Skuteczne celowanie

Dostosuj

Skuteczne celowanie

Czułość myszy
Większość graczy twierdzi, że sensitivity powinno być tak dobrane, by jak najłatwiej móc się poruszać i szybko celować. Jest to prawdą, lecz dobrze sprawdza się w Quake'u 3, ale w żaden sposób nie jest dobrym rozwiązaniem w Counter-Strike'u. Quake jest dynamiczną grą, w przeciwieństwie do CSa który nigdy taki nie był, a już na pewno od wersji 1.5. W Q3 mamy także bronie wymagające celowania z wyprzedzeniem. Jeśli chcesz z większej odległości trafić przeciwnika, musisz wystrzelić rakietę kilka metrów przed nim, biorąc oczywiście poprawkę na odległość, oraz szybkość poruszania się wroga. Wysoka czułość jest bardzo przydatna gdyż czas jest tu ważną rzeczą, a duże sensivity pozwoli go Tobie zaoszczędzić.

W Counter-Strike'u dysponujemy natomiast bronią która wymaga wycelowania we wroga. Co prawda mamy tu współczynnik rozrzutu przy wystrzale ale naboje trafiają zazwyczaj tam gdzie znajduje się celownik. Można temu zaradzić w prosty sposób. Podczas strzelania wystarczy skierować celownik w dół i trzymać głowę przeciwnika na muszce, by naboje trafiały właśnie go w to miejsce, nawet gdy celownik wskazuje co innego.

Dpi
Najlepszym sposobem na skuteczne celowanie jest małe sensitivity. Na początku większość graczy zaczyna z wysoką czułością, która pozwala na łatwe i szybkie poruszanie się i obroty. sensitivity na poziomie 7 zapewnia wysoką skuteczność w bliskim starciu, lecz na dłuższe dystanse jest strasznie trudno wycelować w głowę przeciwnika. Średnia wartość dpi w myszkach wynosi 400. Gdy używasz co raz większej czułości, tym bardziej stajesz się ograniczony przez dpi. Spróbuj ustawić sensitivity na 20, i zobacz jak trudno będzie ci wycelować precyzyjnie.

Dzieje się to z powodu limitu dpi narzucanego przez myszkę. Gdy twoja myszka posiada wartość 400 dpi, potrafi przemieścić się 400 razy na każdy cal powierzchni. Jak łatwo policzyć kiedy pokonasz 1 cal na swojej podkładce, mysz pokonuje 400 kratek. Mysz optyczna działa zgoła inaczej. Porównuje dwa obrazy (np. podkładki) oddzielnie. Gdy poruszysz myszką sensor oblicza z jaką prędkością i w jakim kierunku poruszyłeś myszką. W ten sposób kursor wie gdzie ma się przemieścić.

USB i PS/2
Z początku wydać by się mogło iż USB, jako nowszy standard jest dużo szybsze niż odchodzący do lamusa PS/2. Jednak myszki podłączone do właśnie tego portu zapewniają tylko 125 odświeżeń na sekundę. Jeśli zaś podłączysz mysz do portu PS/2 będziesz w stanie sam określić liczbę odświeżeń. Maksymalną wartością jest tu 200 odświeżeń na sekundę. Z tego porównania łatwo wywnioskować, iż PS/2 jest dużo bardziej przydatne do gry niż USB. Tak jest również w rzeczywistości, lecz zmieni się to gdy do produkcji trafią myszki oparte na technologii USB 2.0 pozwalającej myszce osiągnąć aż 300 odświeżeń.

180 stopniowe obroty
Grając z niską czułością jesteśmy narażeni na zbyt wolne obracanie się wokół własnej osi. Prawda, ale CounterStrike nie wymaga 720 stopniowych obrotów, gdyż przy wysokiej czułości jesteśmy nie zdatni do precyzyjnego celowania. Kolejnym błędem przy używaniu wysokiej czułości jest używanie tylko nadgarstka do celowania. Nie potrzeba żadnych zbędnych ruchów by wykonać pełny obrót, ale znów nie jesteśmy w stanie dokładnie wycelować. Grając natomiast z Sensitivity około 1.2 jesteśmy w stanie wykonać pół-obrót robiąc tylko jeden zamach myszką po podkładce. Nic nie stoi więc na przeszkodzie by wykonywać większe obroty, ale staje się to zbędne w walce na dystans. Dzięki temu nie tracimy możliwości zabicia przeciwnika strzelającego Tobie w plecy.

Podsumowanie
Reasumując gracze wykorzystujący dużą czułość używają tylko nadgarstka do celowania, oraz obracania. Z kolei gracze z niską czułością wykonują obroty za pomocą długich pociągnięć myszką po podkładce. Przykładowo robią szybki zamach w stronę przeciwnika, a potem z zabójczą precyzją śledzą jego ruchy, wyłącznie przy wykorzystaniu nadgarstka.

Zapewne wielu z Was nadal uważa, że wyższe sensitivity zapewnia szybsze i skuteczniejsze obroty pozwalające umieścić celownik w odpowiednim miejscu, zanim zjawi się tam przeciwnik. Jasne, ale zabiera to dużo więcej czasu niż przy wykorzystaniu niskiej czułości. Powód? Duża czułość jest szybsza, ale zabiera dużo więcej czasu by móc trzymać cały czas wroga na celowniku. Jeśli zmieni on natomiast kierunek ruchu, nasz celownik znowu trzeba będzie powoli naprowadzać na nasz cel. Zatem niskie sensivity, polecam każdemu graczowi który ma spore problemy z precyzyjnym celowanie. Zapewniam, że po tygodniu trenowania, będziecie w stanie zabijać wrogów efektownymi headshootami.

KomentarzeKomentarze

  • krzysiek1330

    #15 | krzysiek1330

    2010-09-04 11:13:18

    thx pomogło
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

3842 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie