Gdzie się podziały zaawansowane FPP?

Dostosuj

Gdzie się podziały zaawansowane FPP?

Na liście platform tegorocznego World Cyber Games, podobnie jak rok temu, znajduje się tylko jeden tytuł FPP na PC oraz aż cztery strategie! Takiej sytuacji nie mieliśmy nawet w czasach, gdy Korea, mekka gier strategicznych, gościła finałowe rozgrywki.

Ta jedyna gra FPP to popularny Counter-Strike, którego – wiadomo – zabraknąć nie może. Jednak nie samym Counter-Strike'iem człowiek żyje. Fanom sportu elektronicznego zdecydowanie brakuje bardziej zaawansowanych strzelanek FPP, reprezentowanych głównie przez serie Quake i Unreal Tournament. Dlaczego nie ma tych gier na WCG?

Zresztą nie tylko tam, upadłe już Cyberathletes Professional League pod koniec swojej działalności trzymało się nieskomplikowanego Feara i jedynie Electronic Sports World Cup wciąż inwestuje w bardziej wymagające pozycje. Czy to wina rynku czy autonomiczne decyzje organizatorów?

Czwarty „wstrząs” […] stał się katastrofą większą niż kolejne odsłony serii UT […]
Po pierwsze trzeba rozgrzeszyć rynek. To nie tak, że zaawansowane FPP całkiem przestały być popularne. Sprawę notorycznie zawalają wydawcy gier i podlegli im developerzy. Pod koniec 1999 roku ukazały się Unreal Tournament i Quake 3. Dwa tytuły, które z pełną świadomością możemy dziś uznać za gry, które najbardziej zbliżyły się do ideału tej kategorii rozgrywki. To dzięki nim przez przeszło dwa lata przeżywaliśmy złoty okres współzawodnictwa. Jednak mimo wciąż rosnącej popularności, producenci uznali, że nie ma już sensu promować tych tytułów. Posunięcie logiczne, aczkolwiek dość krótkowzroczne.

Z czasem pojawili się następcy. Pierwszym był Unreal Tournament 2003, który o ile był grą dobrą, to zbytnio odchodził od idei oryginalnego Unreal Tournamenta i poza oprawą audiowizualną nie był w stanie się z nim równać. W wyniku nacisków producenta UT2003 zastąpił UT na wszystkich większych rozgrywkach LAN-owych, jednak czas pokazał błędność tej decyzji. Rozczarowani gracze wrócili do poprzedniego tytułu, bądź całkowicie porzucili grę. Pozostała tylko garstka najlepszych, którzy walczyli o nagrody, zaś scenę stanowili gracze, dla których UT2003 był często pierwszą przygodą z rozgrywką sieciową. Sytuacji nie poprawił Unreal Tournament 2004. Powstał rozłam – ogrom graczy dalej kurczowo trzymał się pierwszego Unreal Tournamenta. Wydany niedawno Unreal Tournament 3 był przez wielu graczy postrzegany jako szansa na unifikacje tych scen, jednak po paru miesiącach wiemy już, że nie podołał temu zadaniu. Więcej nie, udało mu się nawet przejąć wszystkich graczy UT2004.


sp415_4.jpg
Jedna z byłych już platform World Cyber Games...


Po sześciu latach także Quake doczekał się kontynuacji. Czwarty „wstrząs”, opracowany przez utalentowanych ludzi ze studia Raven, stał się katastrofą większą niż kolejne odsłony serii UT. Dostaliśmy grę stworzoną dla pojedynczego gracza, oraz bazowany na Q3 tryb wieloosobowy. Problemem okazał się silnik Dooma 3, wraz z którym zatracono poczucie swobody jakie dawał pierwowzór. Całość spotęgowała masa niedoróbek i słabe mapy. Gra była zbyt podobna i zbyt inna jednocześnie. Po pierwszym rzucie, ludzie uciekali od niej drzwiami i oknami. Została jedynie garstka najwytrwalszych goniących za tytułami i nagrodami.

W międzyczasie nie pojawiła się też żadna inna gra będąca w stanie zdobyć rynek. Jedyne dobre tytuły jak pogrzebane przez producenta Tribes Vengeance, darmowe Enemy Territory, czy niesamowicie popularny Battlefield 2, to gry drużynowe, oferujące zdecydowanie inny typ rozgrywki niż legendy 1999.
Producenci […] podejmowali te same decyzje, co dwadzieścia lat temu […]

Osiem lat temu stworzono coś bliskiego ideałowi w swojej klasie, dwa tytuły konkurujące ze sobą, ale, dzięki różnym rozwiązaniom, koegzystujące równolegle. Producenci nie dostrzegli drzemiącego w tych grach potencjału i podejmowali te same decyzje, co dwadzieścia lat temu, taśmowo produkując kolejne gry, co sprawiło, że rynek odbiorców przestał wyglądać atrakcyjnie.


Pamiętajmy jednak, że „do tanga trzeba dwojga”, a ostateczna decyzja zawsze należy do organizatorów. Organizatorów, którzy nie popisali się szeroką perspektywą – dbanie jedynie o aktualne interesy przyczyniło się do obecnej sytuacji, na czym tracą zarówno oni sami, jak i ich sponsorzy. Decyzje o wyborze platform turniejowych często są podejmowane pod naciskiem producentów gier, co ułatwia błędny pogląd na większą atrakcyjność nowych tytułów. Dla sponsorów jednak najważniejsza jest liczba odbiorców. Jeżeli organizatorzy nie poddawaliby się naciskom i własnej krótkowzroczności, byliby w stanie stworzyć wielką ich bazę. W ten sposób zainteresowanie sponsorów zwiększyłoby się, a wprost proporcjonalnie do niego dochody.

Zawsze jest jednak szansa na powrót. Counter-Strike i Starcraft to gry, które, mimo swoich lat, utrzymują się na topie tylko i wyłącznie dzięki niezachwianej, ciągle olbrzymiej popularności. Gracze są więc w stanie oprzeć się narzucanym im trendom. Oczywiście specyfika rozgrywki oferowanej przez CS-a, zapewnia mu popularność, która zawsze będzie przewyższać bardziej zaawansowane tytuły, zaś Starcraft jest po prostu najlepszy – szachy w swojej kategorii.


sp06.jpg
RedStone, platforma najbliższej edycji WCG...


Chcąc powrotu zaawansowanych FPP nie powinniśmy liczyć na nowe tytuły, których na horyzoncie brak i które mogą nigdy nie zbliżyć się do legend roku 1999. Należy promować te tytuły, które są najlepsze. Należy pokazać organizatorom i sponsorom, że to one mają potencjał, który wykorzystany przyniesie wszystkim korzyści. Wszystkim, nawet producentom, którzy muszą wreszcie zrozumieć, że na sprzedaniu gry nie kończą się zyski płynące z jej opracowania.

KomentarzeKomentarze

  • cwir3k`

    #1 | cwirek

    2008-03-16 09:03:29

    moze wroca...
  • kaboom

    #2 | kaboom

    2008-03-16 09:22:40

    quake live!!! :)
  • b3D

    #3 | b3d

    2008-03-16 09:25:55

    no z tymi dziwnymi gierkami to odrobine przegieli
  • tysik

    #4 | tysik

    2008-03-16 09:36:22

    eksperymentują - kto nie ryzykuje ten nie zyskuje :P
  • b3D

    #5 | b3d

    2008-03-16 09:39:20

    na czyms takim jak redstone to raczej wiele nie mozna zyskac
  • kaboom

    #6 | kaboom

    2008-03-16 09:40:21

    moze wam sie grac nie podobac, ale ktos musi w to grac raczej, watpie zeby w ciemna ja wybrali
  • kaboom

    #7 | kaboom

    2008-03-16 09:50:46

    ikona rox :D
  • plaszczka

    #8 | bolksTV

    2008-03-16 10:26:10

    hajs hajs hajs - tak to czytaj
    widowiskowosc zeszla na drugi plan... a wcg leci w kulki po prostu
  • DirectC

    #9 | DirectC

    2008-03-16 11:11:44

    Żyjecie w swoim małym świecie nazywanym Polską, to że tutaj gra się w coda, nie oznacza że chinczycy też w to grają, stąd takie "dziwne" gry.
  • Rychoo

    #10 | Rychoo

    2008-03-16 11:26:51

    to graj w q3 i nie irytuj się :P
  • Onion

    #11 | Onion

    2008-03-16 11:36:39

    w 4 miesiące na świecie sprzedano ponad 7 milionów sztuk CoD4 z tego w Polsce niecałe 100 tysięcy więc Polska jest jedynie kroplą w morzu;)
  • exilek

    #12 | Exil

    2008-03-16 11:44:52

    a czy ktoś tu mówi o codzie? Jest cs, jedna gra drużynowa wystarczy. Tylko smutne, że nie ma żadnego fps 1on1, które to wymagają największego skilla :(
  • tobster

    #13 | tobster

    2008-03-16 12:09:40

    Co z tego ? Ta gra jest marna. Dostajesz broń i lecisz do przodu, cała filozofia tej gry. W grach z serii Q musisz zbierać broń/itemy kontrolować timingi etc. W CS 1.6 trzeba odpowiednio rozłożyć kupowanie, ogarnąć wallshoty itp. w cod ? Brak takich elementów, leżysz pod stołem z kamperką i czekasz jak oponent wpadnie na celownik.
  • tobster

    #14 | tobster

    2008-03-16 12:11:14

    Samoluby ! Gracze z innych gier mają takie samo prawo do grania w ich gry na WCG jak wy w swoje. Czasem trzeba też pomyśleć o innych. IMO powinno być więcej sportowych gier typu piłka kopana, wyścigi, etc. Za dużo czasu jest tyle szczelanin.
  • Onion

    #15 | Onion

    2008-03-16 13:15:42

    leząc pod stołem dostaniesz kose w plecy albo nada i tyle będziesz z tego miał...

    gdybym traktował gry tak samo jak Ty to powiedziałbym że Quake to tylko skakanie po mapie i pilnowanie armorow i itemow - przejmiesz reda i np raila i kończy się zabawa...

    Nie chce dorabiać nie wiem jakiej teorii do CoDa, ale CoD4 od CSa się prawie nie różni - nie mówię o grafice, fizyce, itd. Rozłożyć kupowanie? Ale ja Cie proszę... jak jesteś cienki to nie masz co rozkładać i cały czas jedziesz na eko.
  • DirectC

    #16 | DirectC

    2008-03-16 13:22:19

    Q3 jest już ciut stary, więc pewni to zaważyło, albo może to że q3 nie jest praktycznie nigdzie grany...
  • kaboom

    #17 | kaboom

    2008-03-16 13:23:32

    a na eswc wraca :)
  • DirectC

    #18 | DirectC

    2008-03-16 13:31:29

    Nie ukrywajmy, te 7mln kopii to ciągle głównie sprzedane zostało dla singla, ja w pracy mam 4 osoby, które kupiły coda, i żadna nie gra w multi. To zresztą widać po ilości ludzi csie i cod4 na serwerach, cs bije coda na głowę nie wazne o jakiej porze, a w godzinach porannych CET w csa gra 10 razy wiecej ludzi niz w coda.
    Mam też teorię, że nie chcą wiecej niż jednej gry druzynowej, z jakiegoś powodu ;)
  • DirectC

    #19 | DirectC

    2008-03-16 13:32:47

    Myślisz, że oni patrzą na eswc i mówią: "zróbmy jak oni"?
  • exilek

    #20 | Exil

    2008-03-16 13:48:25

    to z niedługo może w ogóle zamiast oglądać ligę mistrzów będziemy w tv mieli turnieje w FIFĘ, a zamiast kubicy NFS... Dla mnie gry sportowe jak platformy esportwe są bez sensu. Komputer daje nam tą możliwość, że możemy wykreować jaki tylko chcemy świat, więc po co grać w coś, co można równie dobrze robić wychodząc na dwór?
  • Onion

    #21 | Onion

    2008-03-16 13:58:45

    ja wcale nie twierdzę, że te 7 milionów zostało sprzedanych ze względu na multi.

    a argumenty ze w godzinach porannych w csa gra 10 razy więcej ludzi niż w coda to raczej nie świadczy za dobrze o miłośnikach Countera...
  • tobster

    #22 | tobster

    2008-03-16 14:06:35

    Jeżeli e-sport ma być akceptowalny nie może być brutalny. Co pomyśli sobie mama przychdząc na WCG i patrząc jak synek kara w PES, a jak zobaczy wariatów od CS niczym zombie ? Ślących urwie i urwie na lewo i prawo :? Zresztą ciągle te same gry = nuda & nuda.
  • n4rf

    #23 | satan

    2008-03-16 14:16:09

    nudne to sa nowe i nieciekawe tytuly :A
    od innych gier quaki i ceesy odroznia to ze pomimo uplywu lat bawia tak samo, zarowno z perspektywy gracza jak i widza
  • adi

    #24 | adraju

    2008-03-16 14:31:55

    he he pajda pisac umie :D
  • Eragorn

    #25 | Sliterin

    2008-03-16 14:41:00

    Syn tego, który to wybierał...
  • DirectC

    #26 | DirectC

    2008-03-16 14:44:28

    Jak u nas jest 10rano to gdzieś indziej jest np. 18 ;) CET to strefa czasowa, w której mieszkasz.
  • Pajda

    #27 | Pajda

    2008-03-16 15:00:07

    Nie widze nic brutalnego w wysylaniu kolorowych kresek w swiecace zielone laleczki. Nie zgodze sie tez ze te same gry to nuda bo sam fakt, ze ludzie przez tyle lat w nie graja i sie pasjonuja o czyms swiadczy. Ja sam jak probowalem pograc w UT3 i pozniej wlaczylem UT to mnie uderzylo o ile UT jest ciekawsze, bo jest wieksza roznorodnosc tego co sie dzieje i caly czas zdarzaja sie nowe sytuacje.
  • Pajda

    #28 | Pajda

    2008-03-16 15:03:15

    Oczywiscie, ze maja prawo, jednak dobor platform na najbardziej prestizowe rozgrywki na swiecie powinien byc przemyslany. Najpierw buduje sie silne podstawy z gier najbardziej sie nadajacych do takiej rozgrywki, a dopiero pozniej stara zwiekszyc zakres i wciagac kolejne nisze itd.
  • -mess-

    #29 | -mess-

    2008-03-16 15:19:40

    nie do konca tak jest :) w cod4 to co nalezy opanowac to gra druzynowa, sa tez jakies tam elementy movementu nawet(ale dosc szybko mozna ogarnac). troche czasu poswieca sie na opracowanie skanow i nadow. ogolnie jest troche do nauki, ale glowna role zawsze odgrywa zachowanie twoje i teamu, co nabywa sie po prostu grajac :O

    cs wcale nie jest trudniejszy niz cod4, korci mnie nawet by napisac ze jest latwiejszy o/
    (bardziej aimowy ze wzgledu na prosta budowe map).

    quaka nie powinienes w to mieszac, bo to inna polka skilla :D:D:D:D:D
  • V!ct!M

    #30 | vicek

    2008-03-16 15:28:09

    co tak krotko?
  • P!thrawn

    #31 | ThrawN

    2008-03-16 15:37:12

    QL Panie, QL
  • P!thrawn

    #32 | ThrawN

    2008-03-16 15:39:01

    nie, oni robią tak żeby nie być konkurencja dla ESWC ;]
  • gÓpek

    #33 | gÓpek

    2008-03-16 15:43:56

    Czemu przeczuwałem ze Pajda da jakas wzmianke o Tribes'ach?;-D

    Edit: na jakich telefonach komorkowych graja w te gry na screenach?;- P
  • bytek

    #34 | m_D

    2008-03-16 15:44:42

    Zgadzam się. Ile to już gier było reklamowanych jako następca Starcrafta? A o ilu z nich dzisiaj ktokolwiek pamięta? Większość z nich umierała 2-3 miesiące po ich wydaniu. Starcraft do tej pory jest najpopularniejszym RTSem do rozgrywek sieciowych, bije nawet Warcrafta 3. Może ta gra ma swoje lata, ale scena, dla której dostarcza się nowe mapy turniejowe (co roku na WCG większość map jest nowa lub przynajmniej odświeżona) trzyma się cały czas mocno. Niektórym wydaje się, że ze względu na jej wiek wszystkie zagrywki są już dawno oklepane, ale przecież najlepsi cały czas tworzą nowe strategie. To wszystko dotyczy w takim samym stopniu Counter-Strike'a (no tyle, że nie ma takiej rotacji map turniejowych).
  • Siemys

    #35 | Siemys

    2008-03-16 16:56:30

    eee, to WCG to jest lipa... nie ma AA!
  • Pajda

    #36 | Pajda

    2008-03-16 17:39:20

    Bo to sie na jednej stronie gazety mialo miescic :P
  • adi

    #37 | adraju

    2008-03-16 17:45:16

    "playboy for gamers"?:P
  • lecho

    #38 | lecho

    2008-03-16 18:01:01

    FPS-y duelowe traca z prostych przyczyn. Po pierwsze - ich brutalnosc dla 'postronnego obserwatora' jest najbardziej oczywista, wiec bardziej oplaca sie stawiac np. na tytuly EA (NFS i FIFA), ktore nie dosc ze bardziej zrozumiale, to jeszcze nie podpadaja pod ograniczenia wiekowe i moga byc wszedzie pokazywane (nie np. jak CS na SEC). Po drugie - obecne tytuly sa po prostu slabe, to co zauwazyl Pajda. Po trzecie - developerzy nie wypuszczaja nic dobrego, bo bardziej oplacaja sie np. gry MMO. I po czwarte - sama scena duelowcow FPS skurczyla sie bardzo mocno przez te wszystkie zmiany platform, kazda kolejna 'obcinala' jakis procent graczy i to, co zostalo teraz to marny ochlap z tego, co bylo w powiedzmy 2002 roku. ESWC na Q3 tu nic nie uratuje, to jednostkowy przypadek ktory byc moze w kilku miejscach (jak Polska) spowoduje powrot do q3 na jakis czas, ale tendencji na swiecie nie odwroci. Ludzie chca grac w prostsze gry, a sponsorzy chca promowac gry bez przemocy, dosc im juz, ze musza przelykac z trudem tego CS-a.
  • [fhn]AL|EN

    #39 | AL|EN

    2008-03-16 18:06:05

    kolejny CPL ? obstawiajmy kiedy zdechnie WCG :D

    Nie no nigdy pewnie nie zdechnie ale jak widzę, jakieś mmorpg to mnie krew zalewa.
  • diGi

    #40 | diGi

    2008-03-16 18:14:12

    Fifa = EA Games = kasa = turnieje = sponsoring
    PES = Konami = mniejsza kasa (może nie w Azji, ale w Europie na pewno) = mało turniejów & słabe nagrody

    A szkoda. Wielka szkoda.

    PS. Poprawcie mnie jeżeli nie mam racji ;d
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

4173 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie