Potężny zespół potężnej ligi

Dostosuj

Potężny zespół potężnej ligi

Większość fanów StarCrafta, kiedy patrzy na Koreę Południową, swoją uwagę skupia na indywidualnych ligach - MSL i OSL. Zapewne wynika to z kształtu naszej rodzimej sceny, gdzie największy nacisk kładzie się na osiągnięcia konkretnych graczy, zapamiętuje się imiona i nazwiska. Każdy ma swojego ulubionego gracza, za którego trzyma kciuki, cieszy się z jego wygranych i smuci z porażek. Przełożenie na scenę koreańską jest podobne. Fora internetowe na całym świecie pełne są od wzajemnych oskarżeń, fanatyzmu i wyzywania innych dyskutantów od "fanboy-ów", czyli ludzi ślepo miłujących swojego idola, który - zdaniem innych - jest zwykłym przeciętniakiem, czy wręcz słabeuszem.

W rzeczywistości jednak, najbardziej prestiżowe w samej Korei są te rozgrywki, które u nas traktowane są jako tło dla MSL i OSL. Mowa tutaj o ShiHan Bank ProLeague, w której udział biorą profesjonalne zespoły. W najprostszy sposób, rozgrywki te przyrównać można do znanych w europie lig piłkarskich. Chociaż ShinHan dla koreańskich fanów jest tym, czym Liga Mistrzów dla fanów piłki nożnej. Niedawno zakończył się kolejny sezon tej "gamingowej Ligi Mistrzów". Z trofeum cieszy się zespół Samsung KHAN, który w finale dosłownie rozłożył na łopatki OGN SparkyZ.

ShinHan Bank ProLeague, opisywane ogólnie skrótem PL, jest wspólnym tworem czterech najważniejszych podmiotów na koreańskim rynku e-sportowym. Mowa tutaj oczywiście w pierwszym rzędzie o Koreańskiej Federacji e-Sportowej. KeSPA przyznaje licencje, które ogólnie mówią o tym, jacy zawodnicy, drużyny i turnieje, mają prawo nosić dumne miano "profesjonalnych". Bez licencji otrzymanej od Federacji nic w Korei nie rozwinie się w stu procentach. Drugim podmiotem jest IEG, czyli International Esport Group - właściciel eSTRO. To właśnie IEG jest posiada prawa transmisyjne całej ligi. Ze sprzedaży tychże praw IEG rok rocznie zyskuje bardzo pokaźne sumy. A komu te prawa odsprzedaje? Dwóm pozostałym organizacjom-firmom odpowiedzialnym za egzystencję PL. Mowa tutaj o stacjach telewizyjnych w Korei - MBC (właściciel zespołu MBCGame Hero oraz organizator ligi MSL) oraz OGN (właściciel drużyny OGN SparkyZ oraz organizator OSL). Te cztery filary ProLigi odpowiadają za cały format rozgrywek oraz nadają jej potrzebny prestiż. Niemniej, całość nie udała by się bez wkładu pieniężnego. Najlepsze drużyny PL grają przecież o poważne pieniądze. A te z kolei dostarcza główny sponsor ligi - aktualnie jest to bank ShinHan. Dzięki skromnym wydatkom - jak na budżet największego koreańskiego banku - każdy z milionów widzów oglądających rozgrywki StarCrafta codziennie widzi logo ShinHan Bank na swoich monitorach i telewizorach.

hide_dot.gifDwanaście drużyn posiadających licencję KeSPA
hide_dot.gifAir Force ACE
  • Boxer (Kapitan)
  • ChRh
  • Clon
  • Daezang
  • forU
  • HOT-Forever
  • mumyung
  • Oversky
  • Rage
  • Sunny

hide_dot.gifCJ Entus
  • AzAng
  • BByong
  • By.cOzY
  • By.Hydra
  • By.Movie
  • By.Probe
  • By.Style
  • Choya
  • DarkElf
  • Devil
  • EffOrt
  • Ever)Z(Maru
  • Fire
  • GGPlay
  • Iris (Kapitan)
  • jjonga
  • Kwanro
  • Memory
  • Much
  • M[fOu]
  • Nbs[gm]
  • NsP_JoJoBa
  • Orange[3.33]
  • Orion
  • sAviOr
  • sKyHigh
  • Wolf
  • XellOs

hide_dot.gifeSTRO
  • ArtOfZerg
  • by.funny
  • CCoMa
  • Cool[fOu]
  • Ever)T(Che
  • Goodfriend
  • hyvaa
  • IdrA
  • jaurim[fou]
  • kizoo_bong
  • Live[fOu]
  • maGma
  • Melon[3.33]
  • MinGu
  • NsP_Action
  • NsP_Fancy
  • Rage[fOu]
  • SangHo
  • Say[Join]
  • Sea.Really
  • soyeon[white]
  • Suny
  • Tester (Kapitan)
  • TossLife
  • UpMagiC
  • YoungA[KaL]

hide_dot.gifHanbit Stars
  • aSam
  • by.eagle
  • By.Heng
  • by.mingu
  • By.ReaL
  • Child
  • Crazy-Hydra
  • CryStal
  • DarLinG
  • dasi[s.g]
  • FanTastic_NamoO (Kapitan)
  • free
  • GanZi
  • GuemChi
  • JokeR[Gamei]
  • JungHoon
  • Junwi
  • k1j2h3[3.33]
  • kick[fou]
  • Kuni
  • Max
  • MVP[Name]
  • PianO
  • PokJu[S.G]
  • SaSin)bOy
  • Special[S.G]
  • Superman[Gamei]
  • U-238[GnH]
  • ZerO

hide_dot.gifKTF MagicNS
  • 815
  • aQua
  • By.Barracks
  • Center[Name]
  • EunyounG[fOu]
  • Ever)Z(Line
  • Flash
  • hanjo
  • Haran
  • HaZin[saM]
  • Hery
  • HoBBang
  • HoeJJa[S.G]
  • inyeon[3.33]
  • KizoO_Major
  • LuCifer
  • NsP_Destiny
  • Oops
  • Oversky[GsP]
  • rA
  • RaiD
  • Raynor
  • Reach (Kapitan)
  • SaiR
  • Sea.Shine
  • Stats
  • Tempest
  • TheName[fOu]
  • Violet
  • YellOw
  • ZergBOy

hide_dot.gifLecaf Oz
  • Anytime
  • BackHo
  • Bright
  • Dongrae
  • Doochi
  • Ever)Z(Killer
  • fOrGG
  • ggaemo
  • Hero[Shield]
  • HiyA
  • H_Falcon_W
  • inter.young
  • Jaedong
  • Lomo
  • N.aCe)Ever (Kapitan)
  • n.Die_aTtacK
  • PerfectMan
  • ShinHwA
  • ToSky
  • Wannabe[WHITE]
  • ZergbOy[fOu]
  • zergjoaa[gsp]

hide_dot.gifMBCGame Hero
  • 910
  • Ace[S.G]
  • Air
  • BajO
  • c[fou]
  • dOkSa[S.G]
  • ever)Z(drug
  • GGulGGul
  • han
  • HyuN
  • IrOn[KaL]
  • Jaehoon
  • JJando_V
  • JoyO
  • Junitoss
  • kkong
  • koala_V_
  • Light
  • Miz.Peace
  • NsP_Rang
  • Pusan
  • RuBy
  • Saint (Kapitan)
  • Sea
  • Sea.RumOr
  • Shark
  • Sz.1
  • Thezerg

hide_dot.gifOGN SparkyZ
  • besga[kal]
  • by.1st
  • by.man
  • Chalrenge
  • Clay[fOu]
  • ClouD (Kapitan)
  • Flower
  • go.go
  • HakSoo
  • herb
  • HoGiL
  • Hon_GoZip
  • Horang2
  • Inter.Point
  • Inter.Ruin
  • Justin
  • Leta
  • Luxury
  • n.Die_Hidden
  • nabang[3.33]
  • Qoo)JongMi
  • Shine
  • Spear
  • Tazza
  • TerAtO
  • type-b[s.g]
  • YellOw[ArnC]
  • Zeus

hide_dot.gifSamsung KHAN
  • ASuka-Jr
  • beast
  • Brave
  • Chavi[Name]
  • CuteBOy
  • Dream.t)M18M
  • Endless
  • Ethi
  • Favian[Name]
  • firebathero
  • Freedom
  • FrOzean
  • Fs.Rain
  • Hades
  • JangBi
  • JiHyun
  • Juni
  • Miracle
  • oDin
  • Okay[3.33]
  • Rarity
  • Robbie
  • roro[white]
  • SaeJoon
  • Stork
  • TT (Kapitan)
  • yoOn[s.g]
  • [NC]...Navy

hide_dot.gifSKTelecom T1
  • AnomiA
  • BeSt
  • Bisu
  • Bul_T
  • Canata
  • Ever)P(SalDaGa
  • fantasy
  • GoRush (Kapitan)
  • Hyuk
  • In_Dove
  • LaKe
  • Midas
  • Modern[fOu]
  • Mong
  • MuJuK
  • n.die_soo
  • Only[S.G]
  • punsoo
  • RainBOw
  • Rumble
  • s2
  • SEri
  • Shudder
  • Sia[GsP]
  • TosSLove

hide_dot.gifSTX SouL
  • Agape
  • BestGod
  • By.Cure
  • by.hero
  • Calm
  • Chief
  • Chise
  • Crank
  • Eavan
  • Eun[fOu]
  • Ever)P(Vical
  • Ever)Z(Herb
  • HuskaL
  • Hwasin (Kapitan)
  • island
  • July
  • Kal
  • KwanHyung
  • l[Es]l.MaRinE
  • Modesty[GsP]
  • n.aCe)1st
  • Newface
  • Notice
  • Qoo)MinGui
  • Sheis
  • Siz.Kai
  • SoO
  • Study
  • Terror
  • TheStC
  • TheWinD
  • ToSsGirL
  • Trap
  • YoonJoong

hide_dot.gifWeMade FOX
  • BaBy
  • Casy
  • Control
  • FireFist
  • GGoMa
  • HerO
  • Ho
  • HoOny
  • HyunJun
  • Kosiro
  • Mind
  • NaDa
  • Nal_keke
  • pepe
  • Pure
  • Rock
  • RorO
  • Sea.Hyun
  • Shine[kaL]
  • Stay (Kapitan)
  • Style[3.33]
  • tOmAtO
  • wOOng[3.33]


System rozgrywek ShinHan PL


khanwszeregu-s.jpg
Pierwszy skład KHAN melduje gotowość do pokonania kolejnego przeciwnika w ProLidze / fot. nevergg
Rozgrywki ShinHan Bank ProLeague zawsze odbywają się tym samym, dość ciekawym systemem. W ciągu sezonu, który dzieli się na dwie rundy i trwa cały rok, każdy zespół musi rozegrać cztery spotkania z każdym z przeciwników. Dwa spotkania emitowane są na antenie MBC, a dwa na OGN. W każdej rundzie zespoły spotykają się ze sobą dwukrotnie. System każdego pojedynku jest identyczny: najpierw oglądamy dwa mecze 1v1, a następnie mecz 2v2. Jeżeli do tego czasu wynik meczu będzie 2:1, rozgrywane jest kolejne spotkanie 1v1. W przypadku, gdyby rezultat tego pojedynku doprowadził do remisu 2:2, odbywa się decydujący mecz z udziałem tzw. "asów". Przed każdym meczem podane są mapy na konkretne spotkania oraz zawodnicy, których dany zespół wystawi na przeciwko zawodnika drużyny przeciwnej. Wyjątkiem jest piąty mecz pomiędzy asami - zespół decyduje o tym, kogo wystawi do ostatniego starcia dopiero wtedy, gdy do niego dojdzie. Jest to największe wyzwanie dla trenerów, gdyż muszą odpowiednio zareagować na to, kogo może wystawić przeciwnik, i spróbować z własnej strony wystawić jak najlepszego oponenta.

Pierwsza runda kończy się oczywiście fazą pucharową, w której oglądamy cztery najwyżej rozstawione w tabeli zespoły. Czwarty na mecie skład walczy o awans do półfinałów z trzecim. Zwycięzca tej potyczki bo7 (2x 1v1, 2v2, 2x 1v1, 2v2, i - ewentualnie - mecz asów) musi jeszcze uporać się na swojej drodze z przeciwnikiem w postaci wicelidera tabeli. Dopiero lepszy z tej pary może liczyć na zaszczyt spotkania się w finale rundy zasadniczej z najlepszym zespołem ligi. Podobnie wygląda finisz drugiej rundy. Znów cztery najlepsze zespoły grają o zwycięstwo. Ukoronowaniem obu rund i całego roku rozgrywek jest Wielki Finał - największe wydarzenie na koreańskiej scenie StarCrafta. Na przeciwko siebie stają wtedy dwie najsilniejsze drużyny danego roku - triumfatorzy pierwszej i drugiej rundy. Gdyby obie rundy wygrał ten sam zespół - Wielki Finał nie musiał by się odbywać. Do takiej sytuacji jednak jeszcze nigdy nie doszło.

Historia pamięta tylko Zwycięzców


khanradosc-s.jpg
Wygranie ProLigi to wielki prestiż i powód do dumy przez długie lata / fot. nevergg
Historia drużynowych rozgrywek w Korei nie jest tak bogata, jak historia turniejów indywidualnych. Pierwsze rozgrywki stworzone dla zespołów odbyły się w roku 2003. Liga nosiła miano KeMongSa Team League. Zwycięzcą została drużyna CJ Entus a drugi na mecie był SKTelecom T1. Obie nazwy zapisały się zresztą później bardzo mocno na kartach koreańskiej historii StarCrafta. W następnych latach zmieniali się główni sponsorzy oraz raz na jakiś czas pojawiała się jedna liga, przewidziana na szybkie rozgrywki z udziałem zaproszonych jedynie drużyn. W latach 2003 i 2004 zdecydowanie najpoważniejszymi markami na rynku gamingu były właśnie CJ Entus oraz SKTelecom T1. Entus jest do dzisiaj jednym z dwóch zespołów, którym udało się wygrać trzy ligi pod rząd (drugim składem jest MBCGame HERO). Niemniej, najsmutniejsze w historii CJ Entus jest to, że ostatnie swoje złoto gracze zdobyli w 2004. Od tamtego czasu nie mogliśmy podziwiać ich na najwyższym miejscu podium. Przeciwnie mają się losy SKTelecom T1 w tamtych czasach. Załamanie formy CJ miało miejsce w tym samym okresie, co wielki boom formy SKT. Drużyna Telecomu zaczęła niepodzielnie rządzić i dzielić całą koreańską ligą razem z nowym sponsorem - SKY. SKY przez dwa lata miało patent na najsilniejszą ligę na świecie, a Telecom nie miał problemów, aby cztery razy w ciągu tych dwóch lat zdobyć tytuł najlepszej drużyny na świecie. Zespołowi SKT ta sztuka udawała się zresztą aż osiem razy! Dwukrotnie skład cieszył się także srebrem.

hide_dot.gifZwycięzcy lig drużynowych
  • 11-08-2008: Shinhan Bank Proleague R1
    Samsung KHAN
    OnGameNet SPARKYZ

  • 16-02-2008: Shinhan Bank Proleague Final
    Lecaf Oz
    Samsung KHAN

  • 21-01-2008: Shinhan Bank Proleague R2
    Lecaf Oz
    CJ Entus

  • 10-01-2008: Minor League
    SK Telecom T1
    KTF MagicNs



  • 31-08-2007: MBC vs OGN Derby
    MBCGame HERO
    OnGameNet SPARKYZ

  • 18-08-2007: STX Masters
    STX SouL
    MBCGame HERO

  • 04-08-2007: Shinhan Bank Proleague R1
    Samsung KHAN
    Lecaf Oz

  • 11-03-2007: 2nd KeSPA Cup
    MBCGame HERO
    OnGameNet SPARKYZ

  • 21-01-2007: SKY2006 ProLeague Final
    MBCGame HERO
    SK Telecom T1

  • 07-01-2007: SKY2006 ProLeague R2
    MBCGame HERO
    CJ Entus

  • 03-10-2006: KTF BiGi KOREA eSports
    Samsung KHAN
    Hanbit Stars

  • 29-06-2006: SKY2006 ProLeague R1
    SK Telecom T1
    MBCGame HERO

  • 25-02-2006: SKY2005 ProLeague Final
    SK Telecom T1
    KTF MagicNs

  • 21-01-2006: SKY2005 ProLeague R2
    SK Telecom T1
    Samsung KHAN

  • 30-07-2005: SKY2005 ProLeague R1
    SK Telecom T1
    KTF MagicNs

  • 06-03-2005: MBCMovies Team League
    CJ Entus
    WeMade FOX

  • 26-02-2005: SKY2004 ProLeague Final
    Hanbit Stars
    WeMade FOX

  • 05-02-2005: SKY2004 ProLeague R3
    OnGameNet SPARKYZ
    KTF MagicNs

  • 03-11-2004: SKY2004 ProLeague R2
    WeMade FOX
    STX SouL

  • 28-08-2004: Tucsan Team League
    SK Telecom T1
    CJ Entus

  • 17-07-2004: SKY2004 ProLeague R1
    Hanbit Stars
    SK Telecom T1

  • 28-02-2004: LG IBM Team League
    SK Telecom T1
    KTF MagicNs

  • 21-02-2004: pmang OGN Proleague
    CJ Entus
    WeMade FOX

  • 11-10-2003: LifeZone Team League
    CJ Entus
    STX SouL

  • 30-08-2003: KTF EVERCup ProLeague
    SK Telecom T1
    Hanbit Stars

  • 22-06-2003: KeMongSa Team League
    CJ Entus
    STX SouL


Na razie, żaden zespół nie jest w stanie nawet przybliżyć się do osiągnięcia SKT. CJ Entus brakuje czterech tytułów mistrza, aby wyrównać rekord SKT, i raczej nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie zespół takich graczy jak Savior czy Much, wywalczył najwyższe miejsce w ProLidze. Pięciu trafień do rekordu brakuje natomiast MBCGame HERO i Samsung KHAN, i o ile tym pierwszym ostatnio wiatr wieje w oczu bez przerwy, to KHAN już teraz zdominowało scenę i ma wszystko, czego zespół potrzebuje, aby utrzymać się na tronie. Z kolei żadnej z tych rzeczy nie mają eSTRO i Air Force ACE. Dwie, systematycznie najgorsze, drużyny PL nigdy nie dostały się na podium żadnego z turniejów drużynowych. Osiągnięcia w tym sezonie potwierdzają tylko tezę o ich beznadziejnie słabej pozycji na scenie. I o ile ACE od około roku reformuje nieco swoje działanie i poszerza skład o ciekawe choć emerytowane nazwiska, o tyle w przypadku eSTRO mówić możemy o całkowitej stagnacji. I to na samym dnie tabeli.

Samsunga droga do chwały


KHAN, czempion pierwszej rundy tegorocznego ShinHan, na scenie znajduje się od dawna, jednak swoją obecność mocno akcentuje dopiero od dwóch lat. Teraz zespół jest na ustach niemal wszystkich. Profesjonalizm w prowadzeniu drużyna zawdzięcza głównie swojej uroczej pani trener - Kim Ka Eul. Jej droga do kariery i sławy jest podobna jak historia rozwoju jej zespołu. Kim najpierw została pierwszą kobietą, która uzyskała licencję progamera. Do dziś zresztą to właśnie ona w parze z inną pro-kobietą, TossGirl, stanowią "najbardziej pożądaną parę" w tym biznesie w całej Korei. Kiedy do młodej zawodniczki dotarło, że nie ma szans na dłuższą metę w rywalizacji z innymi zawodnikami, rzuciła się w wir nauki. Zdobywała kolejne szlify trenerskie aż w końcu zdała licencję trenera. Przez krótki epizod menadżera udało jej się dopiąć rzeczy wcześniej niebywałej - została pierwszą kobietą, która doprowadziła swój zespół do mistrzostwa.

khantrener-s.jpg
Kim Ka Eul w pokoju progamerów wieczorową porą / fot. nevergg
Jaki miała na to przepis? Przede wszystkim, patrząc na wywiady z zawodnikami Samsunga, oglądając ich sesje zdjęciowe, czy przyglądając się ich zachowaniu w trakcie emitowanych na żywo spotkań, widać, że zespół ten, jak żaden inny w lidze, stanowi kolektyw. Nie chodzi tylko o wspólną szaleńczą radość z wygranych, ale także o solidarne i gorące wsparcie dla tych kolegów, którzy punkty tracą zamiast zyskiwać. Zawodnicy bardzo dobrze dogadują się ze sobą, jak i kadrą trenerską, co widać w telewizji. Podczas spotkań, tam gdzie siedzi drużyna KHAN, zawsze jest najweselej. Patrząc na inne drużyny, widać, że bywa różnie. Savior czy Sea, pytani o swoich najlepszych przyjaciół w drużynie, albo o kontakt z trenerem, odpowiadają raczej lakonicznie, a brak przyjaciół uzasadniają skupieniem na treningu. Kim Ka Eul miała widocznie inny pomysł na swój zespół - chciała, aby zaczęły w nim funkcjonować sprawdzone "partnerskie" zasady. Zbudowała mały świat, w którym panuje dobry klimat, i każdy ma prawo porozmawiać ze swoim pracodawcą jak ze znajomym.

Pani trener ma jeszcze dwie rzeczy, które z pewnością pomogły jej uformować zespół w twardego i stabilnego kolosa. Przede wszystkim, są to zawodnicy. JangBi i firebathero to gracze, którzy w indywidualnych ligach odpadają o wiele szybciej, niż życzyli by sobie tego ich trenerzy. Niemniej, kiedy reprezentują swoją drużyną, nie ma na nich mocnych. W minionym sezonie zajęli czwarte i piąte miejsce pod względem skuteczności w PL. Gdyby ich bilans spotkań zsumować, to ten debel wygrał dla KHAN 24 mecze, przegrywając zaledwie 9! Oprócz nich, na scenie w biało-granatowych uniformach Samsunga możemy oglądać także takich graczy jak Stork, FrOzean czy oDin. Pani trener ma także potężną broń w postaci pary 2v2 - TT i JiHyun - którzy w minionych rozgrywkach zdobyli dla swojej drużyny aż jedenaście zwycięstw! Oczywiście, tak silny zespół nie mógł by powstać, gdyby nie dobry sponsor. A Samsung jest firmą, która bez wątpienia posiada fundusze, jakie starczyłyby do stworzenia drugiej e-sportowej Korei w dowolnie wybranym miejscu na świecie. Dodatkowo, renoma jaką ta marka cieszy się w samej Korei, jest ogromna. Z czasem, gdy zaczęły pojawiać się także sukcesy, właściciele zespołu zaczęli się jeszcze bardziej o niego troszczyć, pompując coraz większe sumy. W takich warunkach nie trudno o stworzenie zamkniętego samonapędzającego się kręgu.

hide_dot.gifStatystyki ShinHan Bank 2008 R1
Tabela ShinHan Bank ProLeague
Bilans
Małe punkty
Procent
1
Samsung KHAN
16:6
56:36
60.87%
2
SKTelecom T1
14:8
54:40
57.45%
3
OGN SparkyZ
14:8
48:38
55.81%
4
STX SouL
14:8
46:37
55.42%
5
KTF MagicNs
13:9
49:40
55.06%
6
Lecaf Oz
13:9
47:43
52.22%
7
WeMade FOX
12:10
46:43
51.69%
8
MBCGame HERO
10:12
42:43
49.41%
9
CJ Entus
9:13
44:49
47.31%
10
Hanbit Stars
7:15
36:53
40.45%
11
Air Force ACE
6:16
33-55
37.50%
12
eSTRO
4:18
33:57
36.67%



Najlepsi zawodnicy
Bilans
Małe punkty
Procent
1
Pure
WeMade FOX
14:4
77.77%
2
Flash
KTF MagicNs
17:8
68%
3
BeSt
SKTelecom T1
12:3
80%
4
JangBi
Samsung KHAN
13:5
72.22%
5
firebathero
Samsung KHAN
11:4
73.33%
5
Hwasin
STX SouL
11:4
73.33%
7
RuBy
MBCGame HERO
10:3
76.92%
8
Sea
MBCGame HERO
11:5
68.75%
9
Luxury
OGN SparkyZ
10:4
71.42%
10
Midas
SKTelecom T1
12:7
63.15%



Najlepsze pary 2v2
Zespół
Bilans
Procent
1
fOru
Clon
Air Force ACE
8:2
80%
2
Yellow[ArnC]
Zeus
OGN SparkyZ
8:2
80%
3
TT
JiHyun
Samsung KHAN
11:6
64.70%
4
Tester
hyvaa
eSTRO
10:6
62.50%
5
Rumble
Bul_T
SKTelecom T1
8:4
66.66%


Równo rok temu Samsung odniósł zwycięstwo w pierwszej rundzie ShinHan Bank 2007. Wtedy pierwsze miejsce w tabeli zespołowi dał bardzo zbliżony do tegorocznego wynik - 17:5. Tuż za KHAN uplasował się skład rosnącej megagwiazdy JaeDonga - Leacf Oz. O półfinał natomiast starły się ze sobą - trzecie MBC i czwarte STX. MBC przegrywało to spotkanie już 0:2, aby ostatecznie - punktami Sea i Pusana - wygrać 4:2 i awansować do półfinału z Lecaf. To spotkanie otwierali dla MBC bohaterzy wcześniejszego spotkania właśnie, czyli Sea i Pusan. Spisali się doskonale, zyskując przewagę 2:0. Później jednak Lecaf wróciło do gry, za sprawą doskonałego JaeDonga, a gwóźdź do trumny MBC wbił AnyTime pokonując w PvP samego Bisu. Mecz finałowy pomiędzy KHAN a Lecaf to popis "mirror match-upów". Najpierw JangBi ograł BackHo a następnie firebathero wygrał z fOrGG. Przy stanie 2:0 na scenę weszła para Samsunga - JiHyun i Cuteboy - rozprawiając się z deblem Lecaf. Ostatni cios zadał Stork, ogrywając AnyTime i zamykając cały finał w rekordowym tempie 4:0. Tak dobra postawa rok temu warta była blisko 87 tysięcy dolarów i tytuł mistrza pierwszej rundy PL 2007.

storkikim-s.jpg
Pani trener dziękuje Storkowi za wygranie finału / fot. Fomos
Historia została wtedy dopiero zapoczątkowana, a z czasem obrała bieg zbliżony do filmowego scenariusza. W drugiej rundzie roku 2007, ShinHan Bank PL zdominowane zostało przez upokorzone Lecaf Oz. JaeDong, AnyTime, fOrGG i Much sprawili, że ich drużyna zajęła zasłużenie pierwsze miejsce w tabeli z rewelacyjnym bilansem 18:4. Samsungowi zabrakło jednego zwycięstwa do top4. Lecaf ostatecznie rozbiło skład CJ Entus i zostało niekwestionowanym czempionem drugiej rundy. A to z kolei oznaczało, że w Wielkim Finale dojdzie do ekscytującego rewanżu. Lecaf i Samsung ponownie stanęli na przeciwko siebie, aby ostatecznie potwierdzić, który skład może uważać się za najlepszy w 2007 roku. Pojedynek rozpoczął się od niemałego zaskoczenia, kiedy FrOzean pokonał JaeDonga i dał prowadzenie Samsungowi. Później jednak Lecaf dokonał słodkiej zemsty za niedawny blamaż i wygrał wszystkie pozostałe spotkania, zabierając upragniony tytuł rywalowi sprzed nosa. Emocje po tygodniu opadły, wakacje dobiegły końca i progamerzy powrócili do sal treningowych, aby tam szlifować formę do nowego sezonu. I ponownie, z największym impetem w nowy ProLigowy rok wkroczył KHAN - chociaż początki nie zapowiadały tak cudownego finiszu.

hide_dot.gifDroga KHAN do pierwszego miejsca w tabeli
  1. STX SouL 3:0 Samsung KHAN
  2. Samsung KHAN 3:1 Air Force ACE
  3. WeMade FOX 1:3 Samsung KHAN
  4. Hanbit Stars 3:1 Samsung KHAN
  5. SK Telecom T1 1:3 Samsung KHAN
  6. Samsung KHAN 1:3 Lecaf Oz
  7. OnGameNet SPARKYZ 3:2 Samsung KHAN
  8. CJ Entus 1:3 Samsung KHAN
  9. MBCGame HERO 1:3 Samsung KHAN
  10. KTF MagicNs 1:3 Samsung KHAN
  11. eSTRO 1:3 Samsung KHAN
  12. STX SouL 2:3 Samsung KHAN
  13. MBCGame HERO 1:3 Samsung KHAN
  14. WeMade FOX 1:3 Samsung KHAN
  15. Hanbit Stars 3:2 Samsung KHAN
  16. OnGameNet SPARKYZ 0:3 Samsung KHAN
  17. CJ Entus 2:3 Samsung KHAN
  18. Samsung KHAN 3:2 Lecaf Oz
  19. SK Telecom T1 3:2 Samsung KHAN
  20. eSTRO 0:3 Samsung KHAN
  21. KTF MagicNs 1-3 Samsung KHAN
  22. Samsung KHAN 3:2 Air Force ACE


Oprócz Samsunga, uwagę w czołówce przykuwały dwa inne składy. OGN SparkyZ, trzecie od końca sezon wcześniej, przeszło istną metamorfozę na oczach swoich fanów, i wielkimi skokami przesuwało się co tydzień w górę tabeli. W ostatniej chwili OGN zepchnęło z czwartego miejsca KTF MagicNs, które także przeżywało wielki powrót do czołówki. MagicNs długo sprawiali niespodzianki, zajmując nawet trzecie miejsce. W pewnym momencie jednak sam Flash nie wystarczył i zespół dostał zadyszki wypadając ostatecznie z play-offów. Do pierwszego pojedynku doszło pomiędzy STX a OGN, wygranym po zaciętym spotkaniu przez SparkyZ. Były zespół Draco w półfinale stanął na przeciwko SKT marzącego już o dziewiątym tytule mistrza. OGN starło jednak swojego przeciwnika w pył, by w finale spróbować swoich sił w walce z Samsung KHAN. Drużyna Kim Ku Eul pokazała jednak, że siedem zwycięstw pod rząd w regularnym sezonie nie wzięło się z pustki. Po przegranym meczu otwarcia, punkty dla KHAN zaczęli zdobywać Ci, na których zespół może liczyć zawsze. Stork, firebathero i JangBi jeszcze nie zawiedli swoich szefów od kiedy biorą udział w PL i tak samo było w tym meczu. Pewne zwycięstwo debla dało ostatecznie wynik 4:1 i kolejne już złoto dla ekipy Storka. W nadchodzącą drugą rundę ShinHan KHAN wkroczy dumnie w roli obrońcy tytułu.

Spokojnie jak na wojnie


Zwycięzcy ProLigi udali się na wypoczynek. Oczywiście, jedynie w przenośni. To, że zespół nie przygotowuje się do pojedynków drużynowych, nie oznacza, że progamerzy nie mają rąk pełnych roboty. W najlepsze trwają eliminacje do MSL i OSL. Oprócz treningów, wciąż pozostaje dawanie wywiadów i sesje zdjęciowe. Nim ruszy kolejna runda PL, STX przy współpracy z GN zaprezentowało fanom turniej specjalny Masters Cup. STX i MBC, jako finaliści zeszłorocznej edycji, zaprosili do udziału KHAN i SKT - aby zwycięzca tego meczu zagrał w półfinale z MBC. KHAN wprawdzie przegrało, jednak tylko 3:4. Wszystkie trzy punkty dla zespołu zdobył FrOzean, udowadniając tym samym, że należy poważnie traktować jego zapowiedź o ofensywie na indywidualne ligi. Drogę FrOzeana pokrzyżował jednak BeSt, który wygrał też następne dwa mecze dając awans swojemu zespołowi.

khansport-s.jpg
Stork i jego partnerzy wiedzą, że dobra zabawa jest równie ważna, jak kilkugodzinny trening / fot. nevergg
Samsung wychodzi z bardzo słusznego założenia, że nie zmienia się zwycięskiego składu. Młodzi gracze, którzy niedawno stanowili tło dla starszej załogi, teraz sami zaczynają odgrywać kluczowe role. W nowym KHAN króluje zasada, że należy prowadzić szerokie poszukiwania młodych nieznanych zawodników, a następnie długo i cierpliwie szkolić ich, aby z czasem przejęli koszulki liderów. Wystarczy spojrzeć na gracza pokroju M18M. Nieznany nikomu młodziutki Protoss nie wystąpił jeszcze ani razu w indywidualnej czy zespołowej lidze w barwach Samsunga. Jest graczem głębokiego drugiego składu. Jednak uwaga, jaką poświęca nowicjuszom trenerzy, oraz możliwość trenowania z graczami pokroju Storka czy JangBiego, to najlepszy sposób na zbudowanie silnego i solidarnego zespołu. Efekt? Nieznany gracz KHAN, którego zdjęcia nie można nigdzie znaleźć, pokonał w eliminacjach do WCG samego Sea i awansował do 1/16 finałów, gdzie odpadł dopiero po spotkaniu z czwartym w rankingu KeSPA BeStem.

Samsung wydaje się wyjątkowo racjonalnie patrzeć na zagrożenia i korzyści płynące z tak napiętego kalendarza rozgrywek, jaki widzimy w Korei. W przerwie między sezonami, kiedy inne drużyny zaczynają szukać spektakularnych wzmocnień i sprowadzić w swoje szeregi największe gwiazdy, KHAN spokojnie i w tajemnicy tworzy grupę dobrych przyjaciół, którzy bawiąc się świetnie grą, będą w stanie wygrać drugą rundę i przejść do historii jako pierwszy zespół, który sam ze sobą musiałby zmierzyć się w Wielkim Finale. Być może spokój jest tylko pozorny, i zwiastuje burzę bardziej niż stabilizację sceny. Niemniej, w Korei pojawił się nowy szeryf i na horyzoncie widać trzy, góra cztery składy, które mogłyby równać się z nowymi mistrzami ShinHan Bank ProLeague.

KomentarzeKomentarze

  • Yakcyll

    #1 | mewIndigo~

    2008-08-19 16:50:23

    #1!
    Ale przeczytam, jak wrócę do domu. :D

    EDIT: [+]
  • ZnowuJa

    #2 | Miś

    2008-08-19 17:26:29

    Świetny art. - osoba taka jak ja (czli nie znajaca sie na scenie) moze zrozumiec co tam sie dzieje i zaczac mniej wiecej orientowac sie we wszystkim. Plaszczka jesli chodzi o tego typu artykuly - jestes moim guru.

    Wielki + BO WARTO
  • sh4X

    #3 | sdfafdadsgasdgasdg

    2008-08-19 17:49:02

    Wielkie gratulacje dla plaszczki :) Bardzo podobają mi się artykuły o SC :) Po przeczytaniu ich chyba będę musiał zakupić SC2 i zacząć grać, jak wyjdzie oczywiście : ]
  • Siemys

    #4 | Siemys

    2008-08-19 18:17:48

    x2
  • Sajrus

    #5 | sajrus

    2008-08-19 18:36:42

    gg no re misiu, przeczytam jak się zbolkuje :)

    +
  • raul

    #6 | raul

    2008-08-19 19:10:50

    vGG! vGJ!
  • vectoreq

    #7 | v e c t o r

    2008-08-19 20:14:44

    wow. *******bista robota. tyle
  • N00binator

    #8 | kuba

    2008-08-19 22:30:45

    Ciekawie tam maja w tej Korei Południowej :D
  • cwir3k`

    #9 | cwirek

    2008-08-19 23:09:02

    dokladnie, taki insider koreanski :)
  • [fhn]AL|EN

    #10 | AL|EN

    2008-08-20 00:14:54

    Już wcześniej Płaszcza pokazał co potrafi napisać i co najważniejsze jak +
  • cwir3k`

    #11 | cwirek

    2008-08-20 00:38:25

    To o jakich kwotach tutaj mówimy. Ile taka druzyna potrafi wygrac w PL oraz tych mniejszych ligach/turniejach w Korei?
  • Van Helsing

    #12 | 3r!c

    2008-08-20 01:23:28

    szukasz nowej roboty i mieszkania? : D
  • FervenT

    #13 | FervenT

    2008-08-20 01:33:42

    jeden z najlepszych artow jakie sie tutaj ukazaly.
    gigant plus :*
  • P!thrawn

    #14 | ThrawN

    2008-08-20 02:30:15

    ale tego, to na raty - nie ma wyjścia :D GJ
  • plaszczka

    #15 | bolksTV

    2008-08-20 08:46:16

    proliga - druzyna ktora wygra ok. 70-90 tysi zielonych
    oczywiscie, wiekszosc idzie w formie premii do pensji jakie gracze maja z podpisanych kontraktow z zespolami :)
    drugi zespol moze liczyc na 40-50 kola $

    no a w ligach indywidualnych to przewaznie - tradycyjnie - jest 40 tysi za #1 i polowe tego dla drugiego :)
  • AvangarD

    #16 | AvangarD

    2008-08-20 17:53:09

    Kocham cie za tego arta ;D
  • cwir3k`

    #17 | cwirek

    2008-08-20 18:07:05

    mam prace i mieszkanie, spoko ;-)
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

229 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie