EPS. Dlaczego AA?

Dostosuj

EPS. Dlaczego AA?

Gdy kilka dni temu na łamach naszego serwisu pojawiła się wiadomość na temat rozpoczęcia ESL Pro Series, gdzie oprócz CS-a pojawiło się tylko America's Army, większość komentarzy wyrażała niechęć i w szczególności brak zrozumienia dla decyzji administratorów ligi. Czemu gra, której społeczność jest stosunkowo mała, która nie jest równie dynamiczna co konkurencyjne tytuły, została tak wyróżniona?

W poszukiwaniu odpowiedzi na to jakże nurtujące pytanie postarałem się porównać scenę, która otrzymała EPS, czyli America's Army, i tą, która najbardziej buntuje się przeciwko tej decyzji, czyli Call of Duty. Ta druga jest bardziej popularna, w turniejach międzynarodowych można w nią wygrać znacznie więcej pieniędzy, turnieje offline są bardzo częste. W przypadku tej pierwszej sprawa ma się dokładnie na odwrót, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Scena europejska jest mniejsza niż sama polska. Oprócz HLC, na całym kontynencie nie ma dużych LAN-ów tej gry. Czy administratorzy podjęli właściwą decyzję?

To nie jest kwestia bycia lepszym, ale sprawdzonym w ESL Polska” - Maciej Wasyluk
Według Macieja Wasyluka, head admina ESL Polska, tak. Jak mówi - to nie jest kwestia bycia lepszym, ale sprawdzonym w ESL Polska -. Nasza scena od zawsze traktowała ESL jako jedną z najważniejszych lig. - Gracze America's Army stanowią zaraz po Counter-Strike najliczniejsza grupę w polskim Electronic Sports League. Dodatkowo, co ważne, wszystkie ich rozgrywki w ESL cechowały się dużym profesjonalizmem w podejściu graczy, bardzo małą ilością walkowerów i bardzo dużym zaangażowaniem w meczach oraz późniejszym ich komentowaniu i omawianiu. -

Wasyluk podaje kolejne powody gloryfikacji AA. Tutaj scena CoD prezentuje się zdecydowanie gorzej. - Mamy pewność, że postawa czołowych zespołów America's Army w ESL Pro Series będzie przykładem, w jaki sposób podchodzić do ligi, która ma aspirację stać się w pełni profesjonalnym przedsięwzięciem. -

Wypowiedź zarządcy ESL-a nie pozostawia żadnych złudzeń. America’s Army ze swoimi sześcioma sezonami ligi, pucharami Polski, EAS i wieloma pomniejszymi rozgrywkami nie może być nawet porównywane do CoD-a, który w rodzimym Electronic Sports League praktycznie nie istnieje. Profesjonalne podejście do ligi społeczności AA tylko powiększa różnice. Jak widać scena „armii” jest według administratorów wzorcowa.

America’s Army zostało wybrane do Pro Series, ponieważ jest najbardziej dojrzałą i stabilna grą na ESL” - Dariusz Donat
Czy zdanie „głowy” organizacji popierają osoby związane ze sceną? Jak mówi jeden z administratorów ESL Pro Series, Dariusz „DAD” Donat. Sukces AA zawdzięczamy stabilności sceny. - Przede wszystkim America’s Army zostało wybrane do Pro Series, ponieważ jest najbardziej dojrzałą i stabilna grą na ESL -, ale jak twierdzi to tylko jeden z kilku czynników.

- America’s Army istnieje już szósty sezon w ESL. Mamy tam ciągle trzy ligi i jesteśmy naprawdę bardzo aktywni. Do tego wykorzystaliśmy Amateur Series i pomimo obowiązku posiadania kont Premium, rozgrywek podczas wakacji, zapisała się nam cała czołówka sceny. Nikt z nas nie wierzył wtedy, że możemy dostać taką szansę, a mimo to chcieliśmy tak właśnie grać. - Starań, które wkłada w swój rozwój społeczność gry, nie można im odmówić. Osiągnięcie takich efektów bez jakiegokolwiek wsparcia producenta gry jest nie lada wyczynem.

- Moim zdaniem, na pewno ogromny wpływ na to miały też pozostałe czynniki. Przecież to nie tajemnica, że każde przedsięwzięcie potrzebuje medialnego wsparcia. Tego scenie America’s Army nie można odmówić. Można więc śmiało podsumować, iż EPS to także zasługa administracji innych lig, redaktorom, serwisom takim jak FragOut.pl, eSports.pl, Cybersport.pl, czy HSTV - kontynuuje DAD - Nie można jednak pominąć najważniejszego. To dzięki graczom jesteśmy w tym miejscu.-

Przyjrzyjmy się również liczebności polskich klanów. W przypadku obu gier liga HLC jest aktualnie najbardziej popularną. Wszystkie klany, grające turniejowo uczestniczą w tych rozgrywkach. Jak się okazuje, w America’s Army gra więcej drużyn. Nie jest to spora różnica, bo w AA gra tylko o 5 zespołów więcej, ale to już kolejna przewaga tej gry.

Zdania dwóch administratorów zdają się pokrywać. W ten sposób dowiadujemy się, co takiego ma AA. Jak widać stabilna, zaangażowana i całkiem spora scena, ze wsparciem mediów, która poważnie podchodzi do rozgrywek, trafia w potrzeby sponsorów. A jak wiemy, to dzięki nim, gwoli ścisłości dzięki Intelowi, mamy w Polsce ESL Pro Series.

Wczoraj dowiedzieliśmy się, jakie klany wystąpią w EPS i kilku szczegółów na temat działania ligi. Szczególnie ta pierwsza informacja jest bardzo interesująca, bo pomimo że klany otrzymały zaproszenia już jakiś czas temu, to nie wolno im było nikomu o nich mówić. Podane zasady to zdecydowany ukłon w stronę kibiców, jak mówi o nich DAD - Na pewno bardziej rozbudowane są media przed i pomeczowe. Nie ma co ukrywać, iż cała ta otoczka jest bardzo ważna i nie można zapominać, iż liga to nie tylko gracze, ale i kibice.-

Cała ta otoczka jest bardzo ważna, liga to nie tylko gracze, ale i kibice.” - Dariusz Donat
Właśnie ta oprawa i troska o kibiców jest kluczowym punktem tych rozgrywek. Idealnym tego przykładem są Intel Friday Night Games, poboczne turnieje LAN-owe, rozgrywane z profesjonalną oprawą medialną, które wszędzie są częścią integralną ESL Pro Series. Są to zdecydowanie imprezy przeznaczona pod widzów, które mogą zwiększyć popularność sportów elektronicznych w Polsce. Tutaj pojawiają się kolejne głosy przeciwko America’s Army, które rzekomo jest najmniej dynamiczną grą typu FPP. Czy nie będzie zbyt nudna, by zapewnić oglądającym wystarczającą rozrywkę? Tego dowiemy się podczas najbliższego IFNG.

Administratorzy ESL-a nie chcieli podzielić się z nami szczegółowymi informacjami na temat tych jakże interesujących rozgrywek. Jak mówią, wszystko jest tajne i nie wolno o tym mówić. - Nie utrzymujemy nic w tajemnicy. Po prostu informacje mają swoją kolejność ogłaszania. Najpierw kwestia sponsoringu, potem EPS, a im bliżej IFNG tym więcej o tym - dementuje to Radosław Walczyk, PR Intela.

Z dosyć enigmatycznych wypowiedzi administratorów można wywnioskować, że odbędą się dwie imprezy tego typu. Jedna na południu, druga na północy Polski. Obie mają się odbyć w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. O samej organizacji zawodów ani tej oprawy nie dowiadujemy się żadnych szczegółów.

O ile kibice, o których tyle się tutaj mówi, nie tracą zbyt dużo, to gracze mogą mieć spore zastrzeżenia. Na tej tajności tracą przede wszystkim oni. Na kilka dni przed rozpoczęciem sezonu nie działa jeszcze strona Polskiego ESL Pro Series i nie wiadomo, z kim ani na jakiej mapie zagramy już w najbliższy weekend. Samo IFNG też budzi niepokój. Gracze nie wiedzą, czy będą mogli pojechać na LAN-a, o którym dowiedzą się na ostatnią chwilę. Szczególnie jeżeli dwa mają odbyć się w tak krótkim odstępie czasowym.

Jak nietrudno się domyślić jakichkolwiek informacji na temat finału, który ma się odbyć w lutym, również nie otrzymamy. - Na tym etapie nie mogę też zdradzić, jak będzie wyglądał finał ligi, ale z pewnością będzie to kolejna dobra impreza w kalendarzu esportowych wydarzeń Polski - dosyć zawile mówi DAD. Czyżby do grona głównych imprez LAN-owych w Polsce miało dojść EPS? Póki co są na to raczej niewielkie szanse, zważając na to, że będą tam tylko dwie gry. Na dodatek bardzo podobne.

Na pewno największym atutem EPS-a są nagrody. 20,000zł w gotówce to bardzo duża suma. Oczywiście zostanie ona rozdzielona między kilka najlepszych klanów, ale i tak jest to rekordowa suma w polskich rozgrywkach AA. Dla przykładu w HLC.AA w gotówce pula wynosi 16,000zł. Wygląd pierwszego ESL Pro Series, szczególnie w America’s Army będzie w dużej mierze zależeć od postawy graczy. Czy spełnią się oczekiwania administratorów, którzy uważają naszą scenę za wzorcową? Liga zaczyna się już w najbliższy weekend, a jeszcze nie wiadomo, co wtedy zobaczymy.

KomentarzeKomentarze

  • reaktiv

    #1 | reaktiv

    2008-10-07 19:35:20

    No i taka prawda, po co zreszta inwestowac w cod4, skoro ta gra umiera, bo wychodzi cod5.
  • M4rko

    #2 | M4rko

    2008-10-07 19:37:46

    nic nie umiera, mamy jeszcze 3/4 lany, a kto wie co potem :D
  • Dged

    #3 | Dged

    2008-10-07 19:42:21

    Bardzo fajnie, że taki artykuł powstał. Dobrze napisane.
  • qzk

    #4 | qzk

    2008-10-07 20:11:51

    właśnie co potem...
  • [WNC]-DAD

    #5 | DAD

    2008-10-07 20:30:14

    Ładnie napisane ;)
  • Pavilon

    #6 | Pavilon

    2008-10-07 20:33:35

    profesjonalnie napisane :) w zasadzie to powinno iść do jakiejś gazety nawet :)
  • Siemys

    #7 | Siemys

    2008-10-07 20:35:05

    no juz bez przesady :D ale dzieki
  • doomciakk

    #8 | doomciak

    2008-10-07 20:39:21

    i znowu zwalaja wszystko na cod\'a...

    FIFA bardziej whinowala niz CoD!
  • buzzek

    #9 | buzek

    2008-10-07 20:40:16

    no i brawo dla sceny AA ;) tak trzymać, są ludzie pozytywnie do tego nastawieni ;P
  • WiN32

    #10 | WiN32

    2008-10-07 20:57:04

    nice :)
  • Mazarine

    #11 | atom

    2008-10-07 21:05:02

    Potem to może być game over i nieunikniony podział, który będzie trwał jak wszystkie znaki na niebie i na ziemi wskazują do spektakularnej wpadki któregoś cod\'a, albo co jest wyjątkowo mało prawdopodobne, zbiorowego oporu społeczności.
  • [WNC]-DAD

    #12 | DAD

    2008-10-07 21:14:03

    Co racja to racja :) no ale mysle że FIFA tez sie doczeka swojego EPSa.
  • PatheticFreak

    #13 | Majorek

    2008-10-07 21:35:57

    Amen? :P
  • wiecek.

    #14 | wii

    2008-10-07 22:02:54

    tyle, że nauczyć się nowej fify nie jest trudno, no i jak wszyscy wiemy nawet najnowsza fifa śmiga na leciwych komputerach, kolejne wersje nie zmuszają graczy do wydawania kroci na modernizację komputera, kolejne wersje to praktycznie tylko uaktualnienia składów itp.
    Z codem jest troszkę gorzej bo powiedzmy klan X, w momencie pojawienia się nowej wersji zamierza grać w cod waw i tu zaczyna się problem bo 1gracz nie ma stałego fpsu, drugiemu gra nie przypadła do gustu, a trzeci nie może się odnaleźć w nowej grze i jak tu można mówić o całkowitym przejściu na nową grę? Te zabiegi czysto marketingowe wyniszczają esportową stronę gry, która mogła, ale nie zastąpiła csa...

    PS. nie mam na celu przyczepić się do coda bo jest to naprawdę porządna gra :P
  • doomciakk

    #15 | doomciak

    2008-10-07 22:07:17

    Tyle ze ja nie napisalem, ze CoD powinnien byc w EPS
  • Michal12O

    #16 | michal12o

    2008-10-07 22:23:40

    Ładnie napisane Siemys, ale jak dla mnie masło maślane ;)
  • Dged

    #17 | Dged

    2008-10-07 22:48:08

    Sponsorzy szczególnie tacy jak Intel zainteresowani są najbardziej wspieraniem gier wymagających, które wymagają modernizacji komputerów. AA taką jest, bo wymagania ma nie małe, ale dzięki częstym regularnym nowym wersjom wymagania sprzętowe podnoszą się dość nieznacznie i stopniowo. Nie podołanie z modernizacją niestety zmusza do zakończenia gry w ten tytuł, bo starsze wersje nie są popularne. Taka myśl dla większości jest dodatkowo motywująca do np \"wakacyjnej pracy\" i ciułania na nową maszynę :)
  • wiecek.

    #18 | wii

    2008-10-07 23:10:59

    właśnie dlatego sprzedałem blaszaka i kupiłem xklocka :)
    męczące stawało się to, gdy wydajesz 2-3k na modernizacje sprzętu i za 4-6miesięcy nie jesteś w stanie pograć w nową gierkę na stałym fpsie
  • rml

    #19 | rml

    2008-10-08 13:57:43

    amen
  • reurion

    #20 | .reru

    2008-10-08 17:08:39

    ale 90% osób mowilo ze cod4 będzie popularnijesyz niz cs 1.6 :D
  • doomciakk

    #21 | doomciak

    2008-10-08 17:14:07

    90%? Ladna ankiete zrobiles jak 4,8 mld ludzi mowilo ze CoD4 > CS ;D
  • Blademaster

    #22 | Blade

    2008-10-08 20:23:12

    AA jak dla mnie jest gra bardzo nie przewidywalna

    kiedys w to gralem, zrobilem sobie config na low fps, to mialem ich jeszcze mniej, niz jak gralem na default :<

    to byla wersja bodajze 2.0? nie pamietam w sumie, staaare czasy - ze 3 lata temu :P
  • voldo

    #23 | The_V

    2008-10-09 16:15:23

    imo cod4 jest the best, tylko wlasnie jesli wiecej kasy zainwestuja w promocje cod5 to i turnieje beda w nowym codzie, i tu znowu by bylo fajnie gdyby wiekszosc sceny sie zbuntowala tych naprawde PRO organizacji ktore jednak maja cos do powiedzenia, co b bylo gdyby na lan przyjechalo tylko kilka ekip , ale tak nie bedzie bo kazdy szuka pieniedzy i co z tego ze gra do bani ze rok po poprzedniej czesci wpychaja na sile nastepna. dobra kase wloza w marketing beda wysokie nagrody to kazdy przyjedzie
  • Siemys

    #24 | Siemys

    2008-10-09 19:40:10

    jak bedzie bunt, to activision po prostu zakaze grania w cod4 na lanach
  • voldo

    #25 | The_V

    2008-10-09 20:58:47

    e to juz przesada ;]]]]]]
  • Zippi9

    #26 | z1ppi

    2008-10-09 21:00:32

    Nie są w stanie tego zrobić pod względem prawnym, co najwyżej serwery mogą wyłączyć
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

3732 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie