Jak popsuć CoD:WW

Dostosuj

No wlaśnie, co z esportowcami? Jest to przecież grupa niemała, myśląca, będąca wpływową w swoich środowiskach. Mało tego, jest to także grupa - lekko mówiąc - zignorowana. Czy już nikt nie potrafi zrobić gry troszeczkę wymagającej ze strachu przed odrzuceniem przez konsolowców? Te kilka milionów pobrań z torrenta można przecież zamienić na sprzedaż, wystarczy tylko kilka kroków. Piąta część Call Of Duty tych kilka kroków boi się jednak postawić. Zastanówmy się zatem, jak w czterech krokach zepsuć CoD:WW?

Krok pierwszy. Zrobić wersję dla jednego gracza, która starcza na kilka godzin, po czym nie wydać serwerów do wersji wieloosobowej. Jest co prawda wersja na Windows, tylko mało kto udostępnia pod nią serwery. Skutek jest prosty - stabilnych serwerów w odpowiedniej ilości za szybko nie dostaniemy. W efekcie wiele osób, które mogłyby bardziej przysiąść do gry, zaczyna się wahać przed podjęciem decyzji. Często więc pudełko zabrane z wystawy, wraca na nią po chwili zastanowienia. A jeżeli ktoś odłoży grę na półkę, zanim w nią pograł, to wielce prawdopodobne, że nie wróci po nią do sklepu, nawet jeśli już zagra.

 

Krok drugi. Nie dać nikomu obejrzeć gry innej osoby czy całej drużyny. Nie ma też jak nagrać dema. Dlaczego? Bo nie, i kropka. Nie ma jak obejrzeć meczu w normalnych warunkach. Dlaczego? Bo nie. Odpowiednik CSowej HLTV znowu gdzieś się zgubił i umarł ponownie w fazie projektu - nie zobaczymy go zatem podczas gry. Mamy natomiast oglądać projekcję przez jakąś śmieszną telewizję. To spory i niezrozumiały dla mnie krok wstecz - rezygnacja z tego, co dawno odkryto, a wprowadzenie zasad rodem ze świata duke3D. Poza tym, każda osoba, która ogląda rozgrywki za pośrednictwem gry, musi mieć oryginalną kopię. O tym twórcy też chyba zapomnieli - na swoją niekorzyść.

Krok trzeci. Wyłączyć wszystkie możliwe komendy w grze, bo bez nich żyć się będzie łatwiej. Przynajmniej żółtodziobom. Już ja wiem, na czym taka polityka się opiera. Żeby gorsi (czyli nowi) gracze mieli łatwiej. Żeby nie musieli przyswajać zbyt dużo informacji tuż po zainstalowaniu gry. Tylko w ten sposób dochodzimy szybko do tego, że potencjalny klient w oczach producentów może być tylko opóźnionym w rozwoju ćwierćinteligentem. Gry polegają na interakcji, konktakcie i zmienianiu danego nam otoczenia. Jeżeli przed graczem już na samym początku nie postawimy nieco większych wymagań - nie zmusimy go do tego, aby to on nauczył się gry - nic z tego nie wyjdzie. Najpierw ktoś zostanie pochłonięty przez świat single player, a później przy kilku rundach z poważnymi graczami zdecyduje, że taka gra nie ma sensu. Świat wielkich pieniędzy chyba jest skazany na typowo hollywoodzkie myślenie - rzucić coś tłumowi, niech się cieszy, że w ogóle coś dostał.


Krok czwarty. Najgorszy. Zapomnieć o społeczności COD4, o tym co zrobiła, o promodzie i jego twórcach. Ile oni mają wsparcia? Zero. Czemu to społeczność esportowców ma naprawiać grę? Czemu twórcy nie myślą o elicie swoich klientów? O tych ludziach, dzięki którym wokół sceny staje zawsze kilkadziesiąt czy kilkaset osób. Targi, jakiś większy LAN, do tego wielkie loga gry i producenta, scena z grającymi finalistami i grupy miłośników śledząca to na telebimach - czy to przypadkiem nie jest lepsza reklama tytułu, niż seria pięciu trzydziestosekundowych reklamówek w prime time? Niech wreszcie do kogoś dotrze, że sukces CSa można powtórzyć i pobić, a potem zarabiać na nim przez kolejnych 5 lat. Trzeba tylko chcieć.

 

Najprawdopodobniej jednak takie myślenie jest dziś wśród producentów rzadkością. Wszyscy mogą podziwiać Blizzard za to, że wydaje pięć tytułów w ciągu dziesięciu lat - wszystkie kultowe, sprzedane w ogromnych ilościach i - przede wszystkim - szalenie dopracowane. Wszyscy mogą podziwiać scenę CSa za to, że jest taka silna, rozbudowana i w ogóle dużo się na niej dzieje. Tylko jeśli CSa ktoś zmieniałby co rok i co rok wydawał podobną grę w nowych szatach - gracze i fani CSa nie mieli by dzisiaj w tęgich min. Trzeba jak najszybciej stworzyć drugą strzelankę, która byłaby alternatywą na najwyższym poziomie. Call Of Duty zawsze sprawiał wrażenie, że ma do tego pełne predyspozycje. Zawsze z nadzieją patrzono na kolejne części serii. Póki co jednak tylko na nadziejach się kończy, a rewolucji nie widać.

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • brixz

    #1 | brixu haker

    2008-11-27 11:51:58

    Ładny art , z tego co wiem z początkiem nowego tygodnia mają być pliki linuxowie , apropos promoda..wyszedł już i z samego początku był beznadziejny , gdy już sie niego przyzwyczaiłem zaczeły wychodzić jakies damny , jakies pamy i inne wersje promoda wogle rózniące się od tej alfy . Ja chce stałą wersję promoda , żebym nie musiał grać inaczej na każdym meczu.
  • rr

    #2 | rr

    2008-11-27 12:20:32

    pliki linuxowe maja byc z poczatkiem tygodnia od 4 tygodni :D
  • qzk

    #29 | qzk

    2008-11-27 16:00:35

    nie masz bana? :
  • myrcin

    #3 | myrcin

    2008-11-27 12:46:41

    Podobnie, przynajmniej w paru aspektach było z CoD4.
    IMO kasa, kasa, kasa (tu jest znacznik większości) all
  • DejvG

    #4 | DejvG

    2008-11-27 13:08:45

    prawda jest taka, że nie robią dobrych gier.Ciągle e-sport opiera się na tych samych tytułach.I zapowiada się, że tak będzie zawsze.
    zapalmy e-znicza
    [*]
  • b3D

    #5 | b3d

    2008-11-27 13:41:00

    fajny art dalbym plusa ale nima jak ^^
  • ułan

    #6 | ułan

    2008-11-27 13:56:21

    dawaj, dawaj ^^
  • b3D

    #7 | b3d

    2008-11-27 14:05:47

    poszlooo ;]
  • deniuszek

    #8 | deni

    2008-11-27 14:22:01

    Świetny art.
    [+]
  • qim

    #9 | qim

    2008-11-27 14:24:37

    Art dobry i system plusowania teraz lepszy i to o wiele. Jeszcze autologin i idzie żyć :d
    Edit: Spójrzcie też na rozwinięcia np. w dziale sprzęt o lapku Fujitsu nie da się zwinąć zdjęć.
  • gobo

    #10 | gobo

    2008-11-27 14:24:43

    no co jak co ale na CSie odkad wyszla antologia to zarabiaja caly czas patrzac chociaz na Empik gdzie zawsze jest w top10 nie mowiac o ludziach kupujacych przez steam samego csa tylko dla klucza czy tez allegro ;) ale po co lepiej ladna grafike i styknie hehehe ;D szkoda mi coda bo fajna gra :(
  • razr

    #11 | razr

    2008-11-27 14:24:55

    tej gry już się nie da bardziej popsuć -.-
  • ułan

    #12 | ułan

    2008-11-27 14:30:30

    tak ale mozna pisac jeszcze o:
    - teksturach ktore sa wszedzie
    - fpsach...
    - problemach przy systemach x64 na viscie
    - jak zawsze pelnym zaangazowaniem dystrybutora w ilosc serwerow po starcie

    itd, itp
  • sold

    #13 | sold

    2008-11-27 14:42:29

    Krok pierwszy: SP jest tak samo krotki jak w 4. Dodatkowo masz co-op (zombie w szczegolnosci) ktore jest bardzo ciekawe. Co do plikow Windowsowych to w CoD4 czekalo sie tyle samo, po co tyle krzyku o to. Kupilismy server w i3d.net i dziala bez problemow.

    Krok drugi: Nagrywanie dema ma byc zrobione w kolejnym patchu z tego co sie orientuje. Fakt ze kwestia "HLTV" jest niewiadoma, jednak badzmy dobrej mysli.

    Krok trzeci: Z tego co zobaczylem wstepnie to nie dziala tylko cg_drawfps, ktore to ma byc wlaczone w kolejnym patchu. Wszelkie inne komendy dzialaja bez problemow, mozecie zaladowac sobie cfg z CoD4 nawet.

    Krok czwarty: My, nazwijmy to "pro" gracze, jestesmy malym ulamkiem klientow takiego Treyarch. Przeciez wlaczajac gre na full, wchodzac na server gdzie spada wlasnie artyleria efekt jest naprawde super. Gra wyglada nieziemsko z tymi wszystkimi efektami, i tym wlasnie jaraja sie casuale. Co do tych promodow to nie wiem czy wiesz, ale raf1 ma wsparcie (mypromod.com) w tym projekcie i jak narazie wychodzi mu to calkiem niezle. Pare poprawek i gra naprawde bedzie super do gry 5/5.

    Podsumowujac sadze ze osoba ktora pisala ten art kompletnie nie zna sie na CoD, i swoje tezy podpierala komentarzami dzieci z eSports placzacych jaki ten nowy CoD:WaW jest beeee i wogole.
    Co do powtorzania sukcesu CS'a to nie nastawiajcie sie na to, bo jedyna gra ktora moze to zrobic to bedzie nowy CS. I nie radze robic manewru graczy z CS ktorzy to olali 1.6, bo takie myslenie z CoD'em tylko pogorszy sytuacje. Scena sie rozlamie, bedzie mala na obu platformach i nikt nie bedzie chcial w nia inwestowac. CoD4 byl sukcesem, jak wszyscy wiedza byl na wszystkich turniejach lanowych i tak samo bedzie z 5.
  • ułan

    #15 | ułan

    2008-11-27 15:00:46

    chyba muszę się troche pobronić
    pierwsze - to nie dobrze jeżeli gra zajmuje 4h na normalnym poziomie trudności, nie działa bez problemu, i3d leci na pożyczonym czasie licząc na to że szybko wyjdzie linuchowy port, inaczej interes się nie zamyka (licencja na stabilny windows serwer jest droga)
    krok drugi - tak samo jak serwer linuxowy, czekamy na to demo i czekamy, na hltv też i go nie widać, patch był zapowiadany na wczoraj ale już jest przesunięty na poniedziałek
    trzeci - nie tylko, ale z widocznych to tej przede wszystkim brak, przypadek?
    czwarty - art był pisany kiedy raf1 skarżył się na listach dyskusyjnych na to wsparcie (teraz może się zmieniło), i pro gracze nie są aż takim małym ułamkiem kupujących jak myślisz, pro graczy (pseudo pro) jest duzo więcej niż komukolwiek się wydaje
  • reaktiv

    #16 | reaktiv

    2008-11-27 15:15:13

    'jak wszyscy wiedza byl na wszystkich turniejach lanowych i tak samo bedzie z 5.'

    Jak narazie nic na to nie wskazuje. Chodzi mi o to, ze COD4 odrazu po premierze mial 4 wieksze lany ogloszone, a COD5? i36 z kwota nieporownywalna do tych co na starcie mial COD4. No ale moze sie rozwinie.
  • doomciakk

    #17 | doomciak

    2008-11-27 15:17:01

    cod5 nie ma szans na sukces podobny do cod4, poniewaz:

    - zbyt duzej ilosci graczy sie po prostu nie podoba
    - II wojna swiatowa
    - brak fajnych map multiplayer
    - kapiszony
  • T1x

    #19 | T1x

    2008-11-27 15:19:03

    Po samych ocenach gier w pismach/gazetach/portalach widać że ta gra nie będzie takim hitem jak czwórka. Ta gra mogła by osiągnąć sukces kiedy nie wydaliby jej po roku tylko po większym czasie, w którym mogliby dopracować a nie wydać nie dopracowanego crapa.
  • sold

    #21 | sold

    2008-11-27 15:22:02

    Z tego co pamietam na poczatku jak wyszlo CoD4 tez duzo ludzi plakalo na ta gre. Argument II WŚ jest marny, postaraj sie bardziej. Co do map - pokaz mi jedna normalna mape do CoD4. W CoD5 mapy sa lepiej zrobione, sa bardziej taktyczne, i juz nie bedzie biegania na pale z aksu i wbijanie sie byle szybciej:) Dzwiek faktycznie jest do bani, ale to kwestia przezwyczajenia:P
  • doomciakk

    #24 | doomciak

    2008-11-27 15:48:45

    Delta grałaby w CoD4 jezeli bylby on w klimacie II WŚ? Wątpie.

    Normalne mapy w cod4: crash, backlot, strike, citystreets

    Które mapy w CoD:WAW sa zrobione lepiej i sa bardziej taktyczne?

    To, że nie umiesz sie wbić się szybko z ak74 to masz peszka :D

    Do jeżdzenia maluchem też się można przyzwyczaić...
  • sold

    #27 | sold

    2008-11-27 15:56:22

    A dlaczego nie? Tu chodzilo bardziej o to w naszym przypadku, ze gra byla bardzo popularna. Wg Ciebie mapy gdzie rzucasz granat przez cala mape i wpierdzielasz sie na pale liczac na to ze nie spadnie Ci granat na leb jest normalne? Nie:) Prawda jest taka ze CoD:WaW juz teraz na tym beta promod jest bardziej skilowi i bardziej taktyczny. I chyba tu jest u Ciebie pies pogrzebany :(
  • sold

    #28 | sold

    2008-11-27 15:59:37

    double;P
  • doomciakk

    #30 | doomciak

    2008-11-27 16:10:11

    nie mam jakos problemow z opanowaniem tego pseudorecoila w mp44 czy barze :] przykro mi ale w CoD:UO byl on wiekszy i bardziej dopracowany ;] Poza tym w cod:waw rifle sa duuuuzo za mocne i za latwo sie nimi gra. Jeszcze jest pompa dwururkowa, ktora jest mocniejsza niz pompa w CoD2, na ktora wszyscy narzekali.

    co do granatow, to takie zycie. one w codzie zawsze byly i beda. w cod:waw tez lataja daleko, wiec nie widze tutaj roznicy.

    Pytalem Cie o mapy w CoD5. Ktore to sa takie taktyczne?
  • kolektor7

    #14 | koLLL

    2008-11-27 14:54:03

    Myślę że sold napisał w tym momencie dużo lepszego arta niż autor ;) Popieram w całej rozciągłości. W 4 grałem od premiery, w 5 też już gram i nie rozumiem dlaczego tak wszyscy na tą grę najeżdżają. Prawda, jest jeszcze nie dopracowana, ale myślę że parę patchy załatwi większość błędów
  • T1x

    #20 | T1x

    2008-11-27 15:19:53

    Dlatego się na nią najeżdża bo Acitivision poleciało na kasę a nie na dobrą grę.
  • Qub!c

    #46 | Qub!c

    2008-11-30 14:33:02

    Gdybyś grał od premiery CoD1 to byś wiedział, dlaczego...
  • Tucker

    #18 | Kitek

    2008-11-27 15:17:02

    Brawa za ten art;) Cod1 na zawsze.
  • [fhn]AL|EN

    #22 | AL|EN

    2008-11-27 15:32:24

    Dobry art: widać, że scena CoD boryka się z tym samym co istniejąca kiedyś scena Q4 i nieistniejąca nigdy scena UTIII. Nie łudźcie się nigdy, że ktokolwiek kiedykolwiek zrobić coś "bo przecież mamy rok 2009 i rzeczy takie jak nagrywanie dema to było już 10 lat temu". Szkoda, że firmy niczego się nie uczą na błędach innych firm.
  • shak

    #23 | shak

    2008-11-27 15:44:15

    Należy zadać sobie pytanie czy scena CoD4 będzie potrafiła się utrzymać, czy będzie miała tyle wewnetrznej dyscypliny aby bez wsparcia producenta nadal utrzymać zainteresowanie swoją gra...
  • reaktiv

    #31 | reaktiv

    2008-11-27 16:18:04

    COD nigdy nie mial wsparcia producenta. Patche wydawali z laska, albo takie ktore nic nie wnosily. Turnieje zyly wlasnym zyciem, kase na nie zdobywaly osoby powiazane ze scena, a dawaly rade bo glownie wspierali ich w tym ich sponsorzy. Np. Tek9, ktore zrobilo 3 turnieje z pomoca swoich sponsorow, Ravens zrobilo ze swoimi. Activision dal troche kasy (3k eu) na i32 i na Activision LAN w Francji na samym poczatku COD4 i na tym sie ich rola skonczyla.

    COD4 nadal jest "masowy" i jego popularnosc nie zmalala, przykladem sa dwa lany w grudniu, kiedy to COD5 nic nie ma. Teraz tylko i wylacznie scena moze wszystko zniszczyc, bo nie umie sie okreslic.
  • Sensi

    #25 | Sensi

    2008-11-27 15:52:28

    "Targi, jakiś większy LAN, do tego wielkie loga gry i producenta, scena z grającymi finalistami i grupy miłośników śledząca to na telebimach - czy to przypadkiem nie jest lepsza reklama tytułu, niż seria pięciu trzydziestosekundowych reklamówek w prime time?"

    nie? skąd w ogóle wziąłeś taką tezę ? :D i ile masz lat żeby w to wierzyć? :D w mikołaja też jeszcze wierzysz?...
    krótka statystyka żeby nie było - powiedzmy że ostatnie PGA odwiedziło 30tys. ludzi (wersja optymistyczna) z czego pokaz CoD5 zobaczyło 5000. 30 sekundową reklamówkę TV, nawet w kiepskim czasie antenowym, zobaczy od 100tys do 1mln ludzi. Nie wiem jak bym kalkulatorem nie obracał - TV wychodzi lepiej.

    Nie prawdą jest też to co mówisz, że hardcorowi gracze to lwia część klienteli. Przypuszczam że to nie jest nawet 1% sprzedaży. Znowu kalkulatorek w ruch. Niech aktywnie gra na świecie 1000 klanów (bardzo optymistycznie - spójrzmy na ilość klanów w opencupie), a niech tam, niech gra 1500. Każdy klan to 5 osób, no ok niech będzie 6 osób bo te mniej pro czasem mają więcej więc taka średnia niech nam wyjdzie. Wychodzi z tego mniej niż 10tys. osób - nazwijmy ich hardcorowców. W samej Polsce CoD4 sprzedał się w ponad 100 000 sztuk, a ile widziałeś polskich klanów? Może 100 będzie. Na całym świecie sprzedało się grubo ponad 10mln kopii z czego większość na konsole. Niech konsole też mają jakieś klany więc niech tych hardcorowców z konsol będzie drugie tyle. 10mln do 20 tys ... ile wychodzi? 0,2% ? i to sprzedaż zaokrąglam w dół bo nie mam aktualnych danych. Myślisz, że producent gry przejmie się w jakikolwiek sposób jak obrażą się na niego 2 promile jego klientów? ...
  • Preak

    #26 | Preak

    2008-11-27 15:52:30

    zgadzam sie w pelni, dodalbym nawet od siebie fakt ze jest zbugowana, ALT TAB muli, sa problemy z uruchomieniem etc
  • richter

    #32 | richter

    2008-11-27 16:35:16

    #30
    Widać że dawno nie grałeś w CoD2 :) Po 1 pompa w CoD:WaW jest nieporównywalnie słabsza do tej z CoD2. Po 2 rifla to rifla. Ma prawo zabijać jednym strzałem, chociaż w moim odczuciu troszkę inaczej się nią gra. Do przyzwyczajenia. Co da granatów. Może i latają daleko ale na pewno bliżej niż w cod2 czy 4. Jest trochę zmian do których można się przyzwyczaić, albo pozostać przy cod4 :]
  • doomciakk

    #38 | doomciak

    2008-11-27 18:53:59

    mowie o pompie dwururkowej!
  • velvet

    #33 | velvet

    2008-11-27 16:39:35

    Ciekawe czy w szkole tez takie elaboraty wypisujecie :D
  • Ik4r.

    #34 | shau qtasa

    2008-11-27 16:44:52

    Sram na to wszystko, prawdą jest to, że tym co zabiło wszystkie nowe CoD'y jest odnawialne HP.
  • maXym

    #35 | AAA

    2008-11-27 16:51:25

    prawda jest taka ze te gry nastawione sa na konsole, pozniej na graczy pc ale raczej single - zagram, pogram i odloze - a na samym koncu jest tryb mp. wydawca nie potrzebuje reklamy na imprezach e-sportowych, choc i tak za sprawa graczy - fanow mp ja ma. i to mu wystarcza.

    jak sa lany w cod4, scena powinna zostac na cod4, bo widac ze mimo cod5 ta gra moze egzystowac. tylko ze to jest niemozliwe, bo zawsze ktos przejdzie, zawsze beda nowi gracze, wreszcie kiedys tam bedzie jakis lan w cod5. i tak finalnie nastanie granie w cod5. wiec ostatecznie sie chyba nie oplaca.

    moze czas na przerwe, albo inna gre.
  • M4rko

    #36 | M4rko

    2008-11-27 17:15:13

    eh
  • Zacky

    #37 | ZACKy

    2008-11-27 18:45:32

    @sold
    Na cod4 marudzilo DUZO mniej osob niz teraz na cod5. cod4 po tygodniu byl na 2 miejscu na xfire, cod5 po 3 tygodniach nie moze przegonic cod2....
    cod2cod5
  • conish

    #39 | conish

    2008-11-27 19:12:20

    Tradycyjnie z przyjemnoscia sie wypowiem.
    Tym razem nie mam wiekszych zarzutow co do formy arta. Poza jednym komicznym zdaniem jest w miare dobrze... ale...

    krok 1: jest to w zasadzie racja. 0 zarzutow, tylko czy ja dobrze pamietam, czy to icculus wydal pierwszy serwer do cod4 na linucha ?
    krok 2: HLTV nie jest csowy. Jest hlowy. Pozwala na ogladanie gry z innych modow rowniez. Polecam zapoznac sie rowniez z data wydania HL, CS i HLTV.
    krok 3: Zarzut z komendami jest smieszny. Zreszta odsylam do komentowanego komentarza sokla.
    krok 4: Kpina mala... Dlaczego tworcy gry maja sie przejmowac tysiacem (... a ilu jest tych prograczy?), skoro to tylko ulamek przewidywanych kupcow, ktorzy i tak pewnie skoncza na sp.
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

3249 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie