FEAR Combat - z czym to się je?
Wielu z was pewnie szuka odskoczni od Quake'a, Counter Strika lub Enemy Territory. Jednak co zrobić gdy w portfelu pusto, a my mamy ochotę zagrać w coś nowego, z ładną grafiką, dobrym trybem multiplayer i do tego za darmo. Odpowiedz jest chyba tylko jedna: FEAR Combat! Jest to ten sam FEAR, którego możecie kupić w sklepie, z tą różnicą, że bez trybu single player. Natomiast multi jest identyczne i w pełni kompatybilne z pełną wersją gry, dzięki czemu gracze którzy mają wersję pudełkową i Ci posiadający Combat mogą wspólnie grać, co znacznie wpłynęło na ilość serwerów i graczy. Specjalnie dla was przygotowałem krótki, ale w miarę treściwy poradnik mający na celu pomóc wam w stawianiu pierwszych kroków w tej grze.Pentium 4 1.7 GHz lub równorzędny 512MB RAM karta graficzna 64MB kompatybilna z DirectX 9.0 obsługująca pixel shadery 1.4GB wolnego miejsca na dysku Windows 2000/XP |
Wymagania sprzętowe |
W między czasie możemy zabrać się za ściąganie FEAR'a. Aby czerpać pełną przyjemność z gry potrzebne będą nam dwa pliki. Jeden to FEAR Combat, który zajmuje 1,8 GB i patch ważący już znacznie mniej, bo 18,2 MB. Oba pliki możemy pobrać ze oficjalnej strony. Z doświadczenia wiem, że człowiek to leniwe stworzenie i specjalnie dla was gotowe linki do wersji angielskiej i polskiej:
FEAR Combat EN
FEAR Combat PL
FEAR Combat Patch EN
FEAR Combat Patch PL
Gdy już mamy grę i cd-key możemy rozpocząć instalacje. Jeśli choć raz instalowaliśmy jakiś program powinniśmy sobie spokojnie z tym poradzić. Po instalacji gry, od razu zabierzmy się z patcha, ponieważ bez niego nasz szanse na gry z innymi graczami drastycznie maleją.
Po tych wszystkich czynnościach przyszła kolej na najprzyjemniejszą część, czyli odpalenie gry. Zanim zaczniemy grać, wypadało by ustawić kilka rzeczy, aby grało się nam przyjemniej. Przechodzimy więc do opcji:
Obraz
Rozdzielczość: na niższych rozdzielczościach modele postaci są większe, dzięki czemu łatwiej je trafić, jednak elementu HUDu (o czym za chwilę) zasłaniają sporą część obrazu. Osobiście polecam ustawić 800x600, jeśli jednak zależy nam na grafice to ustawiamy np. 1280x1024.
Synchron w pionie: ustawiamy na "wyłączone" chyba, że pomiędzy odświeżaniem obrazu a ilością klatek renderowanych przez grę jest duża różnica.
Wymuszenie restartowania: jeśli włączymy tą opcje to czas pomiędzy ładowanie się map wydłuży się, jednakże może nam dać to kilka/kilkanaście dodatkowych FPS-ów
Gamma: ustawiamy tak, żeby napisy na obrazku podglądowym były widoczne, jednak nie przesadzajmy zbytnio, po prostu musimy znaleźć złoty środek.
Dźwięk
Efekty dźwiękowe: ustawiamy tak, żebyśmy wyraźnie słyszeli naszego przeciwnika
Mowa: bardziej przeszkadza, jak pomaga, sugerują ustawić na minimum.
Muzyka: jak wyżej.
Enable HW mixing: po włączeniu uzyskujemy lepszą jakość dźwięku, jednak czasem są z tym problemy, zrobicie jak uważanie, ja to wyłaczyłem.
Szybkość działania
Tutaj możemy wybrać "Autowykrywanie" i dać sobie spokój lub pobawić się trochę i uzyskać znacznie lepsze efekty.
Zaawansowane opcje komputera:
Fizyka:
Fizyka gry jednoosobowej: ustawiamy na ile chcemy i tak nie włączymy gry jednoosoowej ;)
Fizyka gry wieloosobowej: jeśli lubimy oglądać spadające ciała, rozwalające się skrzynki itd to dajemy max, jeśli nam na tym w ogóle nie zależy to min.
Efekty:
Odbijające się cząsteczki: iskry które pojawiają się po trafieniu w różne przedmioty, głównie metalowe. Ustawienie na minimum przyśpieszy działanie gry, gdy damy na maksimum będziemy mogli cieszyć się wspomnianymi iskarmi.
Łuski: wyłączamy, chyba że zależy nam na widoku łusek wylatujących z naszej broni.
Szczegółowość świata: dajemy na minimum, bo w innym wypadku na mapie będzie mnóstwo niepotrzebnych przedmiotów, które nam w trybie multiplayer nie są do niczego potrzebne.
Liczba zwłok: także na minimum, gdyż pomiędzy maksymalnymi a minimalnymi nie ma różnicy, a może to odciążyć trochę nasz procesor.
Zaawansowane opcje grafiki
Efekty:
Szczegółowość efektów: dla dobra naszych poczynań w trybie multiplayer polecam ustawić minimum. Mimo, że nie uświadczymy dziur w ścianach itp bajerów to znacznie wzrośnie nasza widoczność.
Detale modeli: polecam minimum, gdyż i tak w ferworze walki nie zauważmy dziur w ciele przeciwnika itp.
Rozdzielczość wody: ustawiamy jak chcemy, w multi i tak wody nie ma.
Odbicia i wyświetlacze: jakość obrazu odbić i na ekranach wyświetlających obraz z gry. W trakcie gry i tak nie ma czasu żeby się temu przyjrzeć, więc jeśli ustawimy na minimum to nic złego się nie stanie, a zyskamy kilka FPS-ów.
Oświetlenie objętościowe: czyli po ludzku światło które po przebyciu jakieś drogi znika poprzez rozproszenie. Opcja dla osób, które mają mocny sprzęt, reszta nich sobie daruje.
Gęstość oświetlenia objętościowego: odpowiada za gęstość opcji wyżej wymienionej.
Grafika:
FSAA: wygładzanie krawędzi, wszystko jest ładniejsze, ale ilość FPS spada. Dla ludzi z dobrymi komputerami.
Szczegółowość oświetlenia: W niczym nie pomaga, gra nie jest jaśniejsza, ustawiamy minimum, dzięki czemu zyskamy kilka dodatkowych klatek.
Włącz cienie: bardzo przydatna opcja podczas gry w MP, pozwala na dostrzeżenie przeciwnika, który może czaić się za rogiem.
Szczegółowość cieni: jeśli chcemy widzieć cienie przeciwników to dajmy na średnie, jeśli chcemy aby te cienie były bardzo ładne dajemy na maksimum, co jednak powoduj znaczny spadek FPS.
Wygładzone cienie: jak nazwa wskazuje nasze cienie będą jeszcze ładniejsze, ale ilość klatek spadnie, wybór należy do was.
Filtrowanie tekstur: na ile ustawimy zależy tylko od nas, jeśli posiadamy mocny sprzęt ustawiamy anizotropowe x16, jeśli FPS znacznie spadły to zmniejszamy do takiej wartości, aż ich ilość będzie odpowiednia a obraz dla nas wystarczająco ładny.
Rozdzielczość tekstur: nie obciąża to zbytnio komputera, więc możemy ustawić na takie jakie nam osobiście odpowiadają, ja mam na minimum i nie narzekam :).
Filmy: idziemy dalej...
Podwajanie pikseli: wyłączamy chyba, że mamy bardzo słaby komputer.
Cieniowanie pikseli DX8: jeśli mamy kartę z serii GeForce FX lub coś co słabo sobie radzi z obsługą DX9 to ustawiamy na włączony, natomiast posiadacze lepszych kart wyłączają, bo może to tylko spowodować spadek FPS-ów.
Rozdzielczość ekrenu: to samo co w opcjach obrazu.
Cieniowanie pikseli: ustawienie zależy tylko i wyłącznie od naszych upodobań, jeśli lubimy ładną grafkę to polecam maksimum, natomiast jeśli ważna jest widoczność na minimum.
Aby zacząć grę klikamy w "Gra wieloosobowa", zanim jednak połączymy się z jakimś serwerem powinniśmy ustawić "Ustawienie klienta" i poznać tryby gry dostępne w grze:
Ustawieni Klienta
Imię gracza: nasz nick, pod którym będziemy grać na serwerach FEAR'a
Numer seryjny: zostawiamy puste.
Insygnia: obrazek, który będzie wyświetlany nad naszą głową w trakcie gry.
Transmisja dla drużyny: zostawiamy jak jest
Przepustowość: ustawiamy jakość naszego łącza
Przepustowość (własna): jeśli nie ma parametrów naszego łącza powyżej ustawiamy ręcznie
Dopuść pobieranie zawartości: pobieranie map itp bezpośrednio z serwera.
Dopuść pobierania z przekierowaniem: pobieranie map itp niekoniecznie z serwera na którym będziemy grać
Włącz PunkBuster: Należy włączyć chyba, że nie chcemy pograć na większości serwerów.
Model dla starcia: model którego będziemy widzieć w DeathMatchu
Model dla Drużyny: model który będziemy widzieć w CTF, TDM Control itd.
Tryby gry
DM (Deathmatch): każdy na każdego.
TDM (Team Deathmatch): w tym trybie gracze są podzieleni na dwie drużyny.
CTF (Capture the Flag): czyli ganianie za szmatą ;)i.
SlowMo DM - do DM dodano dla graczy opcję SlowMo (slow motion).
SlowMo TDM - jw.
SlowMo CTF - jw.
Control- polega na zdobyciu i utrzymaniu 3 punktów kontrolnych.
Elimination - tryb typu każdy na każdego, twoim zadaniem jest wyeliminowanie innych graczy, nie ma respawnowania.
Team Elimination - gracze zostają podzieleni na drużyny, twoje zadanie polega na wyeliminowaniu drużyny przeciwnej, nie ma respawnowania.
Conquer All- podobny do Control lecz tutaj trzeba zdobyć kontrolę na 5 punktami kontrolnymi.
Po tym jak zapoznamy się z wyżej przedstawionymi informacjami naciskamy "Wyszukanej serwer" i wybieramy taki na którym wartość w polu ping będzie jak najniższa. Na początek polecam wybrać jakiś pusty serwer i pobiegać troszkę, aby przyzwyczaić się do gry. W momencie połączenia się z serwerem ujrzymy plansze na której zależnie od wybranego trybu albo ujrzymy wybór drużyny, a następni broni lub od razu tą drugą.Skoro jesteśmy przy wyborze broni wypadało by co nie nieco o nich powiedzieć:
Uzbrojenie
Podstawowe broni:
AT-14 Pistols (Pistolety AT-14): dwa pistolety, mało skuteczne na średnie i dalekie dystanse, z bliska już lepiej, ale też nie powalają.
VK-12 Combat Shotgun (Strzelba bojowa VK-12): doskonały z bliska, na dalsze odległości beznadziejny
RPL Submachine-gun (karabin maszynowy RPL): broń pokroju mp5, szybko strzelana, z dużą ilością naboi, ale obrażenia które zadaje są małe.
G2A2 Assualt Rifle (Karabin szturmowy G2A2): przez wielu uznawany z najlepszy karabin w grze, dobry na wszystkie odległości.
10 mm HV Penetrator: mocniejszy od G2A2 i znacznie lepszy na duże dystanse, za to o mniejszej szybko strzelności.
Karabin ASP: karabin snajperski
Super bronie:
MP-50 Reapeating Cannon (Działko powtarzalne MP-50): doskonałe na bliskie dystanse, bardzo śmiercionośna broń.
Type-7 Particle Weapon (Działko czasteczkowe Type-7): najbliżej tej broni do railguna z Quake,
MOD-3 MP Multi-Rocket Luncher (Wyrzutnia Rakiet MOD-3): rakietnica wystrzeliwująca 3 pociski naraz
Bronie rzucane:
N6A3 Fragmentation Granade (Granat odłamkowy N6A3): najzwyklejszy granat.
AT-S Proximity Mine (Mina programowalna AT-S): Mina która wybucha, jeśli w jej pobliżu znajduje się wróg.
M77 Remote Bomb (Zdalny bomba M77): granat który detonujemy zdalnie, po odpowiednim ich opanowaniu można używać równi skutecznie jak zwykłych granatów.
Prócz tego warto wspomnieć o walce wręcz, gdy mamy jakąś broń w dłoni podczas wciśnięcia prawego przycisku na myszce zaatakuje on kolbą, można również wcisnąć H, wtedy w naszych rękach nie ma broni a my atakujemy pięściami. Bardzo skuteczne jest podskoczenie i naciśnięcie lewego przycisku myszy, gdy nie mamy broni.
Na zakończenie wypadało by omówić wspomniany wcześniej HUD (Head-Up Display), czyli wszystko to co widzimy na ekranie:
1. ilość punktów życia które nam pozostały
2. ilość punktów pancerza które nam pozostały
3. ilość naboi które nam pozostały
4. ilość granatów i apteczek(nie widoczne na obrazku) które nam pozostały
5. czas pozostały do końca i aktualny wynik
6. informacja o tym kto, kogo i czym zabił
7. lista członków naszej drużyny.
To by było wszystko, przed wami już tylko świat FEAR Combat. Mimo, że ten artykuł nie wyczerpał całego tematu, to mam nadzieję, że będzie wam się grało bardzo przyjemnie i któryś/któraś z was odniesie jakiś znaczący sukces na scenie FEAR'a.
#0 | Lucas
2007-07-02 06:08:33
#0 | GolemXIV
2007-07-02 06:39:42
p.s. exil żałuj, że nie zawitałeś na lana w Tczewie. mogliśmy sobie pyknąć małe 1na1 C:
#0 | Krolewicz
2007-07-02 10:27:29
#0 | fur1
2007-07-02 10:48:10
#0 | edwa
2007-07-02 11:30:05
#0 | Preak
2007-07-02 12:54:24
#0 | wzf | yeltzyn
2007-07-02 13:56:41
P.S. Quake\'a a nie Quaka.
#0 | Exil
2007-07-02 14:03:15
jak się tak podoba to [+] proszę :D
#0 | wzf | yeltzyn
2007-07-02 15:57:18
#0 | AAA
2007-07-02 16:44:13
#0 | neoXs
2007-07-02 20:38:35
Grajcie, grajcie bo to fajna gra =)
#0 | garo
2007-07-03 01:56:28
#0 | j0k3r
2007-07-03 19:43:19
[+]
#0 | rml
2007-07-04 01:57:37
#0 | b3d
2007-07-04 16:17:22
#0 | Exil
2007-07-04 16:30:43
#0 | AAA
2007-07-04 21:34:28
#0 | Exil
2007-07-04 21:50:07
#0 | karol1502
2007-07-06 10:43:50
#0 | satrab
2007-07-06 21:01:44
#0 | lochoo
2007-07-13 02:40:04
#22 | coolguy772
2008-12-14 10:54:04
Sciagam wlasnie gre... Lecz na moj e-mail nie przychodzi cd=key już od 2 dni. Zabrałem sie i zrobiłem tak aż na kolejnych 3 kontach! i nic!
pomuszcie. bez cd=keya moge sobie pomarzyc.
Pozdro