Wywiad z Jarkiem Wolskim

Dostosuj

Wywiad z Jarkiem Wolskim

Przedstaw się naszym czytelnikom. Jak się nazywasz, ile masz lat, żona?
Hej. Nazywam się Jarek Wolski, mam 29 lat, mieszkam w Dallas, TX. Ożeniony jestem od około trzech lat. Mieszkam w Dallas od ośmiu lat, przedtem mieszkałem w Los Angeles, CA przez 3 lata - rownież mieszkalem przez jakiś czas w Pittsburgh, PA i New York, NY. Oryginalnie jestem z Gliwic. (tak jak inni, "wielcy" na scenie - przylizał Krypton)
Zapewne jesteś człowiekiem i lubisz sobie w wolnych chwilach pograć na komputerze. Jak zaczęła się Twoja historia z tym związana?
Ja zawsze kochałem gry komputerowe. Mój pierwszy komputer to był Sinclair ZX Spectrum, na którym spędzałem dużo czasu i pamiętam gry takie jak Manic Miner, Knight Lore, Jet Set Willy i dużo innych. Kiedykolwiek miałem czas, to grałem albo z ZX, albo u kolegi z jego Commodore 64. Od tego czasu zawsze miałem pasję do gier komputerowych, i w ogóle komputerów.
Jaka jest Twoja ulubiona gra i dlaczego właśnie ona?
Trudno powiedzież, ponieważ liczba gier jest tak ogromna. Ale jeżeli musiałbym nazwać jedną gre, to byłby to Doom 2 - ponadto, że byla to przewspaniała gra, dużo mi przypomina; większość kolegów i koleżanek, których teraz znam, spotkałem głównie przez Doom 2 - mój udział w tym gronie gier jest przez Doom 2.
Jesteś jedynym Polakiem w CPL - jak się załapałeś do tego grona wytyczających zasady w światowym pro-gamingu?
Mój pierwszy krok był w 1996, przed publikacją Quake. Ja uczęszczałem i często organizowałem lokalne Lan Party, gdzie miałem okazję poznać dużo graczy Doom2. W taki sposób dostalem się na Quake 1 beta w id Software, przed wyjściem gry. Później brałem udział w organizacji QuakeCon 96 i 97. Po drugim QuakeCon w 1997, skontaktował się ze mną niejaki Angel Munoz - spotkaliśmy się i wyjaśnił mi (bardzo entuzjastycznie, musze dodać) jego pomysł o CyberAthletics, które ewentualnie było przemianowane na Cyberathlete Professional League. Po bardzo krótkim czasie zdecydowałem się na opuszczenie #quakeCon i podjąć tytuł organizatora w CPL, gdzie pracuje do dzisiaj.
Jakie kryteria musi spełniać osoba aby dostać się do CPLa?
To na pewno zależy od pozycji, ale ogólnie wydaje mi się, że pasja do gier, turniejów i wiara w koncepcje pro-gamingu pomaga. W ciągu tych czterech czy pięciu dni konkursu jest bardzo dużo roboty dla każdego pracownika CPLa. Trzeba być punktualnym, bystrym, szybkim, ponieważ w każdym momencie reprezentuje się CPL.
Czym właściwie zajmujesz się w organizacji?
Moja pozycja się zmieniała już kilka razy. Na początku, kiedy było nas tylko pięciu i pracowałem tylko dla CPL, byłem organizatorem turniejów. Ewentualnie kiedy Angel zatrudnił więcej ludzi, a ja zostałem zatrudniony gdzie indziej, moja rola się zmieniła na programatyka i wciąż taka jest w tym momencie. To znaczy, że ja pisze programy dla CPL (np. elektroniczna rejestracja, zarówno na internecie jak i w ciągu turniejów, turniejowe koszyk oraz również Cyberathlete Amateur League - strona, itd.).
Jaki tak naprawdę jest Angel Munoz? Ludzie postrzegają go bardzo różnie - opinie są bardzo skrajne, a mało kto go zna, ba!, mało kto go widział na oczy, a się wypowiada o rzeczach, o których nie ma pojęcia! Co Ty o nim sądzisz?
Angel jest bardzo bezpośredni i czasem publika nie zgadza się z decyzjami jego, więc on odbiera krytyke. On jest otwarty na taką krytykę i wiem, że bierze pod uwagę co publika ma do powiedzenia. Jego bezpośredniość, pewność siebie, lojalność i charyzma robi z niego dobrego szefa. Na osobistym stopniu Angel jest fajnym kumplem, jest dowcipny i zawsze zadowolony, ma bardzo fajną żonę Karin (która też pracuje dla CPL) i dwójke bardzo fajnych dzieci.
Jak wygląda wybieranie gier na turnieje? Na czym się opieracie i skąd bierzecie ewentualne statystyki?
Dyrektor turniejów i CPL bierze pod uwagę każde aktualne gry i dotychczas to była przeważnie decyzja dyrektora, opierana na popularności gry oraz kilka innych ważnych faktów: gra musi być spektakularna dla widzów, musi mieć aspekt turniejowy, itd.
Czy Angel czerpie z tego wszystkiego naprawdę duże ilości forsy? Czym jeździ? Ile ma rezydencji?
Angel sobie radzi dobrze, ale o ile ja wiem, CPL nie jest jego jedynym źródłem dochodów. Jak może wiesz, CPL należy do głównej firmy Newworld.com, która również posiada między innymi Adrenaline Vault (avault.com) - Angel jest prezydentem NewWorld. W tym momencie, skoro CPL wciąż się rozwija, dochód jeszcze nie jest tak sensacyjny. Angel jeździ Mercedesem 600 i ma ładny domek niedaleko Dallas.
Zapewne poza CPL'em robisz wiele ciekawych rzeczy. Masz jakie hobby?
Wlaściwie już trochę czasu upłynęlo od kiedy ostatniego razu to robiłem, ale bardzo lubie modelowanie i latanie samolotów zdalnie sterowanych. Niedaleko Dallas jest takie małe lotnisko, gdzie każdej niedzieli amatorzy się spotykają i w taki sposśb się bawią. Mam również pasję do robienia filmów, reżyseria zarówno jak i montaż.
Jesteś z Polski, z tego co wiem - mieszkałeś w Gliwicach. Sam miałem okazję w ubiegłe wakacje odwiedzić tę miejscowość i bardzo mi się podobało. Jak porównujesz Gliwice z Twoim obecnym miejscem zamieszkania?
Tak, jestem z Gliwic i przez jakiś czas mieszkałem w małym miasteczku niedaleko Gliwic, Pyskowicach. Również mieszkałem w Brzegu, niedalego Wroclawia w internacie, kiedy uczęszczałem do technikum. Jeżeli chodzi o porównanie Gliwic do Dallas to odpowiedź ma dwie wersje: dlugą i krótką - ja odpowiem wersją krótką. Brak mi tutaj tej kultury i tradycji, której jest dostatecznie w Gliwicach (i właściwie w Polsce). Tęsknie za przepiękną architekturą w Gliwicach; tutaj wszystko jest bardzo nowe. Jeżeli chce się dostać gdziekolwiek to tylko mogę samochodem, a ja tęsknię za normalnym chodzeniem na pieszo, za ulicą Zwycięsta w Gliwicach. Ogólnie, Gliwice to przewspaniałe miasto z fajną historią.
W Polsce powstała organizacja Pro Games - co sądzisz o tym przedsięwzięciu? Widzisz w ogóle jakieś szanse na rozwój pro-gamingu w Polsce?
Ja byłem bardzo zadowolony kiedy usłyszałem o powstaniu ProGames w Polsce. Oczywiście dla mnie to ma podwójne znaczenie: nie tylko fakt, że taka organizacja istnieje już w Polsce, ale że pomysł, w którym ja miałem małą rolę jest tak rozpoznawany miedzynarodowo. Wydaje mi się, że szanse na rozwój pro-gamingu w Polsce są duże, tak samo jak gdziekolwiek indziej jeżeli organizacja jest dobra. Wszystko zależy od ilości graczy zainteresowanych koncepcją i wyglada na to, że zainteresowanie już jest i rośnie. Kiedy będę w Polsce, bardzo bym chiał trafić na turniej Pro Games.
Co sądzisz o koreańskim pro-gamingu? Na pewno bacznie w CPL śledzicie co się tam dzieje - jak oceniacię szanse USA na osiągnięcie takiego stanu?
Szczerze mówiąc, skoro moja rola w CPL nie dotyczy tego tematu, to nie wiem nic o rozwoju pro-gamingu tam. To nie znaczy koniecznie, że CPL się nie przygląda tamtejszym praktykom, ale osobiście ja się tym zbyt bardzo nie interesuję.
Jaka jest wizja CPL'a na temat pro-gamingu na świecie?
Moim zdaniem, jak wspomniałem wcześniej, fakt, że pro-gaming pomysł zapoczątkowany tutaj 8 lat temu jest teraz rozpoznawany międzynarodowo, nie tylko oznacza, że to jest dobry pomysł, ale również pomaga samemu pro-graczowi - im więcej propagandy ogólnie istnieje na temat pro-gamingu, tym więcej bedzie zainteresowania od potencjalnych sponsorów - tym wiecej nagrod, itd. Celem jest uzyskanie wystarczającego zainteresowania, żeby nie tylko "hardcore" gracze, ale wszyscy, rozpoznawali koncepcje pro-gamingu.
Niedawno w Polsce miała miejsce premiera Painkillera - czy CPL zainteresuje się tą grą jeśli rozbuduje się w najbliższym czasie jakaś pokaźna scena na świecie?
Niedawno właśnie oglosiliśmy, że Painkiller będzie jedną z oficjalnych gier w turnieju CPL Extreme Wold Championship, z główna nagrodą $7,500. Dotychczas ja tylko słyszalem dobre rzeczy o tej grze i ciekaw jestem jak turniej wyjdzie.
Co jest Twoim zdaniem największą przeszkodą w rozwijaniu pro-gamingu na świecie?
W tym momencie wydaje mi się, że jedną z przeszkód jest liczba ludzi zainteresowanych tą ideą. Ale liczba gier i graczy rośnie bardzo szybko. Również gry w tym momencie nie są wystarczająco spektakularne żeby były obserwowane i pojęte jako sport. Ale twórcy gier też już bardziej skupiają uwagę na aspekt obserwacyjny gier i to pomoże. Ogólnie wszystko idzie we właściwym kierunku, tyle tylko, że koncepcja potrzebuje trochę czasu na rozwój.
Nie sądzisz, że czasem gracze przesadzają ze swoimi oszczerstwami i wymaganiami. CPL organizuje im turnieje, załatwia kasę na nagrody, a jak coś troszeczkę nawali to fala krytyki ogarnia internet.
To znaczy tak i nie. Czasem krytyka albo wymagania sa niestosowne i bez podstawy. Ale z organizacją tak wielkich turniejów jest związane pewne zobowiązanie z naszej strony. Większość graczy, którzy uczęszczają na nasze turnieje, traci dużo pieniędzy na bilet samolotowy, 4 dni w hotelu, bilet na wstęp, jedzenie itd. Ja rozumiem, że to może być denerwujące kiedy coś nie idzie jak powinno. Gracze płacą za wstep i maja racje wymagając pewe rzeczy. Niestety, nawet jeżeli turniej poszedłby bez żadnego problemu, zawsze będzie osoba albo dwie, która znajdzie coś nie tak i będzie krytykować.
Jaki turniej CPLa jest Twoim zdaniem najlepszy i będzie najbardziej pamiętny? Dla mnie jest to np. RazerCPL.
Dla mnie to był Ground Zero. Niekoniecznie jeżeli chodzi o turniej, ale cała organizacja i wygląd był fajny, w środku Nowego Yorku.
Zbliża się powolutku CPL Summer. Powiedz coś więcej o tej imprezie.
CPL World Championship, sponsorowany głównie przez Intel Pentium 4 będzie miał ponad $275,000 w nagrodach. Ponad 2000 graczy jest już zapisanych na turniej, a oczekujemy około 8000 widzów i uczestników razem. Główny turniej będzie grany w Counter-Strike. Będą również turnieje Unreal Tournament 2004, Call of Duty, Halo PC i Painkiller. Turniej będzie w nowym Gaylord Texan Resort & Convention Center hotelu, niedaleko Dallasu, Texas.
Czy chciałbyś widzieć spowrotem Quake 3 na turniejach CPL'a? Dlaczego?
Osobiście tak, ponieważ ja zawsze byłem i wciąż jestem entuzjastą Quake i w ogóle turniejow 1on1. Ja zawsze lubiłem grono graczy Quake, znałem dużo graczy, którzy przyjeżdżali na turnieje – tak więc miałem okazję na spotkanie ich każdego roku w czasie turniejów.
I na koniec - co chciałbyś przekazać czytelnikom eSports.pl?
Chciałbym pozdrowić czytelników eSports.pl i jak już wspomniałem w moim profilu, jeżeli jesteś czytelnikiem eSports.pl i masz zamiar na przyjazd do Stanów na nasz turniej, to chętnie pomogę ile mogę – możesz zamieszkać u mnie w ciągu tych kilku dni, itd.

KomentarzeKomentarze

  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

1787 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie