Gry, sport elektroniczny, e-sport co to?
Gry komputerowe stają się już nie tylko zabawą, ale także sposobem na życie i zarabianie pieniędzy. Przychody producentów gier rosną szybciej niż koncernów fonograficznych i studiów filmowych. Wydaje się, że rosnąca popularność elektronicznej rozrywki jest trendem, którego nikt już nie zatrzyma. Dziś na świecie nakłady na produkcję gier są porównywalne z wydatkami na produkcję filmową. Kino, które jest uważane za dziesiątą muzę i ulubione medium XX wieku, powoli staje się dodatkiem do gier, o czym świadczą filmy z Larą Croft czy przygotowywana ekranizacja Dooma, o którą zabiegały największe wytwórnie hollywoodzkie. Dla tradycyjnych gałęzi rozrywki takich jak telewizja, muzyka czy kino to poważne zagrożenie i ostrzeżenie, gdyż pod ich bokiem narodził się w ciągu kilkunastu lat poważny konkurent, który nazywa się sport elektroniczny.W Polsce pojęcie to znane jest jedynie ludziom, którzy z tym rodzajem sportu spotykają się na co dzień. Sport elektroniczny rozwija się i to w tempie kilkukrotnie przewyższającym inne kierunki w sztuce czy kulturze. Pościgi, walki wręcz, odbijanie zakładników, olimpijskie zwycięstwa to smak którego gry komputerowe pozwalają doświadczyć. Kwestią czasu jest , gdy mecze najlepszych graczy komputerowych będą transmitowane w telewizji, a różne gazety brukowe zaczną donosić o gustach mistrzów świata np. w Counter-Strike. Niektórym osobom, szczególnie nie związanym z tematyką, e-sport wydaje się dziwny. W ich oczach siedzi gracz przed monitorem i niszczy myszkę oraz klawiaturę. Wystarczy jednak zastanowić się nad tematem, a sprawa przestaje być już banalna i zabawna.
Współzawodnictwo, które stanowi motyw większości gier, doprowadziło do powstania idei sportu elektronicznego. Od 2000 roku organizuje się różnego rodzaju cyber-olimpiady, a także działają liczne ligi cyber-zawodników. W Korei Południowej i Chinach sport elektroniczny ma już status prawny równy tradycyjnemu sportowi, dzięki czemu buduje się profesjonalne narodowe reprezentacje. Dotychczas największym wydarzeniem e-sportowym na świecie jest olimpiada World Cyber Games, odbywająca się corocznie na wielu platformach. Jej wielką zaletą jest to, że swym charakterem przypomina prawdziwą olimpiadę sportową. Całe wydarzenie trwa tydzień i jest najbardziej rozwiniętą imprezą tego typu. Gracze, biorący udział w finałach WCG przez cały okres trwania tej imprezy mieszkają podobnie jak sportowcy na normalniej olimpiadzie w wioskach olimpijskich przeznaczonych tylko dla graczy. Jak na każdej olimpiadzie, również i na tej jest możliwość wygrania nagród, które są w postaci pieniędzy, medali lub sprzętu komputerowego. Innymi turniejami na tak wysoką skalę są Cyberathlete Professional League oraz Electronic Sports World Cup, na których można wygrać nieraz większe nagrody pieniężne niż w prawdziwym sporcie.
Polskim akcentem, a zarazem pierwszą próbą wprowadzenia profesjonalnego sportu elektronicznego, było powstanie firmy Progames, która jednak po opuszczeniu przez sponsora zbankrutowała. Kolejna próba okazała się już skuteczna i dzięki Maciejowi 'krogoth' Wasylukowi, możemy cieszyć się z członkowstwa w najbardziej profesjonalnej i najlepszej lidze w Europie jaką jest Electronic Sports League. ESL Polska stale się rozwija i wprowadzane są co raz to nowe konkurencje i dyscypliny.
Istnieje cała masa serwisów internetowych poświęconych tej właśnie dziedzinie. Najpopularniejszym i najpowszechniejszym w Polsce jest esports.pl, poświęcony wszystkiemu co ze sportem elektronicznym związane. Ogromnym magnesem przyciągającym młodzież do internetu jest możliwość bezpośredniej komunikacji on-line. W życiu wirtualnym młodzi czują się znacznie lepiej i pełniej wyrażają siebie. Amerykanie już teraz więcej czasu spędzają przed komputerem niż telewizorem.
Można powiedzieć, że w Europie grami najbardziej popularnymi są Counter-Strike, Quake 3 Arena oraz podobne do siebie gry Warcraft i Starcraft . Jeżeli mowa o profesjonaliźmie w graniu to jedynym polskim klanem, który może się tym pochwalić jest Team Pentagram, którego nazwa bezpośrednio wiąże się ze sponsorem. Dzięki temu właśnie sponsorowi oraz własnemu zaangażowaniu zespół ten ma możliwość wyjazdów na najlepsze i największe turnieje na świecie. Aktualnie dywizja grająca w Counter-Strike znajduje się wśród dziesiątki najlepszych zespołów w Europie.
Targi Games Convention jakie odbyły się w Lipsku w 2004r dowiodły, że gry stają się częścią kultury na takich samych prawach jak obecnie kino czy komiks. Na targach tych łatwo można było dostrzec, że najpopularniejszym tematem współczesnych gier jest współrywalizacja. Brytyjskie stowarzyszenie elektronicznej rozrywki ELSPA utrzymuje, że gry stały się elementem doświadczenia pokoleniowego, takim jak kiedyś rock and roll, a także stają się wyrazem młodzieżowego buntu. Polskie piractwo wynikające po części z niezamożności społeczeństwa skutecznie spowalnia u nas dynamikę rozwoju rynku gier komputerowych z prawdziwego zdarzenia, gdy tymczasem w krajach takich jak Niemcy czy Wielka Brytania, które tworzą swego rodzaju awangardę Europy w temacie gier, jest ponad milion stałych graczy zorganizowanych w 40 tys. różnego rodzaju grup i klanów.
Fenomen gier komputerowych badany jest na świecie już od kilku lat. W 1999 roku Gonzalo Frasca i Lars Konzack z Danii zaproponowali powołanie do życia nowej dziedziny nauki – o nazwie ludologia (od łac. ludus - gra, zabawa). Ludologia to nowa nauka o grach, które są dziś najdynamiczniej rozwijającą się dziedziną rozrywki, a także kultury. W Centrum Badań nad Grami Komputerowymi przy Uniwersytecie Informatycznym w Kopenhadze można się doktoryzować z socjologii, psychologii albo estetyki gier komputerowych. Stypendia dla badaczy gier oferują placówki naukowe w USA, Singapurze i Japonii. Ludolodzy mają pełne ręce roboty, bo w krajach przodujących w sporcie elektornicznym takich jak: USA, Korea Płd. czy Japonia, gry razem z internetem stają się najpopularniejszą formą rozrywki, a nawet odbierają widownię telewizji. W USA 26 proc. osób w wieku od 7 do 29 lat gra codziennie, a 48 proc. - niemal codziennie. Brytyjczycy wydają na gry półtora raza więcej pieniędzy niż na kino.
Ogromna widownia i zainteresowanie publiczności sprawia, że gry zaczynają pełnić rolę kulturotwórczą co za tym idzie z zabawy rodzi się kultura. Wirtualne światy takich gier jak Diablo mają rozmiary umożliwiające wielogodzinne, a nawet wielodniowe rozgrywki. Cyberświaty zaczynają oddziaływać na świat rzeczywisty. W internetowych serwisach aukcyjnych, takich jak Allegro czy eBay, możemy znaleźć mnóstwo ogłoszeń o sprzedaży wirtualnych przedmiotów za prawdziwe pieniądze. Ich ceny w Polsce sięgają kilkudziesięciu złotych, a w USA nawet kilku tysięcy dolarów.
Coraz częściej pojawiają się próby wtłoczenia do gier treści politycznych. Nawrócony na islam Rosjanin Władimir Matwiejew stworzył grę Operation Flash-point o wyzwoleniu Iczkerii, za którą to nazwą kryje się Czeczenia. Wcielający się w bojownika gracz ma walczyć z rosyjskim wojskiem. Z kolei rosyjskie władze, w ramach programu propagowania patriotyzmu wśród młodzieży chcą za 23 mln dolarów stworzyć grę w stylu słynnego Dooma pod wymownym tytułem Gotowi do obrony i pracy dla ojczyzny. Amerykanie mają już coś takiego. Na stronie darmowej gry America's Army można wstąpić w szeregi armii amerykańskiej, przez co gra stała się elementem rekrutacji do wojska. Zaangażowanie gier w treści polityczne wywołuje także reakcje przeciwne w postaci zakazów. W Chinach nie wolno grać w ponad 50 gier, m.in. w symulator futbolowy FIFA Soccer 2005, który podpadł władzom, bo pokazuje Tajwan i Tybet jako oddzielne kraje. Władze Korei Płd. zakazały gry Tom Clancy's Ghost Recon bo zapowiada ona konflikt w Korei Płn. w 2007 roku.
Biorąc pod uwagę wszystkie opisane powyżej czynniki należy się poważnie zastanowić nad zagadnieniem sportu elektronicznego. Kiedy granie będzie można nazwać uprawianiem sportu w takim samym znaczeniu jakie nabiera to słowo kiedy mówimy o tradycyjnym sporcie? Odpowiedź na to pytanie jest taką samą zagadką jak przyszłość, która nas czeka. Swoją rzeczywistość kreujemy My i tylko od nas zależy jak to wszystko będzie wyglądało. To co do niedawna wydawało się nie osiągalne, dzisiaj staje się standardem, a nowe technologie z zawrotną prędkością wkradają się w nasze codzienne życie. Być może wkrótce i sport elektroniczny również stanie się powszechnie obowiązującym standardem na takich samych prawach jak dotychczas sport tradycyjny. Osobiście 'jestem za, a nawet przeciw'.
______________________________________
Ciekawe linki związane z tematem
ludology - strona o ludologii, czyli badaniach nad grami
digra - witryna Stowarzyszenia Badaczy Gier Elektronicznych
gamestudies - internetowy periodyk z publikacjami badaczy gier
watercoolergames - śledzi rozwój gier reklamowych, propagandowych i edukacyjnych
Niniejszy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl
#0 | GrejT <3 Ewelinka
2005-05-20 17:17:27
UrT > all
#0 | Pajda
2005-05-20 22:56:47
Pokaz ten watek swojemu psychoanalitykowi, moze Ci wytlumaczy.
#0 | freak
2005-05-20 23:08:51
#0 | -mess-
2005-05-20 23:17:50
#0 | Pajda
2005-05-21 08:22:36
#0 | tymek
2005-05-21 10:15:29
#0 | sxl
2005-05-21 10:56:18
anyway, bardzo fajnie przygotowales sie do tematu zdobywajac te dodatkowe ciekawostki na temat samych gier jak i esportu
#0 | freak
2005-05-21 13:14:39
#0 | hawk
2005-05-21 14:54:13
Tylko drobne uwagi - szczegolnie co do popularnosci gier. Duzo osob sie kloci co jest bardziej popularne i bedzie sie jeszcze bardzo bardzo dlugo klocilo poki nie zdefinujecie kryterium :) W europie (na moje oko, moge sie mylic a nie chche mi sie teraz sprawdzac) z tytulow esportowych najwiecej sprzedano W3, dlatego tez mozna powiedizec ze jest on najbardziej popularny. Z drugiej strony liczba osob w Polsce grajacych po sieci w CS 5/5 i W3 1/1 i 2/2 (chodzi o odliczenie graczy w CS FFA i w w3 grjacych doty i inne umsy) przemawia zdecydowanie na korzysc CS. Wiec jesli chcecie sie klocic o popularnosc to zdefinujcie co przez to rozumiecie :)
#0 | Pajda
2005-05-21 17:55:42
Najpierw wymyslasz bajke, ze q3 ma wiecej graczy niz nawet wszystkie czesci ut razem wziete i jeszcze sie przywalasz z wysmiewaniem. Zas na kontrargumenty zaczynasz reagowac najazdami, a gdy sie odwdzieczam zaczynasz sie motac i plakac.
n1
#0 | freak
2005-05-21 18:03:22
co ja ci tu będe gadał, jesteś graczem UT i masz kompleksy przez Q3 :D
z reszta widze że do ciebie i tak nic nie dociera więc naprawde nie widze sensu dalszej dyskusji z tobą skoro zaczynasz mnie obrzucać inwektywami
#0 | Soofka
2005-05-21 21:23:33
Można powiedzieć, że w Europie grami najbardziej popularnymi są Counter-Strike, Quake 3 Arena oraz podobne do siebie gry Warcraft i Starcraft
cóż... nie zgodzę się, albowiem w Warcrafcie popularnością Europa zdecydowanie odstaje od Azji, a np. w Enemy Territory inne kontynenty praktycznie się nie liczą. zatem, jako fan ET, czuję się urażony brakiem tejże gry wśród twoim zdaniem najpopularniejszych w Europie.
poza tym kolumna bardzo dobra, aczkolwiek mogłaby być lepsza. bardziej nadaje się na artykuł (hmm o ile ktoś zna różnice między kolumną a artykułem... :P)
#0 | shock
2005-05-21 22:56:55
#0 | Malwa
2005-05-22 00:05:57
#0 | Soofka
2005-05-22 13:22:12
i nadal u3muję moje zdanie, że bardziej nadaje się na artykuł.
http://www.esports.pl/?id=post&post_id=1879204223 - specjalnie dla ciebie (:P) wyszukałem artykuł, który moim zdaniem powinien być kolumną. kolumną, czyli ciągiem kilku artykułów powiązanych ze sobą.
#0 | vdr
2005-05-22 23:36:50
#0 | Pajda
2005-05-23 16:32:34
No, ale ja jestem graczem UT (kurcze po co startowalem w turniejach Dev, CoD, PK itd. po co gralem w T3, Inf i inne) i mam kompleksy na temat Q3 (kurcze po co startowalem na WGD czy xlidze, przeciez nie lubie tej gry, musze ja skasowac z dysku i spalic cdkeya...).
#0 | Pajda
2005-05-23 16:39:13
#0 | vdr
2005-05-23 16:44:39
et jest wg mnie za bardzo chaotyczne, a tak po za tym moim zdaniem za nie ma co laczyc wojennej strzelanki taktycznej z \'szybkim silnikiem\' q3
#0 | freak
2005-05-23 17:09:30
Napisz coś jeszcze śmiesznego bo akurat mam dobry humor i chce mi się pośmiać :))
#0 | Pajda
2005-05-23 18:32:27
Prowadze tylko reprezentacje UT TDM od 4 sezonow i zdobylem z nia pierwsze zloto dla Polski. Na Intel PCArena 2k3 w Dev TDM bylem tylko drugi bo final byl glupio ustawiony i druzyna noskilla xtsa wygrala ;) W PK jeszcze gorzej, na WGS w1on1 odpadlem w 1/16 z sevenflowem, a pcf po wygranej z piwoszqiem odpadlem chyba w 1/8 z bravem (ktory zdaje sie wygral calosc). No ale tak to jest jak sie nie ma skilla i gra multi w fulla PK po raz pierwszy :P
Niestety debiut w q3 sie tez nie udal, w xlidze odpadlem w drugiej rundzie z davem z dx, ktory zreszta niezle zakonczyl turniej, a na WGD po porazkach z sacretem i lechem niestety nie wyszedlem z grupy :( Nic, moze jak sobie znajde sparring partnera i potrenuje jeszcze kiedys sprobuje w tej grze.
Wiekszosc glownie gram tylko 4fun, chociaz niby bylem na finalach elimek WCG UT2k3, 4ty w CoD w M1 i 2gi w CS na Gambleriadzie ;)
itd. itp.
Tak wiec mam nadzieje, ze Cie rozbawilem. Pewnie nigdy sie nie dorobie takich osiagniec jak Ty, no, ale ja gram w wiele gier glownie by czerpac z nich przyjemnosc. Zreszta to ja jestem z malej sceny UT, a Ty z wielkiej Q3 wiec pewnie i tak nie mam racji cokolwiek bym napisal :P
#0 | Soofka
2005-05-23 19:19:47
to jest tak, że każdy gra w to, co woli, to jest plus tak dużego wyboru gier i nie da się ocenić, która jest lepsza, bo to zależy od gustu. poza tym nie wystarczy raz zagrać w jakąś grę, aby ją ocenić i stwierdzić, czy jest fajna, czy nie. dlatego ja np. nie oceniam, czy CS czy q3 jest lepsze od ET.
#0 | Soofka
2005-05-23 19:22:26
jak możesz stwierdzać, że cs>et tylko dlatego, że raz grałeś w ET i ci się nie spodobało, a w CSa grasz cały czas i uważasz, że jest najlepszy?!
nie ma co laczyc wojennej strzelanki taktycznej z \'szybkim silnikiem\' q3
hmm a MoH, BF czy CoD?
#0 | freak
2005-05-23 19:33:32
Gratuluje, ja niestety o takich sukcesach mogę tylko pomarzyć. Neta mam dopiero od paru miesięcy. Mieszkam w mieście w którym jak ktoś stwierdził \"na turnieje jest zawsze za daleko\". Ptaszki ćwierkają że być może niedługo wystartuje kolejna edycja F2F (1v1 Q3). Jakbyś szukał sparingpartera to daj znać. Liczę na to samo jak tylko uda mi się w końcu znaleźć normalną instalkę UT.
Pozdro i sorka za mój niewyparzony język i szczeniackie zachowania (obiecuję że się nie zmienię :D).
cu na arenach (obojętnie jakich ;)
#0 | freak
2005-05-23 19:35:00
#0 | Malwa
2005-05-23 19:35:51
#0 | freak
2005-05-23 20:33:32
#0 | vdr
2005-05-23 21:55:52
ogolnie wszedzie tam jest wtracane \'imo\' czyli In My Opinion jesli by to cokolwek zmienialo :)
podsumowujac: na tyle, ile gralem w ET to CS mnie bardziej przekonuje, chociaz to tez jest zlamiona gra xD
#0 | vdr
2005-05-23 21:57:54
#0 | th0rax
2005-06-06 11:15:49
Nie twierdze, że jest ale tak on wygląda ;]
Anyway GJ
#0 | redef aka vasquez
2005-06-08 01:02:09
#0 | Łowca Jeleni
2006-05-18 00:31:52
#0 | svj
2006-05-18 20:02:46
#0 | Łowca Jeleni
2006-05-18 20:24:30
#0 | svj
2006-05-18 22:57:37
#0 | marine2
2006-05-19 08:02:40
Opisywane tu 2 przypadki Progamers i ESL dla mnie są totalnie nietrafione. Czy ja przegapiłem jakies wypasione turnieje z nagrodami z ESL czy też wogóle ich nie było ? Czy też wystarczy że jesteście czyimś patronem medialnym i jest on od razu pro ?
Jestem w stanie z głowy wymienić conajmniej kilkanascie turnieji w których nagrody były o wiele lepsze niż to co oferuje ESL, łącznie z mitycznym już turniejem esports.pl który okazał się primaaprilisowym żartem (z pewnością nie dla graczy)
RTS\'y na ESL ? Porażka na pełnej linii. Byc może profesjonalna porażka.. nie wiem.
Czy scena RTS\'ów jest duża ? Proponowałbym zerknąć na
http://www.esports.pl/?id=post&post_id=1879120310
Jest to ankieta dotycząca \"Najbardziej wpływowej, znanej i szanowanej osoby, która zrobiła najwięcej dla polskiego esportu\".