Rozgrywki
Gra Quake 3 Arena daje nam możliwość wieloosobowej rywalizacji w kilku różnorodnych trybach rozgrywki. Jedne z nich zdobyły przez lata ogromną popularność na świecie, inne wybierane są rzadziej, a jeszcze inne nie są grane praktycznie wcale. Poniżej pokrótce scharakteryzujemy każdy z dostępnych standardowo w grze Quake 3 Arena trybów rywalizacji, prezentując najważniejsze ich cechy i przedstawiając podstawowe zasady.Duel (1v1):
Najbardziej spopularyzowany na świecie tryb rywalizacji. Pojedynki jeden na jeden od zawsze elektryzowały swoją widowiskowością i przyciągały setki obserwatorów podczas najważniejszych pojedynków. W starciu wygrywa ten zawodnik, który po 15-minutowej walce (rzadziej 10-minutowej) więcej razy zabije swojego rywala. W tym trybie oprócz umiejętności manualnych gracza, bardzo ważne jest kontrolowanie pewnych przedmiotów na mapie, głównie pancerzy, Mega Healtha oraz niektórych broni. Najlepsi zawodnicy w tym trybie pochodzą głównie ze Stanów Zjednoczonych, Szwecji i Rosji.
Team Death Match (TDM):
Klasyczny tryb drużynowy, grywany zazwyczaj w odmianie 4v4, bywają także turnieje 2v2. Naprzeciw siebie stają dwie drużyny, których celem jest zdobycie przed 20 minut jak największej liczby punktów (fragów). W przypadku tego rodzaju rozgrywki bardzo ważne są taktyki i strategie, pilnowanie najważniejszych sektorów na mapie oraz zbieranie pojawiających się co dwie minuty powerupów (Quad Damage, Battle Suit). Sukcesy w tym trybie na przełomie lat odnosili głównie Szwedzi, Francuzi i Brytyjczycy, w ostatnich do tego grona dołączyli także Polacy.
Capture The Flag (CTF):
Tryb drużynowy, który w przeciwieństwie do TDM nie polega na zdobywaniu fragów, ale na wykradaniu z bazy przeciwnika flagi i donoszeniu jej do swojej bazy. Pojedynki trwają 20 minut. Grywany zazwyczaj w odmianie 5v5 (czasem 4v4), w ostatnich latach jest najbardziej popularnym trybem ligowym na naszym kontynencie, bywały momenty, gdy w jednym czasie trwały cztery różne puchary CTF. Trudność tego typu rywalizacji polega na problemach w koordynowaniu ataku/obrony pomiędzy zawodnikami w drużynie. W zdobywaniu przewagi ważną rolę odgrywają powerupy (Quad Damage, Regeneration). Ciekawostką jest, że w tym trybie możliwe jest remisowe rozstrzygnięcie spotkania. Najlepszymi złodziejami flag są Szwedzi, Francuzi, a ostatnio także Belgowie.
Free For All (FFA):
Wielka rzeźnia, tak w skrócie można streścić tryb Free For All. Nie ma tutaj żadnych zasad, gra polega na zabijaniu wszystkiego co się rusza na około. Wygrywa ta osoba, która w ustalonym czasie (zwykle 20 minut) zdobędzie największą liczbę punktów. Turnieje FFA grane są bardzo sporadycznie, zazwyczaj tylko dla zabawy.
Clan Arena (CA):
Tryb gry dodany jako ostatni do gry Quake 3 Arena. Rywalizacja może toczyć się w trybie drużynowym (2v2, 3v3, 4v4), a także duelowym (1v1). Zawodnicy pojawiają się na mapie w pełni uzbrojeni i opancerzeni, w trybie drużynowym nie można zadać uszkodzeń swoim kolegom z zespołu. Zwycięża ten gracz/drużyna, która wyeliminuje pierwsza swojego rywala/rywali. Gra sie zazwyczaj do 7 lub 10 wygranych rund. Tryb ten nie zdobył zbyt dużej rzeszy fanów poza Polską i Niemcami.