Aż się łezka w oku kręci - AMIGA

Dostosuj

Aż się łezka w oku kręci - AMIGA

Another World
Lester rozpoczyna swoją przygodę
Another World
Gra Another World była swego rodzaju przełomem w dziedzinie gier platformowych. Zapoczątkowała ona bowiem całkowicie nowy rodzaj gier, platformówek wyższego stopnia, gdzie oprócz skakania i ewentualnego strzelania trzeba było zrobić coś więcej. Główny bohater gry - Lester Knight Chaykin to wysportowany, czerwonowłosy fizyk. Pewnego dnia gdy pracował w swoim laboratorium zdarzyło się coś niespodziewanego, co sprawia, że Lester został teleportowany w inny wymiar (intro na początku filmu). Gra powstała w 1991 roku i wyszła spod skrzydeł Delphine Software International. Amiga była jedną z pierwszych platform, na jaką ukazał się Antoher World.

hide_dot.gifAnother World: Intro + Gameplay



Cannon Fodder
Jops, Jools, Stoo i RJ w akcji
Cannon Fodder
Na pierwszy rzut oka całkiem ciężko sklasyfikować tą grę, gdyż posiada znamiona zarówno gry platformowej jak i protoplasty RTS. Ale chyba jednak najtrafniejszym gatunkiem, do jakiego możemy przypisać Cannon Fodder to gra zręcznościowa. W skrócie dowodzimy oddziałem Królewskiej Armii Brytyjskiej składającym się z 2 do 6 żołnierzy. Wszystkimi ludźmi sterujemy na ogół jednocześnie, jednak często warto rozdzielić podwładnych dla dobra misji. W pierwszej części gry mamy do pokonania 24 misje, z których każda składa się z 2-4 faz. Do dyspozycji oprócz broni pistoletów maszynowych mamy także granaty i rakietnice, które będą niezbędne do niszczenia budynków. Misja zostanie ukończona, gdy zabijemy wszystkich wrogów na mapie, lub też zniszczymy wszystkie budynki. Gra powstała w 1994 i wyszła spod klawiatury Sensible Software. Szybko doczekała się seqela.

hide_dot.gifCannon Fodder: Intro + Gameplay



Chaos Engine
Tryb dla dwóch graczy
Chaos Engine
Gra Chaos Engine była jednym z prekursorów wspomnianego wcześniej stylu, jaki prezentował CF. Z tym, że odpadało tutaj jakiekolwiek połączenie z RTS, ponieważ dowodziliśmy tylko jednym bohaterem (możliwy był tryb dla dwóch graczy, całkiem przednia zabawa). Ale za to powiązania z RPG były mocniejsze, ze względu na rozwijanie postaci podczas kolejnych etapów gry. Ale i tak chyba, podobnie jak w poprzednim wypadku najtrafniejszą kategorią do której można by zakwalifikować Chaos Engine to strzelanka zręcznościowa. Gra powstała 1993 roku dzięki Bitmap Brothers.

hide_dot.gifChaos Engine: Intro + Gameplay



Desert Strike
Pierwsza część gry
Desert Strike
Desert Strike to pierwsza część gry, w której wcielamy się w pilota amerykańskiego śmigłowca (a może raczej w sam śmigłowiec, gdyż gra z symulatorem niewiele ma wspólnego i jest raczej klasyczną strzelanką zręcznościową). Podstawowym celem gry jest zniszczyć przeciwnika. Często będziemy musieli także zmieść z powierzchni ziemi jakiś budynek, czy też pojazd, który ma ultra ważne znaczenie strategiczne. Oprócz tego latając po mapie będziemy musieli co jakiś czas pamiętać o uzupełnieniu paliwa jak i amunicji. Często zdarzać się będzie, że naszym celem będzie odbicie zakładników z rąk wroga.

hide_dot.gifDesert Strike: Intro + Gameplay



Dune 2
Tak wyglądał pierwszy prawdziwy RTS
Dune 2
Dune II uznawany jest zgodnie przez fanów za jedną z pierwszych gier typu Real Time Strategy, a już na pewno pierwszą tak rozbudowaną. No i jak to bywa w grach tego typu na początek musieliśmy zadbać o rozbudowę swojej bazy. Wtedy jeszcze nie eksploatowało się kilku surowców a głównym celem misji było zniszczenie wroga oraz jego budynków. Gra ta ma szczególne znaczenie dla nas, ponieważ jak wiemy obecnie najpopularniejsze gry typu RTS, czyli StarCraft i WarCraft mają miliony fanów na całym świecie oraz stanowią jeden z głównych członów eSportu.

hide_dot.gifDune 2: Gameplay



Flashback
Conrad na początku swojej drogi
Flashback
Flashback to druga część gry (seqel Another World) wyprodukowanej przez Delphine Software lecz tym razem z pomocą US Gold. Była to gra, która narobiła tak wiele zamieszania w świecie Amigi, że trudno, aby o niej nie wspomnieć z osobna. Conrad (główny bohater gry) przechadzając się ulicą i słuchając muzyki ze staroświeckich płyt CD (ten wstęp wówczas miażdżył, gdyż płyty CD były wtedy szczytem technologicznym, jeśli chodzi o zapis danych) zostaje napadnięty i w wyniku ucieczki i splotu pewnych wydarzeń znajduje się w całkowicie obcym dla siebie miejscu i w dodatku traci pamięć. Gra ta jest platformówką w pełnym tego słowa znaczeniu. Grafika jest już znacznie lepsza niż w poprzedniej części gry, a zagadki i misie jakie mamy wykonać są bardziej skomplikowane. Sam świat jest też bardziej rozbudowany i znacznie większy.

hide_dot.gifFlashback: Intro + Gameplay



Franko
Złote czasy mordobić
Franko
Mordobicia przeżywały wtedy swoje najlepsze chyba czasy. Ich wybór na Amigę był naprawdę olbrzymi. Najmocniejsze tytuły to oczywiście Mortal Kombat, Street Fighter czy Body Blow. Tak czy inaczej polscy programiści ze studia Mirage dostrzegli popyt na gry tego typu i tak powstał nasz "Polish MK", czyli Franko. Gra co prawda zaawansowaniem gameplayu odstawała znacznie od konkurencji, jednak była niesamowicie grywalna i miała w sobie "to coś". Główni bohaterowie - Franko i Alex przemierzają miejskie osiedla niszcząc całe hordy przeciwników.

hide_dot.gifFranko: Intro + Gameplay



Formula One Grand Prix
Realizm F1 GP oszałamiał
Formula One Grand Prix
Nie sposób pominąć także symulatorów samochodów. W tym wypadku jest to konkretnie symulator bolidu. Formula One Grand Prix była zdecydowanie najbardziej zaawansowanym z wówczas dostępnych. Realizmem i grafiką biła nawet kultowego Wroom`a. Pitchstop czy powtórki z różnych perspektyw kamery tworzyły niepowtarzalny klimat. Gra była dosyć trudna, gdyż niemalże każda stłuczka przy wysokiej prędkości kończyła się wizytą dźwigu na torze i usunięciem z niego zmasakrowanego bolidu. Wyścigi były długie, lecz bardzo emocjonujące, gdyż praktycznie każdy błąd eliminował gracza z walki o pierwsze miejsce.


hide_dot.gifFormula One Grand Prix: Gameplay



Gunship 2000
Symulator śmigłowca
Gunship 2000
Na Amigę można było znaleźć prawdziwe hity z każdego rodzaju gier. Symulatory lotów stanowiły także bardzo ważny rozdział w historii tej platformy. Nie brakowało symulatorów myśliwców, takich jak Combat Air Patrol czy choćby F-16. Jednak najbardziej rozwiniętym z nich był chyba symulator śmigłowca - amerykańskiego Apacha, czyli Gunship 2000. Gra ta zaskakiwała wówczas realizmem i złożonością misji. Do wyboru mieliśmy szeroki arsenał broni. Walczyliśmy zarówno z celami naziemnymi, wodnymi jak i maszynami latającymi. Po każdej misji otrzymywaliśmy medale w zależności od tego, jak zadanie zostało wykonane. Jedyny medalem, z którego nikt na ogół się nie cieszył było Purpurowe Serce.

hide_dot.gifGunship 2000: Intro + Gameplay



Lemmings
Pierwsza część gry
Lemmings
Kto z nas nie grał, albo przynajmniej nie słyszał o kultowej serii Lemmings. Sympatyczne stworki - tytułowe Lemmingi to gra zręcznościowo - logiczna. Naszym zadaniem jest przeprowadzenie określonej ilości stworzeń od punktu A do punktu B, czyli wyjścia. Wydaje się proste, lecz w rzeczywistości wcale takie nie jest, bowiem mapy skonstruowane są w taki sposób, aby zmusić gracza do myślenia. Do wykorzystania mieliśmy jedynie umiejętności naszych bohaterów. Mogliśmy kazać im zacząć kopać, budować most, a nawet blokować drogę czy też wysadzać się w powietrze.

hide_dot.gifLemmings: Gameplay



Lotus 3
Lotus 3 - najlepszy z trylogii
Lotus 3
Na Amigę nie brakowało także arkadowych wyścigów. Najbardziej popularne z nich to Lamborghini oraz właśnie seria Lotus. Ta druga pozycja podbiła jednak najbardziej serca graczy. Realizm samej jazdy, jak to w arkadówkach, pozostawia wiele do życzenia, ale co z tego, skoro gra ocieka miodem i jest w stanie przykuć uwagę na długie godziny? Trzecia część gry Lotus to jak by puenta tego co najlepsze w całej serii, a takie smaczki jak przejazd pod ciężarówką na autostradzie także nie pozostają bez znaczenia.

hide_dot.gifLotus 3: Intro + Gameplay



Monkey Island
Guybrush rozpoczyna swoją przygodę
The Secret Of Monkey Island
Mało kto wie (poza graczami Amigi), że cała saga Monkey Island zaczęła się właśnie na tej platformie. Firma Lucas Art wymyśliła postać Guybrusha Threepwooda i wkompilowała go w świat Wyspy Małp w 1990 roku a The Secret Of Monkey Island to właśnie pierwsza część gry. Guybrush zawsze marzył, by zostać piratem i o tym jest właśnie "jedynka". Akcja gry rozpoczyna się na Karaibach (mekka piratów). Jak to w szanującej się grze przygodowej bywa - czekają nas nie lada zagadki do rozwikłania i wiele godzin kombinowania jeśli zdecydujemy się przechodzić grę samemu, bez pomocy solucji. Na Amigę ukazała się jeszcze druga część Monkey Island. Trzecia i czwarta już na PC. A obecnie piąta część gry, która jest w przygotowaniu, jest jedną z najbardziej wyglądanych przygodówek.

hide_dot.gifThe Secret Of Monkey Island: Intro + Gameplay



Mortal Kombat
Początek szaleństwa MK
Mortal Kombat
Pewne, jak amen w pacierzu jest, że każdy z Was słyszał choćby o Mortal Kombat. Jest to bez wątpienia najbardziej rozpoznawalna na świecie bijatyka. Swoje początki święciła równorzędnie na Amidze jak i na automatach do gier. Wspaniała fotograficzna grafika, niesamowite walki, a wszystko to przy akompaniamentach wrzasków i hektolitrach wylewanej krwi - to wszystko tworzyło niepowtarzalny klimat gry. Oprócz kombosów i pokonania przeciwnika w pięknym stylu największą satysfakcje przynosiły "Fatality", czyli ostateczne rozprawienie się z pokonanym przeciwnikiem w jak najbrutalniejszy i wyszukany sposób.

hide_dot.gifMortal Kombat: Gameplay



Prehistoric
Troglodyta w akcji
Prehistoric
Przyznam się szczerze, że była to moja pierwsza gra na Amigę. Została wydana w maju 1991 roku. Przezabawna platformówka zręcznościowa, która potrafiła przykuć na wiele godzin do komputera (obecnie przechodzę się ją w 20 min, ale jako 6 latek miałem nieco więcej problemów :). Podczas każdego poziomu należy uzbierać odpowiednią ilość jedzenia, aby móc przejść do kolejnej misji. Między każdym poziomem mamy do pokonania oczywiście bossa. Gra naprawdę sympatyczna i nienadwyrężająca zbytnio naszego intelektu. Wymaga ona raczej jedynie podstawowych zdolności manualnych - w sam raz dla dzieci.

hide_dot.gifPrehistoric: Intro + Gameplay



Sensible Soccer
FIFA sprzed lat
Sensible Soccer
Obok Kick-Off, Sensible Soccer to bez wątpienia najlepsza piłka kopana na Amigę. Gra oferowała wiele trybów gry, od prostych treningowych do zaawansowanych pucharów. Można ją śmiało nazwać prababcią obecnych kopanek, takich jak Fifa, czy PES. Była to chyba druga pozycja obok MK na której połamało się najwięcej Joysticków. Warto wspomnieć, że po dzień dzisiejszy organizowane są różne ligi i turnieje na tej platformie (nawet w naszym kraju).

hide_dot.gifSensible Soccer: Gameplay



Settlers
Rozbuduj królestwo
Settlers
Jedna z najlepszych gier ekonomicznych wszech czasów. Naszym zadaniem jest prowadzenie jednej z wybranych nacji w taki sposób, aby zapewnić państwu sprawny i efektowny rozwój. Należy pamiętać o odpowiedniej eksploatacji surowców i dostarczaniu żywności dla poddanych, gdyż zapewnia to nam siłę roboczą na odpowiednim poziomie. Oprócz tego należy rozwijać także armię, która będzie bronić granic naszego państwa. Wojska wykorzystuje się tu także do działań ofensywnych w celu podbijania nowych terenów.

hide_dot.gifSettlers: Gameplay



Shadow of the Beast
Pokonać bestię
Shadow of the Beast 3
Shadow of the Beast to wspaniała trylogia zręcznościówek platformowych wymagających od gracz oprócz perfekcyjnego władania dżojem także myślenia, bez którego rozwiązanie niektórych zagadek mogło by okazać się niemożliwe. Tak jak widać na filmiku poniżej (jedna z moich ulubionych zagadek). Należało najpierw rozhuśtać kulę specjalnym młotkiem gumowym, aby jej nie uszkodzić, kolejno wskoczyć po niej na górę, odciąć ją. Następnie należało utorować sobie drogę poprzez baseny z niebezpiecznymi dla ludzi rybami (należało je tak poprzemieszczać, aby pozjadały się nawzajem, po czym ostatnia ryba okazała się być niegroźną dla człowieka). Dalej (po załataniu kolcami dziury w podłodze) widzimy wielką bryłę lodu, w której znajduje się diament. Można ją zniszczyć, ale wtedy klejnot upadnie na ziemię i się stłucze. Dlatego należało stopić wcześniej przyturlaną kulę w kotle, aby rozżarzona stal spłynęła i pozwoliła odtajać klejnotowi. Teraz takie zagadki wydają się banalne, ale dla dziecka mogą okazać się naprawdę skomplikowane. I kto teraz powie, że gry nie uczą myślenia?

hide_dot.gifShadow of the Beast 3: Gameplay



Ski or Die
Wybór konkurencji
Ski or Die
Amiga szczególnie upodobała sobie Olimpiady Zimowe. Z niewiadomych przyczyn dostępność gier tego typu znacznie przewyższała liczebnie gry o tematyce łączonej sportów letnich. Ski or Die to chyba najbardziej znana gra dyscyplin zimowych. Co prawda w późniejszych latach powstawały o wiele bardziej zaawansowane i nie ma co się oszukiwać - także lepsze gry podejmujące tą tematykę, jednak nigdy nie dorównały one popularnością grze z 1990 roku. W Ski or Die dostępne były takie dyscypliny jak snowboard half pipe, powietrzne akrobacje narciarskie, zjazd na oponie, slalom gigant a nawet rzucanie śnieżkami do celu.

hide_dot.gifSki or Die: Intro + Gameplay



Street Fighter 2
Blanka vs Honda
Street Fighter 2
Gra ta podobnie jak MK1 swoją największą popularność zdobyła dzięki automatom do gier. Zyskała sobie tylu fanów, że nie sposób było nie wydać jej również na Amigę. Grafika nie jest "fotograficzna" tak jak w Mortalu, lecz rysunkowa, podchodzi nawet pod często wykorzystywany wówczas w grach styl anime. Na podstawie tej gry powstał nawet film z Van Damem. Różnorodność kombinacji ciosów sprawiła, że można było spędzać przy tym tytule naprawdę długie godziny siedząc przed monitorem.

hide_dot.gifStreet Fighter 2: Gameplay



Super Frog
Super Żaba
Super Frog
Kolejna genialna platformówka zręcznościowa. Gra ta ma w sobie tyle pozytywnej energii i jest grywalna do tego stopnia, że grały w nią nie tylko dzieci, ale także dorośli. Nasza tytułowa super żabka przemierza kolejno przez różne światy, aby odnaleźć ukochaną, która została porwana przez czarownicę. Tytuł ten do najłatwiejszych nie należy, lecz gwarantuje naprawdę przedniej klasy zabawę. Samemu zdarza mi się od czasu do czasu w nią pograć na emulatorze. A co takiego Super Frog ma w sobie? Zapraszam do obejrzenia filmiku.


hide_dot.gifSuper Frog: Gameplay



Worms
Każdy zna "robaki"
Worms
Worms to kolejna pozycja na liście, której nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Tak, tak, robaczki to kolejny tytuł wywodzący się z Amigi. Team 17 prawdopodobnie wydając tę pozycję nie przypuszczało chyba nawet ile zamieszania narobi ta prosta gra na rynku. Jako ciekawostkę dodam, że była to jedna z najdroższych gier na amisię. Co prawda pierwsza część nie była jeszcze tak rozbudowana jak jej seqel Armaggedon, czy World Party, lecz założenia od lat są takie same - zniszczyć drużynę przeciwną w jakikolwiek sposób przy użyciu czegokolwiek.


hide_dot.gifWorms: Gameplay



Wstęp | Przegląd gier A500

KomentarzeKomentarze

  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

18 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie