Cienka, czerwona linia

Dostosuj

 

Oszustwo towarzyszy ludzkości od jej początków. W każdym z aspektów naszego życia można wyróżnić ludzi, którzy oszukują i tych, którzy z oszustami walczą. Staramy się ułatwiać sobie życie jak tylko możemy, często nie zwracając uwagi na fakt, że robimy to kosztem innych. Nie inaczej ma się sytuacja w sportach elektronicznych. Jak w każdym innym sporcie istnieje tutaj granica, która wskazuje miejsce, w którym kończy się rywalizacja, a zaczyna oszustwo.



Problem w tym, że nie jest łatwo określić jej położenie. Są sytuacje, w których nikt nie ma wątpliwości. W podświadomości etycznej każdego gracza słowa „wallhack” i „aimbot” jednoznacznie kojarzą się z nowotworem trawiącym esport od środka. Jednostki używające podobnych ułatwień są natychmiast po wykryciu usuwane ze społeczności, co w przypadku „wyższej półki” oznacza także publiczny lincz. W tym przypadku granica wyznaczana jest przez systemy typu PunkBuster lub VAC. Prędzej czy później, każdy „niewykrywalny cheat” zostaje  wychwycony i jego użytkownicy budzą się z ręką w nocniku, krzycząc do wszystkich „ja tylko testowałem!”.

 

I po co to komuś? Jaka jest przyjemność z udziału w rozgrywce, której założeniem jest rywalizacja z drugim człowiekiem, a która to zostaje sprowadzona do poziomu naciśnięcia jednego przycisku? A może chodzi o radość z wygranej? Jeśli ktoś uznaje zasadę „nie ważne jak, ważne żeby wygrać”, to pewnie jakąś satysfakcję z tego ma. Natomiast normalny człowiek tym bardziej cieszy się z sukcesu, im więcej włoży wysiłku w jego osiągnięcie. To prowadzi do prostego wniosku, że oszuści nie są normalni, co wszystko tłumaczy.

 

Demotywator: Oszutstwo nie uchroni cię przed szpiegami.

 

Istnieje również „szara strefa”, której ze względu na politykę prywatności systemy wbudowane w gry nie są w stanie kontrolować. Mowa tu głównie o skryptach i makrach, które udostępniane są przez zewnętrzne programy oraz sterowniki klawiatur i myszek przeznaczonych dla graczy. Tutaj sprawa znacznie się komplikuje, bo skrypt skryptowi nierówny. Niektórzy zaraz się oburzą, bo w końcu po to się kupuje konkretne myszki i klawiatury. Przecież tradycyjni sportowcy także nie stoją w miejscu i co jakiś czas wymieniają swój sprzęt na lepszy. Na przykład obuwie: wygodniejsze, produkowane z wymyślnych materiałów, poprawiające przyczepność na wszelkiego rodzaju nawierzchniach. Nie zapominajmy jednak, że but sam z siebie nie wymierzy i piłki nie kopnie, a tym bardziej jej nie podkręci. Podobnie powinno być w esporcie. Przecież dla przykładu granie w FPS-y, opiera się głównie na zdolnościach manualnych poszczególnych zawodników. Pomyśleć o jakiejś czynności to jedno, a wykonać ją samodzielnie to zupełnie inna bajka.



Makra i skrypty dzielą się zasadniczo na dwie kategorie. Pierwsza z nich to takie, które nie mają wpływu na rozgrywkę i stosowane są wyłącznie w celu zautomatyzowania często wykonywanych czynności, powiedzmy, przygotowawczych. Na przykład kupowanie broni w CS-ie. Przy odrobinie wprawy można się wyrobić w te kilka sekund z kupieniem zabawek, ale po co maltretować klawiaturę i ryzykować pomyłkę, skoro można to podpiąć pod jeden klawisz i mieć spokój. Podobnie ma się sprawa z nagrywaniem dem. Otwieranie konsoli i wprowadzanie komendy nie jest najwygodniejszym rozwiązaniem. Prosty bind załatwia sprawę, a dodatkowo może nas poinformować na czacie w grze, że demo się nagrywa. „Legalności” podobnych rozwiązań nikt nie kwestionuje, bo nie mają one bezpośredniego wpływu na rozgrywkę.

 

Przykład oszustwa w Call of Duty 4.

 

Druga kategoria to skrypty i makra, które wykonuje się podczas rozgrywki, co samo w sobie powoduje, że zaczyna cuchnąć czitem. Jeśli ktoś uważa, że proste makro zmieniające broń na flasha, rzucające go i zmieniające z powrotem w CS-ie jest zupełnie niewinne i nie ma wpływu na rozgrywkę, to niech czym prędzej uderzy głową w ścianę. Podobnie ma się sprawa z ustawianiem lewego przycisku  myszy w ten sposób, że jego przyciśnięcie nie powoduje ognia ciągłego, lecz pojedynczy, z odpowiednimi opóźnieniami. Bez różnicy? A może jednak ściana? Skrajnym przypadkiem jest oskryptowanie sobie drogi ze spawna do miejsca kontaktu z przeciwnikiem, włączając w to idealnie rzucane granaty. Wydaje się śmieszne, wręcz niemożliwe, a jednak.

 

Cienka, czerwona linia, to element „szarej strefy”, który każdy musi samodzielnie sobie narysować. Jest to granica, która oddziela sportowców od cwaniaków i oszustów. Dla mnie zaczyna się ona w momencie, kiedy zegar zaczyna odliczać czas do zakończenia rundy. Od tego momentu, jeśli ktoś używa czegokolwiek poza ustawianymi w menu gry przyciskami, jest dla mnie zerem. I tak pozostanie – niezależnie od gry, w jaką przyjdzie mi grać.

 

Patch me tender - poprzedni felieton jasona.paury'ego.

 

IV CzitPospolita - uciekajcie! - felieton o oszustwach w Enemy Territory.

KomentarzeKomentarze

  • redLine

    #1 | redLine

    2009-08-14 00:38:32

    cziterzy są uciążliwi, ale z drugiej strony nie wiem na co leciał by whine gdyby ich nie było ;x
  • doubleyes

    #2 | UKASZ

    2009-08-14 08:41:07

    na codowcow
  • peXg.AnT

    #3 | AnT

    2009-08-14 10:44:07

    na balans w WC3, na dzieci neo, na to, że w CS kule przechodzą przez ściany, a w Q3 już nie itp. itp. itp. - to się nie martw ;D
  • samolot

    #4 | Krolewicz

    2009-08-14 11:30:27

    przed ostatni akapit odnosi się do cs'a? pierwsze słyszę o takich cudach, daj jakiś link czy coś

    bindami itp nie interesuję się już parę lat, może mi coś umknęło

    co do reszty, nie żeby to był jakiś strasznie słaby felieton, ale Ameryki nie odkryłeś i większość wątków poruszyli już inni parę lat temu...
  • cwir3k`

    #5 | cwirek

    2009-08-14 11:31:05

    Aimboty i wallhacki uważam absolutnie za oszustwa, ale czy poprawnie skomponowane bindy i macra można już uznać za oszustwo? Czy korzystanie z najnowszego, najbardziej zaawansowanego sprzętu powinno być zakazane albo wykorzystanie zdobytych informacji odnośnie konfiguracji danej gry? Chyba już nie. Od tego są sędziowie i rozgrywki typu ClanBase czy ESL by tę czerwoną linię "szarej strefy" wyznaczyć.
  • marikkkk

    #6 | marikkkk

    2009-08-14 11:43:01

    "Wallhack w Call of Duty 4."

    Jakis slaby:P
  • diGi

    #7 | diGi

    2009-08-14 11:46:06

    Thank you Cpt. Obvious!
  • miodek1337

    #8 | MiOdeK aka MdK :D

    2009-08-14 12:20:38

    Ej ja tez mam takie cos w COD4 jak na tym zdjeciu....

    ale to z gra tak bylo... to nie moze tak byc?
  • mCR

    #9 | mCR

    2009-08-14 12:28:59

    I właśnie dlatego LAN FTW!
  • redLine

    #10 | redLine

    2009-08-14 16:55:52

    cwirek, znałem skrypt(cod4), który pozwalał na użycie broni bezpośrednio po korzystaniu z biegania. Normalnie wyjęcie broni zajmuje ok. sekundę a z tym skryptem byłą to kwestia refleksu gracza.

    W tym przypadku postawił bym raczej na spore ułatwienie niż poprawnie skomponowany bind.

    Ano w sumie tematów do whinu sporo. Polak potrafi ; )
  • jacobzz

    #12 | xxxxxxxxxxxxx

    2009-08-15 17:24:07

    tego syfu jest pelno, rzucenie nada na maksymalna odleglosc na jaka moze poleciec, skrypt na garanda w cod2 itp dlugo by wymieniac:)
  • dess

    #13 | _des

    2009-08-16 12:07:43

    true. Wolę do końca zycia być lowem niż mieć pseudo-satysfakcję z wygrywania na czitach.
  • pablopl16

    #14 | nicejoke

    2009-08-16 12:36:18

    koledzy z h2k dobrze się orientują w makrach ;]
  • Arte

    #15 | Sex&Money$ArT.e

    2009-08-16 12:38:09

    zgadam sie obiema rencoma sie podpisuje pod tym... wyobrazmy sobie to na przykladzie np pilki noznej... umiejetnosc wyrzucenia pilki z out'u to kwestia umiejetnosci zawodnika, tak samo jak refleks w fps, ale np uzywanie wszelkich skryptow ktore dodaja ci "boosta" to tak jakby ten sam facet miał na sobie ( teraz troche moze przesadze) pneumatyczne rame ktore wyrzuca tą piłkę przez całe boisko.... ; o
    i teraz kolego-nazwiesz to małym dodatkiem, ułatwieniem czy moze poprostu przyznasz się ze oszukujesz?
  • insane5517

    #16 | Insane!

    2009-08-17 12:31:56

    "Natomiast normalny człowiek tym bardziej cieszy się z sukcesu, im więcej włoży wysiłku w jego osiągnięcie. To prowadzi do prostego wniosku, że oszuści nie są normalni, co wszystko tłumaczy."
    Załamałeś mnie tym zdaniem.
    Pisałeś je chyba z łzami w oczach po przegranej w cb, esl czy innym fbi.
    Z treścią się zgadzam, ale forma jest jakaś taka niefajna.
  • mental

    #17 | clk

    2009-08-17 20:42:01

    a co z:

    cg_enemyModel TankJr/pm
    cg_enemyColors 2232

    r_picmip 8

    cg_truelightning 1

    Czy to tez juz czity? Wszak w instrukcji od Q3 nie ma mowy o konsoli ;]

    ;)
  • conish

    #18 | conish

    2009-08-17 21:49:54

    O ile potepiam kazdy przejaw cheatowania w postaci wspomagajacych programow, a takze wszystkie komendy przez zapomnienie pozostawione w programie (jak slawne niegdys r_shownormals 1 w et) dzialajace tak jak wspomniane programy, o tyle makra i skrypty uwazam za udogodnienie osiagalne przede wszystkim dla kazdego i za jak najbardziej dopuszczalne. A porownania z wyrzutem z outu sa imo pozbawione sensu. Juz lepiej szukac porownan w futbolu amerykanskim, w ktorych trenerzy stosuja headsety do komunikacji ze sztabem. Albo do boksu, w ktorych trenerzy podaja bokserom dozwolone mieszanki odzywcze lub sekundanci "lepiacy" luk brwiowy.
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

3348 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie