Gry, sport elektroniczny, e-sport co to?

Dostosuj

Gry, sport elektroniczny, e-sport co to?

Gry komputerowe stają się już nie tylko zabawą, ale także sposobem na życie i zarabianie pieniędzy. Przychody producentów gier rosną szybciej niż koncernów fonograficznych i studiów filmowych. Wydaje się, że rosnąca popularność elektronicznej rozrywki jest trendem, którego nikt już nie zatrzyma. Dziś na świecie nakłady na produkcję gier są porównywalne z wydatkami na produkcję filmową. Kino, które jest uważane za dziesiątą muzę i ulubione medium XX wieku, powoli staje się dodatkiem do gier, o czym świadczą filmy z Larą Croft czy przygotowywana ekranizacja Dooma, o którą zabiegały największe wytwórnie hollywoodzkie. Dla tradycyjnych gałęzi rozrywki takich jak telewizja, muzyka czy kino to poważne zagrożenie i ostrzeżenie, gdyż pod ich bokiem narodził się w ciągu kilkunastu lat poważny konkurent, który nazywa się sport elektroniczny.

W Polsce pojęcie to znane jest jedynie ludziom, którzy z tym rodzajem sportu spotykają się na co dzień. Sport elektroniczny rozwija się i to w tempie kilkukrotnie przewyższającym inne kierunki w sztuce czy kulturze. Pościgi, walki wręcz, odbijanie zakładników, olimpijskie zwycięstwa to smak którego gry komputerowe pozwalają doświadczyć. Kwestią czasu jest , gdy mecze najlepszych graczy komputerowych będą transmitowane w telewizji, a różne gazety brukowe zaczną donosić o gustach mistrzów świata np. w Counter-Strike. Niektórym osobom, szczególnie nie związanym z tematyką, e-sport wydaje się dziwny. W ich oczach siedzi gracz przed monitorem i niszczy myszkę oraz klawiaturę. Wystarczy jednak zastanowić się nad tematem, a sprawa przestaje być już banalna i zabawna.

Współzawodnictwo, które stanowi motyw większości gier, doprowadziło do powstania idei sportu elektronicznego. Od 2000 roku organizuje się różnego rodzaju cyber-olimpiady, a także działają liczne ligi cyber-zawodników. W Korei Południowej i Chinach sport elektroniczny ma już status prawny równy tradycyjnemu sportowi, dzięki czemu buduje się profesjonalne narodowe reprezentacje. Dotychczas największym wydarzeniem e-sportowym na świecie jest olimpiada World Cyber Games, odbywająca się corocznie na wielu platformach. Jej wielką zaletą jest to, że swym charakterem przypomina prawdziwą olimpiadę sportową. Całe wydarzenie trwa tydzień i jest najbardziej rozwiniętą imprezą tego typu. Gracze, biorący udział w finałach WCG przez cały okres trwania tej imprezy mieszkają podobnie jak sportowcy na normalniej olimpiadzie w wioskach olimpijskich przeznaczonych tylko dla graczy. Jak na każdej olimpiadzie, również i na tej jest możliwość wygrania nagród, które są w postaci pieniędzy, medali lub sprzętu komputerowego. Innymi turniejami na tak wysoką skalę są Cyberathlete Professional League oraz Electronic Sports World Cup, na których można wygrać nieraz większe nagrody pieniężne niż w prawdziwym sporcie.

Polskim akcentem, a zarazem pierwszą próbą wprowadzenia profesjonalnego sportu elektronicznego, było powstanie firmy Progames, która jednak po opuszczeniu przez sponsora zbankrutowała. Kolejna próba okazała się już skuteczna i dzięki Maciejowi 'krogoth' Wasylukowi, możemy cieszyć się z członkowstwa w najbardziej profesjonalnej i najlepszej lidze w Europie jaką jest Electronic Sports League. ESL Polska stale się rozwija i wprowadzane są co raz to nowe konkurencje i dyscypliny.

Istnieje cała masa serwisów internetowych poświęconych tej właśnie dziedzinie. Najpopularniejszym i najpowszechniejszym w Polsce jest esports.pl, poświęcony wszystkiemu co ze sportem elektronicznym związane. Ogromnym magnesem przyciągającym młodzież do internetu jest możliwość bezpośredniej komunikacji on-line. W życiu wirtualnym młodzi czują się znacznie lepiej i pełniej wyrażają siebie. Amerykanie już teraz więcej czasu spędzają przed komputerem niż telewizorem.

Można powiedzieć, że w Europie grami najbardziej popularnymi są Counter-Strike, Quake 3 Arena oraz podobne do siebie gry Warcraft i Starcraft . Jeżeli mowa o profesjonaliźmie w graniu to jedynym polskim klanem, który może się tym pochwalić jest Team Pentagram, którego nazwa bezpośrednio wiąże się ze sponsorem. Dzięki temu właśnie sponsorowi oraz własnemu zaangażowaniu zespół ten ma możliwość wyjazdów na najlepsze i największe turnieje na świecie. Aktualnie dywizja grająca w Counter-Strike znajduje się wśród dziesiątki najlepszych zespołów w Europie.

Targi Games Convention jakie odbyły się w Lipsku w 2004r dowiodły, że gry stają się częścią kultury na takich samych prawach jak obecnie kino czy komiks. Na targach tych łatwo można było dostrzec, że najpopularniejszym tematem współczesnych gier jest współrywalizacja. Brytyjskie stowarzyszenie elektronicznej rozrywki ELSPA utrzymuje, że gry stały się elementem doświadczenia pokoleniowego, takim jak kiedyś rock and roll, a także stają się wyrazem młodzieżowego buntu. Polskie piractwo wynikające po części z niezamożności społeczeństwa skutecznie spowalnia u nas dynamikę rozwoju rynku gier komputerowych z prawdziwego zdarzenia, gdy tymczasem w krajach takich jak Niemcy czy Wielka Brytania, które tworzą swego rodzaju awangardę Europy w temacie gier, jest ponad milion stałych graczy zorganizowanych w 40 tys. różnego rodzaju grup i klanów.

Fenomen gier komputerowych badany jest na świecie już od kilku lat. W 1999 roku Gonzalo Frasca i Lars Konzack z Danii zaproponowali powołanie do życia nowej dziedziny nauki – o nazwie ludologia (od łac. ludus - gra, zabawa). Ludologia to nowa nauka o grach, które są dziś najdynamiczniej rozwijającą się dziedziną rozrywki, a także kultury. W Centrum Badań nad Grami Komputerowymi przy Uniwersytecie Informatycznym w Kopenhadze można się doktoryzować z socjologii, psychologii albo estetyki gier komputerowych. Stypendia dla badaczy gier oferują placówki naukowe w USA, Singapurze i Japonii. Ludolodzy mają pełne ręce roboty, bo w krajach przodujących w sporcie elektornicznym takich jak: USA, Korea Płd. czy Japonia, gry razem z internetem stają się najpopularniejszą formą rozrywki, a nawet odbierają widownię telewizji. W USA 26 proc. osób w wieku od 7 do 29 lat gra codziennie, a 48 proc. - niemal codziennie. Brytyjczycy wydają na gry półtora raza więcej pieniędzy niż na kino.

Ogromna widownia i zainteresowanie publiczności sprawia, że gry zaczynają pełnić rolę kulturotwórczą co za tym idzie z zabawy rodzi się kultura. Wirtualne światy takich gier jak Diablo mają rozmiary umożliwiające wielogodzinne, a nawet wielodniowe rozgrywki. Cyberświaty zaczynają oddziaływać na świat rzeczywisty. W internetowych serwisach aukcyjnych, takich jak Allegro czy eBay, możemy znaleźć mnóstwo ogłoszeń o sprzedaży wirtualnych przedmiotów za prawdziwe pieniądze. Ich ceny w Polsce sięgają kilkudziesięciu złotych, a w USA nawet kilku tysięcy dolarów.

Coraz częściej pojawiają się próby wtłoczenia do gier treści politycznych. Nawrócony na islam Rosjanin Władimir Matwiejew stworzył grę Operation Flash-point o wyzwoleniu Iczkerii, za którą to nazwą kryje się Czeczenia. Wcielający się w bojownika gracz ma walczyć z rosyjskim wojskiem. Z kolei rosyjskie władze, w ramach programu propagowania patriotyzmu wśród młodzieży chcą za 23 mln dolarów stworzyć grę w stylu słynnego Dooma pod wymownym tytułem Gotowi do obrony i pracy dla ojczyzny. Amerykanie mają już coś takiego. Na stronie darmowej gry America's Army można wstąpić w szeregi armii amerykańskiej, przez co gra stała się elementem rekrutacji do wojska. Zaangażowanie gier w treści polityczne wywołuje także reakcje przeciwne w postaci zakazów. W Chinach nie wolno grać w ponad 50 gier, m.in. w symulator futbolowy FIFA Soccer 2005, który podpadł władzom, bo pokazuje Tajwan i Tybet jako oddzielne kraje. Władze Korei Płd. zakazały gry Tom Clancy's Ghost Recon bo zapowiada ona konflikt w Korei Płn. w 2007 roku.

Biorąc pod uwagę wszystkie opisane powyżej czynniki należy się poważnie zastanowić nad zagadnieniem sportu elektronicznego. Kiedy granie będzie można nazwać uprawianiem sportu w takim samym znaczeniu jakie nabiera to słowo kiedy mówimy o tradycyjnym sporcie? Odpowiedź na to pytanie jest taką samą zagadką jak przyszłość, która nas czeka. Swoją rzeczywistość kreujemy My i tylko od nas zależy jak to wszystko będzie wyglądało. To co do niedawna wydawało się nie osiągalne, dzisiaj staje się standardem, a nowe technologie z zawrotną prędkością wkradają się w nasze codzienne życie. Być może wkrótce i sport elektroniczny również stanie się powszechnie obowiązującym standardem na takich samych prawach jak dotychczas sport tradycyjny. Osobiście 'jestem za, a nawet przeciw'.
______________________________________
Ciekawe linki związane z tematem
ludology - strona o ludologii, czyli badaniach nad grami
digra - witryna Stowarzyszenia Badaczy Gier Elektronicznych
gamestudies - internetowy periodyk z publikacjami badaczy gier
watercoolergames - śledzi rozwój gier reklamowych, propagandowych i edukacyjnych

Niniejszy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • aninx

    #0 | MaRi :)

    2005-05-19 14:08:45

    bardzo wciągający i dobrze zrobiony artykół napocządku niechciało mi sie czytać, ale jakoś tak mnie to wciągneło !!

    PS Niemoge sie doczekać filmu pod tytułem Warcraft :D
    BiGG [+] za GooD JoB
  • DarioGEe

    #0 | DarioGEe

    2005-05-19 14:13:16

    brawo shock !!!
    z przyjemnością się czyta; na poziomie nie za długi; w zasadzie nie ma do czego sie przyczepić
  • aninx

    #0 | MaRi :)

    2005-05-19 14:17:47

    przydał by sie link, do zciągniecia AA :D
  • girith

    #0 | girith

    2005-05-19 15:14:44

    swietna robota shock. jedna z niewielu kolmn, ktora przeczytalem z przyjemnoscia od poczatku do konca.
  • puszka

    #0 | PuCh

    2005-05-19 15:15:15

    Dobry Tekst
  • girith

    #0 | girith

    2005-05-19 15:15:52

    www.americasarmy.com

    (artykUł, Ściągnięcia)
  • shock

    #0 | shock

    2005-05-19 15:16:28

    THX
  • pr0

    #0 | 000

    2005-05-19 15:57:02

    n1
  • e2

    #0 | edwa

    2005-05-19 16:02:46

    i\'m impressed :) myślałem, że o esporcie wiem dużo, ale dzięki tej kolumnie czuję się bardziej spełniony ;) Nie pamiętam tylko czy uniwersytet esportowy nie jest także w Niemczech? Wie ktoś coś o tym?
  • PatheticFreak

    #0 | Majorek

    2005-05-19 16:39:18

    dajcie jeszcze poradnik: Jak przekonać matkę do e-sportu :> :P
  • rOx!

    #0 | rOx!

    2005-05-19 16:48:54

    masz: niech przeczyta ten tekst ;]
  • belekto(PL)

    #0 | bElEkto

    2005-05-19 18:09:20

    faktyczniE czYta sie przYjeMnie gj
  • n o o k i e

    #0 | n o o k i e

    2005-05-19 19:28:23

    od razu widac czyj Padawan :D gj mate
  • piX

    #0 | r3j

    2005-05-19 19:37:44

    eheheh dobry dobry tekst ;)
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-05-19 20:44:12

    \"Można powiedzieć, że w Europie grami najbardziej popularnymi są Counter-Strike, Quake 3 Arena oraz podobne do siebie gry Warcraft i Starcraft .\"


    No niestety z tym sie nie moge zgodzic :P
    Po csie podejrzewam, ze sie by znalazlo ET, a przed Q3 pewnie UT. Natomiast wymienione WC3 i SC podejrzewam ze moga znajdowac sie ponad tymi grami.
  • pwsn

    #0 | pawson_

    2005-05-19 21:22:39

    Ale on chyba nie wymieniał ich pod względem kolejności. :>
  • freak

    #0 | freak

    2005-05-19 21:45:49

    Nie bądź śmieszny :D

    UT przed Q3 ? Nawet razem nie mają tylu graczy co Q3 więc t tu z takim tekstem nie wyjeżdzaj bo skazujesz siebie na pośmiewisko...
  • Seti!!!

    #0 | Seti!!!

    2005-05-19 22:05:58

    Dobre [+].
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-05-19 22:42:44

    Raczej sam sie skazujesz na posmiewisko :P

    Robilem juz zestawienia kiedys. Zreszta zerknij teraz nawet w np. CB. Glupie 1on1 to 2000 w Q3 i 6000 w UT, jeszcze lepiej insta z 9000. Roznica w ilosci ladderow i cupow jak i zapisow do nich tez jest widoczna golym okiem. Z innych liczb np. aktualny 1337 gear 1on1 cup to blisko 400 zapisanych graczy.
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-19 23:13:21

    dam plusa jak tylko zobacze ze autor w koncu porzadnie przeczytal tekst i poprawil literowki, braki jakichs literek itp. Trzeba sie uczyc byc perfekcjonista :)
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-05-19 23:14:20

    obecnie UT2004 ma wielu wiecej graczy niz Q3 freek, wielu wielu wiecej... niestety. ale q3 juz strasznie stare, wiec tego w ogole nie powinno sie porownywac
  • shock

    #0 | shock

    2005-05-19 23:39:23

    Znalazłem brak tylko jednej literki. Więc chyba jestem ślepy.
  • grzEs

    #0 | grzEs

    2005-05-20 00:09:40

    nie dobijaj mnie alien, nie mow, ze ja taki \"strasznie stary\" jestem :D
  • -mess-

    #0 | -mess-

    2005-05-20 09:40:55

    cs > cs:s > et > cod = ut2004 > quake3 > ... UT > cos tam

    jeszcze mohaa wysoko jest
  • t2

    #0 | t2

    2005-05-20 10:05:52

    oraz podobne do siebie gry Warcraft i Starcraft .

    One sa do siebie tak podobne, jak Quake3 do Counter-Strike\'a...
  • girith

    #0 | girith

    2005-05-20 10:50:25

    dla laika sa. tak samo jak dla laika ut=q3 cs=aa. dla laika tylko \"chlopki sie roznia\".
  • .error.[cola]

    #0 | cola | off

    2005-05-20 11:15:08

    plusik również ode mnie :) fajny art
  • t2

    #0 | t2

    2005-05-20 11:17:02

    Ale to jest eSports.pl, a nie nie kacik tematyczny Gazety Wyborczej... :)
  • shock

    #0 | shock

    2005-05-20 11:42:18

    Zgadza sie, tylko że ja to pisałem z myślą o kimś \'czymś\' innym niz o tym servisie i dlatego taki kontekst wypowiedzi zawarty jestw artykule. Nie moge narazie powiedzieć nic więcej, szczególnie publicznie w komentarzach :)
  • freak

    #0 | freak

    2005-05-20 11:57:13

    a painkiller ?
  • freak

    #0 | freak

    2005-05-20 11:57:45

    a łyżka na to niemożliwe...
  • Darky

    #0 | Darky

    2005-05-20 12:57:18

    ech naprawde W3 i SC sa do siebie tak podobne jak CS i Q3 ~_~. Wszystkie jednostki inne, zupelnie nowa rzecz w rtsach czyli bohateorwie, ktorzy w ogole zmieniaja rodzaj granej gry, aspekty zwiazane z doswiadczeniem. Zupelnie inne timeingi. Samo tempo gry (SC 2x szybsze - dokladnie), inne rozlozenie rzeczy waznych dla gry strategicznej -> micro & macro... kurcze nawet w TV o tym mowilem podczas WCG 2004 ;P
  • shock

    #0 | shock

    2005-05-20 13:50:37

    Wy chyba macie kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem. Jak bym chciał tak myśleć jak wy i wchodzić w szczegóły to bym stwierdził ze CS 1.6 jest całkiem inną grą niz no CS:Source lub każda inna poprzednia wersja. Nie wiem jak trzeba cos opisać zeby to dotarło do takich potęznych mózgów jak wasze?? Nie widzicie, że wymieniłem dwie gry FPP i dwie RTS i chodzi o tryb rozgrywki a nie o graficzne podobieństwo?? Zawsze jakiś dzieci sie zaczną czepiać jakiegoś jednego wyrazu albo zdania omg co za ludzie.
  • PoweRLesS

    #0 | powerless

    2005-05-20 13:52:51

    [+], bo lubię i cenię Wałęsę : )

  • OnliNE

    #0 | P@sta San | oFF

    2005-05-20 13:55:57

    ludologia (od łac. ludus - gra, zabawa)

    zwariowałem...
    nawa jest niezła :D
  • mephir

    #0 | MephiR

    2005-05-20 14:34:56

    Dobra kolumna, fajnie się ją czyta, ale nie ma w niej nic, czego by nie wiedział przeciętny polski esportowiec. Bardziej by się nadawała do jakiegoś laickiego pisma jak Wprost, Ozon, CD Action, Play itp...
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-05-20 14:41:53

    rozumiem, ze tak przyznajesz mi racje, dzieki
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-05-20 14:43:01

    statsy z gamespaja to z deka kosmos jest :P
  • e2

    #0 | edwa

    2005-05-20 14:53:52

    Zgadza sie, tylko że ja to pisałem z myślą o kimś \'czymś\' innym niz o tym servisie i dlatego taki kontekst wypowiedzi zawarty jestw artykule. Nie moge narazie powiedzieć nic więcej, szczególnie publicznie w komentarzach :) -> rozumiesz?? to jest wypowiedź autora. Napisał ok brawa mu za to, ale nie pisał tego specjalnie dla naszego serwisu :) tak czasem jest :)
  • freak

    #0 | freak

    2005-05-20 15:21:36

    masz jakieś kłopoty z logicznym myśleniem ? bo z czytaniem i zrozumieniem to napewno...
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

3869 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie