AAO
Na pewno nie jeden z Was słyszał o America's Army Operations (AAO) - grze podbijającej serca wielu graczy. Nie jest to kolejny internetowy wielki opis tej gry lecz artykuł, który ma pomóc 'szaremu człowieczkowi' w zrozumieniu jej realności, możliwości i zasad gry.HISTORIA
America's Army Operations jest grą stworzoną (i nadal tworzoną) przez Amerykanów. Wersja pierwsza powstała w połowie 2002 roku, a zamówienie wydało dowództwo Armii Amerykańskiej, przeznaczając kolosalny budżet z rezerw wojskowych na ten cel - nie ma oficjalnych danych, ale są to prawdopodobnie miliony dolarów. Celem miało być zainteresowanie młodych, zdolnych amerykanów w celu rekrutacji ich w szeregi US Army (na głównej stronie gry istnieją bezpośrednie linki gdzie można wypełniać formularz rekrutacyjny). Ale jak to bywa, gra wyszła poza granice Stanów Zjednoczonych no i w chwili obecnej szacuje się, że połowa graczy AAO pochodzi spoza granic USA. Jak podają statystyczne dane, w dużej części są to Kanadyjczycy, Niemcy, mieszkańcy Benelux-u, Brytyjczycy oraz... ? Tak, tak! Polacy! Plasujemy się w czołówce użytkowników tej gry, ale za nami jest już duża przepaść - dlaczego? Otóż jest to gra raczej proamerykańska i ciężko spotkać grającego w nią Francuza czy Rosjanina, a jeżeli już przyznają się do swojej narodowości to nie spotykają się oni ze zbytnim entuzjazmem na serwerach oficjalnych (wiem, że to nie w porządku, ale takie są realia tej gry).
FAKTY
Obecnie gra liczy sobie ponad 3 miliony zarejestrowanych użytkowników na całym świecie. AAO ciężko porównać do gier, w które gramy obecnie (może najlepszym odpowiednikiem jest tu Counter-Strike), ale na pewno żadna z dotychczasowych gier multiplayer nie może nawet sięgać jej do pięt pod względem realizmu gry. Programiści mając dostęp do poligonów wojskowych, do danych specyfikacji broni, spędzili masę czasu odwzorowując uzbrojenie żołnierzy US Army, co widać gołym okiem. Część map jest żywcem przeniesiona z terenów szkolenia rekrutów Armii Amerykańskiej, cześć to realne miejsca bitew oddziałów sił specjalnych w różnych miejscach na świecie (chociaż dane na ten temat tak naprawdę są utajnione, widać pewne podobieństwa na niektórych mapach do tego co mieliśmy okazje słyszeć w mediach). No i przede wszystkim, AAO to gra zespołowa. Tutaj raczej bez współpracy z drużyna na serwerze nie zwojujesz za dużo (akcje typu 'lecę na huzara' kończą się szybkim przejściem w stan oczekiwania na kolejną rundę ;-)).
SKĄD I... ZA ILE?!
AAO to gra FPP, tylko w trybie multiplayer. Istnieje również tryb single jednak na nim możemy jedynie pooglądać mapy, pochodzić po nich i zapoznać się z nimi itp. Jest nawet możliwość postawienia sobie kukieł treningowych ;-). Najważniejsze co trzeba tutaj zakomunikować: America's Army Operations jest grą w pełni darmową!. Zarówno wersja podstawowa jak i patche nie są płatne i nie będą płatne. Linki do ściągnięcia można znaleźć na oficjalnej stronie www.americasarmy.com lub www.aafiles.com. Gra zajmuje około 650 MB więc trochę waży, ale jak się później przekonacie warto, naprawdę warto ją mięć!
INSTALACJA
Zakładam że AAO ver. 2.0.0a ('a' oznacza dodatek z mapą SandStorm) jest już ściągnięta. Teraz pozostaje nam przygotować około 1,5 GB na dysku - właśnie tyle po rozpakowaniu gra będzie zajmować miejsca. Może wcześniej słyszeliście, że AAO ma trochę wymagań sprzętowych więc proponuję instalować AAO na HDD, który zawiera dużo wolnej przestrzeni dyskowej jak również instalację dobrych sterowników, które dają zawsze parę cennych FPS-ów. W czasie instalacji program instalacyjny spyta się Was czy chcecie zainstalować 'Przeglądarkę Serverów Spy Arcade' - jest to raczej niepotrzebne, ponieważ gra ma wbudowaną własną wyszukiwarkę, która całkiem dobrze sobie radzi. Niektórzy narzekają na nią, ale od pierwszych wersji aż po dziś dzień i poza paroma małymi bugami działa dobrze. Podczas instalacji wasz błogi spokój przerwie jeszcze jedno zapytanie: Czy może chcecie korzystać z systemu serwerów 'See me play me' - co to takiego?? W praktyce gracze AAO nie korzystają z tego systemu, ale warto wytłumaczyć co to jest dokładnie: Po instalacji tego programu mamy możliwość 'wypożyczenia' serwera tylko dla siebie i możemy zapraszać tam znajomych graczy, ale tylko tych, którzy również mają program ten zainstalowany. Kiedy na takim serwerze znajduje się mniej więcej do ośmiu graczy pingi plasują się tam podobnie jak na serwerach oficjalnych, jednak są to wtedy serwery nieoficjalne a co za tym idzie nie możemy na nich zdobywać punktów honoru (co to punkty honoru? - o tym trochę niżej), a o to właściwie chodzi w tej produkcji - zdobyć jak najwyższy Honor, oczywiście poza przyjemnością jaką możemy czerpać z zabijania obrzydliwych terrorystów ;-).
REGISTER
HOOAH! Jeżeli gra jest już zainstalowana, musimy teraz przystąpić do rejestracji i założyć własne konto, na którym będziemy grać - www.login.americasarmy.com. Wybieramy opcję register wpisujemy co trzeba, klikamy 'Ok' i czekamy aż dojdzie do nas email z linkiem potwierdzającym naszą chęć uczestniczenia w grze. Po kliknięciu linka w mailu wracamy znów na stronę www.login.americasarmy.com i wybieramy 'maintain account'. Edytujemy swoje konto logujemy się za pomocą nicka, który sobie wybraliśmy i hasła jakie nam przydzielono. Po zalogowaniu się zmieniamy hasło na własne i już mamy gotowe konto żeby grać. Odpalamy nasze AAO i klikamy na opcję 'Personnel Jacket' - wpisujemy swojego nicka i hasło, i łączymy się (połączyć trzeba się zawsze). Po potwierdzeniu połączenia napisem 'Transmission Complet' możemy zacząć grać - na początku trzeba ukończyć trening ;-).
TRENING
I tak aby zacząć jakąkolwiek grę on-line w AOO musimy ukończyć przynajmniej trening podstawowy. Grup treningów jest w sumie pięć: Basic Training - ukończenie go pozwala zacząć grę z podstawowymi umiejętnościami waszego playera i z podstawowym uzbrojeniem; Adv. Marksmanship - szkolenie snajperskie; Airborne Shool - szkoła spadachroniarska; Medic Training - trening medyczny; Special Forces Training - bardzo trudny, ale wartościowy trening sił specjalnych. Ukończenie poszczególnych treningów ma duże znaczenie i możliwości w grze późniejszej. Np. jeżeli nie ukończymy kursu spadachroniarza na pewno nie rozpoczniemy misji gdzie najpierw trzeba wyskoczyć z samolotu. Tak samo zmienia się nasza funkcja w drużynie gdy mamy ukończony trening na medyka i tą funkcję mamy zaznaczoną w czasie gry - interesujemy się wtedy bardziej rannymi osobami z naszej drużyny niż samym polowaniem na terrorystów z wrogiego teamu, itp., itd.
SPRAWA HONORU...
Wróćmy do sprawy honoru w AAO. Honor jest ważnym elementem America's Army Operations. To dzięki niemu możemy stwierdzić mniej więcej na jakim poziomie umiejętności znajduje się dany gracz i co potrafi, również to on głównie decyduje o możliwości dołączenia do danego klanu. Punkty honoru znajdują się po lewej stornie od nicka. Po założeniu konta zaczynamy mając 10 honoru a maksymalnie możemy go mieć 100, ale to nie jest takie proste ;-). Na jeden honor zbiera się suma punktów, które zarobiliśmy w każdej rundzie - a można je zarobić na wiele sposobów. Najprościej i najwięcej punktów dostajemy za wykonanie celu misji (objectiva). Punkty dostajemy również za zabicie wroga oraz pilnowanie objectiva gdy jesteśmy w defense. Dodatkowe punkty dostajemy gdy jesteśmy dowódcą lub gdy wygramy cały mecz, który trwa z reguły 7 rund. Nie jest jednak do końca tak kolorowo, ponieważ punkty możemy również tracić. Najłatwiej i najwięcej punktów tracimy postrzeliwując lub zabijając swojego kolegę z drużyny (tzw. ROE) co zdarza się często nawet weteranom AAO ;-). Punkty honoru (H) nie rosną o stała liczbę punktów nazbieranych w czasie gry. Sprostujmy: W przedziale 11-20 H aby otrzymać jeden punkt honoru musimy zdobyć 1000 punktów w czasie gry, w przedziale 21-30 H – 2500 punktów za jeden punkt honoru, a np. w przedziale 90-99 H jeden punkt honoru kosztuje nas aż 83000 'małych punktów'. Łatwo więc wywnioskować, że honor początkowo rośnie łatwo, lecz później jego zdobywanie jest coraz trudniejsze. Na stronie oficjalnej można się dowiedzieć więcej o zasadach tracenia i zdobywania punktów, jak też o tym ile punktów nam zostało do zdobycia żeby nasz honor zwiększył się o jeden 'duży punkt'.
SERWERY
Parę informacji o serwerach, na których gramy. Dzielą się one na oficjalne i nieoficjalne. Serwery oficjalne oznaczone są żółtą gwiazdką i to na nich możemy zdobywać punkty honoru. Aby na nich grać musimy mieć włączonego, dobrze znanego wielu graczom Punkbustera. Wyróżniamy takowe serwery europejskie z oznaczeniem 'EU' i amerykańskie oznaczone 'US' lub 'Elite'. Różnicą pomiędzy tymi serwerami patrząc z perspektywy Polski jest tylko i wyłącznie ping. Na serwerach EU plasuje się on w granicach 70-150, na amerykańskich natomiast mniej więcej w przedziale 150-320 (serwery na zachodnim wybrzeżu z pingiem 150-250 i na wschodnim z pingiem 220-320). Łatwo ocenić gdzie warto grać. Odradza się grać na serwerach zaczynających się od 64.74.*.* bo spotykając tam Jankesów z pingiem w granicach 10-100 możemy sobie jedynie popatrzeć jak grają inni - na wyrównaną walkę z nimi nie ma co liczyć ;-). Do serwerów oficjalnych należą również serwery 'Leased', oznaczone w wyszukiwarce złotym kółkiem. Na tych serwerach również możemy zdobywać punkty honoru. Są to serwery wypożyczone od armii amerykańskiej przez klanowiczów www.goamericasarmy.com. Pingi są podobne a czasem nawet lepsze od serwerów z gwiazdką jednak często się zdarza, że właścicielem takiego serwera jest jakiś niepoważny klan lub osoba, która wręcza nam darmowego kicka po zabiciu członka z jego drużyny - rzadkość, ale się zdarza.. Wy także możecie wypożyczyć sobie taki serwer. Koszty 12-sto osobowego serwera plasują się w okolicach 100$ miesięcznie. I to by było na tyle o serwerach oficjalnych, na których zdobywamy punkty honoru. Cała reszta to serwery prywatne i nieoficjalne, na których początkowo warto sobie trochę więcej pograć i obeznać się z mapami.
BRONIE
Zabrakło tutaj czegoś o samych broniach w AAO. Nie będę tu podawał ich statystyk i parametrów bo to nie jest artykuł militarny i takowe informacje są już podane na wielu innych stronach. Każda mapa ma przydzielone do niej jakieś bronie, które możemy wybrać przed każdą rundą. Przykładowo na mapach SF mamy dostępne wyrzutnie rakiet ziemia - ziemia RPG czy zmodyfikowane wersje M4A1. Do tego dochodzą jeszcze bronie sił sprzymierzonych, które są takie same jak podstawowe wyposażenie naszych wrogich terrorystów. Jednak na większości map mamy do czynienia z M249 - jest to broń maszynowa obecnie używana w US Army oraz karabiny M16 lub mniejsza jego wersja M4. Po przejściu szkolenia snajperskiego mamy również dostępną broń snajperską, ale nie na wszystkich mapach - w większości na mapach Open. Rozróżniamy dwa rodzaje broni strzeleckiej: 'Long Range' M24 SWS - karabin wyborowy US Army oraz Barrett M82a1 – również karabin wyborowy US Army o potężnym zasięgu i sile rażenia. Na podstawowych mapach występuje jeszcze M16 zmodyfikowane w granatnik, które prawidłowo nazywa się M203. Jest naprawdę groźną bronią - tylko pamiętajmy, że to nie quake i nabój z granatnika najpierw musi przebyć określoną odległość aby zdążył się uzbroić no i uderzenie w cel musi być w miarę pod kątem prostopadłym. Poza kilkoma śmiesznymi sytuacjami wynikającymi z błędów tekstur mapy, parametry broni są wręcz idealnie odwzorowane z rzeczywistych. Programiści mając dostęp do danych technicznych oraz do ludzi, którzy na co dzień konstruują nowe modyfikacje broni postarali się aby zapewnić nam realistyczny nie tylko wygląd, ale i właściwości broni. Nie zdziwmy się czasem, że podczas strzelania wyskoczy nam napis 'Fix Jam' co oznacza, że nabój zaklinował się w magazynku. Najczęściej u graczy AAO towarzyszy temu głośne %^#$%# rozlegające się w ich pokoju ;-). Grając, widzimy przeciwnika z inną bronią niż nasza - ale tylko widzimy! W rzeczywistości wybór broni w defense jak i w assault na danej mapie jest taki sam. Warto podnosić i używać broni przeciwnika bo jest ona nieco 'mocniejsza' niż nasza własna.
FAKTÓW CD...
AAO jak wiele gier ma swoje podziały. Obserwuje się podział na mapy, które dzielą się na CQB i Open. CQB są to mapy, które jak nie w całości to w większości zajmują pomieszczenia zamknięte a Open odwrotnie – tereny otwarte 'outdoor'. Część klanów jednak wybiera specjalizacje w jednym lub drugim kierunku bo opanowanie taktyk na wszystkich mapach jest trudne, nie mówiąc już o skompletowaniu składu tak rozległego aby móc liczyć się na wszystkich mapach. Do tego jeszcze dochodzi sprawa ilości graczy w każdej z drużyn – od 2v2 do 10v10 (AAO jeszcze w pełni nie wytworzyła sama w sobie pewnych standardów). America's Army Operations jest grą oficjalną US Army, więc grają w nią również prawdziwi żołnierze tej armii. Każdy żołnierz armii amerykańskiej ma prawo do swojego specjalnego konta w AAO, wystarczy tylko posiadać email przydzielony przez US Army oraz minimum 15 honoru. Wtedy zostaje wyróżniony gwiazdką tuż przed nickiem. Rozróżniamy kilkanaście rodzajów oznaczeń. Te podstawowe to: gwiazdka na piaskowym tle - oznacza żołnierza będącego na służbie, gwiazdka na jasno - błękitnym tle - żołnierza z rezerwy i gwiazdka na zielonym tle – tzw. Retired, czyli żołnierzy, którzy skończyli już służbę. Reszta oznaczeń to mniejsze ikonki symbolizujące rodzaj jednostki (czy są to inżynierowie, Air Force, Marines czy Special Forces itp.). Nie dajcie się jednak zwieść. Czasem niektórzy zawodnicy umieją w jakiś sposób 'włożyć' te gwiazdki przed nicka (pewnie jakiś bug w profilu użytkownika). Po czym poznać, że to prawdziwy żołnierz? Jego ping nie przekracza raczej liczby 100 no i nie rozmawia za dużo, a już na pewno nie o swojej gwiazdce ;-). Co do bugów to gra już dużo ich nie posiada, ale w wersjach początkowych było ich wiele. Były czasy gdzie można było rzucać granaty przez drzwi lub po podniesieniu broni kolegi nie można było strzelać. Ale to przeszłość. Obecna wersja AAO jest pozbawiona jakiś większych uciążliwych bugów, właściwie można powiedzieć, że każdy patch AAO to nowa gra (nowa co oznacza lepsza i to bardzo). Zespół programistów już zapowiedział, iż w najbliższych wersjach będzie do gry na serwerach dodany wbudowany system komunikacji głosowej w drużynie (cos w stylu TeamSpeak lub RogerWilco), ale na serwerze dla każdego. W następnych wersjach będziemy również cieszyć się uzdatnieniem KARMA (to wszystko co się porusza jak w rzeczywistości, ruchy całych obiektów i tak dalej). Do tego dojdzie wóz opancerzony STRIKER, wyrzutnia przeciw pancerna, miny oraz kilka (prawdopodobnie sześć) map SF - z zapowiedzi będą to najlepsze mapy jakie kiedykolwiek widzieliśmy. A zapowiedzi US Army nigdy nie są przesadzone. Każdy patch wprawiał w pozytywne osłupienie graczy. Jeszcze mogę dodać, że w grze można porozumiewać się werbalnie i niewerbalnie (okrzyki i gestykulacja). Widać więc wyraźnie, że realizm tej gry przeraża.
Osobiście uważam, że America's Army Operations prędzej czy później zyska większą popularność na świecie niż CS i zastąpi go na listach gier wielkich turniejów światowych (z całym szacunkiem dla aktualnej sceny CS-a i jego historii). Może i wtedy zabłyśnie gwiazdka dla polskich 'żołnierzy'. Polacy grający w AAO bardzo dobrze reprezentują swój kraj. Wystarczy spojrzeć na ladder CB czy TWL gdzie roi się od polskich klanów, które na dodatek zajmują pozycje w czołówce. Polska scena AAO potrzebuje odświeżenia bo trochę się 'zasiedziała' od pierwszych wersji gry – dlatego również powstał ten artykuł. A teraz żołnierze karabiny w ręce, jednoczcie się i nie przynieście hańby swojej Ojczyźnie! ;-) BÓG HONOR OJCZYZNA! HOOAH!
W dużej mierze do powstania tego artykułu przyczynił się KUBA z klanu [PAO] Polish Army Operations.
#0 | scR
2004-03-26 14:51:04
#0 | mat1x
2004-03-26 14:53:29
#0 | tof
2004-03-26 16:51:13
#0 | scuzz
2004-03-26 17:03:52
#0 | STING
2004-03-26 18:37:36
#0 | mat1x
2004-03-26 19:44:27
#0 | hLm
2004-03-26 19:54:54
#0 | Grzyb9k
2004-03-26 20:55:32
#0 | tysik
2004-03-26 22:05:06
#0 | ethical
2004-03-27 13:05:05
#0 | sxl
2004-03-27 13:50:21
#0 | off | paokuba
2004-03-27 13:53:57
#0 | krss0r
2004-03-27 13:54:35
#0 | scuzz
2004-03-27 16:04:23
#0 | JuiCe
2004-03-28 12:57:30
#0 | Pajda
2004-03-28 16:22:50
#0 | Pajda
2004-03-28 23:35:42
#0 | Pajda
2004-03-29 12:21:08
#0 | krss0r
2004-03-29 13:06:03
#0 | off | paokuba
2004-03-29 15:35:07
#0 | off | paokuba
2004-03-29 16:08:01
#0 | Pajda
2004-03-29 19:19:38
#0 | krss0r
2004-03-29 20:37:44
#0 | off | paokuba
2004-03-30 01:25:10
#0 | off | paokuba
2004-03-30 01:28:07
#0 | scuzz
2004-03-30 09:24:05
#0 | off | paokuba
2004-03-30 10:04:38
#0 | off | paokuba
2004-03-30 10:06:57
#0 | scuzz
2004-03-30 11:32:37
#0 | Pajda
2004-03-30 22:07:40
#0 | Pajda
2004-03-30 22:42:26
#0 | off | paokuba
2004-03-31 12:48:48
#0 | sxl
2004-03-31 15:08:57