Tak więc co wybrać: 1.6 czy Source?
Minął już ponad miesiąc od kiedy zaczęliśmy żyć w nowym - 2007 roku. Wielu inwestorów oraz organizatorów otworzyło przed nami nowe perspektywy oraz możliwości, ogłaszając wiele ciekawych imprez oraz turniejów, na jakie będziemy mogli liczyć w tym roku. Zarówno Electronic Sports World Cup jak i World Cyber Games dało nam do zrozumienia, że nadal główną grą, jaka przynosi najwięcej emocji oraz zainteresowania, jest stary dobry Counter-Strike. Jednak czy aby na pewno w 2007 roku będziemy mieli do czynienia tylko i wyłącznie z wersją 1.6, jaka do tej pory grywana była na tego typu imprezach lanowych?Początek w Ameryce
Przypomnijmy sobie sytuację, jaka wydarzyła się w poprzednim miesiącu (styczniu) na amerykańskiej scenie Counter-Strike. Aż sześć największych organizacji e-sportowych: compLexity, United 5, Team EG, rSports, Jax Money Crew, Team 3D, postanowiło opuścić platformę 1.6 i skupić się na rozgrywkach Counter-Strike Source. Co za tym idzie? Rezygnacja z występu podczas piątego sezonu CyberEvolution Professional League (CEVO) i zapisanie się na listę CEVO CS: Source Season III. Pomyślcie, jak wkurzeni muszą być teraz działacze takich organizacji jak EF Gaming czy też Verge, które do tej pory wiodły prym na amerykańskiej scenie Source.
Nagrody CEVO
Counter-Strike Source
- Professional: $10,000
- Main: $2,500
- Amateur: $1,500
Counter-Strike 1.6
- Professional: $10,000
- Semi Professional: $7,500
- Main: $5,000
- Intermediate: $2,500
- Amateur: $2,000
Coraz większe grono amerykańskich inwestorów stawia na platformę CS:S, wycofując się ze wspierania platformy 1.6. Również organizatorzy CEVO zmienili swoje założenia co do ilości uczestników trzeciej edycji ligi. W turnieju miało wystąpić tylko 12 drużyn, zaś dziś już wiemy, że w rozgrywkach będzie mogło wziąć udział osiemnaście zespołów. Tak więc, czy jest sens żeby jeszcze w tym roku przyglądać się rozgrywkom Counter-Strike 1.6 podczas trwania takich imprez jak WCG czy ESWC? Nad tym przede wszystkim powinni się zastanowić organizatorzy Cyberathlete Professional League, którzy już zakomunikowali, że ich oficjalną grą na tegoroczne finały będzie platforma 1.6.
Tegoroczne turnieje CS:S w USA
- 2007 Winter DC Lan
- CEVO Professional
- Championship Gaming Invitational 07
- CAL Invite CS: Source SVI
Rozgrywki lanowe DC-LAN Winter
Stosunek europejczyków do Source
No dobrze, mówimy cały czas o tym co dzieje się w Stanach Zjednoczonych, a zapominamy o mocno trzymającej się wersji 1.6 - Europie. Niestety nie mogę wyprzedzić czasu i poznać już teraz wiadomości na temat tego, co stanie się pod koniec roku. Jednak musimy zadać sobie pytanie, czy takie organizacje jak zwycięzcy ostatnich finałów CPL - fnatic czy też nasi rodacy i Mistrzowie Świata 2006 - Pentagram G-shock, postawią na Counter-Strike Source i odłożą starszą wersję do lamusa?
Najwyraźniej Europę zaczyna "zalewać" amerykańska moda na wersję Source, ponieważ już pierwsze, a dosyć znaczące na starym kontynencie drużyny zaczęły formować w swoich szeregach dywizje CS:S. Chcecie przykładów? O ile dobrze pamiętam, jako pierwsi w nową platformę zainwestowali menadżerowie brytyjskiej organizacji 4Kings. Do swojej drużyny dodali ekipę CSA, która posiada dość mocną reputację poprzez zajęcie czwartego miejsca podczas trwania CB CS:Source Eurocup XII i wywalczenie srebrnego medalu w Counter Strike Open Cup.
Za Brytyjczykami poszli Francuzi z organizacji against All authority, którzy zwerbowali dobrze znane inSain. Francuska drużyna Source posiada najlepszych zawodników na krajowej scenie i jako jedyni z Francji zostali zaproszeni do tegorocznych rozgrywek Eurocup XIV. Menadżerowie aAa podchodzą jeszcze jednak do platformy Source z małym dystansem, gdyż zażyczyli sobie aby inSain zagrało w ich barwach podczas zbliżającego się turnieju lanowego shgOpen 2007, który odbędzie się już za parę dni w Kopenhadze.
Temat rozmowy o tym, która wersja Counter-Strike wydaje się być lepsza, poszerza się w momencie wydania nowego modu na platformę Source - Promod. Standardowe mapy z wersji 1.6 ładnie odnowione, lekko zmieniona stylistyka oraz fizyka gry i już budujemy nowy trend w społeczeństwie graczy. Jednak rozmowy na temat Promodu porzućmy, gdyż jest to jeszcze bardziej odległa sprawa i nie wiadomo czy mod kiedykolwiek wzbudzi sobie uznanie w gronie profesjonalnych zawodników.
CS:S też organizuje lany
Gdzie i czy w ogóle grywa ktoś w Counter-Strike Source na turniejach lanowych? Otóż ku mojemu zdziwieniu powstaje wiele ciekawych widowisk oraz imprez, na których główną rolę odgrywa właśnie platforma Source. Dla przykładu podam DC-LAN, którego druga edycja odbyła się w połowie stycznia 2007 roku. To jakże wielkie wydarzenie przyciągnęło do siebie ponad 300 graczy i aż czterdzieści drużyn CS:S. Mieli jednak o co walczyć, gdyż pula nagród pieniężnych przekroczyła 13 000 dolarów. Nie zabrakło także ciekawych nagród rzeczowych jakie sponsorowały takie firmy jak SteelSeries, Crucial Memory, Plantronics, ZBoard, Bawls, Thermaltake, NVidia czy też AlienWare.
Słynne dwie wieże WSTI w Katowicach
Można by wymieniać jeszcze wiele tego typu turniejów lanowych jak na przykład zbliżający się web2zone Source Tournament w Nowym Jorku czy też GotGames 2006 Source Australian. Macie racje, nie są to imprezy wielkości WCG czy ESWC, jednak czy na platformie Counter-Strike 1.6 też nie zaczynaliśmy od takich turniejów? W Polsce CS:S również ma spore grono swoich miłośników. Powstało mnóstwo dobrych zespołów jak Team-Delta, które reprezentowało nasz kraj na EuroNET CSS w Londynie oraz zostało zaproszone do rozgrywek ClanBase EuroCup. Możemy przyglądać się prężnie rozwijającemu się ladderowi ESL CS:S 5on5 oraz serii turniejów One Night Cup.
No tak, na koniec pozostawiłem sobie to najważniejsze. Pierwszy dość duży turniej lanowy, otwierający szereg imprez w tym roku odbędzie się już 8-9 lutego w Wyższej Szkole Technologii Informatycznych w Katowicach. Game Party 2007, bo taką nazwę nosi widowisko, będzie rozgrywana na dwóch platformach Counter-Strike. Wprawdzie założeniem początkowym było stworzenie rozgrywek tylko i wyłącznie w CS:S, jednak dzięki inicjatywie radia HEADshot oraz portalowi Netgaming.pl, dołączony został także oddzielny turniej wersji 1.6. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu wszystkich organizatorów, udało im się skompletować dość pokaźną listę nagród ufundowanych przez sponsorów oraz partnerów wydarzenia.
Nagrody w turnieju CS:S (Game Party)
1 Miejsce
- Razer Mantis - podkładka x 5 (Multimedia Vision)
- Galaxy 7600 GS Premium - karta graficzna x 5 (GALAXY Technology)
- APlus Case X-Clio II - obudowa ATX x 5 (Zenfist.pl)
- CENTAURUS I , II , III - wentylator x 5 (Realitynet)
- Labtec Wireless Media Desktop - zestaw gamingowy x 5 (Sirius.pl)
- Inspire T6100 - zestaw głośnikowy x 1 - najlepszy gracz teamu (Creative)
2 Miejsce
- ICY BOX IB-351U - obudowa dysku twardego x 5 (Madtech)
- Tacens Sagitta - obudowa ATX x 5 (MEGA Puls)
- Revoltec Fight Mouse - myszka x 5 (Revoltec)
- D-Link DPH-50U - Adapter D-Link Skype x 5 (D-Link)
3 Miejsce
- Fight Board Advanced Steel Grid - klawiatura x 5 (Revoltec)
- Fander 92 mm - wentylator x 5 (Zenfist.pl)
- HS-600 Headset - słuchawki x 5 (Creative)
Po Game Party na pewno uwagę zainteresowanych platformą Source, odwróci szereg imprez lanowych jak eliminacje do ESWC oraz WCG czy też finał PGA w Poznaniu i Heyah Logitech Cybersport zaplanowana pod koniec 2007 roku. Zwolennicy wersji 1.6 pod żadnym pozorem nie mogą lekceważyć sobie prężnie rozwijającego się Counter-Strike Source. Jak na razie "zainfekował" on Stany Zjednoczone, gdzie organizacje e-sportowe zmuszone są uciekać na platformę, która wzbudza coraz większe zainteresowanie. Może jeszcze nie w tym roku, ale być może z początkiem następnego, organizatorzy WCG czy też CPL zaczną zastanawiać się, czy może nie ogłosić CS:S oficjalną grą turnieju. Czas pokaże!
Powyższy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl
#0 | Lucas
2007-02-04 23:03:07
#0 | cOw.
2007-02-04 23:09:45
#0 | cwirek
2007-02-04 23:13:10
niezle czary ;-) potrafimy podrozowac w czasie ;-)
#0 | zZz
2007-02-04 23:43:42
Z czasem sie to pewnie zmieni gdy wiekszosc swiatowych turniejow bedzie CS:S only.
#0 | solar
2007-02-04 23:46:43
po prostu Headshot.pl
#0 | matisyaho
2007-02-04 23:49:37
#0 | rml
2007-02-05 00:18:29
#0 | postal1
2007-02-05 00:38:11
przy okazji ustalmy zasady turniejowe innych gier:
1) gracze pesa i fify losują teamy przed meczem - tak żeby jeden mógł trafić na brazylie a drugi na polske - po co mają mieć równe szanse
2) w w3 drzewa niech zaczną chodzić żeby przypadkiem gracz nie miał pewności że jego jednostka od zbierania drewna na pewno robi to co powinna
3) w sc:bw trzeba będzie mapy poprzerabiac i podorzucać troche cukierowych akcentów w stylu 19sto wiecznych latarni na każdym skrzyżowaniu ścieżek, no bo jak takie mapki w takiej grze mogą być tak surowe i bez wyrazu ?? Oo
4) w qw,q2,q3,q4 ustalmy że losowy skrypt będzie raz na jakiś czas zaliczał 100dmg niezależnie od trafienia przeciwnika w nogi czy korpus i niezależnie od broni - tak żeby nawet noskill czasem mógł zabić kogoś ogranego
plastik powah !!!
#0 | j0k3r
2007-02-05 00:38:49
#0 | zgL
2007-02-05 07:19:08
#0 | exootic
2007-02-05 08:44:42
W source bronie maja inny rozrzut, nie koniecznie ten sam wiec opanowanie broni do perfejcki zajmuje troche czasu.
W source jest inna fizyka, mapy, modele.
Source jest bardziej zrecznosciowy.
Graczom wersji 1.6 moze zabraknac przedewszystkim strzelania przez sciany (skrzynie i drzwi da sie przestrzelic ale scian juz nie), rozrzutu broni z 1.6, spowalniania movementu po trafieniu (owszem gdy ktos nas trafi poruszamy sie wolniej ale nie az tak jak w 1.6) no i w source gra sie troszeczke inaczej pod wzgledem taktycznym.
Jednak inny nie znaczy gorszy ;) osobiscie wole gameplay source (bo w pewnych kwestjach jest realniejszy od starsazych braci) od 1.6 jednak w tej pierwszej brakuje mi klimatu zwyklego csa : )))
#0 | solar
2007-02-05 12:34:52
[+]
#0 | LUq
2007-02-05 14:02:35
przejscie z 1.6 na css to kwestia miesiaca profesjonalnego treningu
#0 | eQq!aW
2007-02-05 14:11:09
#0 | eQq!aW
2007-02-05 14:14:37
#0 | OFF @ Grumx
2007-02-05 14:30:14
#0 | d00mer
2007-02-05 14:49:06
#0 | eQq!aW
2007-02-05 15:09:46
#0 | Deo.
2007-02-05 15:41:03
CS:S>Cs 1.6 minimalnie :P
#0 | Fr4gu~
2007-02-05 15:49:33
#0 | exootic
2007-02-05 15:56:00
#0 | exootic
2007-02-05 16:00:19
#0 | graLa
2007-02-05 17:21:09
#0 | SoftcorE
2007-02-05 17:48:36
Sors jest coraz bardziej grywalny. W sumie gram juz w to od roku i bardzo mi sie podoba jak narazie ;] Duzo ludzi sadzi, ze jest latwiejszy ... zagrajcie sobie z kims lepszym, a nie ffa. Chociaz musze przyznac racje, ze recoil, a wlasciwie prawie jego brak [ ; D ] , troche ulatwia sprawe. Mam nadzieje, ze wieksze turnieje, takie jak Heyah, PGA, czy ESWC juz w tym roku otworza takze turnieje cs:source, bo chetni zawsze sie znajda. Przykladem jest majace odbyc sie niebawem GameParty.Pozdro.
cu @ lan
#0 | diGi
2007-02-05 18:08:26
Peace.
#0 | Exil
2007-02-05 19:43:21
#0 | gobo
2007-02-05 22:04:32
- przede wszsytkim ludki sie za wolno poruszaja ;)
- te mapy sa przeladowane smieciami doslownie i w przenosni
- jednak te hedy przez sciany maja swoj urok :D
a poza tym tak jak Luq napisal wystarczy pograc konkretnie miesiac i gra staje sie duzo przyjemniejsza.
a na chwile obecna 1.6 > css
a co do np turnieju w katowicach to nie wiem jakie tam kompy beda mieli ale jezeli takie jak w turnieju 1.6 a na to wyglada to nie wroze dobrej zabawy na grafice ati x300 ;) to w 1.6 bedzie problem ze stalymi fpsami :D
#0 | j0k3r
2007-02-05 22:57:51
Wszystkie komentarze pod tym artem w sumie odzwierciedlaja to, co chcialbym tu napisac aczkolwiek nie rozstrzygaja (podobnie jak sam art) tej sprawy...
kwestia gustu, lub kwestia pieniedzy (mysle, ze to drugie w wiekszosci wygra).
btw. #13 - Mysle, ze jednak troszke wiecej (aby grac na tym samym poziomie, co na poprzedniej platformie). W sumie najwiecej zalezy od umiejetnosci i doswiadczenia gracza.. jak wyzej.
#0 | exootic
2007-02-06 07:24:59
#0 | lullu
2007-02-06 16:57:41
amerykanskie druzyny nie przechodza, dlatego ze jest lepsze , ale że widza w tym pieniadze.
Sponsorzy widza wiekszy sens w css bo jest lepsza grafika , ale nie widza fizyki grania.
Fakt faktem ze przejde na css ,a raczej na promod kiedy zostanie w 100 dopracowany .
#0 | karfussen
2007-02-08 12:03:46
#0 | Qub!c
2007-02-08 13:03:52
#0 | Qub!c
2007-02-08 13:11:29
dMSS ale jestes pr0... jak czytam twoj tekst to az czuje tego hetszota na glowie...
#0 | Loghart
2007-02-08 19:02:43
#0 | habudek
2007-02-19 22:56:51
btw. zauwazylem, ze myslenie czlowieka bardzo szybko sie zmienia i rzeczy, ktorych nie pojmujemy wczesniej wydaja sie oczywiste pozniej, dlatego nie daje 100% na to, ze nie zaczne w source\'a grac.
#0 | alx
2007-03-06 21:29:36
#0 | CooRe
2007-04-19 21:55:50