Od zawsze na World Cyber Games
Kolejna edycja World Cyber Games zbliża się do nas ogromnymi krokami. Wszystkie krajowe eliminacje dobiegły końca a grupy zostały rozlosowane w pierwszym tygodniu października. World Cyber Games to igrzyska e-sportu, wielkie święto wirtualnych światów. Dla graczy jest to zaszczyt i honor uczestniczyć na tych mistrzostwach. W takiej też sytuacji, gdy powoli gorączka przed turniejowa zaczyna wzrastać (za niecałe dwa dni rozpocznie się edycja 2008), warto powspominać trochę lata wcześniejsze, przypomnieć sobie graczy, którzy już dawno zniknęli ze sceny i mecze, które doprowadzały fanów do ataków serca. Oto przed wami historia StarCrafta na World Cyber Games.Premiera StarCrafta odbyła się 28 marca 1998 roku. Nikt nie spodziewał się, że gra stanie się od razu ewenementem samym w sobie i że nie straci nic na swej popularności nawet po dziesięciu latach istnienia w świecie wirtualnym. Oczywiście można było mniemać, iż dzieło będzie wielkim sukcesem, zwłaszcza, że Blizzard był już wtedy uznaną marką, lecz zapewne nikt nie spodziewał się milionów fanów grających aż po dziś dzień w profesjonalnych ligach StarCraftowych. Dodatkowo, 18 listopada 1999 został wydany oficjalny dodatek BroodWar, który przypieczętował wysoką pozycję SC w RTS-ach. I tak, StarCraft jest jedyną grą na World Cyber Games, która była na igrzyskach od początku. Inne twory zmieniały się w zależności od popularności i zainteresowań graczy.
Natomiast World Cyber Games organizowane jest od 2000 roku (pierwsza edycja miała nazwę World Cyber Challenge, rok później zmieniono na World Cyber Games). Turniej organizowany jest przez International Cyber Marketing z Korei Południowej, wraz z znaną firmą Samsung i rządem południowokoreańskim. Zamierzeniem twórców było stworzenie imprezy na wzór igrzysk olimpijskich. I jeśli przyjrzymy się statystykom, to z roku na roku e-sport zdobywa coraz większą sympatię i popularność wśród społeczeństwa. Być może marzenia założycieli WCG wkrótce się spełnią.
WCC 2000 |
World Cyber Challenge odbył się w Seulu i trwał od 7 do 15 października. Rozgrywki przeprowadzane były tylko w czterech grach – QuakeIII: Arena, Age Of Empires II, FIFA 2000 i oczywiście StarCraft: BroodWar. Pula nagród całych mistrzostw oscylowała koło 200 tys. dolarów. Tylko 17 krajów zgłosiło swój udział w WCG, a były to między innymi: Australia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy. Polska nie uczestniczyła w pierwszej edycji WCG.
A co się tyczy StarCrafta, to pierwszym historycznym zwycięzcą WCC okazał się GoRush. W finale zmierzył się ze swym pobratymcem I.Love_Star i nie dał mu żadnych szans. Trzecie miejsce wywalczył Holender [GG69]NTT, a czwarte Bassy. Walki odbywały się w systemie bo1, tylko finał w bo3, a faza playoffów opierała się na double bracket (czyli wraz z drabinką przegranych). Mappool całych mistrzostw wyglądał tak - Plains to Hill, Legacy of Char, i Lost Temple. Patrząc na samą rozgrywkę, zawodnicy byli o wiele wolniejsi niż dzisiejsi gracze (APM wtedy nie przewyższało 150). Dodatkowo sama gra nie była tak dobrze zbalansowana (prymat wiedli Zergowie) jak jest teraz. By pokonać przeciwnika trzeba było uciekać się do podstępów, nowych taktyk i zagrań. Trzeba było zaskoczyć oponenta swymi zagrywkami, odkrywać dopiero StarCrafta. Kto dzisiaj pomyślałby, by spróbować Terranowi zrobić drop kilkoma Shuttle’ami wypełnionymi różnorakim wojskiem? Dzięki takiemu „odkrywaniu” zyskiwało przede wszystkim widowisko, które nie było nudne, a wręcz przeciwnie – ogromnie ciekawe.
Medaliści WCC 2000
Gorush
I.Love_Star
[GG69]NTT
I.Love_Star
[GG69]NTT
WCG 2001 |
Następna cyberolimpiada także organizowana była w Seulu, lecz już w innym terminie niż poprzednia. Od 5 do 9 grudnia stolica Korei Południowej gościła ponad 400 reprezentantów z ponad 20 krajów. Do poprzedniej listy gier dołączono świeżutkiego Half-Life: Counter-Strike i Unreal Tournament. Pula nagród oscylowała w granicach 600 tys. dolarów, co było wtedy sumą zawrotną.
W samym turnieju nie zrezygnowano z bo1 ani z drabinki przegranych. Zmieniono tylko mappool na Neo Lost Temple, Neo Legacy of Char, Neo Jungle Story i Neo Hall of Valhalla. Bezsprzecznym zwycięzcą całych mistrzostw został Emperor, postać legendarna na scenie StarCrafta – Boxer. Na turnieju nie oddał żadnej mapy, a dzięki swym niezwykłym umiejętnościom zrzucił z piedestału rój Zergów. W finale pokonał jedyną gwiazdę w historii francuskiego SC – Elky’ego, człowieka, który jako jeden z nielicznych tzw. „ foreigners” został progamerem. Trzecie miejsce zajął poprzedni triumfator igrzysk Gorush, natomiast czwartym musiał zadowolić się reprezentant Chin – ChinaHuman. Porównując poziom owego turnieju z dzisiejszymi dokonaniami, widać jak na dłoni, że rozkład sił na scenie StarCrafta był bardzo wyrównany. Trudno dostrzec było przepaść taką, jaką bez wątpienia dzisiaj dostrzegamy między dwiema scenami - koreańską i „niekoreańską”. Obok takich postaci jak Boxer wymieniało się jednym tchem LiquidNazgula, Elky’ego, czy Grrr. I było to całkowicie normalne, zwłaszcza że dwaj ostatni zawodnicy przebywali już w Korei szkoląc się na profesjonalnych graczy. Dodatkowo sam StarCraft zadziwiająco szybko ewoluował w stronę idealnego zbalansowania dzięki kolejnym patchom. A wszystko to działo się ku uciesze widzów, bo rozgrywki stawały się jeszcze bardziej interesujące.
Medaliści WCG 2001
Boxer
Elky
Gorush
Elky
Gorush
WCG 2002 |
Od 28 października do 3 listopada trwała kolejna edycja World Cyber Games. Nadal w dalekiej Korei, lecz zorganizowana w innym mieście – Daejeon. Cyberolimpiada choć nadal nieco egzotyczna skusiła wielu graczy. A warto dodać, że twórcy nie zwiększyli ilości gier lecz pulę nagród – z 600 tys. dolarów do oszałamiającej wtedy kwoty 1 mln 300 tys. dolarów.
Edycja w Daejeon niewiele różniła się od swej poprzedniczki. Ten sam system rozgrywek, ten sam mappool, nawet ten sam zwycięzca – Boxer. To właśnie Emperor jako jedyny wygrał dwa razy World Cyber Games. W finale pokonał swego odwiecznego wroga – Yellow 2:0. Wcześniej wyeliminował polską legendę StarCrafta – niesamowitego Blackmana, o którym dziś się mówi, że miał macro porównywalne z NaDą. Zerg jednak dzięki drabince przegranych, jako pierwszy Polak na WCG, zdobył brązowy medal mistrzostw. Tutaj można oglądnąć półfinałowy pojedynek Blackmana z Boxerem. Ogólnie prymat wiedli znów, obok Koreańczyków, tacy zawodnicy jak Grrr, Elky, czy LiquidNazgul.
Powoli na scenie zaczął się pojawiać przyszły srebrny medalista, uważany za jednego z najlepszych graczy w historii StarCrafta, FiSheYe. Co tu dużo mówić, rasa Protossów wreszcie została dostrzeżona na arenie międzynarodowej. Świadczyło to tym bardziej o poprawianiu balansu w grze. Dodatkowo zawodnicy zaczęli dostrzegać swe szanse w ekonomii. Nie wystarczało zaskoczyć swego przeciwnika, bo większość zagrań została już odkrytych. Trzeba było znaleźć inny środek na zwycięstwo. Padło na macro. Ta zmiana mentalności graczy, jak się okazało, przysporzyła jeszcze większej gamy emocji dla widzów. Teraz każdy malutki błąd był bezlitośnie wykorzystywany przez przeciwnika.
Medaliści WCG 2002
Boxer
Yellow
Blackman
Yellow
Blackman
WCG 2003 |
Seul w 2003 po raz ostatni gościł międzynarodowych graczy i fanów esportu. Następna edycja miała być zorganizowana już w innym mieście (na wzór igrzysk olimpijskich). Impreza trwała od 12 do 18 października. Pula nagród po raz kolejny wzrosła. Teraz, aż do 2 mln dolarów. Z listy gier wyrzucono Age of Empires II i QuakeIII: Arena, co było decyzją kontrowersyjną, zwłaszcza że strzelanka nadal była bardzo popularna wśród graczy. Zamiast nich dodano WarCrafta III: Reign of Chaos, Age of Mythology i po raz pierwszy konsolowy tytuł, Halo. W turnieju brało udział ponad 500 zawodników z całego świata.
Rok 2003 można było uznać za wielce zaskakujący dla sceny StarCrafta. Po pierwsze, era Boxera dobiegała końca. Po drugie, w Europie narodziła się nowa gwiazda – FiSheYe. Po trzecie, w samym turnieju WCG zmieniono system rozgrywek – usunięto drabinkę przegranych, mecze playoff odbywały się w bo3, a grupowe w bo1. Zastąpiono stary mappool na Korhal of Ceres, Gorky Island, Martian Cross i Dahlia of Jungle. Po czwarte, po raz pierwszy w historii zabrakło dwóch Koreańczyków na podium. Po piąte, i ostatnie, nikt wcześniej ani później spoza Korei nie był bliższy zdobycia złotego medalu na igrzyskach, niż utalentowany FiSheYe. Niemiec przegrał w finale z ogogo 1:2. Naprawdę niewiele zabrakło mu do pełni szczęścia. Protoss zresztą był swoistym zjawiskiem na scenie SC – jego APM nie przekraczało 150, a swymi umiejętnościami dorównywał czołowym koreańskim progamerom, których APM wynosiło około 300. Trzecie miejsce na WCG zdobył jedyny foreigner, który wygrał prestiżowe koreańskie rozgrywki OnGameNet StarLeague – Grrr. W meczu o brąz pokonał, po emocjonującej walce, Silent_Control 2:1. Był to ostatni sukces Kanadyjczyka, który powoli kończył swą długą karierę i przechodził, wraz z Elkym, na zasłużoną emeryturę. Na WCG 2003 zadebiutowali nieznani jeszcze nikomu White-Ra i Pj – gracze, którzy w niedalekiej przyszłości odcisnęli ogromne piętno na scenie StarCrafta, lecz swojego debiutu na WCG nie mogli uznać za specjalnie udany.
Medaliści WCG 2003
ogogo
FiSheYe
Grrr
FiSheYe
Grrr
WCG 2004 |
World Cyber Games w 2004 po raz pierwszy wyszedł poza granice Korei. Dotarł aż do San Francisco. Tam też zebrało się ponad 600 graczy by wziąć udział w tej edycji cyberolimpiady. Turniej odbywał się między 6 a 10 października. Organizatorzy zmienili listę gier – wyrzucono Age of Mythology, a dodano Need for Speed: Underground. Zmieniono wersję Counter Strike’a na Condition Zero i WarCrafta na Frozen Throne. Dodatkowo do konsoli dodano Project Gotham Racing 2. Pula nagród, jak to było już w zwyczaju, wzrosła. W USA zawalczono o 2 mln 500 tys. dolarów.
Na samym turnieju obyło się raczej bez zaskoczeń, w przeciwieństwie do poprzedniej edycji. Zwyciężył Xellos pokonując w finale pewnie swego pobratymca Midasa 2:0. Tak jak kilka lat wcześniej Boxer, tak teraz złoty medalista nie przegrał żadnej walki, a trzeba przyznać, że nie miał łatwych oponentów – [3wD]Christian, czy Advocate zawsze byli trudnymi przeciwnikami, nawet w spotkaniach z progamerami. Zwłaszcza ten pierwszy znakomicie zaprezentował się na WCG zdobywając brązowy medal mistrzostw. W meczu o trzecie miejsce pokonał dobrze dysponowanego Androide’a 2:0. Co rzucało się w oczy to rosnąca przepaść między sceną koreańską, a „niekoreańską”. W San Francisco można było dojrzeć dużą dominację progamerów. Ich profesjonalizm przy reszcie zawodników robił wielkie wrażenie. W tej edycji World Cyber Games w cień zaczęły odchodzić takie gwiazdy jak Grrr, Elky i LiquidNazgul. Zamiast nich pojawili się Mondragon, Draco, Legionnaire i Testie.
Medaliści WCG 2004
Xellos
Midas
[3wD]Christian
Midas
[3wD]Christian
WCG 2005 |
World Cyber Games w 2005 przeniósł na drugi koniec świata – do stolicy Singapuru. Impreza trwała od 16 do 20 listopada. W ciągu tych 5 dni spotkało się ponad 650 reprezentantów z różnych krajów. Zagrano w takie tytuły jak Counter-Strike: Source, FIFA Soccer 2005, Need for Speed: Underground 2, StarCraft: Brood War, WarCraft III: The Frozen Throne, Warhammer 40,000: Dawn of War, a z tworów konsolowych Dead or Alive Ultimate i Halo 2. Pula nagród nie zmieniła się od poprzedniej edycji. Nadal pozostała astronomiczna suma 2 mln 500 tys. dolarów.
O ile w 2004 obserwatorzy sceny uważali, że progamerzy są już poza zasięgiem innych graczy, to jednak znakomita dyspozycja niektórych zawodników spoza Korei w tej edycji WCG pozwoliła skontrować tą tezę. Wygrał fOru, w finale pokonując świetnego Andreya „Androide’a” Kukhanidze, który grał tak jak swój nick – jak android. Znakomita mechanika i genialne micro pozwoliły Rosjaninowi pokonać takie postacie jak Blackman, czy Silent_Control. Trzecie miejsce zajął Legionnaire, który dzięki swej znakomitej postawie pojechał do Korei. Niestety jego wyjazd nie był tak udany jak jego poprzedników - Grrr czy Elky’ego. Z kolei CNStorm po przegranej z Australijczykiem musiał zadowolić się miejscem tuż za podium.
Jak widać po wynikach WCG, StarCraft był już względnie zbalansowany. Zasługą tego na pewno był świetny mappool wybrany przez organizatorów - Azalea, Estrella, Paranoid Android i Gaia. Te mapy używane są nadal w różnorakich turniejach i treningach. Tak na marginesie, World Cyber Games 2005 był przedostatnim wielkim turniejem FiSheYe’a. Rok później został on jeszcze zaproszony na Blizzard World Wide Invitional, gdzie zaprezentował się z bardzo dobrej strony. Także inna legenda StarCrafta – Blackman, powoli kończyła swą karierę. Dlatego niektórzy obserwatorzy SCeny uznali 2005 za rok odejść wielkich graczy.
Medaliści WCG 2005
fOru
Androide
Legionnaire
Androide
Legionnaire
WCG 2006 |
Po raz pierwszy Europa gościła World Cyber Games w 2006 roku. Szczęśliwym organizatorem mistrzostw zostało miasto Monza we Włoszech. Igrzyska odbywały się 18-22 października. International Cyber Marketing wraz z Samsung znowu zmieniło listę gier. Jednak nie były to drastyczne zmiany – wyrzucono tylko Halo 2 z konsoli, a w reszcie dokonano tylko uaktualnień. I tak zobaczyliśmy z nowych gier Dead or Alive 4, Dawn of War: Winter Assault, Need for Speed: Most Wanted i Half-Life: Counter-Strike 1.6.
O ile we wcześniejszych edycjach, choć wygrywali tylko progamerzy, to niekoreańscy gosu potrafili powalczyć o najlepsze lokaty, tak w tej edycji całe podium zdominowane zostało przez reprezentantów Korei. Warto zaznaczyć, że został użyty ten sam mappool co w poprzednim roku. Zwyciężył uczeń Boxera – IloveOov, po wyrównanej walce z Julym, który właśnie święcił triumfy w Prolidze. Trzecie miejsce bezproblemowo wywalczył stary wyjadacz mistrzostw - Midas, pokonując świetnie dysponowanego Legenda 2:0.
W Monzie świetnie zaprezentował się Draco i Testie. Grupowy mecz Polaka z brązowym medalistą igrzysk został uznany za najlepsze spotkanie 2006 roku. VOD z owego meczu można obejrzeć tutaj. Z kolei Kanadyjczykowi w fazie playoff niewiele zabrakło, by także pokonać Midasa. Lecz przyznać trzeba, że zawodnicy ci mieli dużo szczęścia. Różnica poziomów między tymi dwoma światami – Koreą a niekoreą, była zaiste wielka, a dodatkowo zwiększała się z miesiąca na miesiąc. Jeśli chodzi o samą grę ,to w SC zaczęło liczyć się wszystko, od APM, przez micro, a kończąc na macro. We wszystkim trzeba było być świetnym by zwyciężać - SC:BW drastycznie przyśpieszyło, a zawodnicy musieli się przystosować. Sytuacja w spotkaniach zmieniała się z minuty na minutę, co nieraz przyprawiało widzów o zawał serca. Umowna zmiana ze starej szkoły gry na nową niewiele zmodyfikowała same widowisko – nadal stało ono na najwyższym poziomie.
Medaliści WCG 2006
IloveOov
July
Midas
July
Midas
WCG 2007 |
Ostatnie zarejestrowane World Cyber Games odbyło się w Seattle w USA. W przeciwieństwie do wcześniejszych edycji, organizatorzy postawili na ilość. Oto cała lista gier, w których gracze mogli sprawdzić swe umiejętności: WarCraft III : The Frozen Throne, StarCraft : Brood War, Half-Life : Counter-Strike, FIFA Soccer 2007, Need for Speed Carbon, Command & Conquer 3 Tiberium Wars, Age of Empires III: The WarChiefs, Carom3D, a na konsoli Gears of War, Dead or Alive 4, Project Gotham Racing 3 i Tony Hawk's Project 8. Same igrzyska odbyły się między 3, a 7 października.
Po wcześniejszej dominacji Koreańczyków w dywizji StarCrafta, mało brakowało aby wreszcie przełamać “ścianę” między tymi dwoma scenami. Chiński gosu Pj szedł przez etap grupowy i przez playoffy jak burza. Pokonał między innymi maestro Saviora (co jest nie lada wyczynem patrząc na ówczesną dominację Zerga w prestiżowym koreańskim rankingu KeSPA), czy White-Ra, który był już uznaną marką na świecie. Jednak Protoss nie trafił z formą w dzień finału i uległ innej znakomitości wśród progamerów – Storkowi 2:0. Mecz ten obejrzeć można na tej stronie. Trzecie miejsce wywalczył Niemiec – następca FiSheYe’a – Mondragon. Pokonał on w spotkaniu o brąz White-Ra 2:0. Mappool od ostatnich igrzysk uległ drobnej zmianie. Teraz zawodnicy grali na takich mapach jak Azalea, Paranoid Android, Gaia i Sin Peaks of Baekdu. System rozgrywek niezmiennie od 2003 roku opierał się na fazie grupowej w bo1, a playoffach w bo3, oczywiście bez drabinki przegranych. Organizatorzy zapewniali jeszcze niedawno, że w roku 2008 system ten ulegnie zmianie.
Medaliści WCG 2007
Stork
Pj
Mondragon
Pj
Mondragon
Podsumowanie |
Replaye z fazy playoff (od 2003)
Następna edycja World Cyber Games odbędzie się w Kolonii. Trwać ma od 5 do 9 listopada. Ponad 700 zawodników, z ponad 70 krajów pojawi się w Niemczech. Lista oficjalnych gier, na których będzie można się zmierzyć została zwiększona, a poczytać o tym można tutaj. Co się tyczy map w StarCrafcie to w tym newsie informowaliśmy o wybranych levelach.
Zestawienie podsumowujące
Narody | ||||
1 | Korea Południowa | 8 | 4 | 2 |
2 | Niemcy | 0 | 1 | |
2 | Rosja | 0 | 1 | |
3 | Chiny | 0 | 1 | |
5 | Francja | 0 | 1 | |
6 | Polska | 0 | 0 | |
7 | Holandia | 0 | 0 | |
8 | Bułgaria | 0 | 0 | |
9 | Australia | 0 | 0 | |
10 | Kanada | 0 | 0 |
Rasy | ||||
1 | Terran | 4 | 3 | 2 |
2 | Zerg | 2 | 3 | |
3 | Protoss | 2 | 2 |
#1 | z1ppi
2008-11-03 21:12:42
#2 | bolksTV
2008-11-03 21:14:45
#3 | raul
2008-11-03 21:44:55
#4 | Plec
2008-11-03 22:44:42
#5 | AnT
2008-11-03 22:53:54
a tak to oczywiście wielkie GJ, bo trochę musiałeś się nabiegać po stronie WCG, ale fajnie się czytało i ciekawe informacje dla laika SC ; )
Dla ciekawostki jeszcze dodam, że ChinaHuman, który w 2001 roku był czwarty na WCG w SC, dwa lata później zdobył srebro w Warcrafcie III.
#6 | Hrypa
2008-11-04 01:05:07
#7 | Oscar
2008-11-04 02:37:10
#8 | PdL
2008-11-04 18:21:32
#9 | HNdK
2008-11-04 21:32:48
:PP
edit
sry, wczoraj tylko tak na szybkosci przejrzalem i nie wiedzialem, ze pierwsze edycja to wcc :]
fajnie sie czyta
#10 | ThrawN
2008-11-05 12:56:56
#11 | Krolewicz
2008-11-05 14:36:25