Winz i jego konfigi
Niemal natychmiast po zdobyciu przez Francuza tytułu mistrza świata w Quake’a 4 w świat poszła legenda o tajemniczym pliku konfiguracyjnym, który rzekomo był kluczem do zwycięstwa winza w ESWC. Oczywiście z miejsca uformowała się dość spora grupa ludzi, zdaniem której Michael Bignet swój triumf zawdzięczał tylko i wyłącznie odpowiednio spreparowanym ustawieniom. Tym samym nieco „kuchennymi drzwiami” na tapetę znów wrócił – może nie bardzo głośny, ale na pewno szalenie istotny dla wielkich turniejów - temat konfigów w grach FPS.Osławiony cfg winza. Screen pokazuje "słynne" miejsce z czerwoną zbroją na monsoonie. Kółko pokazuje pozycję megahealtha. Dalej uważacie, że coś stąd widać? |
W praktyce – na moje, nieznające się na silnikach graficznych oko – ów config obniża po prostu paletę kolorów, bądź też przeinacza ją w taki sposób, że mieniący się od barw jak brokat q4 nabiera mrocznego, szaroburego wyglądu znanego z qw. Ponadto Francuz obniżył jakość wyświetlania efektów wystrzałów i wybuchów (odpowiednik komendy cg_nomip z q3), przez co wystrzały z rl również są qw-style, a więc nie oślepiają gracza. I to było właśnie przedmiotem dyskusji przy okazji całej sprawy.
Sprawy, która nabrała drugiego dna po odpadnięciu Michaela z WSVG Intel Summer Championship już w drugiej rundzie loosers bracket. Francuz natychmiast dostał się pod ostrzał „krytyków”, którzy na łamach esreality błyskawicznie uknuli spiskową teorię dziejów, jakoby jedynym przyczynkiem sukcesów winza na ESWC był jego config. No bo przecież turnieje CPLowskie od lat rządzą się własnymi, komercyjnymi prawami, w idiotyczny sposób zmuszając graczy do rywalizacji w maksymalnych ustawieniach graficznych. Dlaczego? Powód jest prosty – sponsorzy. Ludzie z CPL/WSVG wychodzą z założenia, że skoro taka nVidia czy inne ATi płaci grube miliony dolarów za współorganizację imprez, to jej włodarze mają niezbywalne prawo oglądania poczynań każdego z graczy w pięknej, nieskazitelnej grafice obliczanej za pomocą ich produktów i uczestnicy turniejów nie mają tu nic do gadania. Idiotyzm. I bezsens w dodatku.
To od tego pana w środku wszystko na dobre się zaczęło. Dennis "Tresh" Fong, jako pierwszy wielki mistrz progamingu również używał własnego pliku konfiguracyjnego - i nikt nie miał nic przeciwko temu. Ale przecież ideę dostosowywania gry do własnych potrzeb propagowali też sami twórcy Quake'a, m.in. American McGee, który zasłynął z gry w... zmniejszonym do maksimum możliwości okienku. |
Jedną z najpiękniejszych dla mnie rzeczy w q3 był fakt, że na wielkich turniejach praktycznie każdy czołowy zawodnik grał absolutnie „po swojemu”. Inne ustawienia, inny sprzęt – pełna dowolność. Liczył się tylko skill. I nikt nie kwestionował tego, że jeden woli grać z rozmytymi teksturami, jeszcze inny lepiej się czuje na pełnych detalach graficznych, a ktośtam widzi przeciwnika jako kicającego po mapie króliczka w ciapki. Wiele osób śmiało się, ale nikt nie próbował podłapać jako czitu osławionego fova 65, używanego podczas QuakeCona 2003 przez Amerykanina dalera w celu poprawienia skuteczności z rg na pro-q3tourney4. Oczywiście, były ustalone pewne granice, natomiast żadna z ligowych organizacji nie próbowała nigdy wymuszać na graczach zmiany preferencji dotyczących wyglądu gry. Do czasu „kochanego” CPL.
Tymczasem pomyślmy logicznie – czy pomalowanie przez winza ścian na monsoonie na buro to oszustwo? Stawiam 100 złotych, że gdyby Cooller lub toxic doszli do wniosku, że tego typu ustawienia rzeczywiście dają w grze przewagę, też zaczęliby ich używać. Tymczasem Rosjanin pokonał Francuza w lanowych finałach EuroCupa XII pomimo jego burego konfiga! A czy sam winz zrobił cokolwiek niestosownego? Nie, on po prostu wykorzystał możliwości konfiguracyjne jakie daje engine gry. Poświęcił te dwie-trzy godzinki na zaznajomienie się z komendami i przystosował grę do swoich potrzeb. Inni też mogli, ale widocznie bardziej pasowały im standardowe ustawienia. Nikt nikogo nie ograniczał i każdy mógł grać tak, jak było mu wygodnie. Pełna dowolność, jak w Quake’u III.
W najpopularniejszej dyscyplinie FPS - Counter-Strike'u od samego początku zakazano zaawansowanej ingerencji w wygląd graficzny gry, nie pozwalając nawet zmieniać modeli przeciwników, nie mówiąc o rozmywaniu tekstur. Tylko czy we wszystkim musimy równać się do CSa? |
Zresztą, wygląd gry w żadnym razie nie decyduje o wygranej – to wszystko tylko i wyłącznie kwestia przyzwyczajenia. Dlatego nie powinien on podlegać tak drastycznym ograniczeniom, jak podczas WSVG. To trochę tak, jakby Roberto Carlosa zmusić w Niemczech do gry w butach Adidasa – sponsora turnieju. Albo, wracając do świata gier, zabronić graczom używania własnych myszek i klawiatur, narzucając wszystkim jednakowy, dostarczony przez sponsora sprzęt. Bo przecież peryferia dają o wiele większą przewagę, niż bure ściany. Ale to nie metoda, bo w ten sposób premiuje się tylko pewną grupę graczy, preferującą określone ustawienia albo kontrolery. A czy na tym właśnie polega uczciwa rywalizacja i w tym kierunku powinien iść rozwój regulaminów w grach FPS?
Powyższy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl.
#0 | Lukin
2006-07-13 03:21:49
Idę spać.
#0 | lecho
2006-07-13 03:56:49
pozdrawiam i dobrej nocy :)
#0 | Pajda
2006-07-13 05:38:26
Stronniczosc jest tak czesta, ze juz nie ma sie czym dziwic.
Co do konfigu winza to czy ktorys z bioracych udzial w turnieju zawodnikow zglosil protest ? Czy jest tam cos zakazanego przez zasady lub cos do czego mogli by sie sedziowie przyczepic ? Nie ? To co to za kontrowersje ? Ktos z przechodniow lub co gorsza jakis sieciowy pismak nieznajacy tematu zobaczyl jego ustawienia, podniecil sie, rzucil gdzies haslo i podchwycila cala reszta sieciowych krzykaczy ? Ludzie chyba sobie jaja robicie :P
#0 | Pajda
2006-07-13 05:52:03
Mozna to tez zalatwic jakims programikiem weryfikujacym konfigi, albo bardzo rozbudowanym \"pro gui\" do ustawiania wszystkiego. Do tego zasada o publicznym udostepnianiu konfigow / wczesniejszego ich zglaszania zalatwia wiele problemow.
Zawisc jest najlepsza bronia bo kazdy sprawdza swego przeciwnika chcac sie czegos doszukac. Jesli ktos cos dojrzy zlego w konfigu zglasza na miejscu protest i sedziowie sprawdzaja konfig gracza. Nie wiem jak wpadles na pomysl jakiegos sprawdzania iles po.
Wracajac do tematu widzow to po co ? Przedmioty, sciany i inne elementy sa na tym samym miejscu :P W dodatku dysponujac jednym ekranem i przelaczajac povy mamy tez przelaczac konfigi ? A rzucanie widoku zza gracza jak na ESWC jest ok, ale nie sluzy ono pokazaniu tego co sie dzieje w grze, a raczej jak ktos gra i jak jego gra wyglada i to nawet staje sie w tym momencie argumentem za poniewaz pokazuje jaki ktos ma konfig podczas gdy sledzimy mecz na ustawieniu 4all.
ps. w q4maxa nie wnikam bo to jeden wielki wbudowany cheat.
#0 | yar
2006-07-13 08:34:34
#0 | Lukin
2006-07-13 10:18:15
Podsumowując: ja jestem zdania, że opcje dostępne w menu Q4Max są wystarczające i rozwiązanie stosowane przez CPL i WSVG jest w porządku (czy jakiś gracz narzeka?). Ty chcesz, żeby był swobodny dostęp do cfg. I też w porządku, chociaż się nie zgadzam (argumentów przytoczyłem już trochę). Pokój, miłość i koniec dyskusji z mojej strony.
#0 | Lukin
2006-07-13 10:31:12
#0 | Lukin
2006-07-13 10:43:44
Wybacz, ale ten argument trudno określić inaczej niż jako dyletanctwo, albo nawet jako ignorancję.
#0 | Cs3
2006-07-13 11:06:18
#0 | lecho
2006-07-13 11:55:02
#0 | vdr
2006-07-13 12:07:17
#0 | Pajda
2006-07-13 16:02:47
Poki co cooller przyznal sie, ze oddal mape na eswc :P
#0 | Pajda
2006-07-13 16:07:14
#0 | lecho
2006-07-13 16:13:51
#0 | lecho
2006-07-13 16:15:41
#0 | yar
2006-07-13 17:07:04
#0 | shiro_4
2006-07-13 17:41:21
Jesli gra daje taka mozliwosc i kazdy moze ja wykorzystac to jaki problem ? Jesli ci przeszkadza to tez wpisz sobie cg_chcewidziecmhtakjakwinz 1 z konsoli i po sprawie.
#0 | atix
2006-07-13 19:27:51
#0 | lecho
2006-07-13 20:43:02
#0 | lecho
2006-07-13 20:44:58
niby dlaczego GaD albo deral mieliby roznosic Cs3, ktory w koncu byl utalentowanym graczem q2? szukasz sztucznych zaleznosci w ogole nie majacych zwiazku ze sprawa :)
kocham niekonstruktywna krytyke i komentarze nic nie wnoszace do dyskusji w wykonaniu ludzi ktorzy nie uznaja niczyjej racji poza swoja :)
#0 | PGS|guandi
2006-07-13 21:31:17
Sa wakacje, 35 stopni na polu, zajefajna pogoda...
Jak czytam komentsy lecha mava i paru innych to mi sie Was zal robi.
No offence...
#0 | Osk4r
2006-07-14 00:35:24
Wiadomo, ze wylaczone cienie, blyski; wlaczone picmipy, gammy itd. skilla nie dadza. Kazdy lubi co innego, ale o gustach ponoc sie nie dyskutuje :)
samolot powiedziales, ze w cs 16bitow powoduje, ze lepiej widac przez dym. Podobnie jest w CoD2. Powszechnie wiadomo o tym, dlatego praktycznie kazdy \"lepszy gracz\" ma ustawione 16bitow, a takze Dx7 bo na Dx9 przez dym praktycznie nic nie widac. Mozna powiedziec, ze takie cos ulatwia gre, ale skoro wszyscy na lanach, cupach tego uzywaja, no chyba ze akurat w danym turnieju to jest zabronine, to nie ma problemu. ;)
Sting: \"Prawda jest taka, ze jezeli ktos ma skilla i potrafi dobrze grac, to poradzi sobie na prawie wszystkich ustawieniach graficznych.\" True, true![+]
#0 | lecho
2006-07-14 00:35:52
oczywiscie, ze taka kontrola jest mozliwa - wystarczy odpowiednio skonfigurowany serwer punkbustera, sprawdzajacy po kolei, czy dana komenda miesci sie w ustalonym zakresie wartosci :)
#0 | lecho
2006-07-14 00:37:24
#0 | lecho
2006-07-14 00:40:43
#0 | nexhia
2006-07-14 14:50:47
bo po to zostala wymyslona opcja \'dodaj komentarz\' ? :D
Wiadomo, ze wylaczone cienie, blyski; wlaczone picmipy, gammy itd. skilla nie dadza.
kwestia sporna chyba. zaczynajac od tego, ze np picmip powiedzmy 9 jesli masz slaba maszyne dodaje ci fpsow, konczac faktem, iz grajac na \'rozmazanych\' scianach widzi sie wiecej. za przyklad mozemy wziasc juz nawet nie klejka ale np need for speeda, w u2 osobiscie lepiej mi sie jezdzilo niz w mw. dlaczego? bo mw ma za duzo szczegolow krajobrazu bla bla bla. wiec jesli chodzi o skilla to moze jednak cos cfg dodaje? moim zdaniem bardzo duzo :)
edit: gj lecho :* [+]
#0 | Osk4r
2006-07-14 15:15:49
A co do rozmazanych scian itd. mi to nie robi roznicy czy podloga jest mokra i odbija swiatlo czy jest matowa, rozmazana i nic nie odbija. Kwestia upodoban.
#0 | retaliator
2006-07-14 17:26:44
#0 | retaliator
2006-07-14 17:30:26
#0 | [M]aniek
2006-07-16 13:21:57
#0 | wwm|shivek
2006-07-17 14:43:04
#0 | Lukin
2006-07-17 17:11:50
#0 | Lukin
2006-07-17 17:13:42
#0 | wwm|shivek
2006-07-17 17:22:17
#0 | [M]aniek
2006-07-17 17:51:28
#0 | Lukin
2006-07-17 18:04:35
#0 | [M]aniek
2006-07-17 20:05:55
#0 | El-Mo
2006-07-17 20:45:43
#0 | lecho
2006-07-18 13:52:14
#0 | Lukin
2006-07-19 23:23:15