Montaż i przekształcanie obrazu

Dostosuj

Montaż i przekształcanie obrazu

Montaż w programach do nieliniowego opracowania obrazu, jest właściwie procesem zniekształcania obrazu źródłowego, o ile montaż nadaje układ linearny i dynamikę obrazowi o tyle operacje na płaszczyźnie obrazu mają za zadanie wzbogacić go plastycznie. Podstawowym zabiegiem zniekształcającym jest możliwość ingerowania w paletę barwną, jak w przypadku FPmovie 2, w którym zmiana kolorów była jedynym zastosowanym środkiem. Podobnie rzecz ma się w rnxInsomniA. Zimne barwy graniczące z granatowym, sugerują - wraz z tytułem - mrok i senność. Są to jednak podstawowe zabiegi, które mogą być wzbogacane innego rodzaju filtrami, jak rozmycia, wyostrzanie etc.

Ciekawym rozwiązaniem jest nadanie clipowi charakteru zniszczonej taśmy filmowej jak w przypadku defrag3_training oraz Defreestyle. Gdzie w pierwszym spowolniono znacznie szybkość odtwarzania klipu w celach instruktażowych, w połączeniu z obrazowym efektem daje niezwykłe wrażenie płynności. W zakresie manipulowania samym obrazem innowacyjnym rozwiązaniem jest łączenie niezależnych elementów graficznych z właściwym materiałem, co można zaobserwować w GetQuaked.

Są to jednak podstawowe zabiegi wspomagające graficznie sam obraz. Sprowadza się to tylko do manipulowania płaszczyznami, które jednak same w sobie posiadają ograniczony potencjał. To, co pozwala nadać clipowi mocnej ekspresji jest możliwość zgrywania obrazu w dwóch różnych trybach spojrzenia, czyli FPP i TPP. Możliwości łączenia tych dwóch trybów są wielorakie, można również przypisać im różne funkcje. Przykładowo tryb TPP może być powtórzeniem danej sytuacji, która została wcześniej zarejestrowana w FPP, dodatkowo wolniejsza prędkość emisji obrazu nadaje takiemu rozwiązaniu dużą wartość informacyjną. Oczywiście taki efekt uzyskuje się w montażu następujących po sobie ujęciach, przykładowo ostania scena z The Art of Tricking 2. Wykorzystanie tych dwóch trybów w obrębie jednego ujęcia daje już o wiele większe możliwości. Począwszy od prostego wykorzystania w celach powtórzenia sytuacji, jak w filmie Mini-Nog, gdzie twórca nobilituje swoje popisowe akcje, korzystając właśnie z możliwości obserwacji punktu kulminacyjnego z dwóch perspektyw. Poprzez Trick’s Art, w którym jednocześnie wykorzystanie FPP i TPP jest ciągłym i jednolitym zabiegiem, który pozwala przekazać więcej obrazowej informacji. Skończywszy na Tricking-iT, gdzie możliwość obserwacji z wielu punktów widzenia i jednoczesnego implementowania ich w obrębie pojedynczego ujęcia łączona jest z twórczym wykorzystaniem zabiegu picture in picture (PiP)

W tym przypadku, kiedy twórca decyduje się łączyć możliwość wielu perspektyw w granicach pojedynczego ujęcia, co automatycznie niesie za sobą konieczność wykorzystania PiP, stoi on przed dużym wachlarzem potencjalnych rozwiązań montażowych. Aby móc zawrzeć synchronicznie kilka perspektyw w jednym ujęciu, należy zdecydować się na podział obrazu i stworzenie obrazu głównego jak i pobocznych okienek – czyli PiP. Całość jest zespolona w ramach monitora, ramy te tworzą nadrzędną instancję względem tego co jest w nich zawarte.

Wracając jednak do twórczego wykorzystania PiP w Tricking-iT. Ustalić można, iż sam PiP rzadko jest wykorzystany jako element montażowy, co w przypadku omawianego klipu staje się bardzo ciekawym zabiegiem. Wyprowadzenie ujęcia w którym funkcjonuje główny obraz plus trzy PiP-y (A) w stronę kolejnego ujęcia, w którym funkcjonuje jeden główny obraz i jeden PiP (B), dokonuje się poprzez przejścia między ujęciami na zasadzie ustępowania jednego obrazu drugiemu w płaszczyźnie horyzontalnej. Tak więc obraz główny plus trzy PIP-y (A) przesuwają się w prawą stronę ustępując obrazowi (B) z lewej strony. Kolumna trzech Pip-ów w pierwszym ujęciu (A) również przemieszcza się z lewej strony na prawą. Obraz główny pierwszego ujęcia (A) znika po prawej stronie, jednak kolumna Pip-ów rozsuwa się kiedy osiąga prawą krawędź ekranu. Dwa Pip-y podążają za obrazem głównym (A), a trzeci górny Pip zostaje wpisany w ujęcie (B) i następuje w nim płynne przejście obrazu, którego zawartość informacyjna pokrywa się z obrazem następującego ujęcia (B). Należy dodać że w kolumnie Pip-ów były ujęcia z innych perspektyw niż w obrazie głównym, także przejście montażowe w górnym Pip-ie również pokazuje inną perspektywę obrazu kolejnego ujęcia.

Zabieg PiP, można również wykorzystać w clipquake’ach, aby ukazać w sposób przejrzysty rozgrywkę opartą na kooperacji, jak w klipie [zero-60].

Warto wspomnieć o najbardziej efektownym zabiegu, który swoje korzenie lokuje w filmie The Matrix, mianowicie slow motion. Efekt, który symuluje zatrzymanie ruchu wewnątrz obrazu i ruch kamery w przestrzeni trójwymiarowej w chwili, gdy wszystkie elementy ruchome są zastygnięte, daje to przyjemny efekt, który można wykorzystać na różne sposoby. W clipie Tribulation, moment ten zostaje wykorzystany do wprowadzenia tytułu klipu, zaś w clipie Annihilation i The Badge 2 wykorzystany jest w celach precyzyjnego ukazania ekstremalnych sytuacji.


hide_dot.gifIndeks podstron

KomentarzeKomentarze

  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

1235 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie