Zacznijmy z grubej rury. Kiedy narodził się pomysł stworzenia ligi?
Alu3: Pomysł powstał pod koniec maja 2008 roku i miał na celu zrzeszenie wszystkich graczy w CoD4 na jednym forum, w celu poznania się, wymiany poglądów i doświadczeń na temat samej gry. Najpierw ręczne wysyłanie dwóch pytań do wszystkich znajomych grających w Calla, czy takie forum miałoby sens istnienia i jeśli tak, to czy sami by się zarejestrowali. Około 90% było na tak, więc 1 czerwca forum ruszyło. Po kilku dniach padł pomysł zrobienia Ligi. Nie minęły 2 tygodnie, a mieliśmy napisany regulamin, terminarz i pierwszą kolejkę za sobą.
Pierwszemu sezonowi nadaliście przydomek BETA. Co było tego powodem?
Liga ta została ochrzczona mianem Bety, ze względu na świadomość, że nie wszystko da się idealnie dopracować i na pewno zdarzą się jakieś przypadki, których regulamin nie obejmował. Tak też się stało i po spisaniu drugiej wersji regulaminu, we wrześniu wystartowaliśmy na nowej stronie - www.ligacod4.tk rozpoczynając pierwszy nieoficjalny sezon (ogólnie drugi).
Dlaczego postawiliście na Call of Duty 4?
CoD4 jest swego rodzaju fenomenem, nie tylko na scenie komputerowej, ale także na konsolowej. Żywotność tej gry jest niesamowita, wciąż przybywa nowych użytkowników. To wszystko jest możliwe dzięki genialnemu multiplayerowi i miodności płynącej z gry. Jest to tytuł, który potrafi wciągnąć, uzależnić i zmienić postrzeganie shooterów. Tak było w moim przypadku. Poza tym w naszym kraju jest dość duża baza posiadaczy tej produkcji. Chcieliśmy mieć możliwość grania z naszymi rodakami i rywalizowania z nimi na polu bitwy.
Alu3: W momencie, kiedy powstawał pomysł stworzenia ligi, na rynku z liczących się shooterów obecne były tylko dwie produkcje - Resistance i CoD4. Jako, że więcej znajomych (ba, prawie wszyscy) grało w Calla to nie było innej możliwej gry do wyboru. Jak widać był to trafny wybór, który daje nam fundamenty pod dalsze działania.
TKsoldierPL: Ponieważ ta gra ma najbardziej grywalny multiplayer. Dlatego tak dużo ludzi w nią gra. Przez dłuższy czas była ona jedyną grą na PS3 z tak dobrym multiplayerem. Jednak jesteśmy przekonani, że liga nie skończy się tylko na CoD4.
Myśleliście już nad kontynuacją Modern Warfare?
Nie możemy również zapomnieć o zbliżającej się wielkimi krokami kolejnej części CoD-a, Modern Warfare2. Już teraz ponad 90% naszych użytkowników zadeklarowało się, że kupi tę grę. Tym razem chcemy wystartować z rozgrywkami prawie równo z premierą, co daje nam dużą przewagę w stosunku do jej poprzedniczki, kiedy to ruszyliśmy z ligą ponad pół roku po wydaniu gry. Liczymy na duże zainteresowanie w tej materii.
Prócz CoD-a macie zamiar objąć w przyszłości jakieś inne gry?
Zaczęliśmy od CoD4, jako od gry mającej największy potencjał online, obecnie pracujemy nad regulaminem do Killzone 2, ruszyły już zapisy, można zgłaszać klany do rozgrywek. Pokładamy duże nadzieje związane z tym tytułem ze względu na całą machinę marketingową, jaka została stworzona, a także liczymy na jej dużą popularność w naszym kraju. Wśród 80 tys. sprzedanych konsol PS3 w Polsce, gra ta znalazła podobno już 30 tys. nabywców. Potencjał jest ogromny biorąc pod uwagę fakt doskonałego supportu rozgrywek klanowych z poziomu samej gry.
Produkcja studia GG to również FPS, a nie myśleliście o grach innego typu?
Poważnie zastanawiamy się także nad stworzeniem jakiejś ligi piłkarskiej, nie wiemy jeszcze czy to będzie PES czy FIFA, mając jednak na uwadze ostatni turniej w Warszawie, gdzie do udziału zgłosiło się ponad 500 uczestników, liczymy na sukces.
Bartek "Afek" Ziołkowski we własnej osobie
W jaki sposób nawiązaliście współpracę z ESL?
Na początku naszej drogi nie śniło nam się nawet, że nasza pasja może zaowocować współpracą z takim potentatem jak ESL. Co więcej, do tej pory serwis ten uważany był jako bastion gier PC, więc tym większa jest nasza radość z takiego rozwoju sytuacji. Po zakończeniu drugiego sezonu naszej ligi postanowiliśmy zacząć się promować. W całym natłoku wysyłanych maili przewinął się jeden od ESL. Na początku ciężko było nam uwierzyć, nie byliśmy pewni, czy to, aby nie jest pomyłka. Zastanawialiśmy się czy są świadomi tego, że gramy na konsolach, a nie PC. Po wymianie pierwszych maili zaczęła się krystalizować wspólna wizja współpracy. Długo trzymaliśmy to w tajemnicy przed naszymi użytkownikami, nie wiedząc czy tak naprawdę coś z tego wyjdzie. Udało się! Jesteśmy po rozegraniu pierwszych kolejek w nowej lidze.
Jakie korzyści przyniesie wam owa kooperacja z ESL?
Alu3: Najważniejszą korzyścią wynikającą ze współpracy z serwisem ESL jest rozwój e-gamingu na konsoli PlayStation 3. Powszechnie wiadomo, że większy prestiż serwisu zajmującego się zorganizowaną formą rozgrywki, jaką zapewne jest Liga, daje możliwość zrzeszenia dużej liczby graczy. Mamy także monopol na rozgrywki na PS3 w Polsce, co zamierzamy wykorzystać. Kolejną korzyścią dla graczy jest poszerzenie z naszej strony wsparcia ligowego dla kolejnych produkcji umożliwiających rywalizacje na konsoli.
Myśleliście już nad zorganizowaniem imprezy LAN-owej?
Zależy nam na zgromadzeniu jak największej liczby graczy, dla których będziemy mieli możliwość zorganizowania pierwszego w pełni profesjonalnego polskiego LAN-a na PS3. Uważam, że to by było świetne ukoronowanie naszej dotychczasowej pracy. Niestety w chwili obecnej nie mamy na to ani środków finansowych ani możliwości. Tworzymy grupę ludzi, którzy poświęcają swój czas realizując pasję. Nie mamy z tego żadnych pieniędzy, a tylko czystą satysfakcje. Mamy nadzieję, że uda nam się zainteresować potencjalnych sponsorów, którzy mogliby ufundować nagrody dla zwycięzców, czy pomóc w organizowaniu wspomnianego LAN-a. Planujemy też stworzyć w pełni profesjonalną stronę, która będzie wizytówką ligi. Aktualnie trwają dyskusje wśród użytkowników naszego serwisu nad zbiórką funduszy na ten cel.
Tak więc przed wami długa droga do własnego LAN-a, ale co macie zamiar zrobić w niedalekiej przyszłości? Jakie są wasze dalsze plany?
Pewną nowością w kolejnym sezonie jest uruchomienie naszego kanału TV, w którym puszczamy najciekawsze mecze kolejki live. Jest to dla nas kolejne doświadczenie, a także szansa na trafienie do szerszego grona odbiorców. W lidze Call of Duty wystartowaliśmy również z fazą play-off. Mamy zamiar zorganizować kilka turniejów pobocznych np. 3vs3 pistols only, 1vs1 i inne. Cały czas rozbudowujemy naszą bazę użytkowników, tak by stać się interesującym partnerem do rozmów z polskim odziałem SONY, sponsorami. Mamy nadzieję ze zaowocuje to zorganizowaniem pierwszego polskiego LAN-u na PS3, a także ciekawymi nagrodami dla zwycięzców.
Wiem, że sam grasz na co dzień w CoD4 na PS3 i uczestniczysz w PS3Liga. Nie przeszkadza ci to w jednoczesnym prowadzeniu tej ligi i jej administrowaniu?
Na pierwszy rzut oka mogłoby się tak wydawać, na szczęście funkcje administracyjne pełni kilka osób z różnych klanów, w regulaminie mamy punkt, że wszelkie kwestie sporne dotyczące moderatora mają być rozwiązywane przez innych adminów niezwiązanych ze sprawą. Staramy się zachować obiektywizm i równo traktować każdego uczestnika naszej ligi, mam nadzieję, że to nam wychodzi. Zdarzały się oczywiście głosy o bycie stronniczym, na szczęście mamy regulamin i każdą naszą decyzję podpieramy właśnie nim i solidnie staramy się ją uargumentować, tak by nasze działania były jasne dla zainteresowanych
Czy według Ciebie gracz ligi powinien być jednocześnie jej sędzią?
Administratorzy nie są arbitrami, nazwałbym ich raczej koordynatorami, po to tworzyliśmy klarowny regulamin, by na jego podstawie można było jasno i jednoznacznie interpretować wszelkie kwestie sporne, poza tym, jak już wspomniałem jest nas kilku i każdy wyraża swoje zdanie w danym temacie, dlatego nie widzę tutaj konfliktu interesów, że organizator jest jednocześnie uczestnikiem ligi.
Bartek w akcji z PS3
Zostawmy już Ligę, przejdźmy do kolejnej sprawy. Jakie są zalety i wady grania na PlayStation 3.
Każda gra jest dostosowana do architektury konsoli, a co za tym idzie unikamy sytuacji, że będzie się ścinała lub nie ruszy. Nie trzeba instalować gier na konsole (w większości przypadków). Wkładasz płytkę i grasz. Do tego nowe konsole, jak PS3 to również centrum multimedialne. Czytnik różnorakich kart pamięci (CF,SD), odtwarzacz filmów HD (blue ray), posiada możliwość przeglądania zdjęć lub robienia efektownych prezentacji. Do tego Internet, przeglądarka, wideo-rozmowy, lub głosowe. Opcji jest masa. Komputer trzeba modernizować co jakiś czas, a konsole kupujesz raz i grasz, nie martwisz się o hardware.
Możesz grać na dużym TV wygodnie leżąc na łóżku lub siedząc w fotelu, na komputerach jesteś skazany na monitor zazwyczaj dwudziesto kilku calowy i to wszystko, do tego musisz mieć oparcie dla myszki.
Niestety gry na konsole są sporo droższe od ich odpowiedników komputerowych, na PS3 nie ma kopii zapasowych. Istnieje za to możliwość wymiany gier, co jest swego rodzaju alternatywą dla kupowania. Koszt jest niewielki, w porównaniu z kupnem gry, a na bieżąco możesz sprawdzać najnowsze tytuły. Rynek konsol w naszym kraju dopiero raczkuje. Jeżeli chodzi o gry to dominuje gatunek FPP, TPP jest mało ciekawych przedstawicieli RTS, jednak nadchodzący nowy Red Alert ma to podobno zmienić.
Czym różni się gra multiplayer na PS3 od tej na PC?
Jeżeli pytasz o różnice dotyczące samej rozgrywki, to wynikają one z innego systemu sterowania, to oczywiste. Na konsolach nie posiadamy żadnych modów, nie musimy mieć wykupionych serwerów, cały support od strony technicznej jest zapewniony przez producenta gry, nie ma aimbotow, ani żadnego cheatowania z oprogramowaniem. To najważniejsze i korzystne różnice.
Wielu graczy PC-towych nie może pojąć jak można grać w FPS-y na konsoli. Wyjaśnij im to.
Na świecie konsole to tak naprawdę przyszłość gier FPS, nie chciałbym nikogo urazić, ale jak długa jeszcze będzie żywotność CS-a? W stanach większość turniejów shooterowych jest przeprowadzana właśnie na konsolach, co było nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu. Zmodyfikowane i zoptymalizowane sterowanie umożliwiło konsolom wkroczenie w tę dziedzinę gier. Konsole to przyszłość, a gra w FPS-y na padzie nie jest taka trudna, jak się może wydawać.
Czy gracz posługujący się padem ma szanse pokonać osobę korzystającą z klawiatury i myszki (odnośnie gier typu FPS)?
Zacznijmy od tego, że dobre posługiwanie się padem wymaga naprawdę wielu godzin ćwiczeń. Jest to system mniej intuicyjny na początku, ale po opanowaniu podstaw jest naprawdę ergonomiczny. To normalne ze graczowi PC-towemu, przyzwyczajonemu do posługiwania się myszką i klawiaturą może się wydać absurdalne i nieporęczne, a nawet toporne, Każdy z tych kontrolerów ma swoje wady i zalety, celowanie padem wymaga większej precyzji, myszka jest łatwiejsze, zwrotność jest większa na padzie. Na PS3 powstały nawet specjalne kontrolery mające na celu imitować mik, jest to seria frag fx, składa się ona z myszy optycznej do celowania i połowy pada z jednym analogiem do poruszania. Uznawane jest to jednak za swego rodzaju oszukiwanie i gracze używający tego sprzętu nie cieszą się szacunkiem, są zazwyczaj wyzywani od n00bow <śmiech>. Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta. Chciałbym kiedyś być świadkiem takiego pojedynku.
Jak pewnie wiele osób. W imieniu całej ekipy eSports.pl życzę wam powodzenia. Na koniec możesz zareklamować PS3Liga i przekonać do siebie jeszcze niezdecydowanych graczy.
Alu3: PS3Liga to scena zrzeszająca wszystkie klany grające w CoD4 na PS3, ciągłe dążenie do promowania i rozwijania owej sceny, wdrażanie nowych lig, wsparcie ESL, w przyszłości zapewne w zależności od zainteresowania LAN-y, spotkania, planowane nagradzanie najlepszych, wywiady... Założenia są ogromne i lwia ich cześć została już zrealizowana. Im więcej osób będzie zrzeszonych, tym szybszy nastąpi rozwój sceny konsolowej. Liczymy na duże zainteresowanie sceną Killzone 2. Gra, która sprzedała się w Polsce w ponad 30 tys. nakładzie jest skazana na sukces, który zamierzamy wykorzystać w naszych planach. Wierzymy, że są ludzie, którzy także chcą wspomóc scenę konsolową, nierozwiniętą jeszcze w takim stopniu jak scena PC, ale działającą dynamiczniej, mającą większe pola manewru. Zapraszamy wszystkich graczy, którym nie obca jest rywalizacja pod wieloma tego słowa znaczeniami na naszą oficjalną stronę www.ps3liga.pl.
Wstęp | Wywiad
- 1
- 2
#1 | Miś
2009-03-25 08:24:57
CS bedzie jeszcze dlugo, a konsole maja swoj rynek tylko w stanach, wiec nie wiem, skad te porownania. Europa/ Asia o kraje typowo PC-towe i esport poki co nie wkroczy na kolejny poziom...
Generalnie ciekawa idea, sam nie gram na konsoli (chyba, ze przy piwku ze znajomymi) wiec sie nie wypowiadam, ale mam znajomego ktory bodajze na xboxie jest top3 w Polsce, wiec widac ze mozna :D
#2 | Fronki
2009-03-25 10:16:08
Misiek, polecam google.pl bo mowisz glupoty
w 2008 nawet w polsce zmienil sie trend
#3 | Miś
2009-03-25 12:29:22
#4 | afek
2009-03-25 12:29:50
#5 | Miś
2009-03-25 12:41:15
Niestety, ale wplywu na rozwoj sportow elektronicznych miec nie bede.
#6 | mglisty
2009-03-25 13:29:44
no żal pisac takie pierdy o tym strerowaniu: "Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta" hahahaha gościu to, że wersja na konsole ma w sterowaniu zaimplementowany pewny rodzaj aimbota to tylko dlatego w to mozesz pograć i coś trafić... weź se zainstaluj pada do PCta pograj tym padem w tą wersje gry... no kur... jak mozna precyzyjnie celować dżojkiem w padzie jak już z racji swojej konstrukcji ma luuuzzzyyyyyy - zero precyzji i zero ergonomii przy grze padem w FPS'y i koniec tematu.
#7 | -mess-
2009-03-25 13:51:36
"Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta. "
moze... jakby grali 5 na 1 w jakas gre niezbyt szybka i niezbyt rozbudowana wertykalnie. ogolnie dobry rotfl.
#8 | vicek
2009-03-25 14:10:03
wat
#9 | Izu
2009-03-25 14:16:13
Hehehe grają z perkami i p90? :D:D
"nie musimy mieć wykupionych serwerów, cały support od strony technicznej jest zapewniony przez producenta gry, nie ma aimbotow, ani żadnego cheatowania z oprogramowaniem"
+ stałą płynność i bardzo duży czasem ekran
No tego to rzeczywiście możemy zazdrościć...
" dobre posługiwanie się padem wymaga naprawdę wielu godzin ćwiczeń"
Dla niektórych ogarnięcie myszki też zajmuje godziny nauki :PP
"Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta."
Bez jaj no to w to nie uwierze chyba że super noob myszka VS pro konsola to wtedy tak xD
"Każdy z tych kontrolerów ma swoje wady i zalety, celowanie padem wymaga większej precyzji"
Raczej przyzwyczajenia....
#10 | afek
2009-03-25 14:24:32
gratuluje klapek na oczach i tolerancyjnosci dla pewnej odmiennosci
oraz w trybie mp nie ma aimbota, jest tylko w sp, to gwoli scislosci
zal czytac niektore komentarze
#11 | Izu
2009-03-25 14:31:37
#29 | Fronki
2009-03-25 21:25:46
#12 | Sliterin
2009-03-25 14:38:17
#13 | Miś
2009-03-25 14:42:09
#14 | mglisty
2009-03-25 14:44:34
pad nigdy sie nie będzie lepszy od myszy i klawiatury w FPS'ach jak i klawiatura i mysz nigdy nie bedzie lepsza od pada w grach sportowych
to tyle
troche skromnosci i dystansu do samych siebie -
#44 | Preak
2009-03-26 17:53:25
na pewno latwiej i taniej zrobic tak niz dokupic klawiature i myszke do konsoli, ale to wtedy troche traci swoj konsolowy urok
#16 | -mess-
2009-03-25 14:50:51
#22 | afek
2009-03-25 16:44:27
przygode z konsolami rozpocząłem ( nie liczac, pegasusow, snesow i mega drive ) w 95 sprowadzajac import psx z japoni, gdzie do polskiej premiery bylo jeszcze daleko.. pozniej moja kolekcja wzbogacila sie o n64, dreamcasta, ps2, gamecube, ps3, x360 i psp, wiec z konsolami mam doczynienia od pierwszej 32 bitowej generacji i nie imputuj mi tutaj ignorancji.
co do pojedynku, nie uwazam sie za prosa , jestem graczem przcietnym, lecz wartosciowym dla swojego klanu, w poprzedniej edycji ligi zajelismy pierwsze miejsce, w obecnej rowniez prowadziny w tabeli
proponuje bardziej sie otworzyc na nowe mozliwosci, tyle i wiecej pokory...
#27 | -mess-
2009-03-25 20:21:58
#28 | afek
2009-03-25 21:25:42
nie mniej traktuje to raczej jako zalete:P
co do wypowiedzi, to nie chcialem by to zabrzmialo bunczucznie, moze to jest jeszcze zbyt odwazna wizja
#37 | lecho
2009-03-26 15:37:59
#15 | B1tman
2009-03-25 14:45:18
#17 | -mess-
2009-03-25 14:52:34
#18 | B1tman
2009-03-25 15:01:57
Wystarczy stworzyć nową platformę konsol z mocniejszym hardware, w pełni obsługiwalnym interfejsem za pomocą myszki lub pada w każdej grze, dobrą przeglądarką, może zintegrowanym systemem wyszukiwania serwerów i znajomych i mamy idealną maszynę do esportu! Po cichu liczyłem, że ACER coś takiego stworzy ale wyjechali z Predatorem który nie wnosi nic nowego, kolejne xero alienware :/
#19 | -mess-
2009-03-25 15:08:08
#21 | B1tman
2009-03-25 15:42:03
#20 | vib
2009-03-25 15:24:38
poczekajmy na kolejna generacje konsol (tylko ile lat?) ktore pozwola nam na granie multiplatformowe - i ktore tak naprawde beda po prostu pelnymi pecetami z funkcjami wlacz i graj (co juz teraz obserwujemy w nootebokach - przychodze do domu, podlaczam go sobie pod plazme, otwieram, wlaczam, cos sie bootuje, startuje system, klikam na ikonke gry i gram)
#23 | afek
2009-03-25 16:46:00
#38 | lecho
2009-03-26 15:40:40
#24 | mefajpe^
2009-03-25 16:48:58
#25 | Exil
2009-03-25 17:35:35
#26 | B1tman
2009-03-25 17:47:47
#30 | Reap
2009-03-25 21:26:05
#31 | afek
2009-03-25 22:37:40
tak samo rts, do tej pory domena pc, powoli zakrada sie na konsole, przykladem moze byc niedawno wydany red alert 3, nie wiem czy trafil juz na pc
#61 | niuss
2009-04-09 13:27:00
szczerze to podoba mi sie wizja ludzi ktorzy graja na padach, jest to przyszlosc i nie ma co ukrywac to na pewno wyprze pcety, chwilowo nie... sam gram nalogowo w cod4 i niewyobrazam sobie grania na padzie, jednak jak ogladam filmiki na yt graczy ktorzy posluguja sie padem to ciezko jest zauwazyc roznice czy to w celowaniu czy to w moovamencie, takze jestem na tak.. jednak jeszcze nie ta pora,.. przynajmniej pare lat.
#32 | AL|EN
2009-03-25 22:41:12
bo obcięte jest do nawet 60% efektów ? Bo zamiast dynamicznych cieni w NFS mamy statycznie namalowane tekstury ? Bo dźwięk to nie jest EAX 5.0 ?
"Nie trzeba instalować gier na konsole (w większości przypadków). Wkładasz płytkę i grasz."
Na PC wkłada się ją raz albo nawet czasami wcale tylko klika się, uruchamia w oknie i można robić dziesiątki rzeczy a w przerwach sobie pogrywać + tysiące innych rzeczy które każdy mógłby w tej kwestii dodać.
"Czytnik różnorakich kart pamięci (CF,SD), odtwarzacz filmów HD (blue ray), posiada możliwość przeglądania zdjęć lub robienia efektownych prezentacji."
Każdy laptop ma już po 5 czytników, napęd Blue-Ray jest obecnie bezużyteczny, bo filmy Blue-Ray oglądasz na DVD DL 8,5 GB zmniejszone(tu nie można już użyć słowa kompresja) do 8.5GB kodekiem x264 - przy normalnym oglądaniu na TV Full HD nie ma absolutnie żadnej różnicy.
"Do tego Internet, przeglądarka, wideo-rozmowy, lub głosowe."
Odpal mi GG na konsoli. Odpal mi cokolwiek użytecznego na konsoli.
"Opcji jest masa. Komputer trzeba modernizować co jakiś czas"
Raz na 2-3 lata ? GF8800 kupiony za 1500zł pociągnie Crysisa na Full detalach więc ?
"a konsole kupujesz raz i grasz, nie martwisz się o hardware."
Hello mamy już PS3 ? I nowego X-BOX'a.
"Możesz grać na dużym TV wygodnie leżąc na łóżku lub siedząc w fotelu, na komputerach jesteś skazany na monitor zazwyczaj dwudziesto kilku calowy i to wszystko"
xD A o HDMI pan nie słyszał ?
"do tego musisz mieć oparcie dla myszki."
A to niby jest WADA ? Moją myszką jeżdżę po oparciu fotela i jest wygodnie.
"Niestety gry na konsole są sporo droższe od ich odpowiedników komputerowych, na PS3 nie ma kopii zapasowych."
Na PC są za darmo. Czasami trzeba kupić te gry które online potrzebują klucza do grania online. Ale tez nie zawsze bo mamy skrakowane serwery heh I mamy tyle kopi ile chcemy.
"Na konsolach nie posiadamy żadnych modów,"
No to gdyby H-L był tylko na konsole to C-S nie powstał by. Zajebista ZALETA prawda ?
Dopiero Mody wyciągają z gier jej prawdziwą głębię i odkrywają całe piękno bo twórcy niestety olewają równo grę. Każdy gracz może ci dać setki przykładów. Jeżeli jednak pracują nad jej rozwojem, to wydają Patche przez 10 lat(SC) i z powodzeniem można uznać te Patche za "modowanie" czyli poprawianie gry aby była lepsza.
"nie musimy mieć wykupionych serwerów,"
My też nie musimy. Gramy na setkach publicznych serwerów. Możemy sobie stawiać w domu lub wykupić publiczny/prywatny gdzie z kumplami w ciszy i spokoju będziemy co wieczór grać. Na konsolach online to tylko namiastka.
"nie ma aimbotow, ani żadnego cheatowania z oprogramowaniem."
Żebyś się nie zdziwił jak niedługo wszystko co na PC będzie też na konsole xD
"Konsole to przyszłość, a gra w FPS-y na padzie nie jest taka trudna, jak się może wydawać."
Bo gracie na konsoli ? Bo każdy tam lami w porównaniu do możliwości FPS na PC i wymaganego skila? Bo gry na konsole to pół automaty gdzie połowa rzeczy jest wykonywana za gracza ? Już nie wspominam o autocelowaniu ale nawet fizyka gry jest dostosowana (czytaj uproszczona) dla pada.
Czy gracz posługujący się padem ma szanse pokonać osobę korzystającą z klawiatury i myszki (odnośnie gier typu FPS)?
"Zacznijmy od tego, że... Każdy z tych kontrolerów ma swoje wady i zalety, celowanie padem wymaga większej precyzji, myszką jest łatwiejsze, zwrotność jest większa na padzie."
Myszka nie ma wad jeżeli chodzi o gry FPS ! To, że piszesz że "celowanie padem wymaga większej precyzji" dowodzi, że nie masz pojęcia co to znaczy dobre celowanie. "Zwrotność" ??? Co to jest zwrotność ? Chcesz mi powiedzieć, że padem masz większą kontrolę ruchów ? Jeżeli tak to padam xD Popatrz sobie na filmiki chociażby z QW/Q3/PROMODE/PK i sobie pomyśl jak rozgrywka w takich grach wygląda na padzie? Ślimak vs błyskawica ? Albo lepsze porównanie: inwalida na wózku vs Superman !
"Na PS3 powstały nawet specjalne kontrolery mające na celu imitować mik, jest to seria frag fx, składa się ona z myszy optycznej do celowania i połowy pada z jednym analogiem do poruszania. Uznawane jest to jednak za swego rodzaju oszukiwanie i gracze używający tego sprzętu nie cieszą się szacunkiem, są zazwyczaj wyzywani od n00bow ."
A u nas nikt nie wyzywa nikogo od nobów, bo sobie kupi lepszą myszkę bo sprzęt na PC nic nie daje. Żadne DPI 5000 i 3xFire(co jest po prostu śmiechu warte w tych A4Techa'ch) nie zwiększy ci skila i kulkową myszką możesz ogrywać wszystkich i być najlepszym na świecie w Quake III Arena (Zero4) Sprzęt nic nie znaczy na PC ! Niepojęte prawda ?
"Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta. Chciałbym kiedyś być świadkiem takiego pojedynku."
Ja też chciałbym być świadkiem xD Konsolowi gracze PŁAKALI BY a co niektórzy roztrzaskali by swoje pady o podłogę :DDD
Każdy średniak z FPS PC zmiecie was niemiłosiernie i nie ważne, że czy to C-S, CoD, Quake czy cokolwiek innego.
Panowie ! Czy ktoś ma pomysł jak połączyć pada do PC'ta i uruchomić w Cod4/Q3/innej grze? Robimy zawody !
#33 | jon
2009-03-26 00:45:23
Jeśli w konsolach zaczną implementować takie funkcje to zrobią z nich prawdziwe kompy, na których można wszystko robić więc pętla się zamknie. Ogólnie to na konsolach jest jakiś team speak? Ventrilo? Spar z chatem głosowym z gry? Dziękuję. Internet niby tam można podłączyć, ale jak spara umówić? Można wejść na irca czy coś? Jak pisać bez klawiatury? Gry bez modów? Spar na cod4 z wszystkimi perkami? P90 skill?
To ja jednak pozostanę przy komputerze i wolę go modernizować co 3, 4 lata. Takich przykładów jest więcej. Konsole nie podbiją esportowego świata - przynajmniej w sekcji fps.
#39 | afek
2009-03-26 16:28:35
nie mowie ze ma ten sprzet zastapic pc, jest swego rodzaju swietnym uzupelnieniem a z uplywem lat zwieksza sie jego wszechstronnosc.
pytasz o komunikacje glosowa, nie ma problemu, kazda gra supportuje to, dodatkowo mozesz zrobic sobie konferencje z kamerka ( nie w samej grze ) irc jest obslugiwany przez linuxa
mowie o perspektywach rozwoju
zaczekajcie jeszcze 5 lat, rynek sie zmienia i ciezko to niektorym zaakceptowac zaakceptowac.
jestem wlasnie po spotkaniu z przedstawicielami polskiego ESL, bastionu pc, moge zacytowac slowa ich community managera Werkosa: w polsce dajcie jeszcze 3-4 lata a konsole zawojuja pc"
#41 | AL|EN
2009-03-26 17:26:44
I nawet wtedy żadna gra robiona na konsole nie dorówna tym PeCetowym bo w głowie programistów zakorzeniło się już robienie gier dla "upośledzonych" ludzi gdzie jednym przyciskiem robisz 3 rzeczy naraz, ziewająć.
#62 | niuss
2009-04-09 13:34:09
gram na pc i tylko na pc, w w3 od 99 roku, w coda od ponad 1 roku i nie wyobrazam sobie gry bez myszy i klawiry, ale taka jest przyszlosc,.. sam wiesz ze w tym swiecie rzadzi japonia, usa i chiny:) a tam juz rywalizacja na konsolach jest ogromna, i wypiera powoli pc,