Specyfika gry
Sama rozgrywka w F.E.A.R nie przypomina do końca żadnego innego fpsa. Nie jest tak szybka jak Quake czy Painkiller, ale też nie jest tak wolna jak np. Counter-Strike. Grę wyróżnia przede wszystkim jeden element - melee, czyli walka wręcz.F.E.A.R nie ogranicza nas tylko do ciosu kolbą, jak np. Call of Duty. Do wyboru mamy cała gamę ciosów, np. wślizg czy też jump-kick. Możemy też po prostu rzucić/schować broń, i walczyć zwykłymi bokserskimi ciosami, które są jedną z najgroźniejszych broni w całej grze. Gra melee zyskuje też znaczenie strategiczne np. w trybie CTF, jako że bez broni poruszamy się znacznie szybciej niż z nią. Możemy więc szybciej uciekać z flagą, ale też szybciej gonić rywala, który ją niesie. Z drugiej jednak strony walka unarmed ma sens tylko w ciasnych pomieszczeniach. Na otwartej przestrzeni gracz bez karabinu jest po prostu bezbronny.
Gra melee jest tym, co najbardziej zaskakuje nowych graczy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z F.E.A.R. Jednak wystarczy nabrać trochę wprawy, aby docenić niewątpliwe zalety własnych pięści. Zwłaszcza w zamkniętym pomieszczeniu, oraz w połączeniu z kolejnym wyróżnikiem F.E.A.R - apteczkami. One również zasługują na kilka słów o sobie.
W Strachu leczymy się, "zjadając" czerwone apteczki. Każda z nich odnawia nam 50HP. Medkity te leżą w danych miejscach na mapie, a używamy nie zaraz po znalezieniu, lecz kiedy chcemy. To oznacza, że zapas kilku apteczek (możemy mieć ich przy sobie maksymalnie dziesięć, chociaż w grach klanowych w zależności od ligi liczba ta ograniczona jest do dwóch lub trzech) daje nam ogromną przewagę w starciu z pozbawionym ich przeciwnikiem - o ile użyjemy ich w odpowiednim momencie, to znaczy kiedy przeciwnik zaczął już do nas strzelać, ale zanim zdąży nas zabić. Dobre wyczucie w używaniu medkitów daje nam bardzo cenne dodatkowe sekundy na zastrzelenie wroga w sytuacji jeden na jednego, ale też pozwala np. ratować się graczowi uciekającemu z flagą.
- apteczka
Tu z pomocą przychodzi także zbierany wcześniej armor - czyli pancerze porozrzucane po całej mapie. Każdy z nich daje 35 pkt. osłony, zaś jej maksymalny poziom to 100 pkt., podobnie jak maksymalny poziom zdrowia.
- pancerz
Apteczki to jednak nie jedyny ratunek dla rannego. Wyleczyć się można za pomocą dużej stacjonarnej stacji medycznej (co ok. sekundę odnawia 10HP) oraz niebieskich strzykawek. Te ostatnie po prostu pozostają po każdym zabitym przeciwniku, razem z jego bronią. W przeciwieństwie do apteczek nie da się ich podnieść i chomikować, lecz da się ich użyć jedynie w miejscu, gdzie leżą.
- stacja medyczna
Inny rodzaj strzykawki związany jest z najbardziej oryginalnym trybem gry, jaki dostępny jest w F.E.A.R. Mowa tu o rozgrywkach SlowMo, a więc mutacjach standardowych trybów, wzbogaconych o element spowolnienia czasu. O ile jednak w kampanii single player SlowMo dostępne jest cały czas, to w multiplayer trzeba je najpierw wywalczyć. A konkretnie, trzeba znaleźć i zdobyć strzykawkę, której posiadacz może sterować czasem.
- strzykawka
Kończąc temat specyfiki gry, warto wyjaśnić też punktację na serwerach, gdyż ta nie jest całkiem oczywista. Otóż za fraga dostaje się (w każdym trybie) pięć punktów, zaś za śmierć traci jeden. Z kolei kary wynoszą trzy punkty za samobójstwo, oraz pięć za zabicie kolegi z drużyny. Stąd właśnie biorą się ogromne wyniki w trybie Team Deathmatch, gdzie o wyniku meczu decydują właśnie punkty za fragi. Typowym rezultatem dla meczu TDM w F.E.A.R jest na przykład 1256 - 873.
Zdjęcia pochodzą z serwisu fear.org.pl
A to coś dla osób, które chcą zobaczyć, jak prezentuje się F.E.A.R. w praktyce. Oto fragmovie wydane dziś przez polskiego gracza rafaello.