Czy CPMa vQ3 zabiło tryb TDM?
Wielu osobom ta kolumna się raczej nie spodoba. Znowu będę musiał przyjąć na siebie ostrą krytykę, że nie idę z duchem czasu i dalszym ciągu wspieram umierające od dawna OSP. Mam jednak swoje zdanie, którego się trzymam i chcę go bronić. W tym tekście chcę przedstawić moją subiektywną opinię, ale poprzeć ją jednak kilkoma faktami, które wyraźnie rzucają się w oczy, gdy przez kilka lat śledzi się na bieżąco rywalizację klanów Q3 TDM w różnych europejskich ligach i pucharach. Poza tym wiem, że w swoich rozważaniach nie jestem sam, gdyż spotkałem się już z podobną opinią kilku innych osób, pochodzących nie tylko z naszego kraju. Zaczynamy.Wróćmy na chwilę w przeszłość, kilka lat wstecz, powiedzmy do roku 2004. W tamtym okresie na scenie był wyraźny podział - fani vQ3 grywali sobie na modzie OSP, natomiast fani szybkich laserów rywalizowali na platformie CPMa. Wszystko wydawało się być w najlepszym porządku. Fakt był tylko taki, że OSP zatrzymało się gdzieś w tamtych latach na wersji 1.03a i przestało być dalej dopracowywane, a arQon co jakiś czas wydawał kolejne wersje swojego promodowego dziecka, nie zawsze wzbudzając optymistyczne opinie graczy CPMa. W każdym razie zdecydowana większość osób rywalizujących w tamtych czasach w zielone roboty była zadowolona z istniejącego stanu rzeczy, a wszelakie ligi i puchary pękały w szwach od zawodników i drużyn.
W tej można powiedzieć sielance dotarliśmy do roku 2006. Wypuszczając jedną z kolejnych wersji modu Challenge ProMode Arena arQon zaimplementował do swojego kodu także fizykę vQ3. Wybuchła dość burzliwa dyskusja na ten temat, czy to dobrze, czy też źle, ale nie do tego zmierzam w tej kolumnie i nie chcę się zagłębiać w ten temat. W każdym razie miała to być kopia fizyki vQ3 z OSP, do końca to się nie udało, ale jednak wiele osób, zwłaszcza z Europy Wschodniej oraz Półwyspu Iberyjskiego, było zadowolonych, że będzie mogło pograć na znacznie lepszym niż w wysłużonym OSP kodzie sieciowym CPMa.
Początki nowej "vanilli" były dość oporne, jednak decyzja o wyborze CPMa vQ3 na platformę rozgrywek Quake 3 Arena podczas Cyberathlete Professional League World Tour 2006 znacznie przyśpieszyła popularyzację tej fizyki gry... ale tylko w duelach. O ile setki graczy 1v1 praktycznie z dnia na dzień przerzuciło się na nową modyfikację, wychwalając ją gdzie tylko było można, to większość drużyn TDM i CTF miało ku temu duże opory. Dyskusje fanów i przeciwników trwały na dziesiątkach forów, jednak admini poszczególnych lig, takich jak ClanBase czy też Kuh3liga, twardo obstawali przy "starym vQ3". Powód był prosty - w tamtym okresie było znacznie więcej zwolenników OSP niż CPMa vQ3. Drugim był fakt, że nowa fizyka pozbawiona pewnego bugu Quake 3 Arena związanego z klatkami FPS (Frame Per Second) w grze, pozwalającego na znacznie dalsze skoki, sprawiała niektórym zawodnikom trudności w wykonaniu pewnych "trick-jumpów", bardzo przydatnych w grze drużynowej. Niektóre stały się praktycznie niemożliwe do zrobienia w czasie gry (sprawdźcie chociażby skok z mostku do RA na mapie cpm4).
W każdym razie z czasem liczba fanów nowego vQ3 rosła, poszczególne centra ligowe musiały zastanowić się więc nad zmianą platformy swoich turniejów. Pierwsi na nową "vanillę" przerzucili się Niemcy z centrum ligowego Kuh3liga. Po jakimś czasie w ich ślady poszło także ClanBase, ale w tym miejscu trzeba wyraźnie zaznaczyć, że chodzi tylko o ligi TDM! Scena CTF stanęła murem za starym poczciwym OSP (wyniki sond przedstawiały się mniej więcej tak: 85% OSP, 15% CPMa vQ3) i nie zezwoliła na zmianę fizyki w żadnej lidze, a było ich (i jest nadal) przecież całkiem sporo: JOLT, ClanBase, Kuh3liga, Yadegari, Elite Squad.
I tutaj dochodzimy do meritum moich rozważań. Tryb 1v1 na CPMa vQ3 trzyma się bardzo dobrze, CTF na OSP również, co jakiś czas startują kolejne sezony poszczególnych lig, a i tak rzadko zdarza się, żeby mniej niż trzy były rozgrywane na raz. A TDM... tutaj jest coś nie tak, można powiedzieć, że stało się coś niedobrego. Takiej ilości walkowerów nie było chyba jeszcze nigdy w historii rozgrywek w tym trybie. Każdy turniej TDM w ostatnim czasie notuje ogromną liczbę walkowerów, a co tym idzie masa klanów nie kończy rozgrywek w zgodnie z terminarzem. Co ciekawe, wcale nie odpadają drużyny z najniższych klas rozgrywek. Około połowa usuwanych z rywalizacji klanów pochodzi z najwyżej dywizji poszczególnych zmagań. Nie jest to dobra sytuacja, a dla potwierdzenia wystarczy przywołać przykład wiosennego sezonu Kuh3liga Q3 TDM 2007, w którym zwyciężyła polska drużyna Czarne Pantery (wtedy jeszcze UltraFrag), rozgrywając przez całą ligę jedną mapę! Na drugiej mapie wygrali bez gry, a na pozostałe nawet nie musieli łączyć się z serwerem, gdyż rywale nie stawili się na mecz.
Analizując poszczególne ligi wyraźnie można zauważyć także, że spadła liczba zespołów, które zapisują się do tych zmagań. To można jednak wytłumaczyć tym, że liczba osób grających w Quake 3 Arena z kolejnymi latami powoli spada, aczkolwiek w trybie CTF tendencja ta nie jest aż tak widoczna.
Sprawa spadku zainteresowania rywalizacją Q3 TDM nie tyczy się tylko rozgrywek ligowych. Spróbujcie odpalić popularny program The All-Seeing Eye (lub dowolną inną przeglądarkę serwerów obsługującą grę Quake 3 Arena) i znaleźć jakiś pickup CPMa vQ3 TDM. Nie ma! Czasem jest jakiś w Rosji. W Europie pograć można praktycznie tylko wtedy, gdy znajdzie się ośmiu chętnych na kanale #snuffpickup. Zróbcie to samo na OSP, może liczba graczy nie jest powalająca jak kiedyś, ale jednak kilka serwerów jest pełnych, z naszymi dwoma ASTER TDM na czele. Z pograniem nie ma większych problemów. Przynajmniej ja ich nie mam, ostatnio częściej grywam sobie za granicą, gdzie można spotkać nie tylko mocniejszych zawodników, ale także obdarzonych odrobinę lepszą niż w naszym kraju kulturą.
Oczywiście nie można w stu procentach powiedzieć, że wymienione wyżej problemy spowodowane są tylko i wyłącznie przez wprowadzenie fizyki vQ3 do modyfikacji Challenge ProMode Arena. Walkowery zawsze były częścią rywalizacji i wyeliminować ich się praktycznie nie da, jednak nigdy nie występowały w takiej skali. To samo tyczy się liczy graczy na serwerach każdego wieczoru. W końcu co jakiś czas wychodzą nowe tytuły i wiele osób postanawia spróbować swoich sił w nowych grach. Porównując jednak scenę TDM i CTF, które rozwijały się mniej więcej równomiernie na przestrzeni lat, można pokusić się o wyciągniecie pewnych wniosków, z których wynika, ze gdyby nie zmiana, to być może TDM byłby dalej jedną z najbardziej popularnych platform. To było na tyle moich rozważań, końcową ocenę zostawię Wam internautom.
Powyższy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl.
#0 | zoom
2007-11-04 09:44:17
#0 | d00mer
2007-11-04 09:54:26
Osobiście, kiedy rogożała dyskusja na temat wyboru moda, stałem murem za OSP. Podobała mi się jego gładkość, ogólnie. Lepiej wygladał, bardziej cieszył oko i to mi się podobało. Byłem cholernie przyzwyczajony do fizyki i wszystkiego innego. Oczywiście w CPMa nie grałem ani razu. Jednak kiedyś pobrałem i moje zdanie stało się odmienne. Nie jestem ani troszeczkę utalentowanym graczem, ale zmianę fizyki poczułem. Są delikatne różnice, zachowanie się spawarki. Jednak dobrze gra mi się tu i tu. Mimo, że w dalszym ciągu wolę OSP niż CPMA. To był duel, teraz tryby drużynowe.
Uważam, że OSP się bardziej do tego nadaje niż CPMA. Doświadczyłem niejednokrotnie i tego i tego. I tak uważam. A już na pewno CTF musi być grany na OSP. To jest niemal jak tradycja. Powinniśmy zmienić platformę jak będzie ona zła ale nie trochę gorsza od nowszej. Przyzwyczajenia zwyciężają, chyba. Tak myślę ;)
#0 | zoom
2007-11-04 10:09:19
#0 | j3sh
2007-11-04 10:10:33
#0 | zoom
2007-11-04 10:12:27
#0 | GogettO
2007-11-04 10:46:21
Tendencja spadkowa ilości graczy nie była zależna od wprowadzenia gdzieniegdzie vq3 tdm, tylko od tego, że ludziom się po prostu gra znudziła. Wszystko co ma początek ma i swój koniec. Zgodzę się stwierdzeniem, że jak arQon dodał vq3 do cpma, to grało się dość dziwnie i ogólny \"feeling\" był inny niż od tego dobrze znanego z OSP, ale z biegiem czasu pojawiały się coraz to nowsze wersje CPMA, dzięki czemu za każdym razem niwelowało się wrażenie tej inności - gra przypominała już tą z OSP + miała wiele ciekawych smaczków, np. poprawiany z każdą to nową wersją netcode, customhudy itp.
Ludzie na ogół po prostu nie są przyzwyczajeni do zmian, boją się zmian. Taka jest nasza mentalności i raczej już nigdy się to nie zmieni - dotyczy to wszystkich dziedzin życia. Wiem, że nie powinienem tak generalizować wszystkich, aczkolwiek pokuszę się o takie stwierdzenie; wystarczy spojrzeć i się rozejrzeć w okół nas.
Wracając do cpma... sam z resztą miałem opory wobec vq3 na tym modzie, lecz wszystkiemu należy dać szansę - jak da się grać duele na vq3 cpma, to i da się również tdm (patrząc przez pryzmat dzisiejszej wersji cpma).
Również nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że CTF szedł na równi z TDMem, zawsze ten drugi miał silniej rozwiniętą kadre graczy. Pamiętam, że były okresy, kiedy organizowało się PUGi na ircu, serwer był praktycznie cały czas full wypełniony głównie graczami TDM z różnym skillem. Lecz i to minęło.
\"Wróćmy na chwilę w przeszłość, kilka lat wstecz, powiedzmy do roku 2004. W tamtym okresie na scenie był wyraźny podział - fani vQ3 grywali sobie na modzie OSP, natomiast fani szybkich laserów rywalizowali na platformie CPMa. Wszystko wydawało się być w najlepszym porządku.\"
Hehe, tak :) lecz do dziś pamiętam, jak ludzie X lat temu gadali, że \"większość polaków grała w cpma przez co polska scena vq3 wolniej się rozwijała, dzięki czemu później weszliśmy na salony czołówki zagranicznej vq3\" - czy coś w tą deseń :)
Fakt, wtedy dużą role grał też ping i nasze \"polskie łącza\" - ale to raczej temat na osobny topic.
Reasumując - należy dać szanse vq3 cpma, bo jest to mod z potencjałem, który jest ciągle rozwijany w przeciwieństwie od porzuconego w 2001 (?) roku OSP.
#0 | j3sh
2007-11-04 10:56:20
#0 | raul
2007-11-04 10:56:58
1. Walkowery - przecież ludzie jak się zapisywali, to chyba wiedzieli na czym będą grać? Więc bardziej upatrywał bym się tutaj olewania, braku czasu, czy chęci do gry. Gdy by w połowie ligi zmienili moda i wtedy by się posypały w/o, przyznał bym Ci tutaj punk, inaczej nie mogę.
2. Quake3 zabiło SDK, tak jak i uratowało, że po 10 latach jeszcze w to ludzie grają. Dlaczego uratowało? Bo wprowadziło różnorodność, każdy mógł znaleźć coś dla siebie, i nie ważne czy był to promod, insta, osp czy dragon ball, ważne, że ludzie się dobrze bawili. A teraz dlaczego zabiło? Ponieważ większość tych podziałów rozbiło scenę. Tak, że po pewnym czasie zaczęły istnieć one niezależnie. Wejdźcie sobie na serwer E+ czy 1.11 Insta. Większość z nich nie wie nawet o naszym istnieniu :D Tym samym jeżeli wszyscy nie byli w 1 miejscu, razem, szybciej ginęli.
3. Z technicznego punktu widzenia można powiedzieć śmiało, że CPMa jest lepsze, i nie jest to zdanie subiektywne, tylko fakty. Zaraz ktoś się odezwie \"dla mnie lepsze jest osp a cpma sux\". Okej, ale zważyć należy, że zaznaczyłem, że jest lepsze z technicznego punktu widzenia (lepszy kod sieciowy, rozwijane, nowoczesne, bardziej konfigurowalne). I z tej perspektywy osoba, która powiedziała przed chwilą \"dla mnie lepsze jest osp a cpma sux\" powinna powiedzieć \"ja wolę osp, bardziej mi się podoba i w to chcę grać\". To tak jak z miłośnikami starych mini czy garbusów. Użytkownicy za nic w świecie nie zamienią tych bryczek na inne, nowsze. I powiedzenie, że dlatego nie zamienią, bo są lepsze może co najwyżej wywołać ironiczny uśmiech.
4. Jeżeli tak bardzo się nie podobało vQ3 w CPMa to imo scena powinna dogadać się z arQonem i przekazywać mu wszystko, co ma zmienić. Tak, aby grało się Wam, jak na starym OSP.
Niepotrzebnie to pisałem w sumie. I tak jest już za późno. Quake3 umiera śmiercią naturalną, o ile już nie umarł. I te wszystkie ligi nic nie zmienią, bo w większości występują tam gracze, którzy byli prawie od początku gry i jeszcze nie zdążyli się rozmyć. Tak jak pisał zoom, brak jest świeżej krwi. Q3 jest jak jezioro bez dopływów. Woda może co najwyżej już tylko wyparowywać lub wsiąkać coraz bardziej.
edit: przypomniało mi się powiedzonko moje sprzed lat, którym gryzłem czasami zwolenników OSP. \"Ludzie z OSP nie chcą grać CPMa, bo poprawiono w nim kod sieciowy, wyeliminowano laga, poprawiono hitboxy => wyeliminowano czynnik farta i nagle wielkie mastachy z OSP zaczęły pobierać\"
hi hi, nie no, bardziej to zawsze miało być złośliwe niż prawdziwe :P
#0 | d00mer
2007-11-04 10:58:05
#0 | wNv|kha1
2007-11-04 11:25:27
#0 | qwe
2007-11-04 11:41:14
pare rzeczy, ktore mozna bylo efektownie wykonac na osp w cpma vq3 sa praktycznie niemozliwe.
w tdm dolecenie z jump pada kolo RA na 50health (w 1v1 tam jest granatnik) sprawia problemy, a co dopiero dolatywanie tam i ostrzeliwanie wroga.
wszystsko ladnie, pieknie ale te skoki w ogole mi nie pasuja, to mnie tylko trzyma przy osp
#0 | AL|EN
2007-11-04 12:24:43
Pamietasz początki pmove i niemożność zabicia kolesia 6 rakietami ?
Pamietasz demko Coller vs(za huja nie pamiętam) na q3dm13?Jest na necie gdzieś.
Koleś strzelił pod nogi collerowi i on dostał CAŁE 0 DMG ! Następnie koleś zatrzymał mecz i powiedział \"no spoko kolejny bug i miałeś zdechnąć no ale gramy dalej\"
Potem to już były tylko spawnfragi Collera a to że wcześniej powinien zdechnąć to szczegół tak ?
Ech...wczoraj pograłem na OSP vq3 - ping 40-60 i trafiłem jednego reila.
Teraz wszycsy OSP\'owcy powiedzą, że nie mam skilla a ja powiem:
\"Po co mam się przez 2 lata uczyć grać na pingu 50 i wymierzaniu w \"powietrze\" przed przeciwnikiem skoro na tym samy serwerze tylko postawionym na Cpma ping zmniejsz się ale jednocześnie \"czucie\" pinga jest całkowicie inne na korzyść gracza - ping 35 = 0 PINGA ! 0 STRZELANIA W POWIETRZE ! KOLEŚ ROBI RJ I ZAPIERDALA PO MAPIE I TRAFIASZ Z RG W POSTAĆ A NIE PÓŁ KILOMETRA PRZEDNIM !\"
A dl kogoś kto nie potrafi skoczyć po Reila to niech więcej potrenuje!
Ten konserwatyzm OSP\'owców mnie dobija bo było sobie kiedyś Cpma 1.0 gdzie też \"pmove\" był obecny i jakoś jak przyszło 1.11 i naprawiło tą zjebkę nikt nie krzyczał \"arqon zepsuł nam grę\" tylko wszyscy się cieszyli, że jest lepiej i troszkę trudniej !
\"A już na pewno CTF musi być grany na OSP. To jest niemal jak tradycja.\"
Tradycja czego ??? Pliczku bat ? Lagów ? Bugów ? Braku MVD ? Tą moją akcję z wczoraj mogłem oglądać z pova 4 osób jak by to było na Cpma ! Nie wiem co to za tradycja siedzieć dalej 100 lat za murzynami ...
No i oczywiście tytuł arta nie mógł być np \"Co zabiło TDM\" tylko oczywiste jechanie Cpma.Smieszne stwierdzenie w tym tytyle arta jest - gra umiera i tyle !
Sugerowanie komukolwiek, że jest w tym jakaś wina Cpma jest żałosne.
#0 | El-Mo
2007-11-04 12:35:28
#0 | [M]aniek
2007-11-04 13:46:29
Zrób (ktoś) turniej TDM z pulą nagród 10k na CPMA.VQ3, ogłoś to i postaw takie serwery, a za chwilę się one zapełnią :)
Co do trudności skoków to ciężko ocenić, bo ma to swoje wady i zalety.
#0 | Sh1eldeR
2007-11-04 14:45:15
Nie podejrzewam tego, tylko to wiem, bo sam jestem na to przykladem.
Niedlugo minie pol roku od tego jak ostatni raz wlaczylem q3, mimo ze wczesniej gralem aktywnie w ligach, grywalem na polskich serwerach i rzadko zdarzal mi sie tydzien, w ktorym ani razu nie zagralbym w q3.
I gralem tylko TDM.
Nie mialem jednak tyle czasu i checi, zeby zmienic mod. Moze taka zmiana niektorym sie wyda pierdołą, ale jednak trzeba mocno pogrzebac przy configu (wezmy chocby caly ten nowy HUD...) oraz byc moze nauczyc sie nowej fizyki. I nie mowie tu o fizyce kryjacej sie pod rownaniami w kodzie C modu CPMA -- byc moze z obliczen by wyniklo, ze te same ruchy mysza + strafe\'y w CPMA co w OSP daja takie same wyniki jak w OSP (nie wierze jednak by tak bylo). Wiele osob zdaje sie jednak widziec roznice. Co ja moze spowodowac? Nie wiem. Nieco inny wyglad HUDa? Nieco inna ilosc FPS? Nie wiem i nie obchodzi mnie to, podobnie jak przecietnego gracza, ktory po prostu widzi na ekranie jakas roznice.
Roznice, ktorej moze nie chciec widziec. I nie ma w tym nic zlego. Nie, nie trzeba zmieniac wersji gry. Nie trzeba grac nowych map, nie trzeba czerpac frajdy z tworzenia nowego HUDa i z uczenia sie nowych komend. Ktos, kto chce takich zmian nie jest ogolnie w zadnym razie lepszy od kogos, kto ich nie chce.
Niektorzy chca sobie tylko spokojnie pograc. Tak jak grali przez poprzednie powiedzmy 2 lata. Nie maja czasu ani checi na babranie sie w nowych komendach, sciaganie nowych rzeczy, czy tez w ogole jakiekolwiek grzebanie przy grze -- oni chca tylko grac. I znowu - nie ma w tym nic zlego. Gry sa od grania.
Podobnie powiedzenie, ze mozna ten jeden czy kilka dni poswiecic na dostosowanie sie do nowego modu, na przemeczenie sie -- to tez nie musi wszystkich dotyczyc. Przemeczenie sie? Zacisniecie zebow i posiedzenie nad nowymi komendami, fizyka itd., w momencie gdy czlowiek nie ma na to najmniejszej ochoty i go to nie bawi? Po co?
Gra ma dawac zabawe, byc rozrywka, w ten czy inny sposob. Nie mozna winic nikogo za to, ze nie jest nerdem, ktoremu wkuwanie na pamiec komend nie sprawia przyjemnosci.
Ja robie teraz inzynierke, studiuje informatyke. Musze znac praktycznie na pamiec setki nazw funkcji z kilku czy kilkunastu jezykow programowania. I ok. Ale q3 to inna sprawa. Zadna praca, zadna umiejetnosc, ktora sie bede chwalil w przyszlosci czy ktora mi pozwoli wyzywic rodzine :D. To po prostu zabawa, oderwanie sie od rzeczywistosci, wylowanie. Nie chce mi sie meczyc i kombinowac z osiemset piecdziesiata trzecia komenda.
No i przyszlo CPMA :-). Nawet chyba dwa razy probowalem to zainstalowac, ale za kazdym razem \"cos sie spieprzylo\". Z oficjalnej strony cpma sciagnalem najnowszy mod i mappaki, jednak nie chciala mi sie wlaczyc zadna mapa. Wpisalem w google blad, ktory mi za kazdym razem wyskakiwal. Zobaczylem tysiace wynikow. Zaczalem klikac, otwierac okienka z forami, postami, wpisami w blogach, gdzie opisany byl problem i gdzie bardzo rzadko pojawialy sie jakies pomocne odpowiedzi. Znalem procedure: nie pierwszy raz cos mi nie dziala (hej, musze czasem pracowac na Linuksie, wiec znam to!). Zaczalem to czytac, szukac... I zadalem sobie pytanie: czy naprawde chce mi sie to robic w tym momencie? Chcialem sobie tylko zagrac, po calym dniu pieprzenia sie z roznymi \"komendami\" i \"bugami\" nie zwiazanymi z q3. No i skorzystalem z komendy /quit.
Nie bylo wtedy praktycznie lig osp tdm. Nie za bardzo moglem wiec grac tak, jak chcialem. Bo losowe skakanie na serwerach nie bylo tym -- poziom w ligach zawsze byl znacznie wyzszy, plebsu mniej, troche fajnej adrenaliny.
No i jakos tak nie mialem po co tej gry odpalic i sie przez te pare miesiecy calkiem odzwyczailem.
Zreszta drugim powodem tego, ze nie chce mi sie wracac, jest sama scena. Scena, ktora tworzymy, nie jest moim zdaniem w zadnym razie ponad internetowa srednia, a moze nawet jest ponizej. Chamstwo, promowanie debilizmu, glupie, ciagle te same dowcipy i teksty, wyzywanie, trollowanie... To wlasnie pokazywalismy na co dzien w czasach, gdy jeszcze gralem i watpie by sie to zmienilo.
Chyba wlasnie to zniecheca mnie do gry najbardziej. Ale od gry odciagnela mnie glownie zmiana moda. Bez dwoch zdan. To wina (zasluga) CPMA w moim wypadku.
Nie mowie, ze CPMA jest obiektywnie gorsze niz OSP. Pewnie jest lepsze. Czasami jednak zmiany sa po prostu niepozadane. Jesli ktos gra w jedna gre 7 lat, to czy faktycznie jest nia tak zmeczony i tak bardzo oczekuje zmian? Powiem wam cos: nie, nie potrzebuje zmian. Gdyby ich chcial, zmienilby gre. A on 7 lat gra w jedna. Bo mu jest z tym dobrze, bo gra mu odpowiada. Nie chce jej zmieniac.
Wiem, ze takie cos smierdzi prawicowymi pogladami :D, ale w tym wypadku tak jest. Ja tam bylem konserwatysta jesli chodzi o q3, mimo ze sam tego nie wiedzialem (i bylem za wprowadzeniem CPMA.vq3!).
Moze wam sie nie podobac konserwatywny poglad, sami mozecie miec inny. Macie prawo. Ja tez mam prawo, by miec swoje poglady. Nie powinnismy sie do nich nawzajem przekonywac. Bo q3 to tylko gra. Kazdy w nia gra, dopoki mu sie podoba i moim zdaniem powinien natychmiast przestac grac, gdy sie okazuje, ze juz mu sie ona nie podoba.
Nie powinnismy oceniac, czy w przypadku bardzo starej gry komputerowej konserwatywizm jest lepszy, czy gorszy od postepowosci. Ogolnie nie mam pogladow zbyt konserwatywnych i uwazam, ze gdyby nie bylo zmian, swiat stalby w miejscu. W miejscu, ktore nie jest idealne i w ktorym wielu ludziom nie jest zbyt przyjemnie.
Ale to jest gra. Gra, ktora sprawiala mi przyjemnosc taka, jaka byla. I w grze tylko o to chodzi: by sprawiala MI przyjemnosc. Jesli bym gral w cos, co mi sie nie podobalo tylko dlatego, ze inni graja, to cos byloby ze mna nie tak ;-).
Skoro gra mi sie podobala przez tyle lat, skoro -- mimo ze inni gracze skakali po innych grach -- ja przy swojej zostalem, to czy powinno kogos dziwic, ze mam w tym momencie konserwatywne poglady jesli chodzi o ta gre?
#0 | cmx
2007-11-04 15:42:47
#0 | -mess-
2007-11-04 15:44:31
jestem przekonany w 101%, ze zmiana platformy z osp na cpma w jakims stopniu przyczynila sie do zmniejszenia sceny vq3. gra jest po prostu inna, i najgorsze jest to, ze sila zabierane jest graczom cos co im odpowiada, a narzucane cos lepszego, ale tylko w oczach tworcow :E
ciekaw jestem jak bedzie z cs\'em, bo jestem pewny ze zmienia gameplay i \"poprawia bugi\" :D
jakbym mial zabawic sie we wrozke... a moze lepiej nie... za duzo czarnych chmur
#0 | -mess-
2007-11-04 15:55:13
chyba nie baldzo :)
#0 | lab
2007-11-04 15:58:08
juz jest mod zmieniajacy CS:S w cos w podobie 1.6, tj. fizyka, itd, ale na razie jakos sredno im to wyszlo
#0 | -mess-
2007-11-04 16:03:30
#0 | qwe
2007-11-04 16:13:03
nie mozesz odpalac cpma spod OSP bo wtedy nie zalozysz serwa itd.
pewnie w skrocie do q3 masz dodana komende na wlaczanie od razu osp.
sprobuj odpalic czystego q3 (bez osp) a dopiero pozniej CPMA
zgadzam sie z Toba w 100%
cpma jest dziwny pogram troche fajnie, ale jak odpalam OSP to czuje sie jak w niebie (te dalekie skoki, wyglad HUD\'a)
dla mnie CPMAvq3>OSP , gdyby zmieniono fizyke i HUD\'a
no i przydalby sie jakis tutorial komend, bo juz nie bawi mnie siedzenie x godzin i patrzenie do czego dana komenda sluzy...
#0 | Pajda
2007-11-04 16:13:58
#0 | Deo.
2007-11-04 18:08:57
#0 | [M]aniek
2007-11-04 19:01:17
#0 | enjoy
2007-11-04 19:51:13
cfg do cpma rozni sie doslownie kilkoma komendami polaczenia
cg_laghax
cg_optimiseBW
cg_nudge
cg_xerpClients
cl_timenudge
no i jeszcze dym sie inaczej wylacza
set cg_smokeradius_rl \"0\"
set cg_smokegrowth_rl \"0\"
set cg_smokeradius_gl \"0\"
set cg_smokegrowth_gl \"0\"
(w googlu znalazlem jakis krotki poradnik OSP - CPM http://www.esreality.com/?a=post&id=800733)
a jak ktos zna angielski to hud jest bajecznie prosty w obsludze i nie trzeba sie uczyc zadnych komend czy po googlach szukac co jest od czego - kazdy element widoczny na ekranie jest ladnie nazwany i jak ktos obczail komendy osp to nie powinien miec najmniejszych problemow, do kazdego elementu mamy kilka parametrow odpowiedzialnych za polozenie w pionie i poziomie na ekranie, wysokosc, szerokosc, no i przezroczystosc - kilka minut na sprawdzenie ktory parametr co zmienia i wszystko jasne + pare mniej waznych rzeczy ktore nie powinny sprawic zadnych problemow komus kto sie uczyl css - chociaz dziwne ze do tej pory nikt poradnika nie napisal polskiego
a jakies argumenty z uczeniem sie nowej fizyki sa po prostu smieszne, fizyka rzeczywiscie odrobine sie rozni ale to nie znaczy ze trzeba sie jej uczyc jakby to byl quake 4 czy w ogole inna gra - gra sie tak jak zawsze tyle ze ociupinke gra sie inaczej zachowuje - czego tu sie uczyc? nie wiem ... co prawda ktos powinien z dynki zasunac arquonowi za to ze skrocil te skoki zamiast zostawic je takie jak byly w osp no ale trudniejsze do wykonania skoki to nie powod zeby spalic cpma na stosie - nie wiem o co chodzi kaboomowi z tym skokiem na cpm4, bo nawet przed chwila dla pewnosci sprawdzilem na necie i da sie go wykonac...
nie ma tez zadnych podstaw zeby pisac ze walkowery sa powiazane ze zmiana modu...np pantery polecialy w kulki z ligami mimo ze sa zwolennikami cpma i nie mialo to najmniejszego zwiazku
w sumie tez musze przyznac ze movement na osp jest jakis taki przyjemniejszy, ale roznica w grze na zagranicznych serwerach z duzym pingiem jest ogromna - i to wlasnie na korzysc cpma - moze szwedom mod jest obojetny, czy polakom ktorzy tylko sobie wchodza pyknac pikapa na asterze, ale jak ktos gra w zagranicznych ligach to powinno mu zalezec na odejsciu osp do lamusa...przypomnijcie sobie co bylo za czasow lig osp - co i rusz tylo jakis nius ze \'polacy sa lepszym zespolem ale znowu zostali wyru***** z powodu pingu i odpadli\'
tak jak ktos tam wczesniej pisal jedyny powod dla ktorego tdm osp jest popularniejsze na pikapach to przyzwyczajenie graczy i ogromna niechec do zmian, wystarczy zobaczyc co sie dzieje na tych pikapach - ludzie ciagle katuja do upadlego 1 serwer - chocby rwalo, szarpalo i lagowalo, a obok bylo 10 nowych lepszych serwerow to i tak beda one staly puste bo ludzie przyzwyczaili sie do tego jednego - wiec jak tu oczekiwac ze nie tylko zmienia serwer ale i mod na ktorym on stoi?...
#0 | bsodzik
2007-11-04 20:00:00
#0 | Xsi
2007-11-04 23:26:26
OSP>CPMA vq3 - wole grac na tym starym kodzie sieciowym i miec z tego przyjemnosc niz ciagle sie wk*rwiac ze nie moge wykonac wiekszosci skokow
#0 | qwe
2007-11-04 23:34:43
#0 | lecho
2007-11-05 03:22:51
A swoja droga, jakis czas temu zagralem (po z gorka poltora roku w trakcie ktorych ani razu nie wlaczylem q3) duela vq3 na kompletnie dla mnie nieznanym CPMa.vQ3 i wiecie co? Nic. Ani movement, ani aim, ani zadne skoki/trickjumpy nie sprawialy mi zadnego problemu :) Wiec moze po prostu, mimo tego ze faktycznie jakas tam roznica jest, pewna role gra tu efekt placebo? :)
#0 | Mav_
2007-11-05 14:31:59
a poza tym
Nie zabilo. Gra wypalila sie sama.
agree
#0 | raul
2007-11-05 15:08:01
#0 | fur1
2007-11-05 15:12:53
Nowsze nie znaczy lepsze. Gralem sporo w to sci*rwo, strata czasu.
#0 | AL|EN
2007-11-05 15:27:23
Akapit 1 - totalna bzdura, że trzeba \"mocno pogrzebac przy configu\"
6 komend się różni - szczyt lenistwa jak komuś się nie chce tego zmienić = jesteś nikim więcej jak ukrytym \"niedzielnym graczem\"
\"weźmy choćby cały ten nowy HUD...\" - nowy ? to że można kosmosy z nim robić t o fakt ale wpisanie ch_file \"hud1\" (2-7) to chyba nie problem prawda ?
Skasowanie lini DrawCostam w pliku w celu usunięcia czegoś też nie jest problemem dla kogoś kto ma obcykane na pamięć wszystkie komendy OSP prawda ?
Nie chce ci się niczego przeczytać i zmieniać ? A jak się uczyłeś OSP to ci się chciało prawda ? = jesteś nikim więcej jak \"niedzielnym graczem\"
Co do twoich problemów z instalacją to jesteś chyba ewenementem bo jak nie masz mapek to oczywiście, że nie odpalisz Cpma a jak niby miałeś to wszystkim działa tylko tobie nie.
Mogłeś zrobić czyystą nową poprawną instalację i by działało bo jakoś u wszystkich działa - nie ciaało ci się = jesteś nikim więcej jak \"niedzielnym graczem\"
Na koniec odniosę sie ogólnie do twoich wypocin w stylu:
\"Nie, nie trzeba zmieniac wersji gry. Nie trzeba grac nowych map, nie trzeba czerpac frajdy z tworzenia nowego HUDa i z uczenia sie nowych komend. Ktos, kto chce takich zmian nie jest ogolnie w zadnym razie lepszy od kogos, kto ich nie chce.\"= jesteś nikim więcej jak ukrytym \"niedzielnym graczem\"
\"Niektorzy chca sobie tylko spokojnie pograc. Tak jak grali przez poprzednie powiedzmy 2 lata. Nie maja czasu ani checi na babranie sie w nowych komendach, sciaganie nowych rzeczy, czy tez w ogole jakiekolwiek grzebanie przy grze -- oni chca tylko grac. I znowu - nie ma w tym nic zlego. Gry sa od grania.\"= jesteś nikim więcej jak \"niedzielnym graczem\"
\"w momencie gdy czlowiek nie ma na to najmniejszej ochoty i go to nie bawi? Po co?\"= jesteś nikim więcej jak \"niedzielnym graczem\"
Posłuchaj co ja myślę o tych wszystkich \"nie chce mi się\" \"po co\"= jesteś nikim więcej jak ukrytym \"niedzielnym graczem\"
Że tak powiem: mam ich wszystkich gdzieś i żeby nawet kwiczeli ze szczęscia, że grają na 1.11/OSP to i tak mnie to nic nie obchodzi !
WRACAĆ NA 1.11 ! PO CO ZMIENIALIŚCIE NA OSP ??
Mam gdzieś 16 latków co to zainstalowali Q3 z cd i graja na 1.11!
Mam gdzieś kolesi co to zainstalowali Q3 z modem exesihujcośtam i \"fajnie im się gra\"
Mam gdzieśe kogoś komu nie chce się poświęcić 15 minut na to aby \"wszystko było jak dawniej\"
Mam gdzieś kogoś kto kto stawia wyżej bezmyślną napierdalankę nad mniejszy ping, nowe możliwości oraz brak błędów!
A już najbardziej nie interesują mnie kolesie co płaczą, że im \"gra inaczej działa\"
Nie grajcie w Q3 ! Grajcie sobie w HALO 3 i miejcie frajdę z \"o ale akcja\"
Tylko mi nie płaczcie !
Jeżeli nie potraficie docenić tych wszystkich rzeczy które doceniają inni to jesteści nikim więcej jak niedzielnymi graczami ! I prosze nie mówić mi, że to przez zmianę na CPMA porzuciliście swoją grę w którą gracie 7 lat i wam coś nie pasi - ktoś kto gra w q3 7 lat to kocha tą grę i żadne \"duperele\" nie są mu w stanie zepsuć zabawy a co dopiero zniechęcić do gry !
Nie jesteście warci ani czasu Administratorów lig, ani slotów na serwerach ani tym bardziej łącz za kolosalne pieniądze, żeby wam \"grało się fajnie\" FAJNIE GRAJCIE SOBIE W DOMU !
I na pewno nie dla was ArQoN napierdala te setki lini kodu, żeby po 8 latach naprawić kolejne idbug !
Mam asa w rękawie na te wasze całe OSP i już niedługo go wykorzystam i gdzieś mam wasze lamenty tak samo jak wy macie gdzieś wszystkie pozytywne aspekty zmiany z OSP na Cpma.
Powodzenia wszystkim - ja gram na Cpma a reszta robi co chce ...
#0 | AL|EN
2007-11-05 15:59:02
#0 | shimazu
2007-11-05 17:36:37
#0 | Sh1eldeR
2007-11-05 17:37:36
:D A nie-niedzielni gracze kim sa? No-life\'ami? Wg twojej definicji najprawdopodobniej i ja bylem niedzielnym graczem, co oczywiscie nie przeszkadzalo mi grac lepiej od wielu nie-niedzielnych graczy (jesli w ogole bylo wielu nie-niedzielnych graczy). To roznica w stosunku do gry. Nie uwazam q3 za stworzenie boskie, godne kultu, czy jakies wielkie nie-wiadomo-co. To gra: przyjemnosc, wspolzawodnictwo, inny swiat do ktorego mozna na chwile uciec, gdy ma sie za duzo rzeczy na glowie lub gdy sie nie ma nic na glowie :). Na chwile uciec, na chwile tam pobyc... a nie zyc tam.
Nie widze niczego zlego w graniu raz na tydzien, w niedziele. Obiektywnie nie ma w tym nic zlego i mam nadzieje, ze kazdy, kto przeczyta Twoj post jest w stanie dotrzec do takiego wniosku.
Jednym \"kochanie tej gry\" (o ktorym piszesz) wyda sie fajne i byc moze nawet godne podziwu. Dla innych to typowy przejaw bycia totalnym nerdem/geekiem i to w sprawie gry komputerowej :). Dla ludzi majacych na glowie tak wazne etapy w zyciu jak nauka, praca, zalozenie rodziny czy whatever \"kochanie gry\" to moze byc nieco za duzo. Nie kazdy jest w stanie sobie na to pozwolic.
\"nie masz mapek to oczywiście, że nie odpalisz Cpma a jak niby miałeś to wszystkim działa tylko tobie nie.\"
Albo nie znasz sytuacji, albo celowo klamiesz/przesadzasz. Ja mapki mialem, a mimo to nie dzialalo. Bylo wiele takich przypadkow, wystarczylo pogooglowac. Wiec nie jest prawda, ze \"wszystkim dziala\". Zreszta jestem przekonany, ze problem byl do rozwiazania i na pewno poradzilbym z nim sobie gdybym poswiecil na to dluzsza chwile. Nie mialem jednak na to ochoty. Przez te wszystkie lata miewalem rozne problemy z q3, wiele kompletnie nie z mojej winy (np. problem z punk busterem, w ktory musialem zaangazowac kolesi pracujacych nad PB i dopiero po miesiacu udalo sie to obejsc).
Jesli mialbym podobny problem 3-4 lata temu, to pewnie znalazlbym sile i checi na poradzenie sobie z nim. To prawda. Ale przez te pare lat od problemow sie troche odzwyczailem. I od gry 5 dni w tygodniu.
Mam dwadziescia pare lat i sporo rzeczy na glowie, od tego co teraz zrobie bezposrednio zalezy moje dalsze zycie. Czy mam jeszcze miejsce na \"kochanie gry\"? Bardzo watpie, zebym mial.
Z tym HALO3 to calkiem trafnie powiedziales. Tylko ze mozna to tez obrocic w druga strone: chcesz czegos nowego i ulepszonego, to sam idz graj w HALO3 :-).
Powaznie, podczas tego polrocza bez q3 kilka razy gralem w inne gry, ot tak dla przyjemnosci (choc nie w FPP). Ba, zastanawialem sie nawet nad tym, czy -- gdy mi sie sytuacja troche rozluzni i bede mial wiecej czasu -- nie zaczac znowu grac. Bo nadal uwazam, ze gaming jest fajna i dobra rzecza, nie zaluje czasu spedzonego na q3.
Tylko ze znacznie bardziej rozwazalem gre w cos innego niz q3. Czemu? Wlasnie moze z powodu \"znudzenia\". Granie w jedna gre przez 7 lat ma swoje minusy, ale ma tez plusy.
[+] Umiem to juz robic i (w moim przypadku) robic to dobrze. Nie kazda osoba moze byc miszczem polski, chocby chodzilo o \"glupia gre\" haha :D
[+] Znam dobrze ta gre i scene (choc ja akurat nie przepadam za scena, ktora udalo nam sie stworzyc... mimo ze mam paru dobrych kumpli z q3, ktorymi spedzanie czasu jest bezcenne :D )
[+] Znam wszystkie bugi i przez tyle lat sie do nich przyzwyczailem.
Minusy to oczywiscie \"ciagle to samo\", ograniczenia engine\'u q3 itp. Jesli gra sie zaczyna zmieniac, jesli powstaja nowe bugi/nieprzyjemnosci (takie jak problem z odpaleniem mapy)... to sporo z tych plusow znika. Wtedy korci czlowieka, by sie rozejrzec za nowa, inna gra, skoro juz sie znalazla idealna okazja. Jesli oczywiscie jest na ta inne gre czas.
\"I na pewno nie dla was ArQoN napierdala te setki lini kodu, żeby po 8 latach naprawić kolejne idbug !\"
Nie wiem czemu on to jeszcze robi, szczerze mowiac. Nie setki, tylko dziesiatki tysiecy, podejrzewam. Tyle pracy, a prawie nic z tego nie ma. Jednak mimo wszystko nic nie moze kazac graczom podchodzic bezkrytycznie do tego, co robi arqon. Kazdemu moga sie nie spodobac wprowadzone przez niego zmiany. Kazdy moze powiedziec \"tego juz za wiele!\", gdy zobaczy dziesiata rzecz, ktora byla dla niego dobra, a zostala zmieniona na zla.
Btw. czy ch_file hud1-8 potrafi wygenerowac dokladnie taki hud, jak jest w OSP? W OSP tez byla na to komenda, nie pamietam juz jaka... cos z hudstyle (?). HUD to byl dla mnie potencjalnie jeden z najwiekszych problemow bo chcialem sobie ustawic taki sam HUD pod CPMA i pod OSP, bo myslalem ze beda ligi/turnieje na obu modach (no i sa) a granie z jednym hudem tu, a z innym tam byloby dla mnie troche bezsensowne :P. Jak pytalem sie o to przeszlo pol roku temu to nikt nie dal mi odpowiedzi twierdzacej.
#0 | [M]aniek
2007-11-05 17:40:21
#0 | Thug`GaD
2007-11-05 18:10:01
#0 | fur1
2007-11-05 18:19:31
btw duelowcy sie nie licza ;d
#0 | satan
2007-11-05 19:29:08