"Mamo, tato... Mam mixa!" - Promod
Gaming, a więc ruch społeczny polegający na profesjonalnym graniu w gry komputerowe wydaje się zataczać coraz to szersze kręgi. Ku naszej uciesze ta forma rozrywki zdobywa w coraz to większym stopniu uznanie w oczach społeczeństwa, które do niedawna uważało gamerów za dziwaków spędzających całe dnie przed monitorem, a gry za "zło absolutne". Media co jakiś czas przejawiają zainteresowanie ta formą rozrywki, zdarza się to głownie po większym sukcesie polskich zawodników. Co jakiś czas da się zauważyć w gazecie czy telewizji nasilenie tejże tematyki schowanej między artykułami o polityce czy innych tekstach, których mamy pod dostatkiem.E-sport rozwija się jednak nie tylko w ten sposób. Rozwija się również sam w sobie. Co mam na myśli?! Otóż na rynek wychodzą nowe gry zastępując stare już wysłużone. Gracze migrują na scenie, niejednokrotnie przesiadając się na kontynuację ulubionej gry. Dzięki rozwojowi technologicznemu mamy coraz to lepszą grafikę, fizykę, a także sprzęt (myszki, słuchawki, klawiatury, podkładki), dzięki któremu lepiej opanowujemy grę. Z biegiem czasu więcej tytułów wzbogacanych jest o tryb Multiplayer. Nie jest żadną tajemnicą, że największy ruch panuje na scenie Counter-Strike.
Wraz z zaprezentowaniem Counter-Strike: Source podzieliła się ona na dwie grupy. Jedna to miłośnicy wersji 1.6, którzy pozostali przy starszym tytule, druga to osoby bądź klany, które przesiadły się na kontynuację "jeden-szóstki". Kiedy 7 października 2004 roku Valve oficjalnie zaprezentowała CS:S ukazała nam się gra bardzo zmieniona w stosunku do poprzednika. Nowa, bardziej udoskonalona grafika, a także zmieniona fizyka spowodowała głośny odzew sceny. Jedni zachwyceni, inni zniesmaczeni... Do dziś trwają i zapewne jeszcze długo nie umilkną spory, która z części jest lepsza...
Oficjalne logo Counter-Strike: Promod
Aby zadowolić jednych i drugich przydała by się gra łącząca najlepsze cechy obu części. I tu pojawia się zielone światło, gdyż jak wiadomo jeszcze w tym miesiącu światło dzienne ujrzy Counter-Strike: Promod. Czym jest CSP? Jest to mod (modyfikacja) do Source'a, który mimo wszystko nie powalił na kolana sympatyków serii CS. Celem twórców było stworzenie w pełni darmowej modyfikacji do CS:S, w której zostanie połączona grafika z najnowszej części z najlepszymi cechami poprzedników (1.3, 1.5, 1.6). Czy programiści spisali się na medal i czy CSP zdominuje rozgrywki CS? Tego dowiemy się jeszcze we wrześniu. Na dzień dzisiejszy pozostaje dowiedzieć się co tak naprawdę ujrzymy w nowym dziecku Valve.
Oczywiście pierwsza rzecz jaka rzuci nam się w oczy to grafika. Doskonale dopracowane tekstury oraz wysoki realizm są niewątpliwym plusem tegoż modu. W zaprezentowanych screenach i krótkich filmikach możemy dojrzeć znane nam już mapy. Dust, nuke, train. Możemy być pewni, że zagramy na tych "planszach". Poniżej znajdziecie kilka zrzutów ekranów, które udostępnili twórcy opisywanego modu.
Train:
Nuke:
Dust2:
Designerzy zadbali także o ładny wygląd pozostałych części modu. Ładne menu oraz wyszukiwarka serwerów na pewno ucieszą nasze oczy przyzwyczajone do zieleni (1.6) i szarości łączonej z pomarańczem (Source).
Opracowano także nowe "ikonki" i inne znaki informacyjne. Znajdziecie je poniżej.
Niemniej ważnym elementem gry typu FPP są bronie. W Counter-Strike: Promod znajdziemy modele znane z wersji 1.6 z minimalnie dopracowanymi szczegółami. Poniżej screeny przedstawiające najprostszy pistolet i nóż.
Do innych detali zaczerpniętych ze starszej części Counter-Strike należą: sposób otwierania drzwi oraz fast zoom. Z kolei ciekawą kombinacją będą flashbangi. Wyglądają one podobnie jak w 1.6, lecz dźwięki i końcowy efekt graficzny to motyw znany z Source'a. Na pewno nie jeden z Was jest ciekawy jak wygląda to w praktyce. Skoro jesteśmy przy "amunicji rzucanej" to warto wspomnieć o granatach, które wybuchają natychmiast, tak jak w "jeden-szóstce". Nie mniej ważny jest odrzut broni, który będzie prezentował się podobnie do tego z 1.6
Z pewnością wielu z Was drodzy czytelnicy zastanawia się jak to będzie z FPS'ami. Nie wiadomo jak taki mix detali wpływa na szybkość klatek, ale jak zapowiadają autorzy modyfikacji ich ilość zwiększy się w stosunku do CS:S, a więc powinniśmy pograć na większej ilości FPS'ów. Na chwilę obecną większość opisanych cech pochodzi od starszego brata, a więc co takiego znajdziemy z CS:S? Otóż z powodów licencyjnych w grze ujrzymy modele oraz usłyszymy w naszych głośnikach dźwięki z Source'a. Strzał z 1.6, a głos z CS:S? Zobaczymy...
Jedną z ciekawszych kwestii jest movement. W tym przypadku mamy styczność z totalnym miksem, gdyż będzie to połączenie cech wszystkich części począwszy od 1.3. W pracach nad tym "działem" duże znaczenie odgrywają gracze, z których zdaniem zapoznali się programiści. Miejmy nadzieję, że taki koktajl pozytywnie wpłynie na tę grę.
Sporo tajemnic kryje się także pod informacją "Re-created and improved HLTV-like system.". Wiemy już, że tryb ten (HLTV) przeszedł zmiany, ale ciężko powiedzieć jakie. Chyba jedynym sposobem na zdobycie więcej informacji jest przeczekanie aż do premiery.
Dla wszystkich tych, którzy chcą poznać CSP w najdrobniejszych szczegółach zamieszczam zdjęcia w wysokiej rozdzielczości:
Zdjęcia w wysokiej rozdzielczości
de_train (screen 1)
de_train (screen 2)
de_train (screen 3)
de_train (screen 4)
de_train (screen 5)
de_nuke (screen 1)
de_nuke (screen 2)
de_nuke (screen 3)
de_dust2 (screen 1)
de_dust2 (screen 2)
Menu CSP (screen)
Wyszukiwarka serwerów (screen)
Nowe ikony CSP (screen)
Nóż w CSP (screen)
Pistolet w CSP (screen)
Aby sprawdzić co o Promodzie sądzą czołowe postaci polskiej sceny CS 1.6 oraz CS:S zadałem im jedno krótkie pytanie:
Piotr "pepi" Siara - gracz dywizji CS 1.6 multiklanu EasyTeam:
"Na Promoda czekam z niecierpliwością i uważam, że jakikolwiek by nie był, z pewnością będzie bardziej przyjazny graczom 1.6 niż wersja Source. Jeśli przyjąłby się globalnie to zniknąłby problem z "grupą pościgową", czyli najlepszymi obecnie drożynami 1.6, które potrzebowałyby czasu by rozegrać się na CS:S, aby wreszcie nawiązać walkę z czołowymi drużynami Source'a. Natomiast, nawet pod względem marketingowym, zupełnie nowa platforma, gdzie każdy "zaczyna od zera", byłaby dużo bardziej atrakcyjna."
Michał "sopello" Sopliński - organizator dywizji CS:Source multiklanu Team Delta:
"Według mnie Promod do Counter-Strike: Source ma całkiem spore szanse na odniesienie sukcesu. Jeśli potwierdzą się zapowiedzi autorów i będzie to nasz stary Counter-Strike z grafiką wprost od Source'a, to podejrzewam, że Promod zastąpi obydwie te gry na większych turniejach. Dlaczego? Czasy się zmieniają, coraz większą rolę w grach odgrywa grafika, nikt nie chce już oglądać "kwadratowych" postaci.Poza tym, to co było jedną z głównych przyczyn pozostania większości graczy przy 1.6, czyli wymagania sprzętowe, dziś nie sprawia już takiego problemu jak dawniej. Jednak znając obydwie CS-owe sceny, sądzę że minie sporo czasu od premiery Promoda, zanim przekonają się do niego gracze z obydwu tych platform."
Tomasz "ths" Sopel - gracz dywizji CS 1.6 formacji United:
"Nie widziałem żadnych filmików z Promoda, jednak patrząc na screeny z rożnych map zapowiada się on dosyć ciekawie. Z tego co wiem Promod będzie się opierał głownie na CS1.5 z dodatkiem grafiki CS:Source. Czy zdoła się wybić? Wszystko zależeć będzie od grywalności gry oraz organizatorów największych LANów, takich jak WCG, ESWC czy CPL. Myślę, że u mnie nie będzie problemów z przejściem na tą wersję "kontera", oczywiście zależeć będzie to od ilości osób i turniejów jakie bieda się odbywać w tą grę."
Tomasz "skater" Rudziński - gracz dywizji CS:Source klanu deadly-Bullets:
"Zainteresowanie Promodem na pewno będzie ogromne, jednak dopóki turnieje nie zostaną organizowane w nowa wersje ludzie nie przejdą na nią. Polacy są konserwatystami. Zawsze jak wychodziła nowa wersja gry, to narzekali na nią. Grali w 1.5, wyszedł 1.6 to narzekali na niego. Teraz jest CS:S to ludzie z 1.6 mówią, że nie da się w to grać, jednak powoli przechodzą. Dziwi mnie jedno - po co Valve wydawało Source, jak teraz wychodzi nowa gra i znów scena się podzieli. Także uważam, że to tylko kwestia czasu no i może wyłączenia starszych wersji."
Na dzień dzisiejszy wiemy tylko tyle. Są to najistotniejsze informacje, które dają nam wyobrażenie gry. Nie jest żadną tajemnicą, że ciężko będzie Europie przesiąść się z 1.6 na CSP. Większość profesjonalnych multiklanów stawia na dywizje właśnie tej gry. Wszystkie najpoważniejsze eventy odbywają się na 1.6. Sytuacja nieco inaczej wygląda za oceanem. Tam dosyć szybko zaakceptowano CS:S i to właśnie ta platforma wiedzie prym. Czy Amerykanie są przygotowani na kolejną zmianę? Czy Europejczycy zamienią wysłużonego CS 1.6 na świeżego Promoda? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy jeszcze w tym miesiącu...
Wszystkich zainteresowanych projektem CSP odsyłam na oficjalną stronę Counter-Strike: Promod.
#0 | j0k3r
2007-09-24 11:23:07
#0 | cwirek
2007-09-24 11:27:54
#0 | cOw.
2007-09-24 11:32:46
#0 | rOx!
2007-09-24 12:21:32
fajnie by było :>
#0 | Krolewicz
2007-09-24 15:27:17
#0 | garo
2007-09-24 16:03:47
#0 | edwa
2007-09-24 16:14:25
#0 | Rostek
2007-09-24 16:44:52
#0 | doomciak
2007-09-24 17:46:10
przezucac sie na CoD\'a a nie grac 10 lat w jedną gre =]
#0 | KamilSzalewski
2007-09-24 17:51:35
#0 | Danny`
2007-09-24 18:00:16
#0 | rml
2007-09-24 18:14:45
#0 | rml
2007-09-24 18:15:34
#0 | Rostek
2007-09-24 18:48:22
#0 | rOx!
2007-09-24 18:54:43
#0 | Fr4gu~
2007-09-24 19:10:58
Czekam i wieżę, że będzie mi się w CSP grało tak dobrze jak w 1.6, a i żeby fpsów nie było za mało ;)
#0 | Qub!c
2007-09-24 19:16:35
#0 | b3d
2007-09-24 23:07:14
w css nie lubie fizyki za co natomiast pokochalem 1.5/1.6,ale polaczenie grafiki css i fizyki 1.5/1.6 moglo by byc mieszanka iscie piorunujaca^^ i o to nadchodzi :D
czekam na to z niecierpliwoscia i jestem prawie tak samo podjarany jak wtedy gdy pierwszy raz mialem zagrac w 1.5!
chcialbym aby PRO MOD do CSS stal sie tym samym czym CS dla HL, wiem, ze to byc moze zbyt wygorowane wyobrazenie ale byloby zajebiscie(!) i wtedy pomimo mojego podeszlego (lol?) juz wieku znowu bede kosil w \"kontera\" :P
#0 | analizetti
2007-09-25 16:46:10
No cóż czekamy czekamy.. Chyba nie będzie potrzebne konto CSS aby w to zagrac ?! :O
#0 | garo
2007-09-25 19:14:11
#0 | Mily
2007-09-25 23:57:26
#0 | b3d
2007-09-26 11:34:53
#0 | sopello
2007-09-26 15:59:49
#0 | Mily
2007-09-26 16:14:22
#0 | b3d
2007-09-26 18:00:57
#0 | b3d
2007-09-27 07:55:55
#27 | Krotki91
2009-12-28 08:52:27