ClipQuake - zabawa w filmowca

Dostosuj

ClipQuake - zabawa w filmowca

Kinematograf osiąga w niedługim czasie swoje 110 urodziny. Fotografia jest już znacznie starsza. Przez ten niedługi czas pojawił się dźwięk, kolor, telewizja i oczywiście komputer. Ale to właśnie ruchomy obraz, niezależnie od medium, które jest jego nośnikiem wyzwala jedne z mocniejszych emocji, jakie mogą pojawić się na styku odbiorca – tekst. Efektem końcowym długich perturbacji rozwoju ruchomych obrazów jest dzisiejsza technika tworzenia grafiki cyfrowej. Niezależnie czy jest to kilka prostych linii edytowanych w programie Corel, czy jest to projekt obiektów w studio 3d, czy kolejny animowany film Pixar’a, Dreamworks, wszystkie obrazy są dzisiaj sprowadzane to cyfrowej postaci, w której mogą być swobodnie przekształcane. W tak ustalonej sytuacji wpisuje się jedno z nowszych zjawisk. Są to mianowicie gamemovies.

Gamemovies to ogólne określenie form audiowizualnych, których źródło odnajdujemy w możliwości zapisania tego, co ukazuje nam obraz monitora podczas rozgrywki w grach komputerowych. Każda platforma oferuje swoje rozwiązania zapisu rozgrywki. Niezależnie jednak od tego, efekt końcowy przybiera tą samą postać artefaktu dla różnych produkcji z różnych źródeł zapisu i zbiega się w tym samym punkcie obrazowej charakterystyki. Ów punkt obrazowej charakterystyki, jest właściwie najistotniejszym elementem niniejszego artykułu. Postaram się w dalszej części skupić na efekcie końcowym, jakim są konkretne tytuły zamieszczane kolejno na stronach poświęconych stricte tworzeniu gamemovies lub orbitujących wokół takiej problematyki.

Istnieje jednak jedno ograniczenie mojej próby przyjrzenia się nowemu zjawisku, jest nim mianowicie chęć skupienia się na filmach, których podstawą tworzenia była platforma Quake 3 Arena. Ograniczenie to wynika właściwie z kilku aspektów. Po pierwsze scena wokół której kształtuje się już od dobrych 2 lat nowe zjawisko, jest najbardziej rozbudowana właśnie w obrębie tego tytułu. Niesie to za sobą poważne konsekwencje. Mianowicie rozbudowane narzędzia edytorskie współpracujące z engine’em gry. Aspekt ten rozwija się coraz szybciej dając użytkownikom/kreatorom, coraz potężniejsze narzędzia wychwytywania pożądanego obrazu z rozgrywki i już na poziomie jego zgrywania na dysk kadrowania w prawie nieograniczony sposób.

Hakan, autor między innymi Project: Extreme PM, odcina się od definitywnego sądu traktującego o wyższości clipquake’ów nad filmami pochodzącymi z innych platform, aczkolwiek wyraźnie podkreśla techniczną przewagę platformy Q3:

„1. […] komenda cl_avidemo , którą ją rozszerzyłbym na cały engine Q3. Umożliwia […] szeroką ingerencje użytkownika w wygląd gry, jakość, szczegóły, HUD, modele etc., czego nie pozwalają robić inne gry. Możliwość wyciągania klatek bezpośrednio z gry pozwala na ustalenie wybranej rozdzielczości np. 1600x1200 a także niestandardowych np. 800x450 to kolejna zaleta engine.

2. Q3 był pierwszą grą z której zrobiono film i pierwszą (może się mylę) która umożliwiała wydobywanie klatek bezpośrednio z gry. A to daje czas na zdobycie doświadczenia. Także pierwsze strony na których wymieniano się spostrzeżeniami były poświecone Quake’owi.

3. Trzeba zwrócić uwagę na popularność gry w okresie „boomu” filmów z gier. Q3 był jedną z najpopularniejszych gier i „o nim” robiono filmy których było najwięcej. Wiadomo im więcej prób tym lepsze doświadczenie w ich tworzeniu.

4. Znowu popularność, powiązana z udostępnionym kodem tym razem tworzenie modyfikacji. Słynny Defrag mod do trickowania, który stał się jednocześnie doskonałym narzędziem umożliwiającym recaming. Także udostępniony kod pozwolił na takie modyfikowanie gry aby umożliwiła ona wydobywanie oprócz samych klatek, dodatkowych plików wykorzystywanych przez pogramy wideo w edycji efektów specjalnych
(TGA_Hook Camping_Gaza).”

Oczywiście łącze się z ostateczną konkluzją Hakan’a, iż sytuacja będzie zapewne ulegać zmianie”

„Najważniejsze oprócz samych możliwości gry, jest doświadczenie w ich tworzeniu. Wydaję mi się, że granica jakości pomiędzy filmami (o ile taka rzeczywiście istnieje) zacznie się zacierać wraz z rosnącym doświadczeniem autorów.”*

*Fragment prywatnej wypowiedzi skierowanej do autora tekstu


hide_dot.gifIndeks podstron
  • 1

KomentarzeKomentarze

  • igor

    #0 | igor

    2005-01-08 10:32:33

    Czeka Was trochę czytania, ale polecam bo naprawdę warto!
  • Qspy

    #0 | Qsp

    2005-01-08 10:37:45

    : D ciekawa sprawa zaraz przez to przebrne jak starczy sil : p
  • cwir3k`

    #0 | cwirek

    2005-01-08 10:44:13

    ja nawet nie probuje przez to przebrnac.... w najblizszym czasie beda podobne wielkosciowo artykuly :oooo wiec oszczedzam sily :P

    naprawde swietna praca, big plus ... troche w ciemno, ale jak bede kiedys bral sie za filmy to pierwsze lookne tutaj :]
  • Hakan

    #0 | Hakan

    2005-01-08 11:17:39

    O ... ale text :) zabieram sie za czytanie

    edit: juz :) znakomite... pojawilo sie kilka bledow w tytulach (literowki) i mysle, ze piszac o Tricking iT autor mial na mysli cz. 2.

    Szkoda, ze Kazuya nie wspomnial o Q5 Reborn - w polowie filmie Q3 w polowie aktorskim. I ogolnie o produkcjach w ktorych pojawia sie czlowiek.
    Dodatkowo moznaby poddac analizie styl w jakim tworza niektorzy z autorow. Filmy Fakety, Peza czy chocby moje maja okreslona forme po ktorej moznaby poznac kolejny film bez znajomosci autora. Chcac poruszyc jeszcze kilka innych aspektow sporo by bylo jeszcze do dopisania. Niemniej jednak i tak sporo zostalo napisane a ja z checia przeczytalbym jeszcze o innych grach, nie mowiac o, chocby bardzo pobieznej, analizie pomiedzy roznymi grami.

    Dodatkowy plus nalezy sie za podanie linkow do wymienionych filmow.
  • rav3n

    #0 | rav3n

    2005-01-08 12:41:05

    good work :)
  • Xsi

    #0 | Xsi

    2005-01-08 14:12:22

    kiedys natknalem sie na opinie jakiegos kolesia, że ze wszystkich filmow jakie ogladal, te z q3 sa najnudniejsze, naprawde szkoda mi takich ludzi ;)

    good work, przeczytalem cale :D
  • mortar

    #0 | mortar

    2005-01-08 17:01:39

    Wszyscy wiemy, ze najnudniejsze sa te z CS\'a ;)

    Jazdaaaaaaaaaa :DDDD
  • Xsi

    #0 | Xsi

    2005-01-08 17:37:57

    ciiiii, zaraz znowu wojna sie rozpeta ;), ale co racja to racja :D
  • guandinek

    #0 | PGS|guandi

    2005-01-08 18:15:12

    uff. Udalo sie:P

    Ja tylko powiem ze PFF2 jest porownywalne z najlepszymi produkcjami q3 ;p

    [+]
  • Frank3n

    #0 | Frank3n

    2005-01-08 18:34:02

    swietny artykul !
  • aphex

    #0 | digit

    2005-01-08 20:09:29

    pomysl na zmontowanie jakiegos filmu chodzi mi po glowie juz od dluzszego czasu, jedyna przeszkoda jest zdecydowanie za maly hdd :/

    btw. bardzo fajny, obszerny artykulik
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-01-08 21:49:18

    To Ty chyba z instagiba nic nie ogladales ;)

    ps. ale te z CSa sa zaraz za nimi ;)
  • Hakan

    #0 | Hakan

    2005-01-08 21:57:37

    Jak sie naogladasz 12345678 filmow z gier to pozniej wszystkie sa juz nudne...
  • fragmat1c

    #0 | frg

    2005-01-08 23:24:47

    Bardzo ciekawe. Mimo, że raczej nie tworze filmów, no może prócz porno z acci, to tekst przeczytałem cały. Duży plus za opisy i linki.
  • vader

    #0 | vdr

    2005-01-10 00:45:19

    Dobra robota ... nie czytalem calego, poniewaz nie zamierzam sie brac za filmy, ale golym okiem widac ogrom pracy w to wlozony :) GW
  • ckris

    #0 | Kazuya

    2005-01-13 10:10:16

    Faktycznie chodzi o 2 część Tricking iT. Co do literówek - nie jestem świadom swoich błędów, starałem sie używać nazw, które występowały na stronach z bezpośrednim dowloadem do klipu.
    O stylu to jeszcze pogadamy :)
    thx za uważną lekturę.

    Aha mój błąd: intuicyjnie okresliłem przewagę Q3 nad CS-em, sprawdziłem dzisiaj konkretne dane (www.own-age.com), dla Q3 widnieje 602 tytułów dla CS-a 405. Więc nie jest to miażdżąca przewaga. Intuicja podpowiadała mi większa rozbierzność, ale sprawdziłem dopiero teraz. Sory
  • aUroR

    #0 | auror

    2005-01-13 10:32:42

    Ta przewaga wynika z braku dalszej możliwości umieszczania filmów CS na own-age. Bylo ich za dużo.
  • Hakan

    #0 | Hakan

    2005-01-13 10:36:49

    Z tymi liczbami filmow na own-age.com i popularnoscia to tez nie jest do konca jasne. Biorac pod uwage obecna popularnosc samej gry staje sie jasne, ze filmy z CSa dogonia (jesli juz nie dogonily - calosciowo) filmy z Q3
  • aUroR

    #0 | auror

    2005-01-13 10:53:42

    Zdecydowanie zapomniałeś o wielu ważnych produkcjach, po pierwsze nie doszukałem się żebyś gdziekolwiek wspomniał o ravenie, który jest jedną z czołowych postaci polskiego movie-editingu. Nie znalazłem tu również takich tytułów jak np seria Haste Peza. Nie chce być żałosny wspominając o braku mojego Entropy czy też Painfull Movie, które są rodzimymi produkcjami, a które są bardzo wysoko oceniane nie tylko przez społeczność own-age, ale i największe autorytety w tej dziedzinie.
  • ckris

    #0 | Kazuya

    2005-01-13 14:10:01

    Zwróć uwagę że tytułów jest około 40-50. I tak miałem wrażenie, że niektóre już wciskam na siłę aby pochwalic sie ilością, bo przeciez \"dokładniej\" omówiłem chyba niecałe 5(6)-10. Poza tym chodziło bardziej o rozpoznanie zjawiska a nie opis konkretnej sceny. Na to przyjdzie jeszcze pora, ale trzeba od czegos zacząć.

    Twój film równiez widziałem i motyw dodatkowego filmiku z radosnego życia graczy mnie powalił (ja polecam Lipe z Miodem - bardziej wytrwane wino 5PLN - Żabka), umieściłem go w sekcji oryginalnych produkcji, aczkolwiek te 10-15 tytułów już nie weszło do tekstu, za to wiesz... będziesz w mojej pracy magisterskiej :), której nikt nie przeczyta :)
  • aUroR

    #0 | auror

    2005-01-13 14:46:46

    Jaki temat pracy dyplomowej? Jaka uczelnia? Jaki kierunek? Pytam z ciekawości bo też właśnie wybierałem temat mojej pracy dyplomowej :))
  • ckris

    #0 | Kazuya

    2005-01-13 15:02:43

    Uniwersyet Śląski, filmoznawstwo, tytuł: Dyspozytyw gier audiowizualnych.

    Dyspozytyw czyli technologia w sprzężeniu z człowiekiem - takie \"coś\" teoretyczne.

    - tez piszesz coś z gier?
  • aUroR

    #0 | auror

    2005-01-13 15:17:03

    Fajna sprawa. Ja studiuje na 4 roku Inżynierii Oprogramowania Politechnika Wroc. Temat to zastosowanie grafiki 3d na porzeby aplikacji multimedialnych :))
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

943 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie