Tak więc co wybrać: 1.6 czy Source?

Dostosuj

Tak więc co wybrać: 1.6 czy Source?

Minął już ponad miesiąc od kiedy zaczęliśmy żyć w nowym - 2007 roku. Wielu inwestorów oraz organizatorów otworzyło przed nami nowe perspektywy oraz możliwości, ogłaszając wiele ciekawych imprez oraz turniejów, na jakie będziemy mogli liczyć w tym roku. Zarówno Electronic Sports World Cup jak i World Cyber Games dało nam do zrozumienia, że nadal główną grą, jaka przynosi najwięcej emocji oraz zainteresowania, jest stary dobry Counter-Strike. Jednak czy aby na pewno w 2007 roku będziemy mieli do czynienia tylko i wyłącznie z wersją 1.6, jaka do tej pory grywana była na tego typu imprezach lanowych?

Początek w Ameryce

Przypomnijmy sobie sytuację, jaka wydarzyła się w poprzednim miesiącu (styczniu) na amerykańskiej scenie Counter-Strike. Aż sześć największych organizacji e-sportowych: compLexity, United 5, Team EG, rSports, Jax Money Crew, Team 3D, postanowiło opuścić platformę 1.6 i skupić się na rozgrywkach Counter-Strike Source. Co za tym idzie? Rezygnacja z występu podczas piątego sezonu CyberEvolution Professional League (CEVO) i zapisanie się na listę CEVO CS: Source Season III. Pomyślcie, jak wkurzeni muszą być teraz działacze takich organizacji jak EF Gaming czy też Verge, które do tej pory wiodły prym na amerykańskiej scenie Source.

hide_dot.gifNagrody CEVO

Counter-Strike Source
  • Professional: $10,000
  • Main: $2,500
  • Amateur: $1,500

Counter-Strike 1.6
  • Professional: $10,000
  • Semi Professional: $7,500
  • Main: $5,000
  • Intermediate: $2,500
  • Amateur: $2,000


Coraz większe grono amerykańskich inwestorów stawia na platformę CS:S, wycofując się ze wspierania platformy 1.6. Również organizatorzy CEVO zmienili swoje założenia co do ilości uczestników trzeciej edycji ligi. W turnieju miało wystąpić tylko 12 drużyn, zaś dziś już wiemy, że w rozgrywkach będzie mogło wziąć udział osiemnaście zespołów. Tak więc, czy jest sens żeby jeszcze w tym roku przyglądać się rozgrywkom Counter-Strike 1.6 podczas trwania takich imprez jak WCG czy ESWC? Nad tym przede wszystkim powinni się zastanowić organizatorzy Cyberathlete Professional League, którzy już zakomunikowali, że ich oficjalną grą na tegoroczne finały będzie platforma 1.6.

Tegoroczne turnieje CS:S w USA
- 2007 Winter DC Lan
- CEVO Professional
- Championship Gaming Invitational 07
- CAL Invite CS: Source SVI



Rozgrywki lanowe DC-LAN Winter


Stosunek europejczyków do Source

No dobrze, mówimy cały czas o tym co dzieje się w Stanach Zjednoczonych, a zapominamy o mocno trzymającej się wersji 1.6 - Europie. Niestety nie mogę wyprzedzić czasu i poznać już teraz wiadomości na temat tego, co stanie się pod koniec roku. Jednak musimy zadać sobie pytanie, czy takie organizacje jak zwycięzcy ostatnich finałów CPL - fnatic czy też nasi rodacy i Mistrzowie Świata 2006 - Pentagram G-shock, postawią na Counter-Strike Source i odłożą starszą wersję do lamusa?

Najwyraźniej Europę zaczyna "zalewać" amerykańska moda na wersję Source, ponieważ już pierwsze, a dosyć znaczące na starym kontynencie drużyny zaczęły formować w swoich szeregach dywizje CS:S. Chcecie przykładów? O ile dobrze pamiętam, jako pierwsi w nową platformę zainwestowali menadżerowie brytyjskiej organizacji 4Kings. Do swojej drużyny dodali ekipę CSA, która posiada dość mocną reputację poprzez zajęcie czwartego miejsca podczas trwania CB CS:Source Eurocup XII i wywalczenie srebrnego medalu w Counter Strike Open Cup.

Za Brytyjczykami poszli Francuzi z organizacji against All authority, którzy zwerbowali dobrze znane inSain. Francuska drużyna Source posiada najlepszych zawodników na krajowej scenie i jako jedyni z Francji zostali zaproszeni do tegorocznych rozgrywek Eurocup XIV. Menadżerowie aAa podchodzą jeszcze jednak do platformy Source z małym dystansem, gdyż zażyczyli sobie aby inSain zagrało w ich barwach podczas zbliżającego się turnieju lanowego shgOpen 2007, który odbędzie się już za parę dni w Kopenhadze.

Temat rozmowy o tym, która wersja Counter-Strike wydaje się być lepsza, poszerza się w momencie wydania nowego modu na platformę Source - Promod. Standardowe mapy z wersji 1.6 ładnie odnowione, lekko zmieniona stylistyka oraz fizyka gry i już budujemy nowy trend w społeczeństwie graczy. Jednak rozmowy na temat Promodu porzućmy, gdyż jest to jeszcze bardziej odległa sprawa i nie wiadomo czy mod kiedykolwiek wzbudzi sobie uznanie w gronie profesjonalnych zawodników.

CS:S też organizuje lany

Gdzie i czy w ogóle grywa ktoś w Counter-Strike Source na turniejach lanowych? Otóż ku mojemu zdziwieniu powstaje wiele ciekawych widowisk oraz imprez, na których główną rolę odgrywa właśnie platforma Source. Dla przykładu podam DC-LAN, którego druga edycja odbyła się w połowie stycznia 2007 roku. To jakże wielkie wydarzenie przyciągnęło do siebie ponad 300 graczy i aż czterdzieści drużyn CS:S. Mieli jednak o co walczyć, gdyż pula nagród pieniężnych przekroczyła 13 000 dolarów. Nie zabrakło także ciekawych nagród rzeczowych jakie sponsorowały takie firmy jak SteelSeries, Crucial Memory, Plantronics, ZBoard, Bawls, Thermaltake, NVidia czy też AlienWare.


Słynne dwie wieże WSTI w Katowicach


Można by wymieniać jeszcze wiele tego typu turniejów lanowych jak na przykład zbliżający się web2zone Source Tournament w Nowym Jorku czy też GotGames 2006 Source Australian. Macie racje, nie są to imprezy wielkości WCG czy ESWC, jednak czy na platformie Counter-Strike 1.6 też nie zaczynaliśmy od takich turniejów? W Polsce CS:S również ma spore grono swoich miłośników. Powstało mnóstwo dobrych zespołów jak Team-Delta, które reprezentowało nasz kraj na EuroNET CSS w Londynie oraz zostało zaproszone do rozgrywek ClanBase EuroCup. Możemy przyglądać się prężnie rozwijającemu się ladderowi ESL CS:S 5on5 oraz serii turniejów One Night Cup.

No tak, na koniec pozostawiłem sobie to najważniejsze. Pierwszy dość duży turniej lanowy, otwierający szereg imprez w tym roku odbędzie się już 8-9 lutego w Wyższej Szkole Technologii Informatycznych w Katowicach. Game Party 2007, bo taką nazwę nosi widowisko, będzie rozgrywana na dwóch platformach Counter-Strike. Wprawdzie założeniem początkowym było stworzenie rozgrywek tylko i wyłącznie w CS:S, jednak dzięki inicjatywie radia HEADshot oraz portalowi Netgaming.pl, dołączony został także oddzielny turniej wersji 1.6. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu wszystkich organizatorów, udało im się skompletować dość pokaźną listę nagród ufundowanych przez sponsorów oraz partnerów wydarzenia.

hide_dot.gifNagrody w turnieju CS:S (Game Party)

1 Miejsce
  • Razer Mantis - podkładka x 5 (Multimedia Vision)
  • Galaxy 7600 GS Premium - karta graficzna x 5 (GALAXY Technology)
  • APlus Case X-Clio II - obudowa ATX x 5 (Zenfist.pl)
  • CENTAURUS I , II , III - wentylator x 5 (Realitynet)
  • Labtec Wireless Media Desktop - zestaw gamingowy x 5 (Sirius.pl)
  • Inspire T6100 - zestaw głośnikowy x 1 - najlepszy gracz teamu (Creative)

2 Miejsce
  • ICY BOX IB-351U - obudowa dysku twardego x 5 (Madtech)
  • Tacens Sagitta - obudowa ATX x 5 (MEGA Puls)
  • Revoltec Fight Mouse - myszka x 5 (Revoltec)
  • D-Link DPH-50U - Adapter D-Link Skype x 5 (D-Link)

3 Miejsce
  • Fight Board Advanced Steel Grid - klawiatura x 5 (Revoltec)
  • Fander 92 mm - wentylator x 5 (Zenfist.pl)
  • HS-600 Headset - słuchawki x 5 (Creative)


Po Game Party na pewno uwagę zainteresowanych platformą Source, odwróci szereg imprez lanowych jak eliminacje do ESWC oraz WCG czy też finał PGA w Poznaniu i Heyah Logitech Cybersport zaplanowana pod koniec 2007 roku. Zwolennicy wersji 1.6 pod żadnym pozorem nie mogą lekceważyć sobie prężnie rozwijającego się Counter-Strike Source. Jak na razie "zainfekował" on Stany Zjednoczone, gdzie organizacje e-sportowe zmuszone są uciekać na platformę, która wzbudza coraz większe zainteresowanie. Może jeszcze nie w tym roku, ale być może z początkiem następnego, organizatorzy WCG czy też CPL zaczną zastanawiać się, czy może nie ogłosić CS:S oficjalną grą turnieju. Czas pokaże!

Powyższy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl

KomentarzeKomentarze

  • Lucas

    #0 | Lucas

    2007-02-04 23:03:07

    Nice, dobry tekst :)
  • cow.sndstrm

    #0 | cOw.

    2007-02-04 23:09:45

    cs:s > cs1.6 od zawsze !
  • cwir3k`

    #0 | cwirek

    2007-02-04 23:13:10

    ja bym sie w sumie chyba trzymal 1.6 ;D chociaz nie wiem gdzie roznica.. CS:S po prostu nwosze, wiecej kasy mozna zbic :)

    niezle czary ;-) potrafimy podrozowac w czasie ;-)
  • exile

    #0 | zZz

    2007-02-04 23:43:42

    CS:S rozni sie od 1.6 fizyka, budowa niektorych map, no i wymaganiami;] Duza czesc osob nie chce grac w source\'a bo mapy sa zbyt cukierkowe i przeladowane duperalami (przewracane beczki, puszki, doniczki etc.)
    Z czasem sie to pewnie zmieni gdy wiekszosc swiatowych turniejow bedzie CS:S only.
  • cod`solar

    #0 | solar

    2007-02-04 23:46:43

    juz dawno nie jestesmy radiem :>
    po prostu Headshot.pl
  • Bezołowiowy

    #0 | matisyaho

    2007-02-04 23:49:37

    i dobrze. imo cs:s > cs1.6
  • rml

    #0 | rml

    2007-02-05 00:18:29

    wiadomo ze nowsze z czasem wyprze starsze (chyba ze to quake :P)
  • postal1

    #0 | postal1

    2007-02-05 00:38:11

    haha :) pewnie ze grajmy w css a nie jakies tam badziewne i niedopracowane 1.6 :)

    przy okazji ustalmy zasady turniejowe innych gier:
    1) gracze pesa i fify losują teamy przed meczem - tak żeby jeden mógł trafić na brazylie a drugi na polske - po co mają mieć równe szanse
    2) w w3 drzewa niech zaczną chodzić żeby przypadkiem gracz nie miał pewności że jego jednostka od zbierania drewna na pewno robi to co powinna
    3) w sc:bw trzeba będzie mapy poprzerabiac i podorzucać troche cukierowych akcentów w stylu 19sto wiecznych latarni na każdym skrzyżowaniu ścieżek, no bo jak takie mapki w takiej grze mogą być tak surowe i bez wyrazu ?? Oo
    4) w qw,q2,q3,q4 ustalmy że losowy skrypt będzie raz na jakiś czas zaliczał 100dmg niezależnie od trafienia przeciwnika w nogi czy korpus i niezależnie od broni - tak żeby nawet noskill czasem mógł zabić kogoś ogranego

    plastik powah !!!
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2007-02-05 00:38:49

    !!!!!!! :)
  • iXoN

    #0 | zgL

    2007-02-05 07:19:08

    jak wszystkie multiclany i progamerzy przejda do css to i ludzie przejda:D.Rozwazmy co by sie dzialo jakby Neo lub caly PGS przeszedl na platforme CSS??Pol polskich graczy rzucilo cs 1.6 ba moze nawet wiecej.
  • Kaczor

    #0 | exootic

    2007-02-05 08:44:42

    1.6 a source to w 80% inne gry.

    W source bronie maja inny rozrzut, nie koniecznie ten sam wiec opanowanie broni do perfejcki zajmuje troche czasu.

    W source jest inna fizyka, mapy, modele.

    Source jest bardziej zrecznosciowy.

    Graczom wersji 1.6 moze zabraknac przedewszystkim strzelania przez sciany (skrzynie i drzwi da sie przestrzelic ale scian juz nie), rozrzutu broni z 1.6, spowalniania movementu po trafieniu (owszem gdy ktos nas trafi poruszamy sie wolniej ale nie az tak jak w 1.6) no i w source gra sie troszeczke inaczej pod wzgledem taktycznym.

    Jednak inny nie znaczy gorszy ;) osobiscie wole gameplay source (bo w pewnych kwestjach jest realniejszy od starsazych braci) od 1.6 jednak w tej pierwszej brakuje mi klimatu zwyklego csa : )))
  • cod`solar

    #0 | solar

    2007-02-05 12:34:52

    prawie wszystko co mam do powiedzenia o css zawiera sie w tym poscie :>
    [+]
  • LUq

    #0 | LUq

    2007-02-05 14:02:35

    #11

    przejscie z 1.6 na css to kwestia miesiaca profesjonalnego treningu
  • demisen

    #0 | eQq!aW

    2007-02-05 14:11:09

    Wystarczy tydzień. Ostatnio wpadłem do kumpla i zagrałem za niego w CW. W tym CS:S sypie się hs`y kilogramami w skoku przez całą mape. Jedynie AWP jest lepsze niz w 1.6 `.` ale i tak AWP 1.5 > all :D
  • demisen

    #0 | eQq!aW

    2007-02-05 14:14:37

    No tak inaczej pod wzgledem taktycznym bo trzeba uwazac na beczki pod nogami `.`
  • Grmx

    #0 | OFF @ Grumx

    2007-02-05 14:30:14

    ogarnij sie.
  • d00mer

    #0 | d00mer

    2007-02-05 14:49:06

    Chciał zaimponować Mistrzowi Świata :)
  • demisen

    #0 | eQq!aW

    2007-02-05 15:09:46

    Tak 10 pudełek wazeliny poszło ! Co za kretyn ...
  • rox.

    #0 | Deo.

    2007-02-05 15:41:03

    AA ;) :P

    CS:S>Cs 1.6 minimalnie :P
  • Fr4gStar

    #0 | Fr4gu~

    2007-02-05 15:49:33

    Ja tam się będę trzymał 1.6 jak najdłużej się da. Dopiero gdy popularność CS:S mocno pobije 1.6 przesiądę się na tą nowszą platformę.
  • Kaczor

    #0 | exootic

    2007-02-05 15:56:00

    dMSS nie sadze :) chyba ze low grales ;a gracza ktory reprezentuje swoja gra jakis poziom na pewno nie ubijesz skaczac. W tym czasie dostalbys banie...
  • Kaczor

    #0 | exootic

    2007-02-05 16:00:19

    moim zdaniem bedzie tak jak w momencie kiedy wyszedl q4. Wielki bum na nowa platforme po czym czesc wroci na 1,6 a reszta zostanie na source ;]]]
  • Grala

    #0 | graLa

    2007-02-05 17:21:09

    hehe
  • SoftcorE

    #0 | SoftcorE

    2007-02-05 17:48:36


    Sors jest coraz bardziej grywalny. W sumie gram juz w to od roku i bardzo mi sie podoba jak narazie ;] Duzo ludzi sadzi, ze jest latwiejszy ... zagrajcie sobie z kims lepszym, a nie ffa. Chociaz musze przyznac racje, ze recoil, a wlasciwie prawie jego brak [ ; D ] , troche ulatwia sprawe. Mam nadzieje, ze wieksze turnieje, takie jak Heyah, PGA, czy ESWC juz w tym roku otworza takze turnieje cs:source, bo chetni zawsze sie znajda. Przykladem jest majace odbyc sie niebawem GameParty.Pozdro.

    cu @ lan
  • diGi

    #0 | diGi

    2007-02-05 18:08:26

    Ja tak samo jak Pan #20.

    Peace.
  • exilek

    #0 | Exil

    2007-02-05 19:43:21

    przeczytałem ten artykuł i ciągle nie wiem czy cs:s czy cs 1.6 kupić
  • gobo

    #0 | gobo

    2007-02-05 22:04:32

    mnie w css trzy rzeczy draznia
    - przede wszsytkim ludki sie za wolno poruszaja ;)
    - te mapy sa przeladowane smieciami doslownie i w przenosni
    - jednak te hedy przez sciany maja swoj urok :D

    a poza tym tak jak Luq napisal wystarczy pograc konkretnie miesiac i gra staje sie duzo przyjemniejsza.


    a na chwile obecna 1.6 > css

    a co do np turnieju w katowicach to nie wiem jakie tam kompy beda mieli ale jezeli takie jak w turnieju 1.6 a na to wyglada to nie wroze dobrej zabawy na grafice ati x300 ;) to w 1.6 bedzie problem ze stalymi fpsami :D
  • j0k3r!rA

    #0 | j0k3r

    2007-02-05 22:57:51

    Tak na prawde ciezko stwierdzic. \"Probowalem\" i tego i tego... to sa dwie rozne a jednoczesnie takie same gry. To tak, jakby pisac o Q2 i Q3. Jasne - dla utalentowanego gracza, ktory gral w rozne FPP i ma o tym jakies pojecie, to nie problem zaczac grac w kolejna (nie napisze nowsza) wersje gry.

    Wszystkie komentarze pod tym artem w sumie odzwierciedlaja to, co chcialbym tu napisac aczkolwiek nie rozstrzygaja (podobnie jak sam art) tej sprawy...

    kwestia gustu, lub kwestia pieniedzy (mysle, ze to drugie w wiekszosci wygra).

    btw. #13 - Mysle, ze jednak troszke wiecej (aby grac na tym samym poziomie, co na poprzedniej platformie). W sumie najwiecej zalezy od umiejetnosci i doswiadczenia gracza.. jak wyzej.
  • Kaczor

    #0 | exootic

    2007-02-06 07:24:59

    dokladnie
  • VooDoo

    #0 | lullu

    2007-02-06 16:57:41

    css > cs 1.6 smieszy mnie to.

    amerykanskie druzyny nie przechodza, dlatego ze jest lepsze , ale że widza w tym pieniadze.
    Sponsorzy widza wiekszy sens w css bo jest lepsza grafika , ale nie widza fizyki grania.
    Fakt faktem ze przejde na css ,a raczej na promod kiedy zostanie w 100 dopracowany .


  • KarFuR

    #0 | karfussen

    2007-02-08 12:03:46

    Mam nadzieję, że nigdy cs:source nie przebije popularnością 1.6. Nie bawi mnie gra w cukierki przy 20 fps.
  • Qub!c

    #0 | Qub!c

    2007-02-08 13:03:52

    A co powiecie na zblizajacy sie cspro ??
  • Qub!c

    #0 | Qub!c

    2007-02-08 13:11:29

    Polemizowalbym tu - wiem ze zanudze i znowu walne przyklad ode mnie czyli CoD. Przejscie z 1 na 2 faktycznie tak jak mowisz kwestia miesiaca. Ale zmiana sceny gruntowna.

    dMSS ale jestes pr0... jak czytam twoj tekst to az czuje tego hetszota na glowie...
  • Loghart

    #0 | Loghart

    2007-02-08 19:02:43

    Już niedługo wogule zapomnią o CS 1.6 , i wszyscy przerzucą się na Source. Trzeba jakoś ratować 1.6
  • habudek

    #0 | habudek

    2007-02-19 22:56:51

    Napiszcie do mnie za 2 lata na gg jak source juz wyprze 1.6 to bardzo chetnie z wami zagram w \'starszego\' cs\'a, na source\'a przerzuce sie najpozniej jak sie da albo w ogole.
    btw. zauwazylem, ze myslenie czlowieka bardzo szybko sie zmienia i rzeczy, ktorych nie pojmujemy wczesniej wydaja sie oczywiste pozniej, dlatego nie daje 100% na to, ze nie zaczne w source\'a grac.
  • alx

    #0 | alx

    2007-03-06 21:29:36

    Nie zgodze sie z tymi co mowia ze source jest latwiejsze niz 1.6 . Ja zaczalem granie w cs\'a od sourca i dopiero z ciekawosci co to za ogromne roznice widza pro gracze zagralem w 1.6 i wiecie co gralo mi sie o wiele latwiej niz w sourca , a co do fizyki to raczej source ma lepsza (havoc) .
  • CooRe

    #0 | CooRe

    2007-04-19 21:55:50

    Dobry tekst :) Przyjemnie sie czytało , ja tam lubie obie gry cs , css . Przyjemnie sie gra w css bo modele sa realistyczne i ogólnie ładniej wyglada ;]
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

4770 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie