Q4 CTF - poradnik strategiczno-taktyczny

Dostosuj

Autor Wiadomość
Użytkownik
_Vitez_

2007-01-13 19:59:36

Poradnik ten bazuje glownie na oryginalnie napisanym poradniku przez gracza o nicku Thormam zamieszczonym przez Chako w serwisie klanu [url=http://q4ctf.quake-veterans.de]Quake-Veterans[/url] organizujacego m.in. rozgrywki typu wybieranki - opisalem je w innym moim artykuliku :) .
Jenak nie jest to doslowne tlumacznie - tam gdzie czulem potrzebe, dopisywalem cos od siebie.

Celem niniejszego poradnika jest opisanie graczom, szczegolnie poczatkujacym, co maja robic gdy gra Q4CTF sie rozpocznie, jakie pozycje trzymac, jak sie komunikowac, skonfigurowac, zgrywac z kolegami, tak by gra spontaniczna, zlozona z mniej lub bardziej znajacych sie graczy, mieszanki z roznych klanow - jak najbardziej przypominala rozgrywki klanowe z jak najlepszym zgraniem.

Glowna zasada jest taka ze tryb CTF to TEAMPLAY - pozytywny wynik uzyskuje sie glownie dzieki zgraniu druzyny, dobrej komunikacji, wyczuwaniu siebie i wroga, trzymaniu sie swoich pozycji i pomaganiu sobie. Umiejetnosci indywidualne moga przechylic szale zwyciestwa w przypadku przebijania sie przez grupe wrogow... ale bez pomocy kolegow, ktorzy pospiesza zaraz na eskorte lub utrzymaja w tym samym czasie baze i flage - nie zdobedziecie jakze cennego punktu. Dlatego warto przyswoic sobie ponizsze wskazowki by uzyskac jak najkorzystniejszy wynik CALEJ DRUZYNY... a dopiero po satysfakcjonujacej wygranej mozna spojrzec na statystyki indywidualne. Czesto bywa wlasnie tak, ze w CTF najwartosciowszym zawodnikiem uznaje sie nie tego, ktory zdobyl najwiecej punktow (najczesciej obrona ma ku temu najlepsze mozliwosci) a tego, ktory najlepiej sie uwijal/eskortowal/przejmowal wrogich FC itp - tego ktory gral Z DRUZYNA.

Strategia rozgrywek Q4 CTF:

OBRONA

W 9/10 grach Q4CTF uzywa sie dwoch obroncow, i tych dwoch ma sie miedzy soba dogadac, ktory z nich jest glownym obronca a ktory drugim obronca (pomocniczym).

“Jestem glownym obronca - co mam robic?“

Granie jako glowny oronca wydaje sie proste na pierwszy rzut oka, ale trudne do opanowania na poziomie mistrzowskim. Musisz dobrze sie poruszac po bazie, tak by zdazac zebrac wszelkie, niezbedne ci do przezycia i walki powerupy (zbroja, megahealth, amunicja). Odmierzanie tych najwazniejszych, bedacych w twoim zasiegu, powerupow jest bardzo wazne gdyz prawie na pewno beda to robic tez wrodzy atakujacy - sprobuja ci zgarnac sprzed nosa zbroje by latwiej cie zabic i wyniesc potem flage.

W sytuacji gdy tracisz flage - albo bo zginales, albo bo nie dajesz rady ubic wrogiego FC (Flag Carriera) do twoich obowiazkow nalezy poinformowanie kolegow ktoredy ucieka FC (punktem odniesienia kierunkow gora/dol/lewo/prawo jest widok od miejsca przebywania flagi w kierunku glownego wyjscia) - musisz miec odpowiednie bindy informujace np “FC LEWYM KORYTARZEM” “FC UCIEKA GORA!" itp. (najlepiej po angielsku - uniwersalnie)

Oprocz tego NIE WOLNO ci podazac caly czas za uciekajacym FC - do twoich zadan nalezy teraz zabezpieczenie bazy (w razie gdyby twoj FC wrocil z wroga flaga) jak i podreperowanie swojego stanu zdrowia - w razie gdyby koledzy odbili flage ty musisz byc gotowy na odpieranie kolejnych atakow.
Jesli bedziesz gonil wrogiego FC i ewentualnie go zabijesz i zwrocisz flage... to bedziesz w pewnej odleglosci od bazy i wtedy kto bedzie pilnowal odbitej flagi? Nie mozesz liczyc na domyslnosc kolegow - przeciez to twoje zadanie a oni, po stracie flagi, staraja sie obsadzic srodek/wroga baze by nie dopuscic do straty punktu. Takie twoje zadanie i twoi koledzy o tym powinni wiedziec - jak nie upilnujesz to zostajesz w bazie INFORMUJAC koniecznie ktoredy probuje uciec FC
Nikt nie bedzie kombinowal “a moze obronca pobiegl za FC to ja pobronie” - dlatego zawsze zostawaj w bazie!

Nastepne zadanie to informowanie srodkowych/swojego FC w przypadku gdy w bazie robi sie za goraco - gdy widzisz ze drugi obronca ginie i sam prawie giniesz, musisz poinformowac kolegow np “BASE LOST!" by albo probowali wrocic i pomoc obroncom ja odzyskac, albo by wasz FC probowal sie gdzies po drodze schowac, nie wracajac dokladnie do bazy by nie zginac.

Kolejne zadanie to w czasie gdy oba teamy przechwycily wroga flage (tzw crossteal - sytuacja patowa) i twoj FC zdolal wrocic do bazy - eskortuj go, nie spuszczaj z oczu ani na chwile, nie odstepuj na krok. Oddawaj jemu wszelkie apteczki i zbroje, zaslaniaj wlasna piersia przed pociskami. Gdy ty zginiesz to latwo wracasz do bazy z jakas bronia w reku i kontynuujesz walke. Gdy on zginie to wrog latwo zdazy odzyskac flage i zyskac punkt. Dlatego to raczej ty powinienes ginac w takim przypadku a FC, nabity zbroja i apteczkami w przypadku ciezkiego ataku ma szanse sie wyrwac z oblezenia i ew. wrocicie razem odbijac baze.

To sa wlasnie twoje glowne zadania - obrona, pinowanie zbroi i powerupow w poblizu bazy, informowanie ktoredy ucieka FC, informowanie czy baza przejeta, zawsze wracac do bazy, nie gonic wrogiego FC za daleko, eskortowac wlasnego FC nawet kosztem zycia. Jesli ogarniesz to wszystko to jeszcze dodatkowymi obowiazkami moze byc odliczanie ogolnych powerupow (np Haste czy Quad na srodku, na bazie informacji z gry) czy tez kierowanie respawnujacych sie atakujacych do zbednych tobie na razie zbroi czy innych powerupow (bindy typu “ARMOR AVAILABLE at #l”;).

“Jestem drugim obronca - co mam robic?“

Obszar zarowno terytorialny jak i zainteresowan w ktorym sie poruszasz jest dosc podobny do zakresu glownego obroncy, z ta roznica ze to on jest wazniejszy i pierwszy w bazie - szczegolnie do armora, apteczek, broni. Dopiero gdy upewnisz sie (najlepiej przy pomocy team overlay na hudzie) ze glowny obronca jest napakowany i ma bron, wtedy smialo mozesz brac sam pancerz i bronie. Oprocz tego twoja pozycja jest nieco bardziej ofensywna.
Na przyklad gdy powerup na srodku ma sie pojawic niedlugo - jesli baza jest w porzadku, glowny obronca nabity, wtedy woim obowiazkiem jest wkroczyc na srodek i pomoc atakujacym kolegom przejac srodkowy powerup. Tuz po tym wracaj w poblize bazy a nie kontynuuj ataku, gdyz jesli uda wam sie przejac srodkowy powerup to team przeciwny czesto, po stracie wielu zawodnikow lub flagi - wykonuje kontratak by doprowadzic do crossteal, albo po prostu beda chcieli przejac wasza baze i czekac na waszego FC.

Oprocz tego twoje zadanie to “skanowanie” przedpola - poruszaj sie miedzy baza a srodkiem, zgarniaj co sie da i informuj glownego obronce jesli widzisz ze wrog wkracza do bazy korytarzem nie w twoim zasiegu “np tekst “INCOMING LOW”;). Jesli do ataku szykuje sie wiecej niz jeden to wroc do bazy inna droga/sprobuj przeciac im droge by jak najbardziej wspomoc obrone i uszczuplic sily atakujacych (szczegolnie posiadajacych quada/haste/regen).

Nastepne zadanie to eskortowanie przedpola gdy twoj team zdobedzie flage i wynosi ja z bazy - rusz sie az na sam srodek i pomagaj atakujacym w eskortowaniu, ewentualnie znajdz dobra pozycje snajperska i czysc z railguna srodek. Gdybys w razie eskorty zginal ale twoj team nadal ma wroga flage to po respawnie sprobuj wspomagaj obrone w bazie - w razie silnego kontrakatu i proby wyjecia twojej flagi zanim zdobedziecie punkt.

Pod koniec chcialbym zwrocic szczegolna uwage na to ze jestes obronca!
Twoim glownym celem to pomaganie glownemu obroncy, wiec zwracaj szczegolna uwage na jego stan zdrowia i komunikaty. Wracaj jak najczesciej do bazy i badz na jej przedpolu gdy tylko jest taka potrzeba/mozliwosc.
Staraj sie szybko przeciac droge uciekajacemu, wrogiemu FC ale gdy tez bedzie poza twoim zasiegiem nie zapomnij poinformowac srodkowych/atakujacych ktoredy FC ucieka. Czesto FC zmyla droge, zakreca, zawraca, kombinuje i to ty masz skorygowac ewentualne komunikaty waszego glownego obroncy (np FC ucieknie gora, obronca krzyknie ze gora, ty widzisz ze jednak na przedpolu bazy zeskoczyl w dolny lewy tunel to po komunikacie glownego obroncy sypiesz swoj komunikat korygujacy i probujesz uszkodzic FC, ale w razie dalszego poscigu pozostan w poblizu bazy). Jesli dasz sie skusic i zaatakujesz (niezaleznie od respawna) - najczesciej moze sie to skonczyc utrata bazy i flagi... i wtedy koledzy z teamu nie beda zbyt zadowoleni z ciebie - tak wiec nie ulegaj takim pokusom tylko trzymaj sie swojego regionu!


SRODKOWY

Glownym celem tej pozycji jest pomoc w uzyskaniu przewagi/kontroli nad srodkiem mapy i wkurzanie oraz maksymalne oslabianie wrogich atakujacych.

“Gram na srodku - co mam robic?“

Ta pozycja czesto przypisywana jest drugim obroncom, na tych mapach gdzie baza bywa za ciasna dla dwoch, gdzie srodek jest bardzo blisko bazy praktycznie bez przedpola lub ostatecznie gdy macie tak silnego obronce ze swietnie radzi sobie sam i kaze drugiemu obroncy “wez no idz na srodek i sie tu nie plącz” ;)

Srodkowy stara sie zabic a na pewno jak najbardziej zranic wszelkich wrogich osobnikow, ktorzy znajda sie w zasiegu strzalu na srodku. Stara sie rowniez jak najbardziej pomoc wziac srodkowy powerup, ale powinien powstrzymywac sie przed wzieciem go samemu - powerup powinien isc na atak/wsparcie a nie pozostawac na srodku narazony na latwa utrate. Oczywiscie jesli zadnego z kolegow nie masz w zasiegu wzroku przy sobie, wszyscy zgineli i sa daleko - to wez i schowaj, ostatecznie idz na atak, komunikujac bindem “SWITCHING TO ATTACK” itp. Ale to wyjatkowe sytuacje i czasem lepiej chwile poczekac az ktorys z atakujacych wroci i wezmie.

Kolene z twoich zadan to wspomaganie atakujacych tuz po wzieciu srodkowego powerupa - najczesciej tuz za nimi, likwidujac zagrozenie z respawnujacych sie wrogow ktorzy probowali by strzelac atakujacym w plecy.
Dobrym pomyslem jest tez tuz po rozpoczetym ataku zostac na srodku, maksymalnie sie wyleczyc, czyscic srodek z wrogow by przygotowac eskorte dla swojego FC.

Jedna z najpotrzebniejszych cech gracza na tej pozycji to dobra celnosc - gdyz to on bedzie najczesciej walczyl i niestety ginal... prawie jak instagib albo free for all deathmatch na zatloczonym serwerze - strzelac, unikac, strzelac, ginac, respawn, powrot na srodek, dbanie o amunicje, zdrowie, dbanie o srodkowego powerupa, eskorta, czyszczenie srodka. Z tego tez powodu wazne jest by dobry srodkowy umial czytac komunikaty oraz gre wlasnej i wrogiej druzyny - by starac sie byc tam gdzie jest najbardziej akurat potrzebny ten dodatkowy gracz, ta dodatkowa rakieta czy czyjes plecy oslaniajace atak/FC.


ATAK

Atak to miejsce gdzie rodza sie gwiazdy - jak rodem z Hollywood. Porownanie z druzyna pilkarska - gra 11 graczy ale to ten, ktory zdobywa gole jest najczesciej okrzykniety bohaterem meczu.

“Jestem atakujacym - co mam robic?“

Pozycja ta polega nie tylko na zaliczaniu punktow. Oprocz zdobywania flag musisz rowniez nie zapominac o ogolnej strategii calego zespolu jak i wspolpracowac z pozostalymi atakujacymi (dla przypomnienia czesty podzial to 2-1-2, 2 obroncow, 1 srodkowy, 2 atakujacych, czesto 2-3 = 2 obroncow, 3 atakujacych, zalezy od mapy jak i graczy).

Gra na tej pozycji wymaga MYSLENIA i wyczucia, zamiast bieganie na slepo na 100h po flage z nadzieja “jakos doniose do bazy” - tego typu gra nie powiedzie sie w 99 przypadkach na 100 przy grze przeciw w miare doswiadczonym obroncom. Jedynie najbardziej poczatkujacy i niezgrani gracze nie ubija takiego atakujacego jednym/kilkoma strzalami na wejsciu do bazy/przy opuszczaniu bazy czy przejmujac go na srodku.
Tak wiec zamiast probowac tego typu gry - zgraj sie, dogadaj ze swoimi kolegami i wspolpracujcie jak najczesciej by wspolnie przejac flage wroga i oslaniac sie nawzajem caly czas, az do zdobycia punktu.

Gdy jestes gotowy do ataku - zakomunikuj to kolegom np “attack ready #l” , tak by mogli dolaczyc i jak oni powiedza swoje “attack ready” - wchodzicie prawie jednoczesnie na haslo jednego z was “attack started” z kilku kierunkow - to daje najwieksze szanse przebicia sie przez obrone i wyniesienia flagi.
Pamietaj rowniez zeby w przypadku takiego ataku nie pchac sie na sile by wziac flage - spojrz na team overlay po kolegach i daj wziac flage temu, ktory jest najbardziej nabity a sam staraj sie go eskortowac/podleczyc siebie by ew. przejac flage pozniej w drodze do domu.
Nie baw sie w samodywagacje w stylu “Jestem lepszy od niego to JA biore flage” - nie ma nic gorszego niz samolubnosc i kiepska samoocena, szczegolnie gdy masz 50/0 a kolega “niby gorszy” ma 100/100. jak jestes taki dobry to mu pomoz z tymi swoimi 50/0 przejsc przez srodek i sa wieksze szanse na to, niz gdyby to ty probowal sie przedrzec - wtedy twoj team zdobedzie punkt i bedzie to nagroda dla was wszystkich za zgranie... a tracac flage na srodku tylko dlatego ze niepotrzebnie ja wziales - takiej nagrody nie zyskasz a i w oczach kolegow stracisz uznanie za samolubnosc i brak zgrania.

W przypadku gdy nie 3 a np tylko 2 z was jest gotowych do ataku (jeden z atakujacych poda komunikat “NOT READY” ) wtedy musicie zdecydowac i najlepiej mimo wszystko zaatakowac - zamiast czaic sie na srodku i obrywac od wroga... najwyzej ten trzeci przejmie eskorte i flage na srodku.

Kolejny dobry pomysl na akcje atakujacego - szczegolnie gdy wszyscy trzej przezyliscie atak lub wpadasz do (prawie) pustej bazy w tzw miedzyczasie - kradnij z bazy armora i poza tym wszystko co sie da (mega, amunicja). Nawet gdy glowny obronca bazy jest w srodku to unikaj go, najpierw idz po armor jesli jest dostepny - obronca najprawdopodobniej bedzie sie trzymal flagi i sprobuje cie przy fladze ubic, niz uganiac sie za toba po calej bazie. To da ci mozliwosc ubicia obroncy, szczegolnie wespol z kolegami, a poza tym mozesz zaczac odmierzanie pojawienia sie wrogiego pancerza w bazie i starac sie go brac kiedy tylko mozesz, by oslabiac ich obrone.

Nastpne porada dotyczaca ataku to atakowanie wspolnym wejsciem z kolega - ten z was ktory jest slabszy powinien wchodzic jako pierwszy - w razie czego on zginie, uszkodzi troche obroncow a mocniejszy dobije i zgarnie flage, majac wieksze szanse na powrot do domu. Oczywiscie gdy ten slabszy z atakujacych zginie to wraca natychmiast na atak dobijac obrone/eskortowac swojego FC.

I praktycznie pod koniec tej czesci dla atakujacych - choc na pewno nie mniej wazna rzecz to odliczanie i pilnowanie glownych (na srodku) powerupow. Gdy zostaje kilka sekund do pojawienia sie quada/haste/regen wtedy jak najwiecej z was powinno byc na srodku.
Powerupa bierze albo dedykowana osoba, ktora go najlepiej wykorzysta (np ktos z najlepszym movementem lepiej wykorzysta haste probujac blyskawicznie wyniesc flage a nie zahaczajac przy tym o sciany, niz nieco powolny ale zaprawiony w walce atakujacy czolgista ;) )

Standardowy czas przygotowan do pzzejecia pojawiajacego sie powerupa to ok 30 sec - jesli zginiesz na ataku ok 30 sec przed powerupem to nie probuj wykonywac kolejnych atakow. W zamian wez najlepsza bron, moze skads troche pancerza i czysc srodek wraz z kolegami. Jeden z was powinien wziac tez red/yellow armor i zgarnac powerupa.
Jesli te ok 30 sec przed powerupem jestes w trakcie ataku ale nie zamierzasz zginac - wtedy w zaleznosci od pozycji na mapie/sytuacji (czy walczysz czy nie) - albo sie wycofaj na srodek pomagac, albo zacznij podgryzac obrone wroga by przeciwnik skupil sie na obronie (np wysylajac obu obroncow na ciebie) a nie przejeciu powerupa i by latwiej bylo pozostalym atakujacym, juz z powerupem, wyczyscic baze wroga i zgarnac flage.

Teraz pare slow o graniu defensywnym jako atakujacy.
Mimo ze jestes najbardziej ofensywnym graczem zespolu, to jednak w przypadku gdy twoj team straci flage i wasza obrona komunikuje ktoredy wrogi atakujacy sie kieruja - musisz zapomniec wtedy o ofensywie i zmienic styl gry na przejecie (interception) - obsadzic z kolegami caly srodek, jak najwiecej wejsc do wrogiej bazy, sprobowac przeciac droge wrogiemu FC tak by go ubic i zwrocic flage.
W przypadku gdy tracicie flage a ty jestes w bazie wroga - wtedy znajdz dobra pozycje by przejac wracajacego wrogiego FC i go ubic zanim zaliczy punkt. Pamietaj ze w takiej sytuacji jestes czesto ostatnia nadzieja swojego teamu - tak wiec dobrze sie postaraj.
Pewna odmiana takiej proby “obrony wyniku” jest gdy kilku z atakujacych jest blizej wrogiej bazy niz srodka - wtedy nie obsadzicie raczej wiekszosci wyjsc/wejsc i FC gdzies tam moze sie przemknac. Lepszym pomyslem jest zaatakowac - wyniesc flage, pomieszac szyki, doprowadzic do crosstealu z obydwoma flagami we wrogich bazach.
Albo jeszcze ciekawsza odmiana - wyczyscic wroga baze ale nie brac flagi i czaic sie na FC, jednak w poblizu ich flagi, by zbyt szybki FC nie zaliczyl umierajac jednoczesnie... jesli we wrogim teamie zaszwankuje komunikacja lub zbytnia pewnosc siebie FC - poysli on ze mimo ze baza przejeta to jednak flaga nie wzieta, wiec albo da rade albo juz atakujacych nie ma w bazie a nie dali rady wyjac flagi - wtedy go zaskoczycie w jego wlasnej bazie, odzyskacie flage biorac wroga flage jednoczesnie.

Kolejny element gry niby defensywnej - gdy respawnujesz sie we wlasnej bazie nie zmieniaj stylu gry na typowo defensywna - omijaj atakujacych, wez sobie jakas bron i wracaj na srodek/atak. Chyba ze obronca wyraznie poprosi (np “BASE LOST” “NEED HELP” ). Jak nie - to poradzi sobie a ty bedziesz tylko przeszkadzac probujac ubijac wrogich atakujacych a w tym samym czasie kto pojdzie na atak/eskorte wlasnego FC?
Tym samym nie podbieraj obroncom armora/megahealth z bazy po swoim respawnie, chyba ze ci pozwola (“Armor available”;) albo zobaczysz na overlay ze sa nabici na maks. Wychodzac ze swojej bazy gdy zobaczysz w poblizu dostepna zbrroje to zakomunikuj o tym obroncom a nie zabieraj jej - ty idziesz na atak powalczyc, zginac tam, znowu wrocic na atak... oni (obroncy) musza przezyc kupe takich jak ty, by twoj team nie stracil flagi i bys nie musial przerywac ataku na wroga baze tylko po to by blokowac srodek/gonic wrogiego FC.
Tak wiec pozostawienie obroncom jak najwiecej armora i zostawienie im ich roboty to najlepszy sposob na zwyciestwo... a nie kradziez armorow i fragowanie na wlasna reke niezaleznie od miejsca na mapie.
Podobne zasady dotycza sytuacji gdy idziesz na atak i spotkasz wrogiego atakujacego - nie gon go, poinformuj obrone ze atak nadchodzi, jak zauwazysz ktoredy to tez powiedz... nie ma sensu go gonic az do swojej bazy probujac ubic - dobrze napakowana obrona poradzi sobie z atakiem... a w tym czasie ty mozesz juz wynosic flage z ich bazy.


PODSUMOWANIE

“A wiec co jest warta cala ta pisanina i co jesli uwazam ze moj poziom i styl gry jest wiecej wart niz wszelkie zawarte tu wskazowki?"

Poradnik ten ma na celu glownie pomoc poczatkujacym graczom w zorientowaniu sie co, gdzie, na jakiej pozycji jest od nich oczekiwane w grze typu CTF.
Jest wiele roznych, mniej lub bardziej skomplikowanych pomyslow, stylow gry, taktyk - te jednak najczesciej sa dopracowywane juz indywidualnie pomiedzy graczami, w klanach.
Poczatkujacy gracze, po przeczytaniu tego artykulu moga smialo pocwiczyc bazowe ruchy na danych pozycjach w pickupach - tak by miec pozniej wieksze szanse zalapac sie do jakiegos klanu, wniesc swoja juz wycwiczona gra pozytywny efekt w postaci wyrywanych meczy przez caly team.

Najwazniejsza nauka jaka powinniscie wyniesc z tego poradnika jest:

GRA CTF NIE POLEGA NA ZDOBYCIU NAJWIEKSZEJ ILOSCI FRAGOW!!!

Albo ladnie po angielsku: CAPTURE THE FLAG NOT THE FRAG!

Jesli wolisz i maz ochote po prostu pozabijac wszystko co sie rusza to lepiej pograj w 1v1 albo DM (szczegolnie FFA - free for all), gdyz nawet TDM wymaga minimum umiejetnosci zgrania - choc tez chodzi w nim tylko o nabicie najwiekszej ilosci fragow...
W CTF praca zespolowa jest w najwyzszy sposob nagradzania - nie punktacja fragowa, nie najwyzszymi wynikami indywidualnymi - a nagroda w postaci zaliczonych flag i zwyciestwem CALEJ druzyny, choc przy pomocy kazdego z jej czlonkow. Bez wspolpracy i wzajemnej pomocy - mozesz nawet zdobyc 3 razy wiecej punktow niz kazdy z czlonkow druzyny przeciwnika... a nadal przegrac mecz - a nie o to chodzi by pokazac kto najlepiej fraguje a by pokazac ktory team najlepiej wspolpracuje ze soba w celu osiagniecia zwycietwa.


Jesli przeczytales calosc, zrozumiales przeslanke, przyjmiesz odpowiedzialnosc i chcesz pocwiczyc gre zespolowa - jestes gotow by sie dodac komenda !add lub !add ctf do gier CTF na kanalach wymienionych w tym watku: http://www.esports.pl/?id=post&post_id=1879444127&comments=fullthreads#3

__

Użytkownik
n4rf

2007-01-13 20:09:27

ooo oczyma wyobrazni widze jak ludzie masowo instaluja q4, zakladaja klany, organizuja ligi itp. a wszystko dzieki temu tematowi :SAFDDDDdddd

__

Użytkownik
kaboom

2007-01-13 21:10:10

ale żeś się rozpisał :P

to jest fajnei wszystko wylozone, ale ctf nie jest taki prosty jak sie wydaje, zgranie trzeba trenwoac przez dlugi czas

__
Cybersport.pl

Użytkownik
PiWo5z

2007-01-14 14:59:37

poradniki to sciema ;)
jesli masz jako takowego aima, znasz mape to jestes bogiem! i jedziesz kazdego

__

Użytkownik
boro71

2007-01-14 15:58:31

tak jak ty ;asd

__
.

VIP
Pajda

2007-01-14 17:13:56

Imo drugi obronca jest wazniejszy, nie tylko dlatego, ze ma szerszy zakres zadan, ale takze to on jest ostatnia linia obrony w bazie i nawet jezeli nie przechwyci to moze zatrzymac i dac czas respawnujacemu sie "glownemu".

Poza tym znalazlem jedna niescislosc... a gdzie chaser? Z tekstu wynika, ze obroncy maja nie gonic za wrogim FC i skupic sie na przypilnowaniu wlasnego gdy ten sie zblizy, jednoczesnie atak ma bronic swojego FC z ktorym wychodza (ich zachowanie podczas crosstealu nie zostalo poruszone, ale wiadomo, ze wiekszosc zwykle podejmie decyzje o coverze). "Drugi" obronca powinien byc chaserem, glowny moze czyscic baze, Ci co ewentualnie padna podczas coveru mu pomoga.
No chyba, ze akurat tak trzeba w Q4, bazuje glownie na doswiadczeniu z innych gier skupiajacych sie na CTFie. Swoja droga sporo tych bindow :P

__

Użytkownik
El-Mo

2007-01-14 22:49:03

chyba bogiem pickupów =p

__

Użytkownik
_Vitez_

2007-01-15 20:24:20

Pierwszy obronca wazniejszy pod wzgledem dostepnosci broni/armorow/powerupow dla niego. Drugi obronca wazniejszy pod wzgledem zakresu zadan.

Chaser, czyli interceptor - poczytaj rozdzial o atakujacych... gdy team traci flage to ich zadaniem jest albo przerwac atak i przechwycic flage, albo przerwac obrone przeciwnika i wyniesc flage, albo zaczaic sie w okolicy bazy wroga i nie dopuscic do starty punktu.
W przypadku gdy drugi obronca przesuwa sie na srodkowego to oczywiscie tez stara sie przejac flage ale nie goniac wrogiego FC az do jego bazy - to robota atakujacych (ktorych zazwyczaj jest az 3).

__

Użytkownik
_Vitez_

2007-01-15 20:26:34

Widac ze do podsumowania nie dobrnales :P

__

VIP
Pajda

2007-01-16 01:28:29

Ale nie ma tu nic na temat zachowania atakujacych podczas crosstealu. Czyli nasz kapper wynosi flage, reszta atakujacych robi cover, wrogi kapper opuszcza baze... i nikt go nie goni?
Glownym priorytetem kazdego gracza znajdujacego sie w poblizu FC jest jego ochrona, chyba, ze sytuacja tego nie wymaga. Trzymajac sie tego jezeli obie ekipy nie spotkaja sie po drodze to nastepuje zabezpieczenie obu flag w przeciwnych bazach. Troche jalowy scenariusz, ktorego wszyscy chca uniknac.

W UT, grze ze stosunkowo zaawansowanym ctfem zwykle conajmniej jeden z obroncow jest chaserem. Dla przykladu jezeli akurat ja jestem jak to nazwales "drugim obronca" w przypadku straty flagi pelnie funkcje stoppera czy jak to ujales interceptora, zas jezeli mnie przejdzie to gonie. Sytuacja w ktorej moge przerwac pogon jest napotkanie wlasnego FC, ocena sytuacji i podjecie decyzji o dolaczeniu do covera. Jednak jezeli nie ma ku temu przeslanek/wyraznego zagrozenia mam w glowie dalej wlasna flage. I tak gonie wrogiego FC az do jego bazy, aby miec szanse go dopasc zanim zdola sie zregenerowac we wlasnej bazie/uformowac obrone przejetej flagi.
Natomiast dla przykladu w grach stworzonych calosciowo w oparciu o ctf jakimi sa Tribes 2 i 3, funkcje chasera pelnia calkowicie do tego wydzieleni gracze. Stoja w poblizu bazy i jedynym przydzielonym im zadaniem jest zabicie FC/odebranie flagi w momencie gdy zostanie zebrana. Tylko i wylacznie. Powinni wrecz unikac mieszania sie w inne walki aby nie stracic idealnego ustawienia, ani ulamka sekundy na reakcje gdy flaga zostanie zebrana.

Aczkolwiek mozliwe, ze tutaj pojawia sie rozbierznosc. Jezeli w Q4 FC ucieka z flaga to jakie sa szanse go dogonic o ile nie popelnia bledow w movemencie? W UT zaleznie od mapy jezeli zginiesz na obronie z pomoca translockatora zawsze dogonisz wrogiego FC przynajmniej raz. Dlatego majacy wielkie znaczenie cover skupia sie na tym co goni, a FC musi uwazac i podejmowac decyzje. Z kolei w Tribes movement jest duzo bardziej zaawansowany niz w Q4 i chaser skupia wszystkie swoje umiejetnosci by zyskac w nim przewage i dogonic FC.

Zreszta olac, podczas normalnej gry i tak wszystko rozbija sie o indywidualne decyzje podejmowane przez doswiadczonych graczy, a nie sztywne schematy zachowan.

__

Użytkownik
_Vitez_

2007-01-16 17:45:34

A przeczytales podsumowanie? Nikt nie obiecywal ze bedzie to kompletny poradnik, opisujacy kazda mozliwa sytuacje w trakcie meczu :P .
Poradnik w zalozeniu ma byc bardzo ogolny i tylko z grubsza opisywac jakie zachowanie jest oczekiwane od poczatkujacego gracza na jakiej pozycji.
Poza tym nie traktuj tego poradnika jako mojego dziela - wyjasnilem we wstepie ze jest to glowne tlumaczenie, z kilkoma moimi dopiskami, na tyle nieznacznymi ze ich nie wyroznialem. Tak wiec po odejsciu od kasy reklamacji nie uznaje sie ;)

Dlatego prosze zebys nie kontynuowal bledu jaki popelniles na samym poczatku - oceniasz ten poradnik z pozycji doswiadczonego gracza CTF... a to nie dla takich jak ty jest przeznaczony ten poradnik.

Natomiast jesli zastanawiasz sie nad rozbieznosciami to nie bede psul ci niespodzianki - po prostu sprobuj i sprawdz sam :)

__

Użytkownik
ryq

2007-02-01 16:58:31

no no vitez widze niezly poradnik ale nudny bo to wszystko wiadomo :) moze jakis team w q4 skolujemy bo ja tez teraz pykam troszke :)

__

Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

83 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie