EPS. Dlaczego AA?
Gdy kilka dni temu na łamach naszego serwisu pojawiła się wiadomość na temat rozpoczęcia ESL Pro Series, gdzie oprócz CS-a pojawiło się tylko America's Army, większość komentarzy wyrażała niechęć i w szczególności brak zrozumienia dla decyzji administratorów ligi. Czemu gra, której społeczność jest stosunkowo mała, która nie jest równie dynamiczna co konkurencyjne tytuły, została tak wyróżniona?W poszukiwaniu odpowiedzi na to jakże nurtujące pytanie postarałem się porównać scenę, która otrzymała EPS, czyli America's Army, i tą, która najbardziej buntuje się przeciwko tej decyzji, czyli Call of Duty. Ta druga jest bardziej popularna, w turniejach międzynarodowych można w nią wygrać znacznie więcej pieniędzy, turnieje offline są bardzo częste. W przypadku tej pierwszej sprawa ma się dokładnie na odwrót, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Scena europejska jest mniejsza niż sama polska. Oprócz HLC, na całym kontynencie nie ma dużych LAN-ów tej gry. Czy administratorzy podjęli właściwą decyzję?
„To nie jest kwestia bycia lepszym, ale sprawdzonym w ESL Polska” - Maciej Wasyluk |
Wasyluk podaje kolejne powody gloryfikacji AA. Tutaj scena CoD prezentuje się zdecydowanie gorzej. - Mamy pewność, że postawa czołowych zespołów America's Army w ESL Pro Series będzie przykładem, w jaki sposób podchodzić do ligi, która ma aspirację stać się w pełni profesjonalnym przedsięwzięciem. -
Wypowiedź zarządcy ESL-a nie pozostawia żadnych złudzeń. America’s Army ze swoimi sześcioma sezonami ligi, pucharami Polski, EAS i wieloma pomniejszymi rozgrywkami nie może być nawet porównywane do CoD-a, który w rodzimym Electronic Sports League praktycznie nie istnieje. Profesjonalne podejście do ligi społeczności AA tylko powiększa różnice. Jak widać scena „armii” jest według administratorów wzorcowa.
„America’s Army zostało wybrane do Pro Series, ponieważ jest najbardziej dojrzałą i stabilna grą na ESL” - Dariusz Donat |
- America’s Army istnieje już szósty sezon w ESL. Mamy tam ciągle trzy ligi i jesteśmy naprawdę bardzo aktywni. Do tego wykorzystaliśmy Amateur Series i pomimo obowiązku posiadania kont Premium, rozgrywek podczas wakacji, zapisała się nam cała czołówka sceny. Nikt z nas nie wierzył wtedy, że możemy dostać taką szansę, a mimo to chcieliśmy tak właśnie grać. - Starań, które wkłada w swój rozwój społeczność gry, nie można im odmówić. Osiągnięcie takich efektów bez jakiegokolwiek wsparcia producenta gry jest nie lada wyczynem.
- Moim zdaniem, na pewno ogromny wpływ na to miały też pozostałe czynniki. Przecież to nie tajemnica, że każde przedsięwzięcie potrzebuje medialnego wsparcia. Tego scenie America’s Army nie można odmówić. Można więc śmiało podsumować, iż EPS to także zasługa administracji innych lig, redaktorom, serwisom takim jak FragOut.pl, eSports.pl, Cybersport.pl, czy HSTV - kontynuuje DAD - Nie można jednak pominąć najważniejszego. To dzięki graczom jesteśmy w tym miejscu.-
Przyjrzyjmy się również liczebności polskich klanów. W przypadku obu gier liga HLC jest aktualnie najbardziej popularną. Wszystkie klany, grające turniejowo uczestniczą w tych rozgrywkach. Jak się okazuje, w America’s Army gra więcej drużyn. Nie jest to spora różnica, bo w AA gra tylko o 5 zespołów więcej, ale to już kolejna przewaga tej gry.
Zdania dwóch administratorów zdają się pokrywać. W ten sposób dowiadujemy się, co takiego ma AA. Jak widać stabilna, zaangażowana i całkiem spora scena, ze wsparciem mediów, która poważnie podchodzi do rozgrywek, trafia w potrzeby sponsorów. A jak wiemy, to dzięki nim, gwoli ścisłości dzięki Intelowi, mamy w Polsce ESL Pro Series.
Wczoraj dowiedzieliśmy się, jakie klany wystąpią w EPS i kilku szczegółów na temat działania ligi. Szczególnie ta pierwsza informacja jest bardzo interesująca, bo pomimo że klany otrzymały zaproszenia już jakiś czas temu, to nie wolno im było nikomu o nich mówić. Podane zasady to zdecydowany ukłon w stronę kibiców, jak mówi o nich DAD - Na pewno bardziej rozbudowane są media przed i pomeczowe. Nie ma co ukrywać, iż cała ta otoczka jest bardzo ważna i nie można zapominać, iż liga to nie tylko gracze, ale i kibice.-
„Cała ta otoczka jest bardzo ważna, liga to nie tylko gracze, ale i kibice.” - Dariusz Donat |
Administratorzy ESL-a nie chcieli podzielić się z nami szczegółowymi informacjami na temat tych jakże interesujących rozgrywek. Jak mówią, wszystko jest tajne i nie wolno o tym mówić. - Nie utrzymujemy nic w tajemnicy. Po prostu informacje mają swoją kolejność ogłaszania. Najpierw kwestia sponsoringu, potem EPS, a im bliżej IFNG tym więcej o tym - dementuje to Radosław Walczyk, PR Intela.
Z dosyć enigmatycznych wypowiedzi administratorów można wywnioskować, że odbędą się dwie imprezy tego typu. Jedna na południu, druga na północy Polski. Obie mają się odbyć w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. O samej organizacji zawodów ani tej oprawy nie dowiadujemy się żadnych szczegółów.
O ile kibice, o których tyle się tutaj mówi, nie tracą zbyt dużo, to gracze mogą mieć spore zastrzeżenia. Na tej tajności tracą przede wszystkim oni. Na kilka dni przed rozpoczęciem sezonu nie działa jeszcze strona Polskiego ESL Pro Series i nie wiadomo, z kim ani na jakiej mapie zagramy już w najbliższy weekend. Samo IFNG też budzi niepokój. Gracze nie wiedzą, czy będą mogli pojechać na LAN-a, o którym dowiedzą się na ostatnią chwilę. Szczególnie jeżeli dwa mają odbyć się w tak krótkim odstępie czasowym.
Jak nietrudno się domyślić jakichkolwiek informacji na temat finału, który ma się odbyć w lutym, również nie otrzymamy. - Na tym etapie nie mogę też zdradzić, jak będzie wyglądał finał ligi, ale z pewnością będzie to kolejna dobra impreza w kalendarzu esportowych wydarzeń Polski - dosyć zawile mówi DAD. Czyżby do grona głównych imprez LAN-owych w Polsce miało dojść EPS? Póki co są na to raczej niewielkie szanse, zważając na to, że będą tam tylko dwie gry. Na dodatek bardzo podobne.
Na pewno największym atutem EPS-a są nagrody. 20,000zł w gotówce to bardzo duża suma. Oczywiście zostanie ona rozdzielona między kilka najlepszych klanów, ale i tak jest to rekordowa suma w polskich rozgrywkach AA. Dla przykładu w HLC.AA w gotówce pula wynosi 16,000zł. Wygląd pierwszego ESL Pro Series, szczególnie w America’s Army będzie w dużej mierze zależeć od postawy graczy. Czy spełnią się oczekiwania administratorów, którzy uważają naszą scenę za wzorcową? Liga zaczyna się już w najbliższy weekend, a jeszcze nie wiadomo, co wtedy zobaczymy.
#1 | reaktiv
2008-10-07 19:35:20
#2 | M4rko
2008-10-07 19:37:46
#3 | Dged
2008-10-07 19:42:21
#4 | qzk
2008-10-07 20:11:51
#5 | DAD
2008-10-07 20:30:14
#6 | Pavilon
2008-10-07 20:33:35
#7 | Siemys
2008-10-07 20:35:05
#8 | doomciak
2008-10-07 20:39:21
FIFA bardziej whinowala niz CoD!
#9 | buzek
2008-10-07 20:40:16
#10 | WiN32
2008-10-07 20:57:04
#11 | atom
2008-10-07 21:05:02
#12 | DAD
2008-10-07 21:14:03
#13 | Majorek
2008-10-07 21:35:57
#14 | wii
2008-10-07 22:02:54
Z codem jest troszkę gorzej bo powiedzmy klan X, w momencie pojawienia się nowej wersji zamierza grać w cod waw i tu zaczyna się problem bo 1gracz nie ma stałego fpsu, drugiemu gra nie przypadła do gustu, a trzeci nie może się odnaleźć w nowej grze i jak tu można mówić o całkowitym przejściu na nową grę? Te zabiegi czysto marketingowe wyniszczają esportową stronę gry, która mogła, ale nie zastąpiła csa...
PS. nie mam na celu przyczepić się do coda bo jest to naprawdę porządna gra :P
#15 | doomciak
2008-10-07 22:07:17
#16 | michal12o
2008-10-07 22:23:40
#17 | Dged
2008-10-07 22:48:08
#18 | wii
2008-10-07 23:10:59
męczące stawało się to, gdy wydajesz 2-3k na modernizacje sprzętu i za 4-6miesięcy nie jesteś w stanie pograć w nową gierkę na stałym fpsie
#19 | rml
2008-10-08 13:57:43
#20 | .reru
2008-10-08 17:08:39
#21 | doomciak
2008-10-08 17:14:07
#22 | Blade
2008-10-08 20:23:12
kiedys w to gralem, zrobilem sobie config na low fps, to mialem ich jeszcze mniej, niz jak gralem na default :<
to byla wersja bodajze 2.0? nie pamietam w sumie, staaare czasy - ze 3 lata temu :P
#23 | The_V
2008-10-09 16:15:23
#24 | Siemys
2008-10-09 19:40:10
#25 | The_V
2008-10-09 20:58:47
#26 | z1ppi
2008-10-09 21:00:32