Gry, sport elektroniczny, e-sport co to?
Gry komputerowe stają się już nie tylko zabawą, ale także sposobem na życie i zarabianie pieniędzy. Przychody producentów gier rosną szybciej niż koncernów fonograficznych i studiów filmowych. Wydaje się, że rosnąca popularność elektronicznej rozrywki jest trendem, którego nikt już nie zatrzyma. Dziś na świecie nakłady na produkcję gier są porównywalne z wydatkami na produkcję filmową. Kino, które jest uważane za dziesiątą muzę i ulubione medium XX wieku, powoli staje się dodatkiem do gier, o czym świadczą filmy z Larą Croft czy przygotowywana ekranizacja Dooma, o którą zabiegały największe wytwórnie hollywoodzkie. Dla tradycyjnych gałęzi rozrywki takich jak telewizja, muzyka czy kino to poważne zagrożenie i ostrzeżenie, gdyż pod ich bokiem narodził się w ciągu kilkunastu lat poważny konkurent, który nazywa się sport elektroniczny.W Polsce pojęcie to znane jest jedynie ludziom, którzy z tym rodzajem sportu spotykają się na co dzień. Sport elektroniczny rozwija się i to w tempie kilkukrotnie przewyższającym inne kierunki w sztuce czy kulturze. Pościgi, walki wręcz, odbijanie zakładników, olimpijskie zwycięstwa to smak którego gry komputerowe pozwalają doświadczyć. Kwestią czasu jest , gdy mecze najlepszych graczy komputerowych będą transmitowane w telewizji, a różne gazety brukowe zaczną donosić o gustach mistrzów świata np. w Counter-Strike. Niektórym osobom, szczególnie nie związanym z tematyką, e-sport wydaje się dziwny. W ich oczach siedzi gracz przed monitorem i niszczy myszkę oraz klawiaturę. Wystarczy jednak zastanowić się nad tematem, a sprawa przestaje być już banalna i zabawna.
Współzawodnictwo, które stanowi motyw większości gier, doprowadziło do powstania idei sportu elektronicznego. Od 2000 roku organizuje się różnego rodzaju cyber-olimpiady, a także działają liczne ligi cyber-zawodników. W
![Korea](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/kr.gif)
![Chiny](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/cn.gif)
Polskim akcentem, a zarazem pierwszą próbą wprowadzenia profesjonalnego sportu elektronicznego, było powstanie firmy Progames, która jednak po opuszczeniu przez sponsora zbankrutowała. Kolejna próba okazała się już skuteczna i dzięki Maciejowi 'krogoth' Wasylukowi, możemy cieszyć się z członkowstwa w najbardziej profesjonalnej i najlepszej lidze w Europie jaką jest Electronic Sports League. ESL Polska stale się rozwija i wprowadzane są co raz to nowe konkurencje i dyscypliny.
Istnieje cała masa serwisów internetowych poświęconych tej właśnie dziedzinie. Najpopularniejszym i najpowszechniejszym w Polsce jest esports.pl, poświęcony wszystkiemu co ze sportem elektronicznym związane. Ogromnym magnesem przyciągającym młodzież do internetu jest możliwość bezpośredniej komunikacji on-line. W życiu wirtualnym młodzi czują się znacznie lepiej i pełniej wyrażają siebie. Amerykanie już teraz więcej czasu spędzają przed komputerem niż telewizorem.
Można powiedzieć, że w Europie grami najbardziej popularnymi są Counter-Strike, Quake 3 Arena oraz podobne do siebie gry Warcraft i Starcraft . Jeżeli mowa o profesjonaliźmie w graniu to jedynym polskim klanem, który może się tym pochwalić jest
![Polska](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/pl.gif)
Targi Games Convention jakie odbyły się w
![Niemcy](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/de.gif)
![Niemcy](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/de.gif)
![Wielka Brytania](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/uk.gif)
Fenomen gier komputerowych badany jest na świecie już od kilku lat. W 1999 roku Gonzalo Frasca i Lars Konzack z
![Dania](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/dk.gif)
![USA](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/us.gif)
![Singapur](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/sg.gif)
![Japonia](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/jp.gif)
![USA](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/us.gif)
![Korea](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/kr.gif)
![Japonia](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/jp.gif)
![USA](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/us.gif)
Ogromna widownia i zainteresowanie publiczności sprawia, że gry zaczynają pełnić rolę kulturotwórczą co za tym idzie z zabawy rodzi się kultura. Wirtualne światy takich gier jak Diablo mają rozmiary umożliwiające wielogodzinne, a nawet wielodniowe rozgrywki. Cyberświaty zaczynają oddziaływać na świat rzeczywisty. W internetowych serwisach aukcyjnych, takich jak Allegro czy eBay, możemy znaleźć mnóstwo ogłoszeń o sprzedaży wirtualnych przedmiotów za prawdziwe pieniądze. Ich ceny w Polsce sięgają kilkudziesięciu złotych, a w USA nawet kilku tysięcy dolarów.
Coraz częściej pojawiają się próby wtłoczenia do gier treści politycznych. Nawrócony na islam Rosjanin Władimir Matwiejew stworzył grę Operation Flash-point o wyzwoleniu
![Rosja](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/ru.gif)
![Świat](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/wr.gif)
![Chiny](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/cn.gif)
![Tajwan](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/tw.gif)
![Chiny](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/cn.gif)
![Korea](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/kr.gif)
![Korea](http://obrazkowiec.esports.pl/esports/img/flags/kr.gif)
Biorąc pod uwagę wszystkie opisane powyżej czynniki należy się poważnie zastanowić nad zagadnieniem sportu elektronicznego. Kiedy granie będzie można nazwać uprawianiem sportu w takim samym znaczeniu jakie nabiera to słowo kiedy mówimy o tradycyjnym sporcie? Odpowiedź na to pytanie jest taką samą zagadką jak przyszłość, która nas czeka. Swoją rzeczywistość kreujemy My i tylko od nas zależy jak to wszystko będzie wyglądało. To co do niedawna wydawało się nie osiągalne, dzisiaj staje się standardem, a nowe technologie z zawrotną prędkością wkradają się w nasze codzienne życie. Być może wkrótce i sport elektroniczny również stanie się powszechnie obowiązującym standardem na takich samych prawach jak dotychczas sport tradycyjny. Osobiście 'jestem za, a nawet przeciw'.
______________________________________
Ciekawe linki związane z tematem
ludology - strona o ludologii, czyli badaniach nad grami
digra - witryna Stowarzyszenia Badaczy Gier Elektronicznych
gamestudies - internetowy periodyk z publikacjami badaczy gier
watercoolergames - śledzi rozwój gier reklamowych, propagandowych i edukacyjnych
Niniejszy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl
#0 | MaRi :)
2005-05-19 14:08:45
PS Niemoge sie doczekać filmu pod tytułem Warcraft :D
BiGG [+] za GooD JoB
#0 | DarioGEe
2005-05-19 14:13:16
z przyjemnością się czyta; na poziomie nie za długi; w zasadzie nie ma do czego sie przyczepić
#0 | MaRi :)
2005-05-19 14:17:47
#0 | girith
2005-05-19 15:14:44
#0 | PuCh
2005-05-19 15:15:15
#0 | girith
2005-05-19 15:15:52
(artykUł, Ściągnięcia)
#0 | shock
2005-05-19 15:16:28
#0 | 000
2005-05-19 15:57:02
#0 | edwa
2005-05-19 16:02:46
#0 | Majorek
2005-05-19 16:39:18
#0 | rOx!
2005-05-19 16:48:54
#0 | bElEkto
2005-05-19 18:09:20
#0 | n o o k i e
2005-05-19 19:28:23
#0 | r3j
2005-05-19 19:37:44
#0 | Pajda
2005-05-19 20:44:12
No niestety z tym sie nie moge zgodzic :P
Po csie podejrzewam, ze sie by znalazlo ET, a przed Q3 pewnie UT. Natomiast wymienione WC3 i SC podejrzewam ze moga znajdowac sie ponad tymi grami.
#0 | pawson_
2005-05-19 21:22:39
#0 | freak
2005-05-19 21:45:49
UT przed Q3 ? Nawet razem nie mają tylu graczy co Q3 więc t tu z takim tekstem nie wyjeżdzaj bo skazujesz siebie na pośmiewisko...
#0 | Seti!!!
2005-05-19 22:05:58
#0 | Pajda
2005-05-19 22:42:44
Robilem juz zestawienia kiedys. Zreszta zerknij teraz nawet w np. CB. Glupie 1on1 to 2000 w Q3 i 6000 w UT, jeszcze lepiej insta z 9000. Roznica w ilosci ladderow i cupow jak i zapisow do nich tez jest widoczna golym okiem. Z innych liczb np. aktualny 1337 gear 1on1 cup to blisko 400 zapisanych graczy.
#0 | sxl
2005-05-19 23:13:21
#0 | sxl
2005-05-19 23:14:20
#0 | shock
2005-05-19 23:39:23
#0 | grzEs
2005-05-20 00:09:40
#0 | -mess-
2005-05-20 09:40:55
jeszcze mohaa wysoko jest
#0 | t2
2005-05-20 10:05:52
One sa do siebie tak podobne, jak Quake3 do Counter-Strike\'a...
#0 | girith
2005-05-20 10:50:25
#0 | cola | off
2005-05-20 11:15:08
#0 | t2
2005-05-20 11:17:02
#0 | shock
2005-05-20 11:42:18
#0 | freak
2005-05-20 11:57:13
#0 | freak
2005-05-20 11:57:45
#0 | Darky
2005-05-20 12:57:18
#0 | shock
2005-05-20 13:50:37
#0 | powerless
2005-05-20 13:52:51
#0 | P@sta San | oFF
2005-05-20 13:55:57
zwariowałem...
nawa jest niezła :D
#0 | MephiR
2005-05-20 14:34:56
#0 | Pajda
2005-05-20 14:41:53
#0 | Pajda
2005-05-20 14:43:01
#0 | edwa
2005-05-20 14:53:52
#0 | freak
2005-05-20 15:21:36