Strategia
Strategie, zwane częściej taktykami, pełnią ważną rolę w grze Quake 3 Arena, głównie w grze duelowej oraz pojedynkach TDM i CTF. W tym artykule przedstawimy bardzo ogólne założenia taktyczne w poszczególnych trybach, które pomogą zrozumieć sens rywalizacji i wskażą kierunki, w jakich należy rozwijać swoje umiejętności, czy to indywidualne czy też zespołowe. Każdy powinien opracować swój innowacyjny pomysł na rozgrywanie pojedynków, gdyż tylko w taki sposób będzie w stanie zaskoczyć bardziej doświadczonych rywali. Aby przejść do szczegółowego planowania taktyk, należy zapoznać się jednak z ich podstawami.Duel (1v1):
W grze 1v1 często nie wygrywa osoba, która posiada większe umiejętności, ale zazwyczaj ta, która lepiej potrafi kontrolować mapę. Nawet najlepsi zawodnicy będą w dużych kłopotach, jeżeli zostaną odcięci od większości lub nawet wszystkich pancerzy oraz pojawiającego się rzadziej Mega Healtha. Podstawą gry duelowej jest zatem umiejętne liczenie momentów pojawiania się tych przedmiotów na mapie (pancerze RA, YA, GA co 25 sekund, MH zwykle co 35 sekund, na mapie pro-q3tourney4 co 120 sekund) i skuteczne ich podbieranie rywalowi. Kolejną ważną rzeczą jest dobre poznanie miejsc, w których po zdobyciu punktu może odrodzić się nasz przeciwnik. Jest on wtedy praktycznie bezbronny i łatwo możemy kolejny raz go zabić. Szlifując podejście teoretyczne do gry duelowej nie możemy zapominać oczywiście o ćwiczeniu naszej celności ze wszystkich broni oraz zwiększaniu płynności naszego poruszania po wszystkich częściach mapy, co znacznie ułatwi nam samą rozgrywkę.
Mapy do trybu 1v1
- pro-q3dm6 *
- q3tourney2
- pro-q3tourney7
- pro-q3tourney4 *
- ztn3tourney1 *
- hub3tourney1
- hub3aeroq3 *
- pro-nodm9 *
- pukk3tourney2
* najpopularniejsze w ostatnim czasie
Do obejrzenia
czm vs. Jibo #1
czm vs. Raistlin
Cooller vs. Daler
czm vs. Cooller
czm vs. Jibo #2
Cooller vs. Jibo
matr0x vs. zik #1
matr0x vs. zik #2
matr0x vs. zik #3
matr0x vs. zik #4
Team Death Match (TDM):
Odcięcie rywalom całej mapy jest zadaniem bardzo trudnym, w rozgrywkach TDM skupiamy się zatem bardziej na obronie strategicznie ważnych sektorów na mapie. Są to zazwyczaj miejsca, gdzie znajdują się ważne przedmioty (ważna broń, ważny pancerz, miejsce pojawienia się powerupa). Powinniśmy zatem tak ustawić naszą drużynę, aby skutecznie mogła obstawić te strategiczne miejsca oraz oczywiście je obronić. Nie należy zapominać jednak o przygotowaniu planu na przypadek, gdy ważne z naszego punktu widzenia sektory są zajęte przez rywala. Plan taki powinien krok po kroku prowadzić nas do odbicia interesującego nas miejsca. Bardzo przydatne do tego celu jest zabranie pojawiających się co dwie minuty powerupów Quad Damage (dodatkowo na mapach q3dm14tmp i ospdm15rc3 pojawia się Battle Suit). W czasie gry należy pamiętać, że rywalizujemy jako drużyna, zatem trzeba dzielić się kolegami pojawiającymi się broniami i wspierać ich, gdy są w opałach. Podczas klanowych gier TDM większość drużyn wspomaga się komunikacją głosową, przydatne do tego programy to TeamSpeak (więcej) lub Ventrilo (więcej).
Mapy do trybu TDM
- pro-q3dm6 *
- q3dm7 *
- ospdm5 *
- ospdm6 *
- ospdm15rc3
- cpm4 *
- cpm9
- q3dm14tmp *
* najpopularniejsze w ostatnim czasie
Capture The Flag (CTF):
W zmaganiach CTF zadania drużyny musimy rozłożyć na dwie części: obronę własnej flagi i atak na bazę przeciwnika. Zazwyczaj dwóch zawodników skupia się na odpieraniu ataku rywali, ci powinni mieć dostęp do dużej ilości broni i pancerza, a trzech pozostałych stara się wykraść flagę z bazy rywala. Ci ostatni gracze powinni czynnie współpracować ze sobą (bindy lub komunikacja głosowa - patrz wyżej), co znacznie ułatwi skoordynowany atak i przerwanie obrony przeciwnika. Należy pamiętać o powerupach, których na mapach CTF jest zazwyczaj aż trzy (na środku i po jednym w pobliżu każdej bazy), zwłaszcza Regeneration jest przydatny w penetrowaniu bazy przeciwnika. Ważnym elementem i dość trudnym do opanowania jest umiejętność osłony uciekającego z bazy rywala niosącego flagę naszego zawodnika. Podobnie jak w grze duelowej, zawodnicy CTF sporą uwagę skupiają na ćwiczeniu płynności poruszania się po dość dużych arenach, na których toczą się spotkania.
Mapy do trybu CTF
- q3ctf2 *
- q3w3 *
- q3w5
- q3w7 *
- q3wcp1 *
- q3wcp5 *
- q3wcp9 *
- q3wcp15 *
- q3wcp22 *
- ctctf3
- ump2ctf4
* najpopularniejsze w ostatnim czasie
Free For All (FFA):
Jako że celem tego typu rywalizacji jest zdobycie jak największej ilości punktów, powinniśmy od samego początku poruszać się w miejscach, gdzie będziemy mieli dogodny dostęp do najmocniejszych broni, przydałby się także chociaż jeden pancerz. Nie powinniśmy zostawiać rywalom żadnej broni po drodze, gdyż znacznie zwiększy to nasze szanse ich eksterminacji. Dużym błędem jest unikanie walki i czekanie na przeciwnika w różnych osłoniętych miejscach, gdyż w taki sposób raczej nie wyprzedzimy w punktacji pozostałych uczestników zabawy.
Mapy do trybu FFA
- q3dm12
- q3dm14 *
- q3dm15
- q3dm19 *
- q3dm7 *
- pro-q3dm6 *
* najpopularniejsze w ostatnim czasie
Clan Arena (CA):
W CA bardzo ważna jest szybkość, zatem na sam początek zalecane jest dobre opanowanie jak najpłynniejszego poruszania się po mapie oraz trening refleksu. Bardzo wskazane w grze jest wykorzystanie różnego rodzaju Rocket Jumpów. Ten tryb grywany jest zazwyczaj na fizyce CPM, podczas ćwiczeń warto zatem poznać wszelkie dogodności, jakie ta fizyka daje przy przemieszczaniu się i korzystaniu z poszczególnych broni. W grze drużynowej poruszamy się zazwyczaj większym gronem, czasem warto jest się oczywiście rozdzielić, w celu okrążenia lub zaskoczenia rywala.
Mapy do trybu CA
- pro-q3dm6 *
- ra3map10
- ra3map11
- ra3map13
- ra3map14
- ra3map15
- ra3map19
- ra3map1 *
- ra3map3
- ra3map7
- ra3map9
- ospca1 *
- 6++ *
- overkill *
- ts_ca1 *
* najpopularniejsze w ostatnim czasie