CoD4: MW Demo - pierwsze wrażenia
Demo oczekiwanego przez wielu tytułu Call of Duty 4: Modern Warfare ukazało się przedwczoraj. Fani tego typu gier, całej serii Call of Duty, a także zwykli gracze chcący po prostu zobaczyć jak to wygląda pewnie już dawno zapoznali się z czwartą częścią Call of Duty. Osobiście nie oczekiwałem specjalnie tego tytułu, być może dlatego, że wolałem by scena pozostała przy dwójce lub ze względu na to, iż początkowo byłem pewien, że gra mi po prostu nie ruszy. Po obejrzeniu wielu zwiastunów gry, a także po usłyszeniu wszech panującego stwierdzenia, że CoD4 będzie działało tylko na komputerach z najlepszym sprzętem po prostu zbytnio "czwórką" się nie interesowałem.
Oczywiście do czasu, gdy opublikowane zostały wymagania sprzętowe gry. Dlatego też, w dzień po premierze wersji demonstracyjnej Modern Warfare zaraz postanowiłem sprawdzić, czy rzeczywiście uda mi się odpalić grę. Instalacja przebiegła bez większych problemów - te zaczęły się dopiero po dwukrotnym kliknięciu na ikonę "Call of Duty(R) 4 - Modern Warfare(TM) Demo". Niespodziewanie wyskoczył mi komunikat błędu "iw3sp.exe". Już zacząłem nosić się z zamiarem usunięcia gry - jak już wspominałem tytuł wielkiego oczekiwania we mnie nie wzbudził, toteż nie bardzo chciało mi się kombinować. Niemniej postanowiłem jeszcze spróbować sił razem z google.com - całe szczęście. Dość szybko dotarłem do źródła problemu, a uściślając był nim znajdujący się w folderze gry (... Activision/Call of Duty 4 - Modern Warfare Demo/miles) plik "mssmp3.asi", który odpowiada za obsługę dźwięku. Nie bardzo wiem dlaczego ów problem wystąpił, ale zamiana nazwy na "mssmp3.bak" w stu procentach go rozwiązała. Piszę o tym, bowiem z tego co udało mi się na różnych forach wyczytać, jest to dość częsty problem, a więc być może przy okazji uda mi się komuś pomóc. Jeśli ktoś skorzysta z mojej pomocy, pewnie podobnie jak ja w oka mgnieniu znajdzie się na środku jakiejś arabskiej ulicy z kilkoma występującymi pod tą samą banderą towarzyszami broni.
Widok ładującej mi się gry naprawdę mnie zdziwił, bowiem do samego końca załadowania się demonstracyjnej misji nie wierzyłem, że uda mi się ją uruchomić. To jednak był dopiero początek. Ku mojemu zdziwieniu wszystko chodziło naprawdę płynnie! Mogę nawet stwierdzić, że prawie identycznie, jak przed dwoma laty, kiedy to przechodziłem miasto El Daba w Egipcie podczas gry w demo CoD2. Nie tylko to jednak przyprawiło mnie o zdziwienie. Gdy zacząłem stawiać "pierwsze kroki" również byłem mile zaskoczony. Gra, choć już nie ta sama co wersje poprzednie, dość mocno nawiązuje do serii. Przypuszczałem, że odświeżone czy też zmienione zostanie prawie wszystko, a jednak okazało się, że zmiany (choć zauważalne) w cale nie są tak ogromne. Wielkiej zmianie nie uległa fizyka czy choćby interfejs, które wydawało mi się nie będą już te same. Oczywiście zmieniono to co najbardziej fascynowało większą część graczy serii CoD, czyli scenerię. Zapewne niewielu z tego powodu się cieszy, również i ja, choć z drugiej strony trzeba twórcom przyznać, że odwalili kawał dobrej roboty.
Przeniesienie wątku z realiów drugiej wojny światowej, w czasy współczesne naprawdę programistom z Infinity Ward się udało. Oczywiście nie da się już czuć tego samego klimatu co we wcześniejszych odsłonach, ale bez problemu da się zauważyć, że to Call of Duty. Co ciekawsze pozostało wiele rzeczy z wersji poprzednich, zwłaszcza z CoD2, jak choćby przybliżenie, wstrzymywanie oddechu przez snajpera czy sysytem odnowy zdrowia/życia. Nawet niektóre dźwięki pozostały niezmienione. W przeciwieństwie oczywiście do kilku innych rzeczy. Całkowitej zmianie (co zresztą oczywiste) uległ ekwipunek. Każdy kto nosi się z zamiarem gry w CoD4: MW powinien już powoli zacząć przyzwyczajać się do nowych broni. Już wkrótce o naszej sile stanowić będą nie MP44 czy Kar98k (znane z wersji poprzednich CoD), a AK47 lub MP4 Carabine. Nasz asortyment uległ zwiększeniu i całkowicie się zmienił. Prócz podstawowych broni jak pistolety, karabiny maszynowe czy shotguny, nie zapomniano także o wszelkiej maści bazookach i innym tego rodzaju uzbrojeniu. O granatach nie wspominam bo to przecież standard. W kwestii broni warto jeszcze dodać jedną bardzo ważną rzecz. Otóż nie uświadczymy już klimatu z pierwszej części CoD, gdzie recoil był naprawdę duży. Rozrzut w CoD4 jest bardzo mały! Strzelając z niektórzych broni można nawet stwierdzić, że praktycznie go nie ma. Oczywiście wszystko zależy od typu rynsztunku jakim się posługujemy. Ogólnie rzecz biorąc w tej kwestii w porównaniu do CoD2 nie wiele się zmieniło. Co innego system podkładania ładunku, który uległ zmianie. W CoD4 nie wystarczy go jedynie podłożyć, a również trzeba wysadzić za pomocą zapalnika.
W skład naszego zaopatrzenia wchodzi także kilka innych rzeczy, jak choćby noktowizor, dzięki któremu widzenie w ciemnościach nie stwarza większych problemów. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że są to dodatki, jednak trzeba dodać bardzo pomocne. Podobnie zresztą jak kolejne innowacyjne rozwiązanie - możliwością odrzucenia granata. Można wiec już, zamiast chować się za skrzynkami, czy wrakami samochodów, po prostu przed wybuchnięciem niechcianego granata odrzucić. Trzeba jednak uporać się z tym bardzo szybko, bowiem nawet mimo tego, że nie są one tak mocne jak te z CoD2, potrafią znacznie pokrzyżować plan czy doprowadzić do śmierci. Mowa oczywiście o granatach odłamkowych, bowiem prócz tych w CoD4 do dyspozycji mamy także granaty ogłuszające.
Podsumowując to wszystko, grając dobrą chwilę w demo CoD4, które bez dwóch zdań mnie wciągnęło, dość łatwo mogę dojść do kilku konkretnych wniosków.
Na początek powiem, że raczej na pewno skuszę się i zakupie pełną wersję gry, która planowo w Polsce ma wyjść 9 listopada 2007 i kosztować około 79,90 PLN. Idąc dalej. Call of Duty 4: MW to nadal Call of Duty i bardzo łatwo można to wyczuć. Zmiany nie są bardzo widoczne, co oczywiście nie oznacza, że ich nie ma. Ale czy CoD1 od CoD2 rożni się tylko grafiką? Śmiało i bez rozwijania tego tematu powiem, że nie. Podobnie jest z "czwórką" - wprowadziła wiele zmian i innowacji, ale wciąż da się odczuć, że to ciągle ta sama seria.
Oczywiście wszystko co wyżej napisałem dotyczy wersji demonstracyjnej gry. Jak jednak większość z nas pewnie wie, wersja finalna nie bardzo różni się od dema, choć jakieś różnice na pewno będą. Trzeba także wziąć pod uwagę, że demo pokazuje nam grę w trybie dla pojedynczego gracza. (I tu przy okazji dodam, że każdy koneser gier FPS w trybie Single Player, powinien z CoD4: MW jak najszybciej się zapoznać.) Ciężko więc stwierdzić ile rzeczy aktualnie widocznych w demie, będzie również dostępne w grze przez sieć. Wiele kwestii jest niewiadomych i choć nieco więcej już zostało nam pokazane i podane do przetestowania, wciąż nie wiemy jak ostatecznie niektóre sprawy będą rozwiązane. Głównie w kwestii najbardziej ważnej nam - eSportowcom - czyli tej związanej z trybem dla wielu graczy. O tym dopiero przyjdzie nam się przekonać, co jednak najważniejsze gra prezentuje się naprawdę nieźle, więc wszystko idzie w dobrą stronę i zapowiada się ciekawie!
Więcej screenówPowyższy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl
#0 | kaboom
2007-10-13 10:23:41
#0 | opt1c5
2007-10-13 10:31:05
#0 | k0n0pka
2007-10-13 10:32:54
#0 | b3d
2007-10-13 11:16:01
#0 | teherty
2007-10-13 11:16:46
#0 | endriu_
2007-10-13 11:52:24
#0 | crx
2007-10-13 12:03:32
#0 | mateck
2007-10-13 12:56:07
#0 | Fronki
2007-10-13 13:09:44
nawet przez chwile załowalem ze kupilem ostatnio xboxa a nie 8800gts i c2d.. no ale.. na padzie tez da rade strzelac
#0 | SmirnoFF
2007-10-13 13:14:04
#0 | Fronki
2007-10-13 13:14:56
smr ty zyjesz? myslalem ze wziales sie za normlane zycie a nie komputer 24/7 :D
#0 | tobster
2007-10-13 13:16:54
#0 | Fronki
2007-10-13 13:21:02
#0 | SmirnoFF
2007-10-13 13:21:19
#0 | oleee
2007-10-13 13:30:50
#0 | Fronki
2007-10-13 13:33:55
#0 | AAA
2007-10-13 13:34:28
#0 | tobster
2007-10-13 13:37:31
#0 | tobster
2007-10-13 13:38:40
#0 | Preak
2007-10-13 14:01:23
#0 | Onion
2007-10-13 14:23:35
#0 | g4M_-
2007-10-13 15:00:11
btw mialem ten sam blad jak chcialem zagrac, jednak ukazalo mi sie to po 3/4 wlaczeni, wczesniej nie moglem ominac filmiku bo gra mi sie wylaczala
JAZDA ;DDDDD
#0 | rdbL
2007-10-13 18:39:33
+ fajne menu
+ konsola z cod2 !
To by bylo na tyle jezeli chodzi o plusy tej gry. Przechodze do minusów:
- wymagania sprzetowe (40-50 fps i jazda ja u mnie)
- szybsze bieganie (juz to gdzies widzialem....chyba w takim nieporozumieniu jak UO)
- brak kompasu! (zamienili go jakas badziewna linijke na dole ekranu...i nie wiadomo w ktora strone biec zeby dobiec tam gdzie mamy dotrzec ;d)
- bajer typu granatnik w jakims karabinie
- noktowizor (jezeli bedzie w MP to co za idiota bedzie mial czas i ochote go uzywac...jest to cos w stylu lornetki z cod2....)
- hitblip? (nie ma w demie, czy nie ma wogole?)
- strzelanie przez sciany (gratuluje mózgu typowi co wpadl na to by strzelanie przez sciany przeniesc z cs do cod4).
Wiecej minusów nie pamietam. Jak taka ma byc ta gra na MP to daje ocene 2/10.
#0 | Roti
2007-10-13 19:19:16
#0 | mateck
2007-10-13 19:41:04
#0 | TheBill2
2007-10-13 19:52:32
\"wymagania sprzetowe\" no tak kazdy by chcial kupic kompa za 1000zl i grac na full detalach przez 5 lat w najnowsze gry
\"szybsze bieganie (juz to gdzies widzialem....chyba w takim nieporozumieniu jak UO)\"
takie cos nazywa sie sprint
\"brak kompasu! (zamienili go jakas badziewna linijke na dole ekranu...i nie wiadomo w ktora strone biec zeby dobiec tam gdzie mamy dotrzec ;d)\"
ta linijka to kompas swego rodzaju
\"noktowizor (jezeli bedzie w MP to co za idiota bedzie mial czas i ochote go uzywac...jest to cos w stylu lornetki z cod2....)\"
jest lornetka w cod2 i jakos nikomu ona nie przeszkadza
\"hitblip\" na co to komu?
#0 | tobster
2007-10-13 21:04:27
#0 | tobster
2007-10-13 21:05:21
#0 | Pro-warsow
2007-10-13 21:09:23
#0 | Kombatant
2007-10-14 00:08:28
#0 | kuba
2007-10-14 10:27:11
#0 | kuba
2007-10-14 10:27:57
masz tam pokazana odleglosc w metrach o ile dobrze pamietam :D
#0 | TheBill2
2007-10-14 10:38:38
A co to Hitblip, no to lepiej zeby go nie bylo, jak wiadomo w cod4 mozna strzelac przez sciany. a majac hitblip latwo kogos przez sciane zabic...
#0 | marikkkk
2007-10-14 11:16:37
sprint w mp wylacza, jak nie gra to jakis pam
w cod2 marudziliscie na czerwone kropki, to teraz w ogole nie macie kompasu :D (jak wejdziesz do menu to masz kompas)
granatniki wylaczy pam, gra
przez ten noktowizor to serio zepsuta gra;/ nie wiem co teraz zrobimy
hitblip nie jest az tak bardzo potrzebny
strzelanie przez sciany moze tylko uatrakcyjnic gre
#0 | doomciak
2007-10-14 12:14:20
#0 | cOw.
2007-10-14 13:32:46
#0 | cOw.
2007-10-14 13:33:55
#0 | marikkkk
2007-10-14 14:05:14
#0 | noodles
2007-10-14 15:01:32
#0 | cOw.
2007-10-14 15:05:22