ale po cichu spodziewałem się chociaż jakiegoś nowego builda, który pokaże zainteresowanym coś nowego. Niestety jak się okazało wersja użyta w pokazie to nic innego jak znana większości publiczna beta 2. No trudno, w sumie nie każdy miał jeszcze okazję przyjrzeć się publicznym betą, zaś pokaz ma być urozmaicony meczami pokazowymi w wykonaniu znanych drużyn jakimi są FearFactory X-Fi, Team Wilda i Team Delta. Skupmy się jednak na samej grze.


IMG_0123.jpg
Chłopaki z Wildy i Delty rozgrywają mecz pokazowy ETWQ


Enemy Territory QuakeWars to wieloosobowa strzelanka z widokiem z perspektywy pierwszej osoby, należy ona do kategorii team based, czyli opartej o rozgrywkę drużynową. Jej poprzedniczka, darmowe Enemy Territory, bazowała na znanym hicie ze stajni id Software, Return to Castle Wolfenstein i podobnie jak on rozgrywała się w realiach drugiej wojny światowej. Tym razem zostajemy przeniesieni w niedaleką przyszłość, na początek znanego nam z gier Quake 2 i 4, konfliktu pomiędzy ludźmi, a stroggami. Ludzkość stanęła w obliczu śmiertelnego zagrożenia jakim jest inwazja stroggów na niebieską planetę, rozpoczęła się walka pomiędzy ziemskimi Globalnymi Siłami Obrony (GDF), a niezliczonymi zastępami obcych. Oczywiście jak już wspomniałem jest to gra nastawiona na rozgrywkę wieloosobową, tym samym fabuła nie ma większego znaczenia i jest jedynie tłem gry. Tłem, które udało się oddać całkiem nieźle. Podczas gdy siły ludzi przypominają obecne projekty żołnierza przyszłości i posługują się oczywistym dla nas wyposażeniem (nawet zastosowanie wentylatorów jako napęd pojazdów latających nie jest nowością), o tyle gdy dochodzimy do biocybernetycznych stroggów zaczyna się robić bardziej interesująco. Czołg o napędzie antygrawitacyjnym, wielki kroczący mech, trike, czy jetpack, wprawdzie nie szokują, ale niosą ze sobą ten technologiczny powiew, szczególnie, że ich design wprost krzyczy, iż nie zostały wykonane na tej planecie. Wśród obcej technologii nie zabraknie też kochanych przez wszystkich graczy serii Quake, railguna, nailguna czy nawet popularnej spawarki.


shot00003.jpg
Lata się prościej niż to wygląda :P


Wszystko to jest przedstawione za pomocą ładnej, współczesnej grafiki. Ładnej bo modyfikowany silnik Dooma 3 w połączeniu z technologią Megatekstury, prezentuje się bardzo dobrze, szczególnie przy większych rozległych terenach, ale nie wydaje mi się, by jej poziom był dziś czymś szokującym. Może dzięki temu ETQW nie straszy nas przerośniętymi wymaganiami. C2D 6600 z 2GB RAMu i nie najmłodszym GeForcem 7800GT pozwalają w pełni delektować się grą na wysokich ustawieniach, zaś podczas jednego z wieczorów na IRCu developerzy ze Splash Damage, zapowiedzieli, iż po kolejnych poprawkach, radę da nawet GeForce 7600GT. Tu muszę jednak wtrącić, że nie sprawdzałem co dokładnie siedziało w pokazowych komputerach Vobisu, ale mimo ich niezłej prezencji, nie były one w stanie zapewnić w pełni płynnej rozrywki nawet bez wyśrubowanych ustawień grafiki gry. Poprawnie prezentuje się także dźwięk, chociaż nic mi nie wiadomo na temat użycia 128 kanałowego dźwięku, co umożliwiają karty Creative X-Fi (zdaje się poza modelem Audio), a co w mistrzowski sposób udało się wcześniej Battlefieldowi 2.


shot00008.jpg
Momentami gra funduje nam naprawdę ładne widoczki


Dla graczy sieciowych oprawa to jednak mało istotny element, najważniejsza jest mechanika gry i tę muszę w pełni pochwalić. System rozgrywki nie zmienił się znacząco od pierwowzoru Enemy Territory. Wciąż podkładamy i rozbrajamy ładunki wybuchowe, wypełniamy po sobie różne zadania, czy przejmujemy punkty odrodzeń. Wprawdzie klasy zostały nieco przemodelowane i tak ładunki podkłada teraz silny żołnierz, a nie inżynier, jednak ciężko tym modyfikacjom coś zarzucić, gdyż dla przykładu owa zmiana klasy podkładającej ładunki w pewnym stopniu balansuje fakt, iż w wielu przypadkach to obrona ma przewagę wynikającą z pozycji. Trzeba też wspomnieć, że działanie klas po obu stronach konfliktu nie jest do końca analogiczne. Na przykład będący odpowiednikiem medyka, technik stroggów, potrzebuje dłuższej chwili celem odratowania sprzymierzeńca, za to ma możliwość budowania punktów odrodzeń na ciałach poległych przeciwników. Szpieg ludzi jest wyposażony w zdalnie detonowany ładunek wybuchowy z kamerą, zaś infiltrator stroggów w zdalnie sterowany latający droid. Mimo tych różnic nikt kto grał wcześniej w ET nie powinien mieć najmniejszych problemów z odnalezieniem się w nowym tytule.


shot00010.jpg
Osłona taktyczna stroggów w akcji


Największą zmianą i tym samym nowinką w grze, jest wprowadzenie doń wspomnianych pojazdów. Quady, czołgi, pojazdy latające, to wszystko i dużo więcej czeka na nas w ETQW. Daje się tu odnaleźć wpływy serii Battlefield, zresztą quady Husky wyglądają jak żywcem wyjęte ze Special Forces, pierwszego dodatku do Battlefielda 2. Zapowiedz wprowadzenia pojazdów do gry spowodowała początkowo wielkie kontrowersje wśród społeczności oryginalnego ET, jednocześnie wywołując zainteresowanie graczy Battlefielda. Dziś mogę już spokojnie powiedzieć, że pojazdy nie zniszczyły gry. Owszem tym samym jej charakter nieco się zmienił, jednak nie można powiedzieć, iż jest to zmiana na gorsze. Gra się po prostu nieco inaczej, bardziej w stylu Battlefielda, czy nawet Tribes (oczywiście tej gry nie możemy przyrównać), z którego zresztą wprost zapożyczone zostały wskaźniki nad głowami postaci. Najważniejsze jednak, że są one integralną częścią gry, nie czuć aby były dołożone na siłę i tym samym uderzały sztucznością. Oprócz nich, do kompletu otrzymaliśmy także system zrzutów, który pozwala wybranym klasom przywołać sprzęt bojowy zrzucany w wybrany z dostępnych punktów. Są to w zasadzie trzy typy sprzętu – ofensywny, obronny i radar. Ofensywny to artyleria lufowa, rakietowa i pocisk taktyczny, wraz z ich stroggowymi odpowiednikami, zaś obronny to automatyczne działka zwalczające odpowiednio piechotę, pojazdy, lub pociski artyleryjskie. Radar sądzę nie wymaga wyjaśnień, warto jednak nadmienić, że wszystkie zrzuty podobnie jak pojazdy, wzorowo wpisują się w rozgrywkę.


shot00018.jpg
Klasyczny już railgun, kontury obiektu po lewej wskazują, że za chwilę pojawi się tam zrzut.


Duża w tym zaleta map, to od nich przecież zależy w największym stopniu przydatność danego sprzętu. Dotychczas mieliśmy okazję zagrać jedynie mapie Sewers (pierwsza publiczna beta) i Valley (beta 2). Ta pierwsza, okazała się być strzałem w dziesiątkę. Mamy w niej jako GDF poprzez włamanie do komputera sterującego kanałami ściekowymi, zatopić je i tym samym ukrywających się w nich stroggów. Zadaniem stroggów jest naturalnie temu zapobiec (widać nie lubią kąpieli). W praktyce GDF musi wpierw zbudować generator pola elektromagnetycznego, wysadzić w powietrze kraty, oraz opcjonalne włazy by otrzymać dostęp do pomieszczenia sterowania i ostatecznie włamać się do systemu sterowania kanałami. Plansza pozwala na wykorzystanie większości pojazdów w grze, ograniczając głównie siły lotnicze i nawodne, chociaż te ostatnie są w ogóle reprezentowane jedynie przez lekką jednostkę ludzi. Nieco lepiej pod tym względem prezentuje się druga udostępniona szerszej publiczności mapa, Valley. Nie dość, że oferuje ona nam komplet standardowych pojazdów, to jest jedną z zapowiedzianych map zawierających zadanie eskorty mobilnego centrum dowodzenia (MCP), będącego w praktyce potężną wyrzutnią rakiet ziemia-ziemia. Wprawdzie u graczy zaznajomionych juz z Sewers, zanotowała ona mieszane przyjęcie, nie można jej odmówić efektowności. Zresztą nie bez przyczyny pierwsze prezentacje QuakeWars, jakie niegdyś mieliśmy możliwość oglądać na różnych zagranicznych targach, były przeprowadzane właśnie na niej. Bardzo dobrze pokazuje ona pełnię zmian wprowadzonych względem ET.


shot00004.jpg
Niektóre kawały się nie starzeją :P


Mimo tego wszystkiego, ciężko jest jednak ocenić całą grę, na podstawie jedynie pary z całego grona ciekawie wyglądających map. Nie wiemy też, jakie zmiany zostały wprowadzone przed oddaniem finalnej wersji do tłoczni. Musimy zaczekać, aż produkt pojawi się na naszych półkach, a tego zadania, wraz z przygotowaniem tłumaczenia, podjęła się nasza rodzima Cenega. To drugie tak naprawdę dużego znaczenia nie ma, w końcu to na czym zapewne większości graczy zależy to umożliwiający grę w sieci klucz. Ważniejsza będzie akceptowalna cena i dotrzymanie terminów, czemu miejmy nadzieję Cenega podoła. Póki co, na podstawie własnych doświadczeń, mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że Enemy Territory QuakeWars to gra udana. Może nie przypadnie ona do gustu każdemu, ale jest niemalże murowanym hitem, co znajduje odzwierciedlenie w popularności i ilości turniejów organizowanych w publiczne bety. Pozostaje jeszcze odrobinka cierpliwości.

Powyższy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl.

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • Malwa

    #0 | Malwa

    2007-09-02 20:05:38

    Grałam!!! I nikogo nie udało mi się zabic :D
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2007-09-02 20:11:14

    Na moje to i tak lepiej Ci szlo niz w UT :P
  • Naruzeus

    #0 | Naruzeus

    2007-09-02 20:18:03

    Nie było całego BVG, przypałętali się tam Nabik, Ojciec i Zippi, niestety Betsson nie został zaproszony, ponieważ dla organizatorów jest to team za mało popularny.

    Z tego co widzę, to te screeny są zrobione z gry z botami, I need ammo! oraz Mr. Williams, to klasyczne nicki dla tego czegoś, ale nie zmienia to faktu, że o takiej grafice marzę :P

    P.S.

    Pajda, to co ejst na tym screenie to nic, zobaczyłbyś inne ciekawe bajery :P Fajnie, że to napisałeś ;]
  • NIKOM

    #0 | nikom

    2007-09-02 20:21:17

    fajny artykuł ;)
    btw na pierwszym zdjeciu jest wilda a nie bvg ;p
  • Zippi9

    #0 | z1ppi

    2007-09-02 20:26:31

    kiedy grałaś? byłem 85% czasu na stoisku i nie widziałem żebyś grała :)
  • Fr4gStar

    #0 | Fr4gu~

    2007-09-02 20:28:12

    Marzy mi się komputer, na którym bez obaw o spadki fpsów mógłbym grać w tą gre...

    BTW. GJ!
  • Malwa

    #0 | Malwa

    2007-09-02 20:28:34

    Nawet ktoś od quake wars mi cykną fote jak grałam i mam paru świadków :D Grałam coś koło 10
  • Zippi9

    #0 | z1ppi

    2007-09-02 20:34:35

    Aha to wtedy szukaliśmy bodajże sklepu \"Piotr i Paweł\" xD
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2007-09-02 20:49:15

    To przez to, ze nie wazne jak czesto je widze, w ogole nie rozpoznaje tych koszulek Wildy, wciaz za to pamietam te czarne z zolta tarcza z Gunshipa 2000 :P
  • NIKOM

    #0 | nikom

    2007-09-02 20:51:58

    napisz list do swietego mikolaja :D
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2007-09-02 20:54:59

    No screeny robilem tam na miejscu gdy jeszcze nikogo nie bylo, bo nie mam w domu maszyny zeby zrobic jakies w ogole wygladajace, no i nie spodziewalem sie w ogole, ze bedzie beta 2.
    A w ruchu nie bylo rewelacyjnie, na screenach wyglada jak z fsaa dzieki konwersji z tga i kompresji :P
  • Nor

    #0 | Nor

    2007-09-02 20:55:21

    \"NICE ROBOL\" ;]
  • Sgt.Oskar

    #0 | Osk4r

    2007-09-02 20:57:16

    Marzę, żeby gry po 2003 roku chodziły u mnie dobrze chociaż na średnich ustawieniach ...
    :D:D:D:D
  • Naruzeus

    #0 | Naruzeus

    2007-09-02 21:00:13

    Wiesz, jak dla mnie ta gra jest świetna xD nie kapuje, dlaczego z moim dwurdzeniowym AMD, 2 GB ramu od kingstona i 7900 GT mam na low detalach 40-60 fps, a goście ze słabszymi mają wiecej xD czeka mnie format x/
  • NIKOM

    #0 | nikom

    2007-09-02 21:03:29

    na moim 6600gt mialem wiecej fpsow !!!!
    :XD
  • Grmx

    #0 | OFF @ Grumx

    2007-09-02 21:18:28

    :X
    ten sklep sie nazywa : \"Gej i Gej\"
  • Naruzeus

    #0 | Naruzeus

    2007-09-02 21:21:55

    definitywnie czeka mnie formatowanie komputera :O
  • pawelloo

    #0 | zlyy

    2007-09-02 21:35:34

    wypraszam sobie :ASD:ASD
  • Blademaster

    #0 | Blade

    2007-09-02 22:27:44

    LoL, co za avek :!O. Moge cie dotknac nikom?!

    GJ art.

  • bytek

    #0 | m_D

    2007-09-02 22:30:10

    trzeba bylo nie sciagac tylu filmow z panienkami ;D
  • bytek

    #0 | m_D

    2007-09-02 22:32:41

    (...)Może dzięki temu ETQW nie straszy nas przerośniętymi wymaganiami. C2D 6600 z 2GB RAMu i nie najmłodszy GeForcem 7800GT pozwalają w pełni delektować się grą na wysokich ustawieniach(...)
    Nie wiem jak dla autora ale dla mnie taka konfiguracja to małe wymagania sprzętowe nie są :C
  • Zippi9

    #0 | z1ppi

    2007-09-02 22:46:10

    A ja mogę Ciebie?
  • Pro-warsow

    #0 | Pro-warsow

    2007-09-02 23:46:31

    yy mimo wszystko zdalby sie nowy PC :D a tak sie składa ze urodzinki ;]
  • exile

    #0 | zZz

    2007-09-03 02:25:41

    i tak \"spierdalaj!\" > cala scena etqw :D
  • e2

    #0 | edwa

    2007-09-03 08:32:49

    ale taka konfiguracja to groszowe sprawy... więc to nie jest nic specjalnego ;/
  • samolot

    #0 | Krolewicz

    2007-09-03 08:56:18

    ponad 1000zl, grosze :(
  • raul

    #0 | raul

    2007-09-03 09:36:30

    Pajda qood job!
  • e2

    #0 | edwa

    2007-09-03 10:12:48

    59,00 zł miesięcznie przy kredycie na 20 rat - dużo? :)))
  • Onion

    #0 | Onion

    2007-09-03 11:05:09

    Nie powiem zebym byl tym zdzwiony;P
  • Naruzeus

    #0 | Naruzeus

    2007-09-03 11:26:58

    nic takiego nie mam na kompie!
  • yeltzyn

    #0 | wzf | yeltzyn

    2007-09-03 11:54:22

    Jezeli cod4 bedzie mial porownywalne wymagania, to zniszczy wszystko co jest/bedzie do grania.
  • Mateck

    #0 | mateck

    2007-09-03 12:33:58

    tak to już jest, jak się za dużo gier z neta ściąga. kiedyś po rozpakowaniu jakiegoś tam pliku dostałem 43 wirusów (trojany etc...). Problem był nawet z formatem :D Od tej pory jestem zwolennikiem oryginalnych gier :)
  • Naruzeus

    #0 | Naruzeus

    2007-09-03 12:38:36

    nie ściągam gier z neta o.O
  • Mateck

    #0 | mateck

    2007-09-03 12:39:49

    joke z mojej strony :D tak zapchany pecet?
  • Grmx

    #0 | OFF @ Grumx

    2007-09-03 12:51:51

    nie znam sie ani na cod ani na et, ale wydaje mi sie ze et1 ma wieksza ilosc graczy itp. niz cale call of duty, a ludzie tak latwo przyzwyczajen chociaz i do NAZWY niezmieniają.
  • boro71

    #0 | pr00

    2007-09-03 13:12:58

    jaka jest komenda na odświeżanie ? ;o
  • yeltzyn

    #0 | wzf | yeltzyn

    2007-09-03 13:56:26

    Może \'wszystko\' to za dużo powiedziane, ale myśle że ta gra ma szanse pociagnąć dużą ilość graczy z różnych scen.

    Jest jeszcze orange box, TF2 też zapowiada się świetnie.
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2007-09-03 16:36:48

    Znajomy mowil, ze TF2 na Games Convention bylo niesamowicie oblegane i nie wiedzial o co chodzi.
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2007-09-03 16:37:25

    r_displayrefresh albo jakos podobnie z rate
  • yeltzyn

    #0 | wzf | yeltzyn

    2007-09-03 18:17:10

    Ta gra prezentuje sie znakomicie, ale wydaje mi sie ze prosto z pudelka nie bedzie to gra turniejowa, czyste 4fun. Po tym wywiadzie carmaca takie odnioslem wrazenie. Trzeba czekac na premiere, a nie tworzyc opinie na podstawie filmikow.
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

2591 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie