Media - My, gracze, lubimy umierać
Nie zliczę już ile razy umarłem. Nie zliczę nawet sposobów w jakie umarłem. Jak większość graczy, zostałem zmasakrowany przez terrorystę strzelającego z AK-47, zatruty przez dziwne pająki, oraz rozerwany przez granaty odłamkowe kosmitów. Nabijano mnie także na średniowieczne miecze, dinozaury odrywały mi kończynę po kończynie, oraz zostałem beznamiętnie zadeptany przez chodzące maszyny wojenne, wysokie jak dwudziestopiętrowy budynek-wcale mnie chyba nie zauważyły.Jednak najważniejsze jest to: całkiem możliwe, że te śmierci należą do moich najprzyjemniejszych doświadczeń w grach.
W ten właśnie sposób rozpoczyna się przekład artykułu z serwisu Wired News, na który natknąłem się przeglądając portal Gazeta.pl. Teorie o przyjemności czerpanej przez graczy z umierania zaprezentował w swej pracy Niklas Ravaja. Poddani przez niego badaniom gracze odczuwali cierpienie, kiedy gracze zabijali przeciwnika. Zamiast radości wynikającej ze zwycięstwa i sukcesu, zranienie i zabicie przeciwnika powodowało niepokój albo złość, bądź obie te emocje - pisze Ravaja. Z kolei śmierć wywoływała u badanych... podniecenie.
Jednemu z nich za chwilę ulży / fot. callofduty4.pl
Dlaczego tak jest? Być może gracze nie są jednak tak zdegenerowaną warstwą ludzi, za jaką zwykło się ich uważać. Cierpienie jakie odczuwamy zabijając w grze przeciwnika, może być spowodowane pogwałceniem naszego zakorzenionego poczucia moralności; wiemy, że zabijanie jest złe, nawet w wirtualnym świecie. (Co ciekawe, kłóci się to mocno z teorią o znieczulicy. Psychologowie martwią się, że zabijanie zbyt dużej ilości wirtualnych wrogów otępia nas względem przemocy; Rajavas uznaje fakt, iż gracze zdają się opierać znieczulicy za pocieszający. - czytamy w tekście. Powody odczuć graczy mogą być jednak bardziej przyziemne - Gra FPS jest tak niewiarygodnie stresująca, że cieszy nas jakakolwiek chwila wytchnienia, nawet jeśli wymaga bycia rozerwanym na kawałki. Biorąc pod uwagę intensywność gier pokroju Call of Duty 4, której kampania single player stylizowana jest na szybki i dynamiczny film, pewnie nie jest to teoria pozbawiona podstaw. Tak czy owak, mózgi graczy okazały się przeczyć stereotypom.
Tu chodzi o kasę. Gram głównie z moimi znajomymi, którzy zapisują się do laddera. Wiem, że te nagrody mi się nie należą, bo wielu z was jest ode mnie dużo szybszych - ale tu tak robi każdy. |
Jak działał ten proceder? Każdy z nowo zapisanych zawodników otrzymywał "na starcie" 1000 punktów. Przegrany mecz równa się stracie 20% punktów z aktualnego stanu konta, w tym wypadku - 200. Podwojenie stanu posiadania wymagało więc wygrania jedynie 5 meczów, a chyba każdy z nas zna przynajmniej tylu ludzi z oryginalną kopią gry! Prawda, że proste, genialne, i... bezstresowe? Nie sposób nie zgodzić się z takim postawieniem sprawy, niech więc mniej doświadczeni organizatorzy turniejów potraktują przygody swoich niemieckich kolegów jako przykład, że czasem dobrze jest się konsultować, a przynajmniej nie ignorować apelów, życzliwych obserwatorów czy czołowych graczy danej sceny.
Nasza redakcja także nie próżnuje, w ostatnim czasie między innymi porównaliśmy dla Was dwie profesjonalne myszki od SteelSeries. Oczywiście te dwa gryzonie to w praktyce jedno, dostępne w dwóch wersjach Ikari. Zdecydować się na sensor optyczny czy laserowy? Jak pisali nasi recenzenci, ten pierwszy sprawdza się doskonale, jednak tylko w grach. Osoby potrzebujące od czasu do czasu gryzonia do pracy biurowej powinni przyjrzeć się uważniej Ikari Laser. Z drugiej jednak strony, optyczna wersja myszy jest znacznie tańsza od swej nieco bardziej zaawansowanej siostry, a swej grupie docelowej, jaką są gracze, powinna więc spokojnie wystarczyć.
Zachęcam też do rzucenia okiem na artykuł "Darmowe gry esportowe" traktujący rzecz jasna o kilku wybranych grach multiplayer, które dostępne sa nieodpłatnie - WarSow, Enemy Territory, TrackMania Nations oraz Americas Army. Przypomnę też, że cały czas ukazują się nasze poradniki, które mogą pomóc Wam stawiać pierwsze kroki w danej grze. Dostępne są już obszerne teksty przeznaczone dla przyszłych gwiazd Starcrafta, Counter-Strike 1.6 oraz TrackMania Nations, seria będzie jednak oczywiście kontynuowana.
Warto odwiedzić
Umieranie sprawia graczom frajdę @ Gazeta.pl
SteelSeries Ikari Laser @ eSports.pl
SteelSeries Ikari Optical @ eSports.pl
Zupełnie dziwna liga @ PGS Gaming
Darmowe gry esportowe @ eSports.pl
Archiwum
SteelSeries Ikari Laser @ eSports.pl
SteelSeries Ikari Optical @ eSports.pl
Zupełnie dziwna liga @ PGS Gaming
Darmowe gry esportowe @ eSports.pl
Archiwum
23.04.2008 - #16 - Dzień Tempus Moriendi
14.04.2008 - #15 (WC3) - Patch... czy jest potrzebny?
09.04.2008 - #14 - GGL śladami Angela Munoza?
02.04.2008 - #13 - April Fools!
26.03.2008 - #12 - eSport dla laików
12.03.2008 - #11 - Fokus, lolcode i Twente Enschede
05.03.2008 - #10 - Koniec PGS w obecnej formie
28.02.2008 - #9 - O gamingu na olimpiadzie
20.02.2008 - #8 - Echa werdyktu ESWC
12.02.2008 - #7 - Grubby radzi
05.02.2008 - #6 - Carmac o ciągłości esportowej historii
29.01.2008 - #5 - Rzecz o MYM
22.01.2008 - #4 - Napisz sobie newsa na ClanBase
15.01.2008 - #3 - Loord o PGS i Neo w rozmowie bez pytań
08.01.2008 - #2 - Poważni o esporcie
03.01.2008 - #1 - To był tydzień Carmaca
14.04.2008 - #15 (WC3) - Patch... czy jest potrzebny?
09.04.2008 - #14 - GGL śladami Angela Munoza?
02.04.2008 - #13 - April Fools!
26.03.2008 - #12 - eSport dla laików
12.03.2008 - #11 - Fokus, lolcode i Twente Enschede
05.03.2008 - #10 - Koniec PGS w obecnej formie
28.02.2008 - #9 - O gamingu na olimpiadzie
20.02.2008 - #8 - Echa werdyktu ESWC
12.02.2008 - #7 - Grubby radzi
05.02.2008 - #6 - Carmac o ciągłości esportowej historii
29.01.2008 - #5 - Rzecz o MYM
22.01.2008 - #4 - Napisz sobie newsa na ClanBase
15.01.2008 - #3 - Loord o PGS i Neo w rozmowie bez pytań
08.01.2008 - #2 - Poważni o esporcie
03.01.2008 - #1 - To był tydzień Carmaca
#1 | tof
2008-04-30 07:13:16
mam pytanko odnosnie screena z COD4 - pochodzi on z z kampani pojedynczego gracza czy jakies multi bo chyba zawodzi mnie pamiec ,ale jakos nie moge go sobie przypomniec-sceny ;) xD ...?
#2 | kluczmen
2008-04-30 07:22:55
#3 | conish
2008-04-30 08:29:37
#4 | lecho
2008-04-30 12:23:26
#5 | Miś
2008-04-30 12:53:03
#6 | rml
2008-04-30 13:49:33
#7 | illio
2008-04-30 14:05:54
#8 | pr00
2008-04-30 16:02:33
#9 | tof
2008-04-30 18:30:57
#10 | EXBLANCO.KOXED
2008-05-01 12:12:56
#11 | raul
2008-05-04 10:30:46
#12 | KrawieC
2008-05-06 11:30:15