Nierealny Świat
Pięć lat mineło odkąd Unreal Tournament ujrzał światło dzienne, a tłumy wciąż szaleją na punkcie tej gry. Niewiele tytułów nastawionych na rozgrywke w trybie multiplayer może się tym poszczycić. Tym samym wszedł on do kanonu gier, które wywarły znaczący wpływ na wygląd dzisiejszego e-sportu. Przyjrzyjmy się więc co stoi za tą jakby nie było legendą.UT jest dzieckiem Epic Games, które pod pierwotną nazwą Epic MegaGames założył w 1991 w Rockville w stanie Maryland, programista Tim Sweeney. Wkrótce dołączyli do niego programista James Schmalz, znany dziś wszystkim marketingowiec Mark Rein, oraz oczywiście noszący po dziś dzien tatuaż ze znaczkiem serii Unreal, designer Cliff Bleszinski. W roku 1993 James Schmalz opuścił Epic i założył Digital Extremes. To właśnie ta firma po stworzeniu swojego pierwszego dzieła pod znajomo brzmiącym tytułem Epic Pinball, zajeła się wspólnie z Epic kreowaniem pierwszego Unreala, którego projekt zaczął powstawac w 1994 roku. Dwa lata później zostaje podpisana umowa z wydawcą GT Interactive i roboty ruszają pełną parą. Przez ten cały czas zespół developerski się rozrastał, ale warto szczególnie wspomnieć o dołączających do niego w 1997 roku Jamesie Wilbur, który był jednym z założycieli Id Software oraz Stevenie Polge, twórcy quejkowskiego ReaperBot'a. Niedługo potem w roku 1998 wydano pierwszą grę z serii Unreal. Świat oszalał. Przepiękna grafika, szczegółowe tekstury, woda z alpha blendingiem, masa innych efektów oraz przedewszystkim ogromne otwarte przestrzenie zawładneły graczami. Calość dopełniał klimat tajemniczego świata oraz wrogowie, którzy pod względami inteligencji wyznaczyli nowe standardy. Mimo, że gra została uznana, za multiplayerowy niewypał jej popularność nawet dziś przebija takie produkcje jak promowana przez CPL nasza rodzima produkcja Painkiller. Według statystyk prowadzonych przez GameSpy średnia liczba graczy online przyłączonych do serverów w danym momencie plasuje się na poziomie ponad 70 osób. Wreszcie w rok później, 30 listopada 1999 roku zostaje wydany nasz bohater - Unreal Tournament. Jeszcze tego samego roku zostaje udekorowany tytułem Game of the Year, który nie był ostatnim wyróżnieniem w jej historii. Gra doczekała się wydania na cztery platformy - PC (Win/Linux), Macintosh, Sega DreamCast, Sony Playstation 2. Z czego sama tylko wersja PC została wydana w 5! edycjach (oryginalna, kolekcjonerska, GOTY, Best of, Totally), a nawet wersji OEM dołączana do niektórych kart graficznych. Do dziś cała rodzina gier z serii Unreal doczekała się 8 części (nielicząc U2:XMP), zaś na Unreal Engine wydano łącznie 44 gry i 3 inne aplikacje. Silnik ten zastosowała nawet NASA do prezentacji nowej stacji kosmicznej, zas wśród wielu wciąż zapowiedzianych produkcji nań opartych znajduje sie Duke Nukem Forever.
Sukces gry i jej popularność potwierdzają liczne turnieje. W naszym kraju odbywały się liczne puchary (Mistrzostwa Profitu, Puchar TDM 1/2/3), ligi (L.I.G.A, Liga Silesi, Liga CTF, Liga Tymczasowa, Liga Misia 1/2/3/4/5), drabinki (Ladder Ligi Misia 2, czy polskie laddery w ClanBase), imprezy lanowe (Bory, LP Pniow, LP Sith)... wymienione przykłady to tylko najważniejsze pozycje, a nie wolno zapominać także o niezliczonych turniejach duelowych, oraz nockach błędnie często nazywanych lanparty. Na świecie sytuacja wyglądała podobnie i gra gościła między innymi na 2 edycjach WCG (obie wygrał Gitz), NGI LAN, LanArena, AMD ProGamers Challenge i wielu wielu innych. Jest to także najpopularniejsza platforma ClanBase.
Ile dokładnie osób gra w Polsce trudno jest określić. Jedyne czego jestesmy pewni to to, że liczba klanów jak i serverów na przestrzeni czasu przekroczyła bariere 100, niestety nikt nie prowadził ewidencji klanów nie licząc list zgłoszeniowych, z czego najdłuższą 84 pozycyjną zawierająca adresy stron prezentuje oficjalna polska strona poświęcona serii - Unreal.pl. Wiemy także o ponad 32 polskich produkcjach filmowych zrealizowanych w tej grze. Film autorstwa Mortara zdobył drugie miejsce w konkursie filmowym czasopisma SGK, zaś filmy CarMaca z serii XSU pokazywano na dużym ekranie na imprezach we Włoszech czy Czechach. Polska scena UT spłodziła także wspomnianego najpopularniejszego internetowego felietoniste w temacie gamingu na świecie - CarMaca, oraz działającego dla odmiany w polskiej prasie dla wielu kontrowersyjnego yavora. Doczekaliśmy się także własnej polskiej sieci IRC postawionej z myślą o graczach UT. Na koniec nie mogę nie wspomnieć o najbardziej znanej fance UT na świecie, którą jest Asia Carrera. Ta światowej sławy gwiazda filmów porno nie tylko gra z pasją, ale nawet próbowała swych sił w tworzeniu map i modeli - stworzyła nawet swój własny, oczywiście nagi, model.
Skąd się bierze niegasnąca popularność tej gry ? Zaryzykuje stwierdzenie, że kreując nierealny świat gry, autorzy kierowali się swoimi własnymi wizjami. Nie dbając o zbalansowanie poszczególnych elementów rozgrywki stworzyli coś co pochłoneło całkowicie graczy. W nowszych częściach czuć zmiany, których domagali się często sami gracze. W grze zabrakło refrenu piosenki Ill Nino, a konkretnie słów "feel unreal". Niezależnie bowiem czy zapytamy szarego gracza DM, czy wymiatacza o e-sportowych ciągotkach, to powie on, że na początku przemówił do niego sugestywny świat gry. Wydawało by się relikt gier singleplayer, za jaki wielu uważa to co oznacza termin "klimat", stworzył multiplayerową legendę.
Tytuł: Unreal Tournament
Data: 30.11.99
Developer: Epic Games Inc. (link)
Wydawca: GT Interactive (należy do Atari)
Wydawca PL: Licomp Empik Multimedia (LEM) (link)
Nośnik: 2x CD
Ilość graczy: 1-32
Boty: tak
Cena: 30-40zł (używana)
CDKey: brak
Tryby gry: lista
- DeathMatch - klasyczne FreeForAll
- TeamDeathMatch - drużynowa walka o fragi, zwykle 4 na 4
- CaptureTheFlag - walka o zdobycie wrogiej flagi, 5 na 5
- Domination - walka o utrzymanie punktów kontrolnych
- Assault - jedna drużyna wykonuje zadanie, a druga ma ją powstrzymać
- LastManStanding - każdy gracz ma określoną liczbę żyć, wygrywa ostatni przy życiu
Oficjalne pliki: lista
- Patch 4.36
- Oficjalny Bonus Pack
- Digital Extremes Mappack
- Inoxx Mappack
- Oficjalny Bonus Pack II
Epic Games
UT.com
Unreal.pl
#0 | Azrael^
2004-12-01 01:31:52
#0 | -mess-
2004-12-01 01:43:45
ale smutne te osiagniecia wyglada przy takim q3 (liczba klanow/graczy), szkoda tez, ze autor wie tak wiele na temat pk, ze musi sugerowac sie danymi z gs, ktore nie powinny byc zadnym wyznacznikiem ;] bo w pk gra o wiele wiecej niz moglo by sie wydawac Be
wiem wiem, kazdy swoje chwali... tak czy siak bzdur sie nie pisze ;]
#0 | Pajda
2004-12-01 01:53:32
Wskazania lig tez sie na duzo nie zdadza gdyz, dla przykladu sezon LM trwa 10 miesiecy po czym konczy sie lanem, a w trakcie sezonu nie mozna dodawac uczestnikow. Nie wspominajac o wymaganiach, ktorych wielu nie spelnilo.
ps. co do pk to dobrze, ze gra wiecej osob, ale niestety nie gra online ;P
#0 | Qsp
2004-12-01 01:56:03
#0 | Pajda
2004-12-01 02:02:45
ps. dzieki za pomoc z obrazkiem :)
#0 | Azrael^
2004-12-01 02:10:41
#0 | j0k3r
2004-12-01 05:50:20
#0 | brak konta
2004-12-01 07:12:43
#0 | .Xaos
2004-12-01 07:24:07
#0 | mysi
2004-12-01 08:05:11
troszkę przykrótki artykuł, chcę więcej :)
#0 | JNS
2004-12-01 08:52:20
#0 | tof
2004-12-01 09:20:55
#0 | shiro_4
2004-12-01 10:28:04
#0 | freak
2004-12-01 11:48:06
#0 | slawek
2004-12-01 12:14:37
Może pajda jeszcze się sprężysz, co?
A wiecie, że jak się z tej broni co leży na decku 16 koło skrzyń z tym wzmacniaczem szczału strzeli najpierw prawą myszą, a potem strzałem z lewej trafi w wypuszczony bąbel, to robi sie wielkie, odbierające mnóstwo zdrowia wrogowi BUM? Nie dziękujcie. Taki prezent na rocznice od starego trikera
#0 | sxl
2004-12-01 12:20:44
#0 | -mess-
2004-12-01 12:24:26
ut jest naprawde spoko, i nie mam nic przeciwko tej gierce :)
to mi raczej o pajde i jego podejscie do tematu chodzilo :x
#0 | -mess-
2004-12-01 12:25:25
#0 | slawek
2004-12-01 12:31:52
A może ja napiszę wspomnienie o UT?
#0 | Pajda
2004-12-01 13:02:53
Obsluguje api d3d, opengl i pewnie s3metal tez, kod odpowiedzialny za dzwiek jest z UT wersji 4.20, nie wiem jak reszta.
#0 | Pajda
2004-12-01 13:12:20
Pozwole sobie wiec zostawic temat wspomnien na inny artykul, szczegolnie, ze przy pisaniu go chcialbym zebrac najpierw sporo starych materialow z lat 2000-2001.
#0 | Pajda
2004-12-01 13:31:54
Banite, jednego z lepszych pl graczy poznalem dosyc nietypowo na turnieju NetGame w Kielcach w 2001. Otoz gdy dotarlem na miejsce wyrzucil mnie on za drzwi tlumaczac, ze kafejka zamknieta, trwa turniej. Dopiero za drugim czy trzecim razem dobijajac udalo mi sie przekazac, ze ja tez na turniej przyjechalem ;P
W lipcu 2002 wracalismy z Pragi z AMD ProGamers Challenge 2002. Bylismy naprawde strasznie wycieczeni, przez 3 noce spalem lacznie okolo 6 godzin, reszta troche wiecej, ale i tak pochod zywych trupow byl. Z Pragi dojechalismy autobusem do Nachodu, a stamtad piechotka w upale 3km do granicy. Po jej przekroczeniu stwierdzilismy z Fazim, ze wezmiemy tak jak poprzednio busa za 10zl od calosci (bylo nas 5, wiec 2zl od lebka). Ku mojemu zdziwieniu reszta grupy czyli Banita, Night i Balagan postanowili isc dalej pieszo (3-6km do Kudowy). Duzo nie myslac z Fazim wzielismy sobie busa i ruszylismy we 2 (Fazi mial wielka ciezka walizke, watpie by doszedl piechota). Na dworcu PKP w Kudowie bylismy dosyc szybko wiec czekalismy... i czekalismy... w koncu w przyplywie znudzenia i zmeczenia polozylismy sie na chwilke na lawkach na dworcu i... zasnelismy. Jakis czas potem sie budze i mowie do Faziego \"Ty, snilo mi sie, ze ktos mnie budzil\". Po kontroli zegarkow okazalo sie, ze pociag nam uciekl... Co sie stalo ? Pozostala trojka doszla na miejsce, bodajze Night zaczal mnie budzic i jak tylko otworzylem oczy powiedzial, ze jest juz pociag i zebysmy sie zbierali, po czym poszli do niego, a ja zamknalem oczy :P Musielismy z Fazim czekac kilka godzin na nastepny, a ja spedzilem noc we Wroclawiu podczas gdy moglem ruszyc odrazu do Kielc i stamtad PKSem do siebie. Na pocieche towarzystwa dotrzymywal nam sklad hooligans z q3, z ktorym sie pozegnalismy we Wroclawiu wlasnie.
#0 | slawek
2004-12-01 13:53:15
Przed maską taksówki pojawia się postać w dżinsach i bawełnianym t-shircie. \"Dziwak - olsdchoolowiec\" myśli Mess. \"O kurna! Pajda!\" rozbrzmiewa w jego głowie gdy postać odwraca się przodem do kapsuły. \"Stop\" - wydaje polecenie systemowi \"Otwórz drzwi\" i wygramala się na zewnątrz, chwyta Pajdę za ramie i wciąga do wnętrza pojazdu ze zdecydowaniem i szybkością bardziej na miejscu na polu bitwy niż leniwej i pustawej ulicy Londynu.
- O! Pan prezes! - śmieje się Pajda ściskając rękę Messa
- O! Pan dyrektor - odpowiada ze śmiechem Mess - wciąż rządzisz w graniu w komputer?
- Wciąż skupujesz świat?
Zawsze się lubili. Mimo, że ich interesy stały się rozbieżne w chwili gdy Pajda został dyrektorem w Światowej Organizacji Esportu, a Mess zajmował się w jej ramach kolekcjonowaniem kolejnych tytułów Mistrza Świata, to pochodzenie z jednego kraju i wspomnienia trudnych początków było trwałą zaprawą ich sympatii. Nie zepsuły tego niekonwencjonalne decyzje Pajdy, jak na przykład ta, by na 10-lecie Ligi rozegrać cykl turniejów w UT99 z suma nagród pięciu milionów, co zmusiło messa do sięgnięcia po ten tytuł. Pecunia non olet, nie?
- Podrzucić cię gdzieś?
- Mógłbyś? Gdzieś gdzie mozna kupić fajki. W Hiltonie już ich nie kupisz. Co za bajzel
- Ty sam po fajki chodzisz? - śmieje sie Mess - Nic się nie zmieniłeś. Victoria Station, tam w slumsie zdaje się są wciąż jakieś budki ze starzyzną. \"Victoria Station\" zadysponował systemowi.
- Grywasz jeszcze czasem, Mesiu?
- Nie mam czasu, no, z rzadka w promoda z zikiem potnę. A ty piszesz do esports?
- Hehe. Skąd. Lecho mnie zbanował. Ale też juz nie wyrabiałem z czasem. Kurde. Ciężko jest. Stary, terminarz wypełniony na 3 lata w przód. Krogoth nie daje mi chwili spokoju. Zaraz, zaraz! Promoda? Macie jeszcze te stare kompy? Hehe - wizjonerzy i awangarda technologii na starych PC?
- Mamy parę w muzeum w Augustowie, czasem je odpalamy dla zdrowia. Jesteśmy na miejscu. Poczekać na ciebie?
- Nie, porozglądam sie trochę. Dzięki i dozo. Acha, pamiętasz, że anril rządzi?
- Haha. Cześć.
Kapsuła zamyka się. Mess patrzy przez chwilę na odchodzącego kumpla. Oczy staja sie zimne, usta ściągają w wąska kreskę z której wydobywa się jeszcze syczące \"Anril ssie. q3 rządzi, palancie\"
#0 | slawek
2004-12-01 14:03:31
#0 | Pajda
2004-12-01 14:23:24
#0 | psy|edix
2004-12-01 14:37:49
#0 | -mess-
2004-12-01 14:44:07
#0 | Icarium
2004-12-01 14:53:59
#0 | dominikt
2004-12-01 15:17:10
#0 | dominikt
2004-12-01 15:17:42
#0 | psy|edix
2004-12-01 15:20:44
#0 | slawek
2004-12-01 15:24:09
#0 | dominikt
2004-12-01 15:26:36
#0 | slawek
2004-12-01 15:29:14
#0 | acci
2004-12-01 15:29:21
#0 | dominikt
2004-12-01 15:45:12
#0 | clinic
2004-12-01 15:49:43
#0 | slawek
2004-12-01 16:05:35
Zmagam sie juz jakiś czas z tekstem ciut większym niz na posta, ale to trudne.
Jakiś ślad moich... czegostam mozna znaleźć na ORGu.
Po raz czwarty czytam \"Cryptonomicon\". To paraliżuje ewentualne zapędy twórcze. Wiesz, jak z Jimim H. - posłuchasz troche i odkładasz gitare na pawlacz.
#0 | dominikt
2004-12-01 16:09:43
przyklad z jimim do mnie przemawia, bo gralem swego czasu dosc duzo, ale on mnie raczej napedzal do dalszej pracy :)
#0 | dominikt
2004-12-01 16:11:18
mnie raczej interesowalby unreal 1 : >