Towarzystwo Sportowe "Gamer"

Dostosuj

Towarzystwo Sportowe "Gamer"

Pod koniec lutego na łamach eSports.pl poruszałem problem integracji środowiska "gamingowego" poprzez tworzenie klubów esportowych działających pod auspicjami Polskiego Związku eSportu.
We wspomnianym tekście (eSport a Sport) opisałem jedynie ogólne założenia i zasady uznawania nowych dyscyplin sportowych przez właściwego rzeczowo ministra.
Tym razem chciałbym się zająć kwestiami formalnoprawnymi tworzenia klubów eSportowych.

Przypomnijmy sobie:
Zgodnie z Art. 6. Ustawy o kulturze fizycznej podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania w zakresie kultury fizycznej jest klub sportowy. Ustawodawca wyróżnia tu dwa rodzaje klubów:
uczestniczące we współzawodnictwie sportowym,
nie uczestniczą we współzawodnictwie sportowym
Oczywiście z wiadomych powodów w kręgu naszego zainteresowania pozostają te pierwsze kluby.
Kluby sportowe, uczestniczące we współzawodnictwie sportowym, tworzone są w formie stowarzyszeń, albo spółek akcyjnych. Ponieważ kapitał zakładowy spółki akcyjnej powinien wynosić co najmniej 500 000 złotych - ta forma też pozostaje poza naszym zainteresowaniem(jednakże gdyby znalazły się osoby zainteresowane, chętnie pokrótce wyjaśnię im zasady tworzenia klubów sportowych w formie spółek akcyjnych).

Wróćmy jednak do naszych stowarzyszeń.
Zasady ich tworzenia i funkcjonowania reguluje Ustawa "Prawo o stowarzyszeniach" (Dz.U.2001 Nr 79 poz. 855 z późn. zm.).
Aby utworzyć klub w formie stowarzyszenia minimum piętnaście osób fizycznych (obywateli polskich, jak i cudzoziemców, mających miejsce zamieszkania w Polsce) powinno uchwalić statut stowarzyszenia i wybrać komitet założycielski.

hide_dot.gifStatut stowarzyszenia powinien m.in. określać:


1) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
2) teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
3) cele i sposoby ich realizacji,
4) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
5) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
6) sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
7) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
8) zasady dokonywania zmian statutu,
9) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.


Ważne jest również to, że stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek.
Następnym krokiem jest rejestracja, która polega na tym, że komitet założycielski składa do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację wraz ze statutem, listą założycieli - zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokół z wyboru komitetu założycielskiego, a także informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia. Sąd winien taki wniosek rozpoznać niezwłocznie. Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o zarejestrowaniu stowarzyszenia po stwierdzeniu, że jego statut jest zgodny z przepisami prawa i założyciele spełniają wymagania określone ustawą, natomiast odmawia zarejestrowania stowarzyszenia, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w ustawie Prawo o stowarzyszeniach. Na koniec pozostaje jeszcze kwestia - wpisania stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego i kiedy tą formalność się dopełni stowarzyszenie może funkcjonować zgodnie z prawem.

Dzięki powyższej procedurze powstaje towarzystwo sportowe, innymi słowy: klub sportowy. W sytuacji, gdy będzie ich kilka (min. 3) mogą się, mówiąc potocznie, zrzeszyć tworząc ponadklubowy związek ( o tym, kiedy taki związek mógłby cieszyć się statusem Ogólnopolskiego Związku Sportowego pisałem już w artykule eSPORT a SPORT i tam też odsyłam zainteresowanych).

Przedstawiony powyżej opis ma charakter konspektu, bardziej nawet zarysu problemu. Być może ta miniporada przyda się nie tylko tym, którzy chcieliby sformalizować swój klan, by móc korzystać ze wszelkiego rodzaju wsparć jakie są przygotowywane dla organizacji pozarządowych, ale i także tym, którzy chcieliby utworzyć jakiekolwiek inne stowarzyszenie.

Proszę o przemyślane opinie oraz sensowną krytykę, bo dzięki takiej postawie będziemy w stanie odkryć coś nowego, czemuś zapobiec albo czegoś się nauczyć. Zainteresowanych tematem odsyłam przede wszystkim do lektury Ustawy prawo o stowarzyszeniach.


Niniejszy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl.

KomentarzeKomentarze

  • *Jaras

    #0 | Zemsta Pana Franka

    2005-05-12 08:48:32

    Ja nie lubie prawa, politykow itp. Ale mam pytanie, i co to by nam dalo? I chyba jakies koszta i tak trzeba ponosic?

    Naprawde nie wiem, jesli panstwo sponsoruje nam samochody sluzbowe pokroju Impreza WRX czy Escalade (Yeap, escalade e2 :D), to ja biegne pierwszy zakladac ;D
  • Lucas

    #0 | Lucas

    2005-05-12 09:04:12

    Here comes again...

    Temat walkowany w kolko. Byj juz projekt, byl juz nawet status i dupa...

    Ale zachece was. PZK oraz PZKT. Co to? Polski Zwiazek Karate i Polski Zwiazek Karate Tradycyjnego. Pewni panowie zalozyli stowarzyszenia potem uzyskali hody w ministerstwie i stali sie oficjanymi przedstawicielami dyscypliny. I maja kase. Inne rodzaje karate juz nie moga sie wybic.

    A zwiazki sa fajne - na certyfikat sie czeka 1 rok :)
  • apiSS

    #0 | apiSS

    2005-05-12 10:41:21

    Rejestracja stowarzyszenia nie prowadzącego działalności gospodarczej jest bezpłatna. W przypadku stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą, rejestrujący wnoszą opłatę w wysokości ok. 1500 zł.
    Jeśli chodzi o profity to warto zapytać się we właściwym dla siedziby stowarzyszenia Urzędzie Miejskim o dotacje dla organizacji pozarządowych, można startować z własnymi projektami działań społecznych w odpowiednich konkursach organizowanych przez Urządy Miejskie i Wojewódzkie. Wszystko jednak zależy od tego, co się chce osiągnąć, pomysłów i gorliwości w ich realizacji.
    Jeśli ktoś uważa,że dzięki takiej formie zdobędzie kasę tylko dla siebie to jest w błędzie. Wszelkie środki pieniężne przekazywane Fundacjom i stowarzyszeniom są starannie kontrolowane, dlatego też wymaga się od stowarzyszeń prowadzenia dokładnej księgowości, ale to nie jest takie trudne.
    Reasumując: przy odpowiednim nakładzie sił można zyskać wiele dla realizacji prospołecznych zamierzeń (może to wydaje się abstrakcją, ale np. zorganizowanie we własnej miejscowości dużego LanParty, gdzie uczestnicy oprucz zabawy uczyliby się podstaw tworzenia sieci i ich funkcjonowania, mogłoby być traktowane jako propagowanie nowych technologii wśród młodzieży - to tylko jeden z przykładów.)
  • *Jaras

    #0 | Zemsta Pana Franka

    2005-05-12 10:47:26

    Hah koles ;D

    W Raszkowie, przedmiesciu Ostrowia, wlasciwie miescie bo ma prawa miejskie ;c Mieszka 2,5 tys ludzi. Z gminy podpierdzielono 600 tyś zlotych ;ASDF Laski, ktore to zrobily widze raz na 2,3 dni w sklepie.

    Jesli kontolorowano by kase to by bylo troszq inaczej. Kontrolowanie kasy jest na papierku ;)
  • girith

    #0 | girith

    2005-05-12 11:34:31

    i trzeba mieszkac we Wroclawiu, w ktorym prezydent potrafi rowniez wysuplac kase dla ludzi, ktorzy chca zorganizowac akcje zamalowywania starych przejsc podziemnych i wiadoktow przez osoby malujace graffiti.
  • *Jaras

    #0 | Zemsta Pana Franka

    2005-05-12 12:00:17

    Temu Wrocław jest zajebis%^& :D
  • Khain

    #0 | Kha!n

    2005-05-12 13:30:28

    Plusów jest naprawde b.duzo, minusów również, bo niestety jak juz sie cos robi oficjalnie to wchodzi biurokracja,a wraz z tym przekrety, ktoś na łamach eSports przedstawial kiedys jak rpzewidywalnie wygladal by Polski Zwiazek eSports za x lat. I wlasnie znajac mentalność Polaków nie ryzykowałbym tworzeniem czegoś takiego, zwłaszcza ze watpie czy w jakims innym kraju cos takiego istnieje, narazie poczekałbym do jakiegos rozwoju pro gamingu bo narazie to takie pojecie w Polsce praktycznie nie istnieje.

    Swoja droga zamiast tworzenia zwiazku, lepszym imo rozwiazaniem byloby utworzenie klubu/ów w wiekszych miastach zrzeszajacych graczy z pobliskich mniejszych miast, rozpisałbym sie wiecej ale niestety siedze w pracy :(
  • *Jaras

    #0 | Zemsta Pana Franka

    2005-05-12 14:22:40

    Budzowska Fiutowski :O ?

    OMG, koles ma na nazwisko Fiutowski :D? Toz to Wincentego Pipke przebija ;ASDF
  • stR4y

    #0 | dominikt

    2005-05-12 15:48:39

    Pamietam jak jawor z tym wychodzil.
  • Khain

    #0 | Kha!n

    2005-05-12 17:39:14

    Co nie zmienia faktu ze maja jedna z najlepszych kancelarii radcowskich, sprawdz w google :u
  • Lucas

    #0 | Lucas

    2005-05-12 17:59:07

    Ja z yaworem robilem status. Ogolnie to byla dziwna ekipa. Same konkurencyje serwisy :)

    Ale pomysl zmarl...
  • zenon

    #0 | Olek

    2005-05-12 18:42:25

    Wiecej biurokracji, wiecej problemow. Moze na poczatku byloby fajnie, ale pozniej to juz szkoda gadac... W chooj przekretow itd
  • Blom

    #0 | bl0m9

    2005-05-12 19:16:06

    \"Mniej biurokracji, wiecej edukacji!\"
    :D
  • SweepeR

    #0 | SweepeR

    2005-05-12 21:06:27

    Ech, szkoda tylko, ze takie projekty juz kilkukrotnie byly tworzone, nic oryginalnego wiec tutaj nie piszesz. Najslynniejszym z nich byl juz w/w prowadzony przez sYs|yavor\'a... Jak wiadomo nic z tego nie wyszlo.

    Ze swoich doswiadczen wiem ( :F ), ze jezeli ktos mialby sie czyms takim zajmowac to musialby full kasy w to zainwestowac i zajmowac sie tym na caly etat. Dlaczego full kasy? Zeby moc jakos przezyc przez 2-3 lata, przez ktore to w ogole dochodu nie bedzie przynosilo. A i sam jeden tego nie zrobi, innych do pomocy bedzie musial wziac, a im zaplacic by wypadalo, za badz co badz ciezka prace.

    Wiecie jaka jest roznica pomiedzy gamingiem a sportem? Taka, ze gaming to jest produkt przeznaczony do tego, aby jak najlepiej sie sprzedal.
  • stR4y

    #0 | dominikt

    2005-05-12 21:16:20

    Widzialem nawet ten status, bo mialem pomagac yaworowi w tym przedsiewzieciu, jednak brak stalego neta dal mi sie we znaki wtedy.
  • e2

    #0 | edwa

    2005-05-13 09:29:20

    Escalade Jaras =)

    co do textu... nie lubię polityki i text nie wiem czy napewno powinien był się ukazać, jednak doceniam twoją pracę :) keep up the (good? :>) work :)
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-05-13 15:26:32

    Stowarzyszenie Wirtualnych Wojownikow strikes back ;P
  • fragmat1c

    #0 | frg

    2005-05-16 10:10:34

    W rybniku cos takiego jest od 2000 roku ...
  • fragmat1c

    #0 | frg

    2005-05-16 10:12:58

    [+] za to: \"( :F )\" :)
  • Lucas

    #0 | Lucas

    2005-05-16 10:13:34

    No to jedzdzie do sopotu. Juz od polowy lat 90.

    Nawet graficiaze mogli malowac kolejki ale... zlamiali reguly gry. I jest po staremu.

    Teraz juz nie ma graficiarzy - sa tylko gnoje co potrafia taga namalowac jedynie...
  • forest

    #0 | forest

    2005-05-18 21:33:58

    heh, ciekawe ile jeszcze wody w Wisle uplynie zanim takie cos bedzie mialo sens ....
  • Darky

    #0 | Darky

    2005-05-20 12:52:57

    brain solves :
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

246 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie