Cytaty
Filmy aktorskie spełniają rolę tła lub bezpośredniego cytatu, który wkleja się w strumień klipu. Najbardziej rozbudowanym przykładem jest Thugz2. Rozległy klip (około 30 minut) nie tylko czasowo, ale właśnie i koncepcyjnie. Bogactwo wykorzystanych kontekstów stawia w tyle inne produkcje. Autor miesza tutaj porządki różnych przekazów audiowizualnych: filmów (Predator, Terminator3, LOTR3, Animatrix), muzyki z gier (AVP i MK) oraz statyczne grafiki z różnych uniwersów gier. Miesza na zasadzie bezpośredniego kopiowania obrazów, ujęć z filmów źródłowych i wklejania do swojego projektuNajczęściej eksploatowanym filmem jest The Matrix. Wcześniej omawiałem jego montażowy i obrazowy wpływ na same klipy, chociaż bardziej eksploatowanym elementem jest muzyka, która wykorzystana jest w wielu klipach. W przypadku obrazu 2ex_movie3_hi_vki_mm4 spotykamy nawet bezpośrednie nakładanie obrazu z filmu na obraz projektu, czyli metoda odmienna niż ta zastosowana w Thugz 2. Dodatkowo autor starał się dobrać sceny z filmu, które opisują współczesny świat Matrix’a, tak aby wpisane w przekaz nadać całości apokaliptycznego charakteru.
Skrajnym przykładem, jakim jest nie tyle cytowanie co dosłowne kopiowanie, prezentuje The X Movie, Przy użyciu engine’u gry twórcy rekonstruują z zmiennym poziomem dokładności, sceny z filmu The Matrix. Tak więc modele, fizyka, tekstury i mapa gry służą odwzorowaniu szczególnie atrakcyjnych sekwencji filmu.
Motywy The Matrix, szczególnie ikoniczny symbol „lejącego” się kodu programowego, jest wykorzystany w Polish frag festiwal II, również w niezwykle długim jak na standardowe wymiary klipie. Dotyczy on jednak gry Quake 2, co jednak jest dowodem, iż zabiegi kompozycyjne w przypadku tych dwóch części gier niezależnie od odmienności, pozwalają twórcy wykorzystać konteksty jakie pragnie.
Muzyka z omawianego The Matrix jest właściwie jednym z naczelnych motywów dźwiękowych klipów. Często można odnaleźć muzykę z filmu Requiem dla Snu. Generalnie muzyka filmowa jest najchętniej wykorzystywana przez twórców, począwszy od tak znanej jak z The Matrix[/i ]po anime [i]Ghost In The Stell, której muzykę podchwycił i wplótł w opening swojego klipu Hakan. Przypadek muzyki z Requiem jest dosyć ciekawy, gdyż muzyka z tego filmu nie porusza w odbiorcy pewnych ustalonych kontekstów filmowych, które mogłyby współgrać z obrazem akcji jakie prezentują klipy a łączą się nastrojowo z akcją filmu The Matrix, efekt wykonania jest priorytetem. Muzyka z Requiem, nijak ma się do nastrojów klipów, aczkolwiek jest mocno wyrazista i łatwo użyć ją do synchronizacji obrazu jak w przypadku redemption czy The art. Of Tricking 2 , gdzie zremisowana służy otwarciu klipu.
Innym ciekawym cytatem jest motyw muzyczny z cyklu filmów o Bondzie (Defreestyle 2) jak i motyw muzyczny Beetle juice (q3fuel).
Innym rodzajem przekazów audiowizualnych, które pomagają twórcom, nadać swojej produkcji niepowtarzalny charakter to gry komputerowe. Omawiany wcześniej Quake Fantasy, jak i inny przykład KillerInstinctGold, tworzą szablonowy przykład tej niezwykłej mieszanki. Właściwie twórca w tych przypadkach miesza uniwersa dwóch różnych przekazów, czyli gier, ale są to przekazy tej samej kategorii, które splatają się w jednym strumieniu audiowizualnym klipu. Niezwykła mieszanka, która pozwala w przypadku KillerInstynktGold wzbogacić sam klip, nie zostawia wrażenia odebrania cech specyficznych samej grze Quake 3 Arena. Twórca wykorzystuje motywy muzyczne, tryby wybierania zawodnika i inne, aby móc urozmaicić przekaz.
Indeks podstron