Strategia
W tym dziale, znani i lubiani na scenie zawodnicy z czołowych zespołów opisują taktyki na podstawowych mapach turniejowych. Poruszają oni głównie najważniejsze kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę podczas gry. Być może ich opisy przydadzą się osobom tworzącym własne taktyki. Z biegiem czasu opisanych strategii będzie przybywać i będą to również teksty graczy z formacji spoza naszego kraju.- Backlot:
Backlot to mapa na tyle zagęszczona zabudowaniami, że snajper nie jest potrzebny ani po stronie napastników, ani obrońców. Zaczynając od ataku, warto wspomnieć o ostrożności - nie dać się zabić od wybuchających samochodów (wcześniej obrzucanych nadami przeciwnika). Warto zająć budynek środkowy, ponieważ jest to kluczowa pozycja w ataku. Atakując A warto mieć ze sobą granaty błyskowe i korzystając z nich, zająć górną część budynku A. Niebezpieczną pozycją, z której możemy polec, jest środek przy kontenerze. Trzeba opanować to miejsce, lub zakryć wejście rzucając smoke'a. Atak na B jest o wiele trudniejszy. Tu musimy pamiętać, aby opanować blaszaka i nie dać się zajść od tyłu. Warto pamiętać, że atak na B udaje się najczęściej z zaskoczenia (większość klanów gra tylko z jednym zawodnikiem broniącym tej bomby). Zdobycie 5 rund w ataku można uznać za doskonały wynik wyjściowy do wygrania całej mapy!
Obrona Backlot jest naprawdę prosta. Trzeba trzymać pewną wyznaczoną linię. Rzucać granaty zaporowe na elke i samochody stojące obok. Jeden z zawodników powinien rzucić granat na ścieżkę prowadząca z respa na bs. B. Bardzo ważnym elementem obrony jest opanowanie środka. Często warto skracać od strony B. Ogólnie rzecz biorąc Backlot jest mapą jednostronną, jeżeli wygramy wysoko obronę, to sukces jest pewny. Reasumując, zarówno Crash, jak i Backlot wymagają znajomości granatów zaporowych i wiedzy, który budynek trzeba zająć.
- Crash:
Mapa Crash jest jedną z mniejszych w CoD4. Atak jest stroną trudniejszą, w systemie mr12 zdobycie 5 rund atakując jest dobrym rezultatem. Obrona jest łatwiejsza, wystarczy się dobrze ustawić. Nie zapominajmy, że pomimo, iż mapa jest mała, snajper jest potrzebny. Jeżeli mamy celną lunetę w zespole to mapa jest praktycznie wygrana. Zaczynając od ataku proponuję wziąć 3x AK74u, AK47 oraz lunetę. Atak opiera się głównie na rushu oraz granatach zaporowych (są chyba podstawą na tej mapie). Nie wolno dopuścić, aby przeciwnik skrócił nas od środka mapy. Bardzo pomocny jest tutaj dym rzucany na środek. Ważną rzeczą jest rzucenie granatów zaporowych przed bs. A tak, aby być przed przeciwnikami w budynku. Wtedy bardzo prosto zdobyć rundę - wystarczy podłożyć ładunek i wytrzymać minutę. Atak na bs. B jest troszkę trudniejszy. Zaczynając od snajpera, który nie przepuści nas przez długą, aż po wybuchający samochód, na który trzeba uważać. Bardzo ważny jest tutaj sklepik (przy respie broniących). Trzeba go zdobyć, aby mięć szansę zaplantować. Tak jak pisałem wyżej, atak jest trudniejszy, więc liczy się kreatywność i skill graczy.
Obrona jest dość prosta. Nie wolno dopuścić do zajęcia środkowych filarów, ponieważ wtedy przeciwnik ma wiele możliwość by nas zaatakować. Jeżeli na długiej mamy dobrego snajpera to po pewnym czasie opanuję całą bombę B tak, że można w 4 graczy skupić się na A i środku. Oczywiście podstawą tu są granaty zaporowe na crasha i zaraz przed A. Po obrzuceniu przeciwnika błyskami i nadami można bez większego trudu wbiec na bombę. Nie wolno dopuścić do sytuacji, aby przeciwnik atakował nas skacząc na nasze plecy z helikoptera. Jest to najczęstszy błąd osób broniących A. Ogólnie rzecz biorąc mapa Crash jest jedną z łatwiejszych map do opanowania i na pewno początkujący gracze będą mogli zdobyć na niej wiele cennych rund.
- Vacant:
Vacant jest jedną z najbardziej grywanych map Call of Duty 4. Do dyspozycji mamy dwie strony S.A.S (obrona) oraz Specnaz (atak). Teoretycznie łatwiejszy jest Specnaz, jednak wiele zależy od stylu gry przeciwnika. Zacznijmy więc od opisu ataku na Vacant. Na samym początku mogę powiedzieć, że dla początkujących klanów warto jest wybrać 2x AK47, 2x AK74u oraz snajpera. Przy rozpoczęciu rundy snajper biegnie na lewą stronę od respa i patrzy ile osób przebiega na hangar przy plancie A. W tym czasie duże i małe AK przesuwają się pod sam hangar, po czym rzucają granaty w określone miejsca w tym budynku. Równolegle drugie AK74u biegnie w stronę łazienek, aby zająć to miejsce. Natomiast duże AK przesuwa się powoli korytarzem na B, pilnując przy tym, aby nikt nie zaszedł od tyłu naszych kompanów. W określonym momencie osoby z pod hangaru mogą ofleszować planta, a następnie wbiec do hangaru, po czym może nastąpić zaplantowanie bomby, oczywiście pod osłoną ogniową naszych kolegów z zespołu.
Obrona na Vacant jest bardzo podobna u większości zespołów. Najlepiej w obronie grać bez snajpera, gdyż na niewiele się on przydaje. Trzech kompanów biegnie na hangar, aby zająć pozycje blisko planta A. Jeden z małym AK biegnie na łazienki, aby tam pilnować wejścia do magazynu swoim kolegom. Ostatni z graczy pilnuje samego planta B lub pomaga koledze w łazienkach. To tyle, jeśli chodzi o taktykę. Należy pamiętać też, aby przygotować sobie dużo dobrych granatów, gdyż to z pewnością ułatwi nam zdobywanie rund na tej mapie.
Przy tworzeniu strategii uczestniczyli:
- Łukasz "ryanek" Trybuś z Bez Strachu
- Marcin "M4rko" Marczuk z tempus moriendi
#1 | Manian
2010-02-20 20:13:28